Sverige har ju trots allt upplevt terrorism tidigare även om man inte pratar om det så mycket numera. Anna-Greta Leijon arbetsmarknadsministern och dåtida ansvarig för terroristlagstiftning försökte ju kidnappas av en falang av Röda armen för utpressning av den västtyska regeringen i samband med utvisning av personerna ansvariga för ockupationen av den västtyska ambassaden i Sverige 1975.
En statsminister och en utrikesminister har mördats på öppen gata, Mattias Flinck osv. Allt politiskt/etniskt relaterat. Så visst har Sverige tidigare utsatts för terrorattentat, Björn Söderberg dödades i ett hatbrott som möjligen skulle klassas som terrorism idag eftersom syftet var att skrämma människor från att ansluta sig till eller vara aktiva syndikalister. Att en av de män som dömdes för mordet senare antogs som läkarstudent var intressant. Tittar man på hur EU definierat terrorism skulle jag nog hävda att samtliga exempel jag citerat passar in:
- Injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller befolkningsgrupp
- Tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller avstå från att vidta en åtgärd
- Destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer
En persons terrorist är en annan persons frihetskämpe. ANC, IRA och PLO var samtliga klassade som terroristorganisationer för några decennier sedan. PKK var förut ansedd som terroristorganisation, sedan var de en politisk rörelse, och nu tror jag de är klassade som terrorister igen.
Jag kommer fortfarande ihåg skräcken över bilderna från Achilles Lauro och mordet på Leon Klinghoffer och att personer med direkta kopplingar till kapningen senare satt på höga politiska poster. Jag tvivlar på att Daesh någonsin kommer att uppnå samma politiska rehabilitering eftersom de saknar ett centralt mål (territorium) som de andra organisationerna som dessutom var bättre organiserade och hade stöd av en majoritet av civilbefolkningen.
Daesh har ju högsta grad fört krig mot civilbefolkningen i det sk kalifatet vilket är det som skapat flyktingkrisen. Deras enda hopp nu är att civilbefolkningen återvänder och stöder dem och dessutom utökas med rekryter från andra länder. Det är därför terrordåden i Europa är så viktiga för dem. Det sista de vill är att Europa accepterar fler asylsökande.