Raka bort hår på mulen

Elanor

Trådstartare
Har precis kommit hem ifrån USA där jag var och jobbade i ett stall i några veckor. Alla hästarna där, även de som inte tävlades, hade fått känselhåren på mulen bortrakade, samt allt hår i öronen. Jag vet att de gör det som en skönhetsgrej, men nu undrar jag om det finns någon typ forskning på "hur farligt" det är att raka bort känselhåren? Att raka bort håren i öronen tycker jag är helt totalt idiotiskt! Undrar hur mycket sand och skräp de hästarna har fått in i sina stackars öron... :crazy:

Men de VERKADE inte lida av att få sina mular rakade så jag blev lite nyfiken. Gör ni det? Varför?

Fick en liten "mul-rakhyvel" av han jag jobbade hos där... en liten pryl som jag aldrig kommer använda :p

24162103.jpg

Sv: Raka bort hår på mulen

I djurskyddsföreskrifterna avrådes från att ta bort hästens känselhår. Du blir nog inte populär bland inspektörerna om du gör det! HH

âr nog inta bara i USA dom gör så.. Titta dig bara rundt på konkurranser innom sprang, dressyr, fälttävlan, trav och galopp,både i sverige, norge, danmark etc, så ser du mååånga hästar som är rakade på mulen och i öronen..

Jag klippar aldrig mina hästar på mulen äller i öronen....

när jag köpte mitt sto hade dom rakt bort håren på mulen samt i öronen. Tycker det var jättesnyggt. Men det är väl numera inte tillåtet raka bort mulhåren i Sverige.
Jag brukar ansa öronen lite då och då, tycker det är mkt snyggare med inte så mkt toffsar och hår.

Kan säga att min häst aldrig hade ngr problem med att slå huvudet i krubben och sånt som det sägs att dom ska göra om man rakar bort dem.

Jag tycker att det är förskräckligt fult att raka bort håret i öronen och har ett sto som jag aldrig heller behövt klippa eftersom hon har väldigt lite hår i öronen. För tre år sen såg jag hingsten som hon då var dräktig med och reagerade på att han hade rakade öron trots att han pensionerats från tävlingar. När fölet sen föds så har han vid tre månaders ålder så mycket hår i öronen att han fick stora klasar kardborrar i öronen varje dag vilket gjorde att jag förstod varför hans pappa var rakad!

Jag ansar ingenting på min häst, någon gång har jag klippt av ett hår vid ögat för att det böjt sig och varit på väg åt fel håll, men annars låter jag öron, hovskägg och känselhår vara.

Jag tycker att det är förskräckligt fult att raka bort håret i öronen och har ett sto som jag aldrig heller behövt klippa eftersom hon har väldigt lite hår i öronen. För tre år sen såg jag hingsten som hon då var dräktig med och reagerade på att han hade rakade öron trots att han pensionerats från tävlingar. När fölet sen föds så har han vid tre månaders ålder så mycket hår i öronen att han fick stora klasar kardborrar i öronen varje dag vilket gjorde att jag förstod varför hans pappa var rakad!

Jag ansar ingenting på min häst, någon gång har jag klippt av ett hår vid ögat för att det böjt sig och varit på väg åt fel håll, men annars låter jag öron, hovskägg och känselhår vara.

Jag tycker också det är fult! Jag brukar "vika ihop" örat på min häst och klippa bort tussarna som sticker ut, men ingenting i örat! Det ska ju skydda.

Känselhår runt mule och ögon tar jag aldrig bort, tycker verkligen hästen ska få ha det kvar och jag har aldrig stört mig på det utseendemässigt.

Däremot håller jag på med travhästar, och vi klipper/rakar hästarna i öronen. Dels för att det är snyggt (inte bara jag som tycker det), men det har en praktisk anledning också och det är att bomull inte ska fastna. Man har ofta bomullstussar i öronen för att döva hästarna vid jobb, och är hästarna håriga fastnar små tussar i håret och blir klart mer obehagligt för hästen än att ha rakade öron.

I djurskyddsföreskrifterna avrådes från att ta bort hästens känselhår. Du blir nog inte populär bland inspektörerna om du gör det! HH

Ändå gör man det i de *stora kända stallen * om man går efter deras hemsidor där man står med rakhyveln under mulen på en bild ?

Frågan är om det är ett råd att inte ta bort dem eller är det ett förbud ?

Gör det inte själv och skulle inte göra det , tycker inte det finns någon anledning .

Mvh Mia

Vi klipper hela hästen, (Hopphästarna), dvs från hovarna till öronen samt rakar mulen också. Vi tycker att det är snyggare samt som någon skrev enklare när man har tussar i öronen på hästarna för att döva dom lite för ljud.

Travhästarna klipps ner till armbågen och bakknät eller till carpus och has.

Klippte alltid min häst i öronen förut för att det var snyggare, nu när jag tar hem henne igen kommer jag inte göra det då hon inte kommer gå på samma sätt och dessutom gå på lösdrift. Dock tycker jag fortfarande att det ser ovårdat ut när en tävlingshäst inte är snygg och ansad. Känselhår skulle jag dock aldrig ta bort.

Syns litegrann på den här bilden:
tassaaaa018.jpg

har inte orkat läsa men vad jag kan tänka så e de la att de inte ska slå i överallt.. vet bara mig själv, jag har alltid haft typ rufsigt hår, vanlig killfriss. men nuh ade jag det helt rakat ett år och jag slog i mitt huvud precis hela tiden för innan så kände jag ju när håret tog i.

ja rakar aldrig någonting på min häst, de e fult tycker jag.

Jag tycker det känns ganska så onödigt att raka bort både öronhår och känselhår bara för utseendets skuld, men jag har svårt att tänka mig att det är olagligt, för visst klipper de hundernas morrhår inför utställningar med???

Instämmer. Håren på mulen och i öronen finns ju där av en anledning! Mulen kan jag leva med, men öronen.... Till och med insekter kan ju flyga rakt in i örat på hästen!

Såhär så alla hästarna ut i USA, även unghästar som knappt var inridna, alltså inte ens tävlingshästar. Denna hästen tex var 3 år gammal och inte tävlingsklar, men rakad ändå. Håren på mulen hade börjat växa ut lite igen. Jag tycker bara det ser konstigt ut med öronen faktiskt,.

26213787.jpg

Stackars häst, måste vara full av "skit" i öronen.

En gång när en tjej skulle hjälpa mig att fixa till min häst så tyckte hon att vi skulle ta bort lite hår i öronen. Det var ingenting jämfört med hästen på biden men när det snöade fick hästen ha mössa på sig för hon höll på att bli knäpp så fort en snöflinga kom in i örat. Det enda jag tar är om det växer en stor tuss ur örat och skulle aldrig drömma om att klippa något på mulen.

Jag klipper bort tussarna som sticker ut UTANFÖR hela örat, men de behövs ju inte. Dessutom duschade de hästarna rakt upp i ansiktet också så det lär ju komma in en del vatten :crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 170
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 262
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 909
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?