Rädd för attentat

Man kan ju tycka söder är skitfarligt för att senare ändra sig och tycka det är helt tryggt utan att det är fel.
Jag förstår inte vad det är du inte förstår. @tornblomma hade inte skrivit att hon ändrat uppfattning, inte någonstans. NU har hon gjort det, men inte när jag skrev mina inlägg. Att man kan ändra uppfattning är jag helt med på, thank you very much, men då brukar man ju säga det "oj, sådär tycker inte jag längre" istället för att försöka att stå för två helt olika åsikter på en och samma gång.

Känner du att något är oklart nu får du nog leva med ovissheten, jag kommer inte dra det här ointressanta sidospåret längre med dig.

Jag förstår inte vad det är du inte förstår. @tornblomma hade inte skrivit att hon ändrat uppfattning, inte någonstans. NU har hon gjort det, men inte när jag skrev mina inlägg. Att man kan ändra uppfattning är jag helt med på, thank you very much, men då brukar man ju säga det "oj, sådär tycker inte jag längre" istället för att försöka att stå för två helt olika åsikter på en och samma gång.

Känner du att något är oklart nu får du nog leva med ovissheten, jag kommer inte dra det här ointressanta sidospåret längre med dig.

Inget är oklart.

Riktigt enkelt faktiskt. Om någon hux flux står för något annat så kan man nog dra slutsatsen att hen ändrat åsikt utan att ens fråga hen :)

Man kan inte riktigt jämföra terrorattackerna på 70-talet med terrorattackerna idag. Förr riktades attackerna oftast mot olika myndigheter, idag riktas dom mot främst civila och där man minst anar det. Anledningen till det är att Sverige har fört en förödande politik i flera år där man naivt tagit in precis alla, utan någon kontroll och utan att ha resurser för att kunna integrera alla man tagit in. När det knappt finns boende och arbete för Sveriges ungdom så kan man inte ösa in fler folk från hela världen utan att kolla upp varje enskild individ. Samma gäller gränsövergångarna inom EU.
Sverige kan inte förlita sig på EU, Sverige måste ta eget ansvar.

Vi kommer gå förlorade som nation om man inte gör någonting åt saken. Det är förjävligt när vissa förorter är så segregerade att man knappt ser en svensk kvar i dom områden och där en helt annan kultur lever sitt utanförskapsliv. Där kriminella killgäng tagit över så polisen inte vågar ta sig in dit.

Hade Sverige ställt krav på varje enskild individ som kommer in i landet så hade immigrationen fungerat. Det borde ha gjorts för 3 generationer sen.

Galningar har alltid funnits och kommer alltid finnas , de bara utför sina dåd av olika orsaker:/
Jag är inte räddare nu än innan dock har jag alltid varit försiktig av mig.

Jag tror man får träna sig i att lägga band på sig och tänka logiskt. Som någon sa tidigare - risken att terroristerna slår till i Coop i Åmål är försvinnande liten.

Jag bor i London som ju sett två attacker sedan mars, och terrorister är helt ärligt aldrig i tanken när jag rör mig runt i staden. Staden är så försvinnande stor, med så otroligt mycket människor, att ens rent statistskt sätt är det inte sannolikt att jag skulle råka vara på fel plats just som det händer. Jag är betydligt mer orolig för att bli knivrånad, då knivbrott är väldigt vanliga i London, men även här handlar det mestadeles om gängbråk.

Jag undrar om det inte lite handlar om vanor, och det vanliga, rädslan för det okända?
Jag rör mig mycket i potentiellt sårbara miljöer, tunnelbana, fullpackade tåg, konserter, flygplatser och pubområden och ser ju hur de funkar nästan helt utan missöden dag ut och dag in. Läser man däremot bara om sådana miljöeer i tidningarna när dåd sker, så är den enda associeringen med den miljön man har, den om terrorn.
Vad tror ni - kan det ligga något i det?

Jag tror man får träna sig i att lägga band på sig och tänka logiskt. Som någon sa tidigare - risken att terroristerna slår till i Coop i Åmål är försvinnande liten.

Jag bor i London som ju sett två attacker sedan mars, och terrorister är helt ärligt aldrig i tanken när jag rör mig runt i staden. Staden är så försvinnande stor, med så otroligt mycket människor, att ens rent statistskt sätt är det inte sannolikt att jag skulle råka vara på fel plats just som det händer. Jag är betydligt mer orolig för att bli knivrånad, då knivbrott är väldigt vanliga i London, men även här handlar det mestadeles om gängbråk.

Jag undrar om det inte lite handlar om vanor, och det vanliga, rädslan för det okända?
Jag rör mig mycket i potentiellt sårbara miljöer, tunnelbana, fullpackade tåg, konserter, flygplatser och pubområden och ser ju hur de funkar nästan helt utan missöden dag ut och dag in. Läser man däremot bara om sådana miljöeer i tidningarna när dåd sker, så är den enda associeringen med den miljön man har, den om terrorn.
Ja. Jag är spytrött på att höra att "man kan inte gå ut i förorten utan att bli våldtagen/skjuten" "Inte ens polisen vågar vara där" och en massa annan bullshit från folk som uppenbarligen inte kommit nörmare de förorter jag bor/ jobbat i än genom Flashback.

Nej, jag är inte rädd, inte så att jag måste tvinga mig själv att inte vara rädd men ärligt inte rädd. Däremot erkänner jag villigt att när det är som mest trängsel på T-Centralen får jag noja att någon ska knuffa ner mig av misstag på spåret när jag går på perrongen, särskilt som jag brukar gå längst ut och är det klumpigaste som finns.

Som sagt, chansen att dö i en trafikolycka, trilla nerför en trappa osv är oändligt mycket större än en terrorattack. Jmf antalet döda i trafikolyckor i Sverige under 2017 med hur många som dog i Stockholm attentatet. Däremot om jag var gift med barn så skulle jag nog vara lite tveksam till att flyga på samma plan, inte för att det skulle sprängas utan för att om planet kraschar så kan eventuellt överlevande barn bli föräldralösa. Egentligen borde ingen barnfamilj åka på semester på samma gång. Om någonting händer, trafikolycka, tsunami, jordbävning eller annat, skulle barnen bli föräldralösa. Detta hindrar dock inte många barnfamiljer från att åka på semester tillsammans trots risken och att inte reflektera över faran.

Nu när Daesh dröm om ett kalifat är död - intressant är att notera att terrorn i Europa började samtidigt som Daesh upplevde sina första motgångar - så kommer antalet terrordåd i Europa med största sannolikhet att öka. Daesh enda chans nu är att provocera fram att Europa stänger sina gränser för flyktingar från Mellanöstern och samtidigt att andra generations invandrare radikaliseras nog för att strida för Daesh.

Rädslan, och jag bagatelliserar den absolut inte, är första steget på vägen mot Daesh andra och kanske slutgiltiga seger.
I princip menar du alltså att om man har barn ska man aldrig vara tillsammans hela familjen? Jag tror det är större risk att barnen tar skada av att aldrig få träffa sina föräldrar samtidigt, och att föräldrarna inte kan träffas eller leva ihop fast de älskar varandra.

Vi kommer gå förlorade som nation om man inte gör någonting åt saken. Det är förjävligt när vissa förorter är så segregerade att man knappt ser en svensk kvar i dom områden och där en helt annan kultur lever sitt utanförskapsliv. Där kriminella killgäng tagit över så polisen inte vågar ta sig in dit.
hela stycket, hela ditt inlägg faktiskt, är tröttsamt rasistiskt och jag orkar inte bemöta allt, men det fetade gör mig lite paff. påstår du på allvar att det finns områden ''där kriminella killgäng tagit över så polisen inte vågar ta sig in dit''? alltså att dessa områden är så långt bortom räddning på grund av misslyckad integration att polisväsendet inte 'vågar' bekämpa brott längre?
det är ju helt världsfrånvänt överdriven skräckpropaganda som kommer från, tja, grupper som har intresse av att sprida hat mot invandrare. dina uppgifter är inte korrekta och den bild du målar upp stämmer inte.

Man kan inte riktigt jämföra terrorattackerna på 70-talet med terrorattackerna idag. Förr riktades attackerna oftast mot olika myndigheter, idag riktas dom mot främst civila och där man minst anar det. Anledningen till det är att Sverige har fört en förödande politik i flera år där man naivt tagit in precis alla, utan någon kontroll och utan att ha resurser för att kunna integrera alla man tagit in. När det knappt finns boende och arbete för Sveriges ungdom så kan man inte ösa in fler folk från hela världen utan att kolla upp varje enskild individ. Samma gäller gränsövergångarna inom EU.

Hade Sverige ställt krav på varje enskild individ som kommer in i landet så hade immigrationen fungerat. Det borde ha gjorts för 3 generationer sen.
Tagit in precis alla utan kontroll?? Vad tror du Migrationsverket är till för?

Vi har ju kollat alla hela tiden. Och sagt nej till massor. Problemet är väl att det inte står "OBS! Terrorist!" stämplat i pannan på folk. Hur ska man veta? Folk vet ju inte ens själva exakt vad som kommer att bli av dem eller deras barn och barnbarnsbarn. Gick det alltid att veta vad folk ska hitta på hade väl t ex Breivik låsts in på slutenpsyk långt tidigare.

Jag skulle hellre se att fler tog sig till den punkt av att inte vara rädd och att alltså inte behöva hantera sin rädsla, eller lägga band på den. Jag tycker att alldeles för många bekräftar varandras rädsla - och varandras "försök" att ändå "leva som vanligt" för att situationen ska kännas riktigt sund.

Att anse sig behöva "försöka" med det där, är ju redan det att allvarligt överskatta faran.

Mitt inlägg vad gällde föräldrar var att chansen att båda vuxna dör och lämnar barnen föräldralösa under en semester är mycket större än att utsättas för ett terrorattentat men att ingen/mycket få föräldrar tänker på att det är en risk eller en fara, olikt de som är rädda för terrorism.

Ja, jag är rädd. Kan inte gå i köpcenter längre utan att kolla över axeln och vara på tårna. Sjukt obehagligt.
Klarar knappt av mataffärer vid ''rusningstid'' och då bor jag i en liten stad.

Bävar över att åka till LHR och träffa pojkvännens familj igen bara för terrorn.

Det begränsar definitivt mitt liv.
Vet inte riktigt vad LHR är för något, men håller med andra om att du borde söka hjälp, så där kan du ju inte ha det.

Mitt inlägg vad gällde föräldrar var att chansen att båda vuxna dör och lämnar barnen föräldralösa under en semester är mycket större än att utsättas för ett terrorattentat men att ingen/mycket få föräldrar tänker på att det är en risk eller en fara, olikt de som är rädda för terrorism.
Varför det? Hur stor är risken att båda föräldrarna dör på en semester? Måste ju vara extremt ovanligt med dödlig semester, sen när är det farligare än att vara hemma? Givet att man inte åker på semester till Aleppo eller liknande.

Det är väldigt sällan en mycket vanlig kille. Vilket också framgår i rapporteringen, åtminstone här. Här framgår varje gång att det är pågående strider mellan olika gäng. Så blanda inte in Gbg i den där svepande kritiken mot "medias rapportering".
Fast det gäller ju Sthlm också. Det brukar ju stå att det är en uppgörelse mellan kriminella eller liknande, offret var känd av polisen osv.

Ditt inlägg är väldigt obehagligt och dessutom fullt av rena felaktigheter.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 386
Senast: snajl
·
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
8 024
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 973
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!