Rädda hästägare?

Sv: Rädda hästägare?

Tickanda bomber ja.

Det blir ju en ond cirkel. Hästen rids inte för att den är för pigg. Men kan man inte förstå att den blir bara piggare ju mindre den rids. I slutändan kan man inte hantera hästen för energin måste komma ut på något sätt.

Om man undviker det man är rädd för så lär man ju aldrig komma över sin rädsla. Gör det något om en ryttare bara vill skritta, mår hästar dåligt av det?
Låt folk göra som de vill så länge alla mår bra. Jag tycker inte om att 'flängrida' är jag rädd eller bara ansvarsfull?

Kan bara säga för mig själv skulle jag stöta på en som du skulle jag mer än gärna ta emot hjälpen! :D
Problemet är ju när det sitter hos ägaren som inte vågar erkänna att den helt enkelt är rädd och sedan inte kan ta emot hjälp,då är man verkligen dumdristig!
Jag jobbar min häst för närvarande från backen och en tjej som rider honom åt mig för han behöver ju få komma ut! Dock så lossas han bli rädd nu mer för allt men de beror ju på att han vill få ur sig energi,så de förstår jag men dock vågar inte jag ta d just nu,men jag har å rider honom själv.
heder åt dig! :bow: :bow: :bow:

Jag vet inte för jag sitter i samma situation jag,jag rider min kompis häst utan större problem men min :angel: buse törs jag inte,men jag vet varför och jag vet ochså varför jag har honom kvar för över ett år så har han å jag haft de så härligt tillsammans många långa ritter sovit tillsammans fika i skogen så har han lagt sig ner brevid mig,sådant håller jag fast vid,problemet vi har nu är av annan art och jag hoppas på genom gedigen markhantering så kommer vi att komma över våran svacka här :D
Ska iväg med honom nån gång i maj å få hjälp både han å jag.

Men har tjejen inga planer med sin häst? Jobbar hon någe med den? liksom hon måste ju skaffa sig en realtion vågar hon inte d då bör hon absolut byta häst.

JA, en del (ganska många) hästar mår nog dåligt av att bara få skritta.

Alla hästar är ju olika och kräver olika mycket motion. Om man har en häst som behöver röra på sig ordentligt varje dag så räcker det inte med enbart skritt. Tillslut blir hästen farlig att hantera och då är det inte bara ägarens problem längre utan alla som ska sköta hästen, tex in och ut från hagen.

Då kanske man får släppa ut hästen i en större hage så att den rör sig naturligt, och ge den mindre kraftfoder :angel: Tänk på avelston som inte rids alls. De är säkert inte farliga.

Claudia2 skrev:
Då kanske man får släppa ut hästen i en större hage så att den rör sig naturligt, och ge den mindre kraftfoder :angel: Tänk på avelston som inte rids alls. De är säkert inte farliga.

:bow: :bow: :bow: :bow:

DET har jag aldrig hört faktiskt att en häst ska må dåligt av att bli skrittad bara,men okie har man små hagar där hästen inte kan få röra sig fritt så måste den ju få utlopp nån annan stanns och då förstår jag on hästen mår dåligt av att bara skrittas,men har den en hage där den kan röra sig så vore de väl inga problem? Man kan jobba mycket i skritt :D

Det är många som har begränsat med mark.

Sen förstår jag inte riktigt, blir man mindre rädd att rida sin häst om hästen går i en större hage?

Självklart kan man jobba mkt i skritt, men frågan var väl varför många är så rädda för sina egna hästar.

Jag kan som sagt inte se någon tjusning med ridningen om jag skulle vara rädd för en massa saker.

Håller helt med dig! Så känner jag också. Jag rider gärna med andra, men jag vill ha kontroll på min häst.Det värsta är när andra bara drar iväg i världens galopp utan att ge en möjlighet att fatta galoppen riktigt!

Jag kan bara svara för min egen del.
Tidigare var jag en sån som red alla typer av hästar, var väldigt sällan rädd även om dom levde :devil: när man red.

Jag köpte min häst för 2,5 år sedan, då han kom direkt från travtävlingsbanan ( = full tävlingskondition)
Red honom innan flera månader innan och han var kanonhärlig att rida ut på och stensäker för allt.
Efter en halv månad när jag ägt honom, blev jag påkörd och fick en nackskada (whiplash) och egentligen ridförbud. Men jag fick rida på ridplanen, men pga värk så blev det si och så med ridningen första månaderna. När vi väl skulle ut så var han jättepigg och glad och sprallig. Jag fick (och får fortfarande) inte ramla av. Då blir det lätt att man spänner sig och i mitt fall blev jag lite halvskraj.

Och jag har tagit det lugnt i min takt. När jag ridit ut med kompisar så har jag sagt till innan, att jag kanske bara vill skritta men det har varit helt okej för dom. Idag så funkar det mycket bättre och jag är mycket mer avslappnad igen, och även hästen. Nu rider vi i alla gångarter och har kul igen.
Men det har tagit tid. Och jag ser ingen anledning till varför jag skulle behöva sälja hästen pga att JAG var rädd för att något skulle hända. Så länge jag fick ta det i min takt och hästen mådde bra, vad är det för fel då? :confused:

Men självklart om man är rädd för sin häst, och inte "vågar" ta itu med problemet så kanske det kan vara en idé att sälja. Men det handlar om känslor för hästen, och jag tror inte att en häst mår dåligt för att den kanske bara skrittas ute om den har möjlighet att bralla och leka i hagen och röra sig ordentligt där.

skjootan skrev:
Jag som RÄDDRYTTARE måst egenast utala mig lite om er här just på denna tråd om just era åsikter.
För det första märkd de att ni inte har mycket humm om hur d är att vara rädd,anledningen till rädsla kan vara många och ni säger bara sälj hästen byt häst,så enklet är det inte beroende på vad man har för rädsla el häst!

Blir lite sinnig :devil: på folk som er som inte har förståelsen för oss som kanske inte vill galoppera på öppna fält osv,stötta oss i stället för att klanka ner på oss.

Det finns så många situationer som man känner att detta fixar inte jag nu måste jag då tvinga mig själv? för att göra vem nöjd?
:confused:
Istället för att ni vräker ur er att man ska sälja hästen byta häst osv varför inte erbjuda hjälp? om ni är så orädda så kan ni hjälpa en rädd ryttare i stället visst det kräva tålamod men de ger resultat. ;)

Det beror väl på varför man är rädd.
För en del handlar det om att man inte passar med hästen och då är det kanske läge att byta häst.
För att förtydliga mig lite, byta häst är inte en universallösning.

Jag förstår mycket väl om man inte vill galoppera på öppna fält om man är rädd, ovan, har en alldeles för het häst osv.
Det är sund självbevarelsedrift och inget annat.
Man ska aldrig göra något som man känner att man inte behärskar, varken fysiskt eller mentalt.

Däremot vill jag gärna veta det innan jag rider ut tillsammans så jag kan planera min ridtur och ev tacka nej till sällskapet.

Problemet med folk som är rädda i olika situationer uppstår när de själva inte "erkänner" sin rädsla.
Typ, skyller på annat för att man inte vill rida och bara longerar eller på sin höjd promenerar en kort runda.
Eller låter hästen stå i tre dagar innan de äntligen tar mod till sig och hoppar upp. Och DÅ är hästen skitpigg och genast får de sin rädsla ännu mer bekräftad. :crazy:
Eller såna som sätter upp vems som helst på sin kuse för att slippa rida själva.
Eller när man rider ut tillsammans med någon där personen styr och ställer hela ridturen, "man får inte rida där och inte där, ingen galopp där" osv. Plus att de stressar upp sig själva, sin häst och även min häst. :mad:

Folk som erkänner sin rädsla och ber om hjälp anser jag är nada problem. Då har man ju ett val att hjälpa till - och det gör jag gärna. :)
Folk som inte erkänner sin rädsla har jag svårare att bemöta.
Inte alltför ovanligt heller att de hela tiden påpekar att de inte är rädda (fast alla andra ser att de är livrädda) och att de är nervösa, ryckiga, skrikiga och kanske till och med slår sin häst.
Det tycker jag kan vara påfrestande.

skjootan skrev:
Jag jobbar min häst för närvarande från backen och en tjej som rider honom åt mig för han behöver ju få komma ut! Dock så lossas han bli rädd nu mer för allt men de beror ju på att han vill få ur sig energi,så de förstår jag men dock vågar inte jag ta d just nu,men jag har å rider honom själv.
Vad bra att du låter en annan rida ibland, önskar att personerna i mitt inlägg kunde varit lika smarta ;)
*håller tummarna för dig*

Gunther skrev:
För att förtydliga mig lite, byta häst är inte en universallösning.
Nä, det är det garanterat inte. Person A i mitt inlägg bytade ju häst men tyvärr verkar det inte som hennes rädsla gått över helt. Ok, hon vågar rida ut med sällskap men det blir mest bara skritt trots att hästen är hur lugn o snäll som helst.. Förhoppningsvis är hon på god väg att komma över sin rädsla.

Jag förstår mycket väl om man inte vill galoppera på öppna fält om man är rädd, ovan, har en alldeles för het häst osv.
Det är sund självbevarelsedrift och inget annat.
Man ska aldrig göra något som man känner att man inte behärskar, varken fysiskt eller mentalt.
Nä, det håller jag med om. Vore ju bara dumt att "utmana ödet"

Problemet med folk som är rädda i olika situationer uppstår när de själva inte "erkänner" sin rädsla.
Typ, skyller på annat för att man inte vill rida och bara longerar eller på sin höjd promenerar en kort runda.
Eller låter hästen stå i tre dagar innan de äntligen tar mod till sig och hoppar upp. Och DÅ är hästen skitpigg och genast får de sin rädsla ännu mer bekräftad. :crazy:
:bow: :bow:

Folk som erkänner sin rädsla och ber om hjälp anser jag är nada problem. Då har man ju ett val att hjälpa till - och det gör jag gärna. :)
Ja, kan man hjälpa till så är det ju bara roligt och då har ju den personen redan kommit långt - erkänna rädslan för sig själv och andra.

Folk som inte erkänner sin rädsla har jag svårare att bemöta.
Inte alltför ovanligt heller att de hela tiden påpekar att de inte är rädda (fast alla andra ser att de är livrädda) och att de är nervösa, ryckiga, skrikiga och kanske till och med slår sin häst.
Det tycker jag kan vara påfrestande.
Man kan nästan bli lite irriterad på dessa som säger att de inte är rädda utan kommer med undanflykter om varför de ej kan osv..
Förstår inte varför det är så svårt att erkänna, det är ju mänskligt att ha känslor, fel och brister.

Rädd pg av kontroll behov skulle jag tro,jag kan ju inte svara för andra utan bara för mig själv.
Jag fortsätter trotts rädslan pg av att jag vet hur underbart de kan vara och jag måste ju möta min rädsla för att komma över den.
Sedan om hagar så var de ju att hästar skulle m dåligt av att bara skrittas,,,,,,för dom hebövde springa,har dom stor hage och kan få röra sig fritt där så är inte behovet lika stort när man rider,om jag skrittar i fyra månader så mår min häst inte dåligt av det.

:bow: :bow: :bow:

Jag förstår precis va du menar!

Genom att de inte kan erkänna sin rädsla (som finns av nån anledning) så blir allt så fel så fel.
Jag rider ut med mina kompisar är dom helt införstådda att jag är rädd men efter en stund kan jag känna mig säker på dem jag rider på och hästen då är de inga problem alls :D

Så precis som du säger de finns dom som är så rädd slänger upp alla andra på sin häst skyller på allt möjligt men alla vet att personen är rädd,varför undrar jag då kan man inte säga d å så vipps så kan man få hjälp!

Det kanske finns en del hästägare som tycker att det räcker att skritta sin häst men då får man ju välja sitt ridsällskap. Men jag tror inte att hästen mår dåligt av det. En anledning till att det inte är så lätt att erkänna att man är rädd är omgivningens reaktion. Det är inte riktigt fint att vara rädd = dålig ryttare.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 020
Senast: Mickizz
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama