Rädd för attentat

Tror dock att det är vanligt att ha ångest över just terrorattentat. Det är så extremt, så slumpmässigt liksom. Förstår att det river upp många känslor och oro. Jag har en kompis som också är extremt orolig över detta. Om hon tycker att ngn beter sig märkligt på tunnelbanan så kliver hon av och byter tåg. Hon får ofta ångest i folkmassor osv. Gillar inte att vistas runt centralen osv.

Och det är ju inte bara för dig. Läser man bara på Buke känns det ju som att man är en av få som skräms av terror medan det i verkliga världen så att säga inte ser ut så. Terrorattentat skulle ju inte begås om det inte de facto skrämde människor.

Just det, och jag vet att det är precis vad de vill, skrämma oss. Ha makt över människor. Tyvärr fungerar det, iallafall när det gäller mig :crazy:. Jag försöker leva livet som jag vill, men det kan vara skönt att prata om det. Eller så förstorar det rädslan, jag vet inte. Jag tycker att det är skönt att få prata och resonera med människor som tänker som jag, men även med människor som är mer logiska och orädda. Ibland är det skönt att bli bekräftad, ibland är det skönt att människor kommer med motargument. Så jag försöker göra det efter behov.

Jag och min sambo ska på Håkan Hellström i slutet av juli i Göteborg. Jag sa att vi får gå ut i olika utgångar så att vår dotter inte blir föräldralös om det händer något. Han bara skrattade men jag skämtade inte. Jag är faktiskt lite lite lite orolig.

Jag och min sambo ska på Håkan Hellström i slutet av juli i Göteborg. Jag sa att vi får gå ut i olika utgångar så att vår dotter inte blir föräldralös om det händer något. Han bara skrattade men jag skämtade inte. Jag är faktiskt lite lite lite orolig.
Jag tror inte du behöver vara orolig. Var på Coldplay på Ullevi i slutet av juni. Alla 66000 som skulle in kroppsvisiterades. Likadant som när Håkan spelade i Stockholm.

Precis och just där borde Sverige ställa betydligt högre krav, lika höga krav som man ställer på Svenskarna och tom ännu högre eftersom många kommer från en helt annan kultur där saker fungerar på annat sätt. Det är våra skattepengar det handlar om och demokratin i det senare skedet. Det skapas en misstro på systemet och urholkar demokratin i Sverige om man inte ser att skattepengarna används korrekt. Och så fort det finns kryphål så finns det folk som ser och utnyttjar dom. Jag har som sagt träffat såkallade flyktingar som sagt rätt ut att dom inte behöver jobba, dom är här på "semester". Hmm ok? Varför fly hit och man inte vill jobba?

Har du ens en enda liten aning om vilka krav som ställs?

Åhå bara för att dina kretsar är såna att de inte vill jobba så betyder det INTE att det är någon måttstock för hur flyktingar i stort förhåller sig till sin flydda tillvaro.

Jag är mycket frekvent i områden med extremt mycket invandrare/flyktingar och det gemensamma för dom är att de vill inget hellre än integreras i svenska samhället och få en plats här.

Det tror jag är för att det accelererat i vår del av världen så senaste åren, och för att det är så himla ondskefullt. En bilolycka kan ju vara just det, en olycka utan någon som vill ont. Jag blir rädd också över hur samhället utvecklar sig även för oss här i skyddade norden och vår del av Europa. Det har inte varit vardag för oss innan. Sen har media säkert haft del i att det blivit så stort för mig (det är definitivt inte bara för mig, I know, men jag talar bara för mig själv). Men det hade väl varit konstigt om de bara skrivit en liten notis eller en artikel om attentatet i Paris eller de attacker som varit i London, Manchester och Stockholm det senaste tex. Det kommer så nära och drabbar vanliga, oskyldiga människor som bara lever sina vardagsliv. Så plötsligt och utan chans att värja sig. Och grupperna själva går ut och säger att detta bara är början.Tanken av att få livet bortryckt av någon så ond är väldigt skrämmande för mig. Jag är så utom kontroll. Och det vet jag att jag är i andra delar av livet också, men... ja, för mig är terror något annat än en olycka. Något mycket otäckare på något vis. Det är svårt att helt sätta ord på.
Men så var det ju under andra världskriget också, det är inte så länge sen och drabbade miljontals vanliga, oskyldiga människor som bara försökte leva sina vardagsliv. Jag menar, det har ju hänt förr i Europa att människor dödar oskyldiga. Det har ju funnits terrrorvågar efter det också, som RAF. Just nu är det IS, men this too shall pass, tror jag.

Sen om det bara är början - tja, det går ju uselt för IS nu, och de senaste dåden har ju inte varit centralt planerade utan folk som agerat på egen hand, så rimligen vet ju inte IS om det kommer bli värre, eftersom de inte beordrar vad som händer. Det är ju bara deras skräckpropaganda, men den skulle jag ju ta med en nypa salt eller femton.

Just det, och jag vet att det är precis vad de vill, skrämma oss. Ha makt över människor. Tyvärr fungerar det, iallafall när det gäller mig :crazy:. Jag försöker leva livet som jag vill, men det kan vara skönt att prata om det. Eller så förstorar det rädslan, jag vet inte. Jag tycker att det är skönt att få prata och resonera med människor som tänker som jag, men även med människor som är mer logiska och orädda. Ibland är det skönt att bli bekräftad, ibland är det skönt att människor kommer med motargument. Så jag försöker göra det efter behov.

Jag tror att det viktigaste är att folk inte viftar bort det eller gör sig löjliga över detta! Det är ju din verklighet och du är rädd! Man kan ju försöka tänka logiskt. Risken att terrorister slår till på Coop Åmål är enormt låg. MEN rädslan försvinner inte per automatik med logik liksom.
Du som jobbar med äldre tänk såhär: en dement person kan ju tex vara väldigt ledsen, upprörd eller arg pga för omgivningen helt ologiska anledningar. MEN det är ju fortfarande känslor som måste tas på allvar. Typ så tänker jag mig oro och ångest.

Ska in till EM i Göteborg i augusti och tanken har inte slagit mig att det kan bli ett attentat där, fören nu.

Tycker senare jag borde vara orolig för att krocka när jag kör från jobbet, är ju så vanligt att jag kom på mig själv i fredas när jag hörde på radion att älvsborgsbron var avstäng i ena riktningen och första tanken var "tur det inte är mot fastlandet", avskyr att det var min första tanke.

Har du ens en enda liten aning om vilka krav som ställs?

Åhå bara för att dina kretsar är såna att de inte vill jobba så betyder det INTE att det är någon måttstock för hur flyktingar i stort förhåller sig till sin flydda tillvaro.

Jag är mycket frekvent i områden med extremt mycket invandrare/flyktingar och det gemensamma för dom är att de vill inget hellre än integreras i svenska samhället och få en plats här.
Mina kretsar? Det var flyktingar jag mötte inne i stan vi pratade lite och då skröt dom med att dom inte vill eller kommer söka jobb, dom är här på semester. Ja, majoriteten vill kanske integreras och många har så gjort, andra har inte gjort det och har då skapat ghetton, men det ska inte finnas utrymme för sånt. Staten måste klara av att integrera alla man tar emot utan att det drabbar övriga.

Jag tror inte du behöver vara orolig. Var på Coldplay på Ullevi i slutet av juni. Alla 66000 som skulle in kroppsvisiterades. Likadant som när Håkan spelade i Stockholm.

Jag vill inte skrämma någon men den typen av visitationer är generellt sett helt poänglösa. Nu var jag iofs inte på någon av de konserter du nämner men jag har blivit visiterad inför oräkneliga antal fotbollsmatcher. Seriöst så hade jag kunnat smuggla in tre automatvapen och 15 handgranater varje gång.

Jag vill inte skrämma någon men den typen av visitationer är generellt sett helt poänglösa. Nu var jag iofs inte på någon av de konserter du nämner men jag har blivit visiterad inför oräkneliga antal fotbollsmatcher. Seriöst så hade jag kunnat smuggla in tre automatvapen och 15 handgranater varje gång.

Röntgar de inte ala säkerhetskontroll?
Om inte så håller jag med dig.. tyvärr!

Du hänvidar till en skribent som tittat över statistik över hela västeuropa sedan 70-talet.
Ja den ligger nog som ett jämnt sträck.

Här är ett annat citat från samma text "Men det finns också saker som inte framgår av databaserna. Terrorismen har ändrat karaktär sedan 70-talet. Då var det fler attacker än i dag. I dag är det färre attacker, men fler döda i varje attack"

Statistik är statistik och baserat under en längre tid, du bestämmer själv vilken tid.
Ta fram statistik som jämför 70-80-90 tal med 00-17 tal, det vore intressant!

Jag håller med om att risken att just du skadas i terrordåd är liten. Och jag är inte rädd MEN jag förstår att vissa kan vara det och jag har inget förtroende för svensk politik och rättväsendet idag.

Jag sitter på en tropisk ö på andra sidan jorden men det jag får höra får mig att skaka på huvidet.

För 2.5 år sedan när jag berättade för folk att jag är sbensk fick jag stående ovationer typ om hur bra svrrigebildrn är utomlands. Jag skojar inte om jag säger att idag är bilden ändrad och folk frågar mig om saker de hört är sant och jag nickar men försöker förklara så gott jag kan hur sverige fungerar just nu.....

Sant, men jag minns 70 och 80 talets attacker i Stockholm och runt Europa. Inte valde jag att inte ga i centrala Stockholm eller semestra i drabbade stader. Men da var rapporteringen sa totalt annorlunda och sa mycket mer balanserad. Fast jag later fortfarande inte media skramma upp mig, trots att det nu hamras pa ett satt som gor det valdig forsaeligt att folk blir radda.

Jag kunde inte checka in pa mitt hotel i London for att det var under bombhot ... 6 manader senare var jag tillbaka igen pa samma hotel. Efter ytterligare ca 6 manader hande det sonen som da var 16 ar och reste ensam att hotelet i London var under bombhot nar han kom dit.
Flygplan kapades runt hela varlden, men det hindrade oss inte fran att flyga ofta och langa distancer med manga byten.

For mig handlar det om sannolikheter ... Hur sannolikt ar det att jag hamnar i en terrorattack vare sig det ar pa semestern, att flyga via Heathrow, New York, eller annat utsatt stalle, stallt mot mitt dagliga liv. Att jag hamnar i en svar bilolycka, faller av hasten, eller hamnar i gang vald nar jag ar inne i storstan? Eller hur stor ar sannolikheten att jag befinner mig pa en av broarna over Floden som gar igenom Portland just nar nasta stora jordbavning drabbar just vart omrade?

På konserterna vet jag inte. På fotbollsmatcher nej. Eller jo, jag har för mig att jag varit med om båge vid match i Milano men inte i Sverige.

Ok! Tänker att om de har båge och typ röntgen av väska borde ju risken vara mindre iaf? Men jag är inte så kunnig runt likn. I Israel är det båge och röntgen på många allmänna platser typ busstationer, shoppingcentrum, religiösa platser osv. Samtidigt: Är detta framtiden? Känns sjukt deppigt..

Ok! Tänker att om de har båge och typ röntgen av väska borde ju risken vara mindre iaf? Men jag är inte så kunnig runt likn. I Israel är det båge och röntgen på många allmänna platser typ busstationer, shoppingcentrum osv.

Båge tar metall, inte allt annat fuffens.
För att en båge inte ska dra ut alltför mycket på tiden för inpassering så måste bågarna vara väldigt lågt inställda och då försvinner poängen.
Jag föredrar personligen fysisk visitation men då måste den utföras ordentligt.

Mina kretsar? Det var flyktingar jag mötte inne i stan vi pratade lite och då skröt dom med att dom inte vill eller kommer söka jobb, dom är här på semester. Ja, majoriteten vill kanske integreras och många har så gjort, andra har inte gjort det och har då skapat ghetton, men det ska inte finnas utrymme för sånt. Staten måste klara av att integrera alla man tar emot utan att det drabbar övriga.

Så du baserar dina uttalanden på några flyktingar du mötte på stan som du pratade med?
Du borde vara mycket försiktig med generella uttalanden med den minililla erfarenheten. Verkligen försiktig.

Så du baserar dina uttalanden på några flyktingar du mötte på stan som du pratade med?
Du borde vara mycket försiktig med generella uttalanden med den minililla erfarenheten. Verkligen försiktig.
Nej, jag baserar det inte på den gruppen utan på allt som sker i Sverige, tex hur det kommer sig att typ alla terrorister i europa har någon koppling till Sverige, ingen har haft någon aning om vad dom sysslat med, hur Sverige kan ha den största exporten av islamister till IS per capita i väst? Hur Sverige ser ut i vissa förorter, hur brottsligheten bara ökar okontrollerat bland invandrargrupper, bostadsbristen, segregationen, hederskultur, samt hur politiken utvecklas i Sverige och Europa. Saker sker inte bara sådär utan allt har sina rötter någonstans. Jag är inte blind eller dum eller rasist. Jag tycker att Sverige ska ta ansvar för alla man tar in i landet och se till att staten kan fixa antalet innan man låter det komma fler och fler så det till sist går åt skogen.

Nej, jag baserar det inte på den gruppen utan på allt som sker i Sverige, tex hur det kommer sig att typ alla terrorister i europa har någon koppling till Sverige, ingen har haft någon aning om vad dom sysslat med, hur Sverige kan ha den största exporten av islamister till IS per capita i väst? Hur Sverige ser ut i vissa förorter, hur brottsligheten bara ökar okontrollerat bland invandrargrupper, bostadsbristen, segregationen, hederskultur, samt hur politiken utvecklas i Sverige och Europa. Saker sker inte bara sådär utan allt har sina rötter någonstans. Jag är inte blind eller dum eller rasist. Jag tycker att Sverige ska ta ansvar för alla man tar in i landet och se till att staten kan fixa antalet innan man låter det komma fler och fler så det till sist går åt skogen.
Har alla terrorister koppling till Sverige? På samma sätt som vi alla bara är sex led från Kevin Bacon då?

Vart får du din samhällsinformation ifrån egentligen?

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 386
Senast: snajl
·
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
8 024
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 970
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar