Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Claudia2 skrev:Då kanske man får släppa ut hästen i en större hage så att den rör sig naturligt, och ge den mindre kraftfoder Tänk på avelston som inte rids alls. De är säkert inte farliga.
skjootan skrev:Jag som RÄDDRYTTARE måst egenast utala mig lite om er här just på denna tråd om just era åsikter.
För det första märkd de att ni inte har mycket humm om hur d är att vara rädd,anledningen till rädsla kan vara många och ni säger bara sälj hästen byt häst,så enklet är det inte beroende på vad man har för rädsla el häst!
Blir lite sinnig på folk som er som inte har förståelsen för oss som kanske inte vill galoppera på öppna fält osv,stötta oss i stället för att klanka ner på oss.
Det finns så många situationer som man känner att detta fixar inte jag nu måste jag då tvinga mig själv? för att göra vem nöjd?
Istället för att ni vräker ur er att man ska sälja hästen byta häst osv varför inte erbjuda hjälp? om ni är så orädda så kan ni hjälpa en rädd ryttare i stället visst det kräva tålamod men de ger resultat.
Vad bra att du låter en annan rida ibland, önskar att personerna i mitt inlägg kunde varit lika smartaskjootan skrev:Jag jobbar min häst för närvarande från backen och en tjej som rider honom åt mig för han behöver ju få komma ut! Dock så lossas han bli rädd nu mer för allt men de beror ju på att han vill få ur sig energi,så de förstår jag men dock vågar inte jag ta d just nu,men jag har å rider honom själv.
Nä, det är det garanterat inte. Person A i mitt inlägg bytade ju häst men tyvärr verkar det inte som hennes rädsla gått över helt. Ok, hon vågar rida ut med sällskap men det blir mest bara skritt trots att hästen är hur lugn o snäll som helst.. Förhoppningsvis är hon på god väg att komma över sin rädsla.Gunther skrev:För att förtydliga mig lite, byta häst är inte en universallösning.
Nä, det håller jag med om. Vore ju bara dumt att "utmana ödet"Jag förstår mycket väl om man inte vill galoppera på öppna fält om man är rädd, ovan, har en alldeles för het häst osv.
Det är sund självbevarelsedrift och inget annat.
Man ska aldrig göra något som man känner att man inte behärskar, varken fysiskt eller mentalt.
Problemet med folk som är rädda i olika situationer uppstår när de själva inte "erkänner" sin rädsla.
Typ, skyller på annat för att man inte vill rida och bara longerar eller på sin höjd promenerar en kort runda.
Eller låter hästen stå i tre dagar innan de äntligen tar mod till sig och hoppar upp. Och DÅ är hästen skitpigg och genast får de sin rädsla ännu mer bekräftad.
Ja, kan man hjälpa till så är det ju bara roligt och då har ju den personen redan kommit långt - erkänna rädslan för sig själv och andra.Folk som erkänner sin rädsla och ber om hjälp anser jag är nada problem. Då har man ju ett val att hjälpa till - och det gör jag gärna.
Man kan nästan bli lite irriterad på dessa som säger att de inte är rädda utan kommer med undanflykter om varför de ej kan osv..Folk som inte erkänner sin rädsla har jag svårare att bemöta.
Inte alltför ovanligt heller att de hela tiden påpekar att de inte är rädda (fast alla andra ser att de är livrädda) och att de är nervösa, ryckiga, skrikiga och kanske till och med slår sin häst.
Det tycker jag kan vara påfrestande.