Rädda hästägare?

Sv: Rädda hästägare?

Jag är inte rädd för min häst men numera rider jag aldrig ut i skogen. Är det riktigt blåsigt rider jag inte heller på utebanan utan stannar i ridhuset. Jag överlåter till min man att rida ut på min häst så hon kommer ut i skogen några dagar i veckan även om det inte är jag som sitter på ryggen :)

Jag har skadat min kropp så allvarligt att jag egentligen har ridförbud :crazy: Jag måste vara mycket försiktig när jag rider och hela tiden tänka mej för. Att ramla av skulle kunna vara förödande.

Jag är ingen Räddryttare från början men efter det att min häst ställde sig på bakbenen och slog runt så jag fick hästen över mig,sedan dess har jag blivit en räddryttare.Jag tror att det berodde på att det hände när jag som mints ananade att det skulle ske,jag skulle sitta upp och så fort jag satt mig i sadeln och bad honom gå framåt med lätt smackning så ställde han sig rakt upp.Hlet utan någon (då) synlig anledning. Dtét var då jag upptäckte hur stora hästar är och att man inte alltid kan ta allting för givet.Min häst kände jag,trodde jag,utan och innan och var grundtrygg med,han lyssnar ju alltid på precis allting.Sedan gjorde han bara sådär.
Jag var så chockad efter det.(vi for in till kliniken med honom för att titta på vad som var fel för om han gjorde sådär så måste ju något ha varit knas.DEn hästen lever inte idag på en medfödd defekt som han tidigare inte visat,och vurpan var liksom startskottet för att det skulle bli väre och värre)
Idag är jag trygg med hästar igen.Jag får magknip när min nuvarande häst bockar sådär som de gör när de först liksom stegrar och sedan skuttar till med bakdelen.
Men det är ingen farar.Det blir liksom bättre och bättre.
Och hästen bockar ju inte för att göra illa mig utan för att han tycker allting är kul!
Jag har alltid haft hästar som är pigga och allerta av naturen med massor av livsgjädje och folk har alltid fått ha överseende med det.
Mina hästar bockar i galoppen,de skuttar fram när allting är jättekul och de behöver oftast mer motion och fingetoppskänsla än de flesta andras hästar behöver i min omgivning. Det är mitt ridsällskap som får vänta in oss.
I gengäld får de aldrig tråkigt på våra ridturer;)

Sedan vägrar jag rida när det blåser ute. Det känns som en onöding risk för min del. Det får folk i min omgivning ta.Det blir ingen kul ridtur för varken dem eller mig och häst när det blåser ute då min häst tycker det är otrevligt när det blåser under rumpan på honom och det susar i öronen,träden rör sig och kvistar går av.
Skade risken blir då mycket stor och det vill jag undvika.

Som sagt.
Ha överseende med folk som är "rädda" för sina hästar.
I mitt fall är det absolut inte hästen jag är rädd för utan konsekvenserna av OM något händer och VARFÖR saker och ting händer.

Om man fick välja mellan att rida en häst som man är rädd för och en som man litar fullständigt på, vilken tar man då?

Själv tycker jag att svaret är självklart!

När jag rider min häst så kan jag bli helt salig, för det är så underbart.
Jag önskar att alla fick ha den känslan.

Sen kan man väl aldrig få riktig tillit av sin häst om man är rädd el osäker.

Jag är en räddhare själv..men när det gäller min häst är det inget jag inte vågar göra med honom..han är guda snäll helt enkelt..plus att han (nästan ) alltid lyssnar på min röst om jag tycker attd et går för fort eller så..He is one of a kind...

men jag kan förstå folk som är lite osäkra, absolut..samtidigt hade jag tyckt det var urtråkigt o behöva hålla tillbaka hela tiden för att man var rädd, då tror jag inte att man känner sin häst tillräckligt, eller så är det helt enkelt inte rätt häst för en..

Men sen finns det en skillnad mellan att vara försiktig o rädd..givetvis!

_ox_ skrev:
Om man fick välja mellan att rida en häst som man är rädd för och en som man litar fullständigt på, vilken tar man då?

Själv tycker jag att svaret är självklart!
Jag har en häst som jag litar FULLSTÄNDIGT på. Honom kan jag göra vad som hällst med.
Sen rider jag en annan, som jag defenitivt inte skulle ge mig ut och busgaloppera på fälten med. Jag vet inte om du klassificerar mig som rädd men på honom galoperar jag inte på om jag har sällskap (är jag ute själv gör jag det ibland men inte så ofta).

Ändå rider jag båda hästarna lika mycket. Och bara för att jag VILL rida båda två. hästarna är otroligt olika och jag får ut massor av att rida båda.
Bara för att jag inte är ute och tokgalopperar på nya hästar så betyder inte det att jag får ut mindre av ridningen. Jag gissar att nästa höst kommer jag och den anndra hästen kunna vara ute och galoppera med sällskap.

Jag litar aldrig på nya hästar fullständigt så skulle jag bara välja dom jag litar på så skulle det inte bli mycket ridet.

BAra för att jag inte är ute och galloperar så behöver jag inte vara rädd. Av anndra brukar jag klassificeras som en ganska tuff ryttare :smirk:

Vem har sagt att man måste busrida el flängrida bara för att man galopperar över gärden?

Det finns något som heter kort galopp också!

Själv brukar jag rida i varierat tempo, dock ej aldrig i fläng el busgalopp!

Jag har aldrig sagt att man måste galoppera jämt, det var bara ett ex.

Håller helt med dig! :mad:

Det kom en tjej med sin nya foderhäst till vårt stall och hon var väldigt försiktig och orolig. Vågade inte rida ut själv för att hästen konstrade när hon skulle lämna gården mm. Minsta lilla så blev hon jätterädd och detta satte "igång" b la stallägaren och några av de andra. "Fattar inte vad hon ska ha häst till.......bla bla bla.

Saken var att hästen i grunden är jättesnäll och lugn men som nya hästar så "testade" den henne lite.

Stallägaren gick till och med och tjatade på föräldrarna att "det var fel häst".

Nåväl, alla var på den stackars tjejen i stället för att hjälpa henne så till slut tog hon sin häst och flyttade. Sist jag pratade med henne så berättade hon att det går jättebra nu och de är till och med ute och tävlar lite då och då. Hon VAR rädd och nervös av sig men behövde bara lite tid.

HÄr får du samma inlägg med några små omskrivningar.
Din fråga om vilken häst man väljer svarar vi fortfarande olika på.
Jag har en häst som jag litar FULLSTÄNDIGT på. Honom kan jag göra vad som hällst med.
Sen rider jag en annan, som jag defenitivt inte skulle ge mig ut och galoppera på fälten med. Jag vet inte om du klassificerar mig som rädd men på honom galoperar jag inte på om jag har sällskap (är jag ute själv galopperar jag det ibland men inte så ofta).

Ändå rider jag båda hästarna lika mycket. Och bara för att jag VILL rida båda två. hästarna är otroligt olika och jag får ut massor av att rida båda.
Bara för att jag inte galopperar ute på nya hästar så betyder inte det att jag får ut mindre av ridningen.
Jag gissar att nästa höst kommer jag och den anndra hästen kunna vara ute och galoppera med sällskap.

Jag litar aldrig på nya hästar fullständigt så skulle jag bara välja dom jag litar på så skulle det inte bli mycket ridet.

BAra för att jag inte är ute och galloperar så behöver jag inte vara rädd. Av anndra brukar jag klassificeras som en ganska tuff ryttare

Det är väl ända skillnad om man köper en ny häst?
Självklart behöver man tid på sig att lära känna varandra.

Men sen finns det dom som haft sina hästar i flera år.

Då är frågan, hur länge ska man hålla på innan man själv erkänner att detta kommer aldrig att fungera?

Jag undrade varför du skrev bus galoppera i ditt första inlägg.
När du sen citerade dig själv har du ändrat den meningen.

Håller absolut med dig också. Man måste inse till slut att det kanske är bättre för både hästen och en själv att man skaffar en annan häst.

Men tycker ändå att det förekommer alldeles för ofta ute i stallen att människor lägger sig i på ett negativt sätt. I stället för att tissla och tassla och prata skit bakom ryggen så kunde kanske de "gamla garvade rävarna" istället försiktigt fråga om personen vill ha råd och hjälp?

För att ordet busgaloppera inte var speciellt genomtänkt. Det jag tänkt som ordets betydelse blir bättre som bara galopp.

Men det beror ju på vart man drar gränsen som fungerande? Är det när man kan vara ute och galoppera på gärdena med kompisar, eller är det när man kan hoppa terräng, eller är det när man har en trevlig stund med hästen? Det är inte för att jag och hästen inte känner varanndra som vi inte galopperar med sällskap. Galoppera kommer vi till när han är tillräckligt stabil för det. Nu får jag inte ut något av det och jag tror inte han gör det heller. Då kan vi lika bra vänta ett år.

ett annar ex: Vi har ett trevligt ekipage istallet, hästen är Jättepigg och glad! Samlad galopp existerar inte någonstanns! Men han gillar att galoppera och ryttare och häst verkar jättenöjda med varanndra.
När hon köpte hästen var den ung och då trodde man det skulle lägga sig med åldern, för när hästen har galopperat med sällskap så går det därefter snabbt, i ALLA gångarter, vilket resulterar i att efter det hänger dom andra hästarna inte med i skritten och hästarna går inte brevid varanndra och är nöjda(hästen är alltid snabb, men efter galoppen är det extremt). Men nu är hästen 22 och beter sig fortfarande likadannt. Därav galopperar vi inte när vi är ute tillsammans, men ingen av oss är rädda. Skulle det då inte fungera för dom? Dom har varit ute och tävlat en del och även vunnit ett gäng klasser. Men framför allt både hästa och ryttare verkar nöjda. Vart går gränsen för fungerande?

Jo visst är det säkert känsligt att tala om för andra att man är rädd för sin häst när man vet vilka reaktioner det ofta sätter igång.

Många är ju t ex väldigt "glada" för att fråga om man haft häst innan.
Har man inte det så dömer de en direkt!

I vårt fall så är det vår första egna häst men det betyder inte att vi inte vet någonting. Vi har haft både sköthästar och foderhästar tidigare men kände oss ändå lite osäkra när vi köpte egen. Men jag tar hjälp av andra "förnuftiga" hästmänniskor när jag känner att jag behöver råd och står man t ex i ett inackorderingsstall så kan man ju få mycket hjälp och tips där också. (Ifall man har rätt boxgrannar dvs) ;)

Men då har väl det ekipaget inga problem som jag ser det.
Att det inte fungerar menar jag dom som är rädda att rida sina hästar, hittar på den ena ursäkten efter den andra (läs tidigare inlägg).

Nu har jag inte läst igenom alla inlägg, med risk för upprepning.
Dessa människor som är rädda för att rida visar väl bara ett mått på självbevarelsedriftoch sunt förnuft för det ÄR farligt att rida det ska man inte sticka udner stol med! Okej, vissa är överdrivet rädda men det ska väl inte betyda att de inte kan ha häst?
Sen om man har råkat ut för en rad olyckor med häst så är det inte så konstigt om man blir skrämd. Människor fungerar i regel så. Men ja, vissa hästägare borde överväga om de ska skaffa en annan typ av häst som är lugnare och kräver mindre motion. Och som någon skrev så kan en hästs motionsbehov ofta tillgodoses utan ridning om en bra, stor hage finns med hästkompisar och fodret anpassas.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 020
Senast: Mickizz
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama