Raka bort hår på mulen

Sv: Raka bort hår på mulen

Nähä...

Varför tror du håren i öronen och känselhåren finns där från början då?

Hrmm... dra en parallell till oss människor. Det finns många områden på vår kropp som har hår från början och som av många slätrakas. Inte lider vi eller våra kroppar för det?!

Kom igen om det var ögonfransarna som vi rakade bort helt på hästarna. Då kan jag hålla med om lidande.

Nu är det ju så att det är förbjudet att raka bort mulhåren och det tycker jag är bra. Men att det skulle vara lidande att klippa ur öronen är bara skitsnack på samma sätt som att det inte är lidande för oss människor att raka bikinilinjen.

(om man inte gör det med Silkepil förstås... det är ett lidande! :D)

Nu är det ju så att det är förbjudet att raka bort mulhåren och det tycker jag är bra. Men att det skulle vara lidande att klippa ur öronen är bara skitsnack på samma sätt som att det inte är lidande för oss människor att raka bikinilinjen.

Jag vill gärna ha ett konkret exempel på hur du gör för att undgå att småhåren som klipps bort faller ner i hörselgången.

Jag vill gärna ha ett konkret exempel på hur du gör för att undgå att småhåren som klipps bort faller ner i hörselgången.

Det är inte det minsta svårt och inget hästarna bryr sig så mycket om (så länge de inte är onormalt huvudskygga, men inget jag stött på). För det första så klipper man inte allra längst in, det får vara kvar som ett skydd. Sedan vänder man bara ut och in på örat och klipper med en liiiten sax. Försiktigt och med omsorg såklart.

kl

saxat från jordbruksverkets hemsida:

Allmänna råd till 2 § djurskyddslagen
Hästarnas känselhår bör inte klippas
av eller på annat sätt avlägsnas annat
än av veterinärmedicinska eller
funktionella orsaker.
Med känselhår avses de speciella,
hårda hårstrån på mule och runt
ögonen som hästen använder för sin
känsel.

motivering:

Känselhår runt mule och ögon klipps
ibland bort av estetiska skäl. Dessa hår har
en viktig funktion och bör inte avlägsnas.
Eftersom hästens synfält är begränsat är
den beroende av att kunna känna på och
förutsäga sin närmaste omgivning med
hjälp av känselhåren. Om håren avlägsnas
kan det leda till stress och oro hos hästen.

hittar inget om öronhår.. jag tycker som någon innan skrivit att vi inte ska överföra våra männslkiga skönhetsideal till hästar. låt dem vara hästar!

och där dödade jag visst denna tråd.. :o

LIte OT, men min förra häst "rakade" sig själv på mulen (Dock hade hon ju alltid kvar på hakan) men hon skavde bort håren från mulen, fick ofta kommentarer om det, men va fasiken jag skulle aldrig klippa bort dem. Såg en gång hur hon gjorde när vi var på promenad på grusväg så tog hon ner mulen i marken och liksom kliade den mot marken, och alla hår var borta.

Men skulle aldrig få för mig att klippa bort dem, inte öronen heller om det inte är sånt som kan klippas bort när man viker ihop öronen, men det ser väldigt konstigt ut att raka dem och att ta bort känselhåren som knappt syns tycker jag är rent ut sagt korkat, hästen har dem av en anledning.

har du alltid luva på din häst då eller?? håret finns där för att skydda örat. enda anledningen till att människors kroppshår inte behövs längre är att vi har kläder på oss. klipper du bort håren inuti örat så kommer det regn, vind, insekter och sand rakt in i själva örat.

hur kan man hävda att det inte är skadligt????
:confused:

har du alltid luva på din häst då eller?? håret finns där för att skydda örat. enda anledningen till att människors kroppshår inte behövs längre är att vi har kläder på oss. klipper du bort håren inuti örat så kommer det regn, vind, insekter och sand rakt in i själva örat.

hur kan man hävda att det inte är skadligt????
:confused:

Japp. Alltid luva. Såklart.

fastnar rätt bra i öronen när nästarna har lå´ngt hår, i klippta inget alls, inte om de har stubb heller!

Tycker hästen på bilden ser helt... "konstig" ut utan sina öronhår xO
Själv föredrar jag en lite wild look, dvs men öronhår och känselår ;)
Men utåtstickande tussar kan man ju klippa bort.. :)

Hrmm... dra en parallell till oss människor. Det finns många områden på vår kropp som har hår från början och som av många slätrakas. Inte lider vi eller våra kroppar för det?!

Fråga min flitis till pappa om inte hans huvud lider varje gång han slår i det. Människor med hår på huvudet slår inte i det lika ofta för håret säger till att det är dags att ducka. Utan hår inget som säger till att akta sig.... Så nog spelar det roll för oss människor också.

och där dödade jag visst denna tråd.. :o

Gör inget! Bra att du tog fram lite fakta för alla att läsa! :bow:

I övrigt skulle det aldrig falla mig in att klippa bort känselhåren på något djur och absolut inte bara för att det "snyggt" (vilket jag inte ens tycker det är) :mad:

Det är inte det minsta svårt och inget hästarna bryr sig så mycket om (så länge de inte är onormalt huvudskygga, men inget jag stött på). För det första så klipper man inte allra längst in, det får vara kvar som ett skydd. Sedan vänder man bara ut och in på örat och klipper med en liiiten sax. Försiktigt och med omsorg såklart.

Var dag en ny lärdom. ;)
Är detta endast för det estetiska, eller har du någon praktisk anledning?

Var dag en ny lärdom. ;)
Är detta endast för det estetiska, eller har du någon praktisk anledning?

Nädu, det finns ingen som helst praktisk anledning till detta.

I de år jag arbetat med tävlingshästar hade alla urklippta öron (till och med de som bara gick unghästklasser), rakade mular (men det vägrade jag faktiskt att göra så som fick vara orakade), välrykt man, klippt under grimman, välklippta hoppsvansar, klippta kronrander och inte ett uns hovskägg kvar.

På vintern rakades varenda hårstrå bort förrutom en trekant vid svansroten och en liiiiiiten fläck under schabraket. Jag antar att jag är lite skadad, för jag tycker att alla hästar ser ut som lurvasmonster om dom inte är välansade.

Sen tror jag att ni tror att jag klipper ur öronen mer än jag faktiskt gör. Den hästen på bilden i tråden har för urklippta öron enligt mig. Dom ser ut som om dom är rakade med trimmer, vilket inte är snyggt heller.

*Funderar* som någon skrev om man får göra helansningar alá USA på hästarna i Sverige, tveksam.......
Själv ansar jag tussar som sticker ut från öronen (klämmer ihop örat, ja ni vet), sen kan jag ansa något med vissa av näs/mule håren i samband vid utställningar så de inte fastnar i kedjan. Men helrakat, näe.....

Köpte en hingst förra året han var helrakad när han landade till Sverige, tur att det var vår.......Vart faktiskt lite förvånad över helrakningen....

Glömde säga....Schysst skäggstubb hingsten fick, gick inte att gosa med den mulen förrän håren växt ut.....;-)

Jag klipper mina hästar någorlunda rent i öronen.
Jag klipper mina hästar ner precis under knäna.
sen klipper ja halva annsiktet.
hovskägger ryker o skägget.

sen att raka mulen, stackars hästar i mörkret som skall fummla när dom skall tex dricka vatten...dom känner sig ju fram med dom.

Men bara att gå in på Jan Brinks hemsida...så finns det bilder när han stalltjejer står med rakhyvel mot mulen på en häst på stallgången.

så det försiggår mkt i sverige...känner flera som gör det på sina hästar. men aldrig känslehåren för min del.

kl*
Men kan man inte gemföra med att raka bort hästarna öron hår med att om man skulle raka bort allt sitt hår i näsan. :o Tänk så mycket skit man skulle andas in:eek:

Klipper känsel spröten på min häst för om dem ska vara naturliga blir dem runt 20 cm långa:crazy: och då fastnar hon bara med dem.. vilket bara borde göra mer ont. Dock alltid min 3 cm kvar!

kl*
Men kan man inte gemföra med att raka bort hästarna öron hår med att om man skulle raka bort allt sitt hår i näsan. :o Tänk så mycket skit man skulle andas in:eek:

Klipper känsel spröten på min häst för om dem ska vara naturliga blir dem runt 20 cm långa:crazy: och då fastnar hon bara med dem.. vilket bara borde göra mer ont. Dock alltid min 3 cm kvar!

varför ja klipper någorlunda rent är för att min häst lätt får svamp i öronen.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 170
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 262
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 909
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar