Rädd och osäker

Snutten66

Trådstartare
Hejsan, jag fick igår hem en 2 årig tik av liten ras som är väldigt rädd och osäker för både människor och hundar.
Skulle gå ut på natte kissen fast hon redan gjort inne, hon såg mig och min hand när jag nudda henne så bet hon mig i handen, och jag har lyckats med att gå ut med henne 2 gånger idag då enda tillfället jag lyckats få tag på henne är när hon legat i sin väska. Men sen har hon som vanligt bara sprungit ifrån mig.
Har ni tips på hur man kan jobba med denna rädsla och osäkerheten? Hon är heller inte van i att gå i koppel osv, men det ser jag inget problem med, Jag vet att det kommer vara mycket jobb och träning och säkerligen påfrestande för både hunden och mig, har en katt med som inte bryr sig om hunden och lika så tvärt om.
Alla tips och idéer är välkomna. Tack i förhand!

Jag tror att det bästa du kan göra är att sätta dig på golvet och pyssla med t ex hundleksak eller hundgodis. Förhoppningsvis blir hon nyfiken och kommer fram. Om inte så kasta iväg en godbit då o då. Prata inte med henne så blir det ingen prestationsångest. Beröm när hon hämtar godbit oavsett var. När hon börjar komma fram till dig kan du börja ge henne maten med matskålen i eller intill ditt knä. Ha gärna kopplet med dig och sätt på det när du kan göra det utan tvång, backar hon så låt henne gå med kopplet av eller på. När du har lyckats få på kopplet så ge extra beröm o uppmuntran o försök få henne med dig ut som extra belöning. Ute gör du som så att hon får godis o beröm när hon gör sina behov, återigen kasta om hon inte kommer fram.

Om inte detta funkar så lägg dig raklång på mage på golvet o strö ut lite godbitar runtom dig. Låt henne sen hållas och gå runt o lukta på dig överallt o plocka godis. Du ligger bara helt stilla. Förhoppningsvis kommer hon att gå upp o gå på dig.

Försök leka med henne med en leksak på pinne till att börja med så hon inte behöver komma så nära. Tänk på att det alltid ska vara riktigt gott godis t ex skinka, köttbullar, kassler eller pankisar eller vad hon gillarallra mest.

Bet dig gjorde hon av rädsla, lilla stackaren. Om det händer igen så kommentera det inte. Det kommer att försvinna när hon får upp förtroendet för dig.

Jag tror att det bästa du kan göra är att sätta dig på golvet och pyssla med t ex hundleksak eller hundgodis. Förhoppningsvis blir hon nyfiken och kommer fram. Om inte så kasta iväg en godbit då o då. Prata inte med henne så blir det ingen prestationsångest. Beröm när hon hämtar godbit oavsett var. När hon börjar komma fram till dig kan du börja ge henne maten med matskålen i eller intill ditt knä. Ha gärna kopplet med dig och sätt på det när du kan göra det utan tvång, backar hon så låt henne gå med kopplet av eller på. När du har lyckats få på kopplet så ge extra beröm o uppmuntran o försök få henne med dig ut som extra belöning. Ute gör du som så att hon får godis o beröm när hon gör sina behov, återigen kasta om hon inte kommer fram.

Om inte detta funkar så lägg dig raklång på mage på golvet o strö ut lite godbitar runtom dig. Låt henne sen hållas och gå runt o lukta på dig överallt o plocka godis. Du ligger bara helt stilla. Förhoppningsvis kommer hon att gå upp o gå på dig.

Försök leka med henne med en leksak på pinne till att börja med så hon inte behöver komma så nära. Tänk på att det alltid ska vara riktigt gott godis t ex skinka, köttbullar, kassler eller pankisar eller vad hon gillarallra mest.
Jätte bra idéer, har fått henne att kissa ute och berömmer extremt mycket fick henne även att vifta på svansen:) men skall testa det med att ligga på golvet osv. :) testade det med att kasta godis och det var så uppskattat så hon sedan gick fram och tog från näven. Men har några fler tips så är det bara att dela med sig :) då man får jobba länge på allt och kul och byta tekniker :) så det inte blir för enformigt i längden så det blir ointressant.

När ni kommit lite längre i relationen så är frishaping en höjdare för att bygga självförtroende, initiativ och upptäckarlust också. :up:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 338
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 100
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 506
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 189
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025