Raka bort hår på mulen

Sv: Raka bort hår på mulen

Känselhåren, såsom runt mulen och ögonen tycker jag bara är fult och onödigt att rakar bort!

Däremot så rakar/klipper jag gärna öronen på hästarna. Tycker det är snyggt och har inte sett hästar störas av det. Plus det att man använder tussar i princip dagligen och det är fruktansvärt irriterande för hästen om man ska ta ut bomullen och råkar slita i håren.

Jag skulle aldrig raka bort känselhåren. Däremot kan jag ibland snygga till håret vid mulen med sax, men inte mycket. Öronen klipper jag när håret börjar växa utanför.

Jag anser nästan det är värre att raka i öronen än att raka mulen.

För det innebär ju (mig veterligen) ingen direkt hälsorisk att raka bort känselhåren på mulen. I alla fall inte så länge den slipper leta mat i mörkret.
Rakar man däremot öronen så lär ju en hel del småhår falla ner i hörselgångarna.

Personligen skulle jag aldrig göra något av det.
Jag tycker inte det är ok att applicera skönhetsideal på hästarna, det kan folk ägna sig åt på sig själva.

Instämmer. Håren på mulen och i öronen finns ju där av en anledning! Mulen kan jag leva med, men öronen.... Till och med insekter kan ju flyga rakt in i örat på hästen!

Såhär så alla hästarna ut i USA, även unghästar som knappt var inridna, alltså inte ens tävlingshästar. Denna hästen tex var 3 år gammal och inte tävlingsklar, men rakad ändå. Håren på mulen hade börjat växa ut lite igen. Jag tycker bara det ser konstigt ut med öronen faktiskt,.

26213787.jpg

Ja det ser ju bara konstigt ut....
Tycker nästan att det får öronen att se större ut...
Snygg häst annars :love:(det lilla man ser)

Jag anser nästan det är värre att raka i öronen än att raka mulen.

För det innebär ju (mig veterligen) ingen direkt hälsorisk att raka bort känselhåren på mulen. I alla fall inte så länge den slipper leta mat i mörkret.
Rakar man däremot öronen så lär ju en hel del småhår falla ner i hörselgångarna.

Personligen skulle jag aldrig göra något av det.
Jag tycker inte det är ok att applicera skönhetsideal på hästarna, det kan folk ägna sig åt på sig själva.

Instämmer!

Förstår inte argumentet med att man har bomull i öronen. Mig veterligen fastnar bomullen lättare i små hårda "stubbar" än i mjuka hår som det är innan man rakar.

KL: jag har för mig att det finsn forskning på detta inom katt och hund.De blir "känselblinda" vilket torde stämma överrens ävenmed häst.Hade de intebehövt känselhåren hade de kanske inte haft dem.

Men jisses det ser ju äckligt ut! Helt nakna, värre än tunnhåriga hundöron jue! :eek: Nog för att man kan klippa lite snyggt, men det där ser ju inte klokt ut.

Känselhår skulle aldrig falla mig in att klippa, men däremot som ni säger, vika öronen o ta det som "sticker ut". Jag har aldrig gjort det iofs. Bara klippt loss inkletade lertofsar.

Ni skulle se mina pållar när de fäller, man kan stå o dra hår ur öronen på dom i en halvtimme :D O det är så gott tycker dom! Men jag har ju isländska ulltottar oxå.

Det är ju himla skönt för hästen när man drar i öronhåret också när man ska ta ur tussarna.
Min erfarenhet är att det är mycket lättare för bomull att fastna i håriga öron.

Lite blandade svar, så nu undrar jag (också?), är det bra eller dåligt att klippa känselhåren/öronhåren? Eller påverkar det hästen på något sätt? :)

Läs tråden så får du lite olika åsikter ;) Det är ju precis det som det skrivs om. Alla har olika uppfattningar.
I regel tycker jag inte man ska raka/klippa öron- och känselhår. Gör det tex inte påmin ponny över huvud taget. Men med travarna tycker jag det är lättare med klippta öron eftersom jag upplever att bomull fastnar i håriga öron, samt att man drar dom i öronhåret när man tar ur tussarna.

Jag har klippt ur öronen på hästarna. Inle lika extremt som bilden (den hästen måste vara rakad med apparat) men ungefär så.

Jag har nastan daligt samvete nar vi far hem hastar fran auktionerna som ser ut som hasten pa bilden.
Alla vara hastar har kanselharen kvar (om det nu hunnit vaxa ut annu) och jag skulle inte ens dromma om att klippa dem.
Jag klipper bort det "overfoldiga" oronharet pa de som accepterar det. Det ar inte alla som gillar maksinen for nara oronen. Forra aret var min lilla tos inte glad at att fa in sina tussar sa jag klippte henne faktiskt en gang (skams*) och hon vart battre med tussarna men var tvungen att ha huva utomhus.
Angaende att bomull fastnar i oronen - fel bomull!!
Anvand aldrig "tussig" bomull eller fetvadd i oronen! Jag anvander enbart skikt bomull (anvandes tidigare till att lagga bandage) som man rullar ihop - det lossnar garanterat inte bitar ur det. Men jag foredrar faktiskt riktiga rycktussar sa slipper man grava sa mycket.
Daremot ar det latt att fa tag pa har nar man ska ta ut bomulls tussar. Darfor jag foredrar ryck tussar - dra i snorena och problemet ar lost.
Angaende vatten i oronen. Man maste faktiskt vara extremt forsiktig oavsett om hasten ar klippt eller ej. Haret skyddar inte namn vart mot vatten. Far hasten in vatten oavsett forsiktighets atgarder sa kommer du garanterat marka det!

De flesta hastarna haromkring ar klippta i oronen och manga aven pa mulen. Jag tycker oronen ar snygga "rena" men det ar anda inte vart det i mina ogon.

Ska lr är det inte förbjudet i Sverige? Vet att det stod något om det i häst och ryttare förut iaf.
det är väl hästens "känselspröt" så de känner vad som är runtomkring mulen?

Hälsorisk kanske det inte är men det är hemskt otrevligt för hästen. Såg en häst som rakades för första gången och vågade inte äta havren i krubban på flera dagar. Den var allmänt skärrad i några dagar. Hästar som regelbundet blir rakade är vana och reagerar inte så utan vänjer sig vid att leva utan. Jag tycker att det är hemskt att raka bort känselspröten. De behöver dem!

På unghästtester är det förbjudet att komma med rakade mular. Det tycker jag är bra!

Bara som en skönhetsgrejer eller har ni någon baktanke med det? :)

Jo visst är det för utseendet det kan jag inte förneka...vi klipper under tävlingssäsongen dock brukar vi inte slätraka utan har några mm kvar...förutom våran avelshingst som vägrar äta med håren på mulen kvar, han är import och förmodligen slätrakad sedan han var liten...nu går det inte få honom att äta ur krubba eller dricka ur hink om han inte är rakad....

Allt är en smaksak men skulle aldrig hålla med om att en häst lider av att bli rakad eller klippt....det köper jag inte...

:laugh:

Öronen är mer utsatta för insekter än smuts i första hand

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 170
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 262
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 909
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"