Rädd för attentat

Jag tror att det viktigaste är att folk inte viftar bort det eller gör sig löjliga över detta! Det är ju din verklighet och du är rädd! Man kan ju försöka tänka logiskt. Risken att terrorister slår till på Coop Åmål är enormt låg. MEN rädslan försvinner inte per automatik med logik liksom.
Du som jobbar med äldre tänk såhär: en dement person kan ju tex vara väldigt ledsen, upprörd eller arg pga för omgivningen helt ologiska anledningar. MEN det är ju fortfarande känslor som måste tas på allvar. Typ så tänker jag mig oro och ångest.

Absolut tror jag att det bästa är att ta känslorna på allvar. Jag har haft mycket ångest och oro tidigare i livet av andra mer reella orsaker och det som fungerat bäst för mig är att vara i ångesten och rida ut den, försöka sätta ord på den för att bli "klar" med den liksom. Jag kan inte trycka in den och sätta lock på den, då slår den rot och växer.

Jag har inte ångest över detta med terror här i min lilla stad eller i grannstäderna, utan mer om jag ska till en storstad. En gång i månaden kanske. Så för mig är det ju ändå inget som jag har i min vardag, jag vet inte hur jag mått om jag bott i Sthlm som du/ni gör. Kanske bättre, man kanske inte orkar med ångesten efter ett tag om det finns en hypotetisk risk varje dag? Jag tycker du resonerar sunt kring oro och ångest!

Precis och just där borde Sverige ställa betydligt högre krav, lika höga krav som man ställer på Svenskarna och tom ännu högre eftersom många kommer från en helt annan kultur där saker fungerar på annat sätt. Det är våra skattepengar det handlar om och demokratin i det senare skedet. Det skapas en misstro på systemet och urholkar demokratin i Sverige om man inte ser att skattepengarna används korrekt. Och så fort det finns kryphål så finns det folk som ser och utnyttjar dom. Jag har som sagt träffat såkallade flyktingar som sagt rätt ut att dom inte behöver jobba, dom är här på "semester". Hmm ok? Varför fly hit och man inte vill jobba?
Tänkte just säga att att för alla invandrare som jobbar så är det också deras skattepengar det handlar om.
Men visst, om du vägrar acceptera att andelen invandrare som jobbar eller vill jobba som den mest betydande anledningen och bara vill använda en inte på nåt sätt empirisk anekdot så att du slipper utmana din rasistiska världssyn - då blir det omöjligt att föra en diskussion på en reell nivå rotad i verkligheten.

[...] ghetton, men det ska inte finnas utrymme för sånt. Staten måste klara av att integrera alla man tar emot [...]/QUOTE]
väldigt vad jag behövde klippa för att poängtera vad jag inte håller med om, men ja, där är vi alla överens. därför är det konstigt att du skuldbelägger flyktingar och inte typ svenska staten, migrationsverket, politikerna, oss själva.

Absolut tror jag att det bästa är att ta känslorna på allvar. Jag har haft mycket ångest och oro tidigare i livet av andra mer reella orsaker och det som fungerat bäst för mig är att vara i ångesten och rida ut den, försöka sätta ord på den för att bli "klar" med den liksom. Jag kan inte trycka in den och sätta lock på den, då slår den rot och växer.

Jag har inte ångest över detta med terror här i min lilla stad eller i grannstäderna, utan mer om jag ska till en storstad. En gång i månaden kanske. Så för mig är det ju ändå inget som jag har i min vardag, jag vet inte hur jag mått om jag bott i Sthlm som du/ni gör. Kanske bättre, man kanske inte orkar med ångesten efter ett tag om det finns en hypotetisk risk varje dag? Jag tycker du resonerar sunt kring oro och ångest!

Personligen är jag mer rädd för saker jag tagit upp tidigare i tråden. Men sånt varierar ju. Som jag skrev, min kompis är väldigt orolig över just terrorattacker. En kollega till mig är också väldigt rädd och mår dåligt över detta. När terrorattacken skedde i Sthlm så satt hon och min chef i vårt lagerutrymme i källaren (under kontoret) i massa timmar och visste inte vad som hände. Hon är väldigt traumatiserad och orolig efter detta. På ngt sätt tror jag nästan att det var lättare för mig, jag var mitt i det, jag såg vad som hände. Måste vara hemskt att sitta i ett källarutrymme och inte veta vad som händer, få massa spridda uppgifter från media och ångesten bara rusar liksom. Min chefs dotter går grundskola på Kungsholmen och när det kom (falska) uppgifter om skottlossning vid Fridhemsplan kan jag vara tänka mig hur hon kände sig!

Tänkte just säga att att för alla invandrare som jobbar så är det också deras skattepengar det handlar om.
Men visst, om du vägrar acceptera att andelen invandrare som jobbar eller vill jobba som den mest betydande anledningen och bara vill använda en inte på nåt sätt empirisk anekdot så att du slipper utmana din rasistiska världssyn - då blir det omöjligt att föra en diskussion på en reell nivå rotad i verkligheten.

[QUOTE="Sporthorse, post: 18153603, member: 137509"[...] ghetton, men det ska inte finnas utrymme för sånt. Staten måste klara av att integrera alla man tar emot [...]/QUOTE]
väldigt vad jag behövde klippa för att poängtera vad jag inte håller med om, men ja, där är vi alla överens. därför är det konstigt att du skuldbelägger flyktingar och inte typ svenska staten, migrationsverket, politikerna, oss själva.
Men ser du inte att jag skuldbelägger just svenska staten? Hur får du det att jag skuldbelägger flyktingarna? Sverige SKA ta emot flyktingar, det har vi skrivit under på att vi ska göra, problemet är att man måste inse sina begräsningar för att det inte ska slå ut fel. Visst har vi mycket mark, men desto mindre resurser vad gäller personal, myndigheter, lagar och förordningar som ska göra integrationen lyckad inom en rimlig tid.

Sant, men jag minns 70 och 80 talets attacker i Stockholm och runt Europa. Inte valde jag att inte ga i centrala Stockholm eller semestra i drabbade stader. Men da var rapporteringen sa totalt annorlunda och sa mycket mer balanserad. Fast jag later fortfarande inte media skramma upp mig, trots att det nu hamras pa ett satt som gor det valdig forsaeligt att folk blir radda.

Jag kunde inte checka in pa mitt hotel i London for att det var under bombhot ... 6 manader senare var jag tillbaka igen pa samma hotel. Efter ytterligare ca 6 manader hande det sonen som da var 16 ar och reste ensam att hotelet i London var under bombhot nar han kom dit.
Flygplan kapades runt hela varlden, men det hindrade oss inte fran att flyga ofta och langa distancer med manga byten.

For mig handlar det om sannolikheter ... Hur sannolikt ar det att jag hamnar i en terrorattack vare sig det ar pa semestern, att flyga via Heathrow, New York, eller annat utsatt stalle, stallt mot mitt dagliga liv. Att jag hamnar i en svar bilolycka, faller av hasten, eller hamnar i gang vald nar jag ar inne i storstan? Eller hur stor ar sannolikheten att jag befinner mig pa en av broarna over Floden som gar igenom Portland just nar nasta stora jordbavning drabbar just vart omrade?
Jag kan överhuvudtaget inte minnas någon diskussion om rädsla och att akta sig tex då RAF, ETA och IRA begick terrordåd i Europa. Flygplan kapades ideligen, men det var som det var. Jag minns inte att man därför skulle vara rädd för att flyga.

Helt annorlunda mot nu.

Jag vill inte skrämma någon men den typen av visitationer är generellt sett helt poänglösa. Nu var jag iofs inte på någon av de konserter du nämner men jag har blivit visiterad inför oräkneliga antal fotbollsmatcher. Seriöst så hade jag kunnat smuggla in tre automatvapen och 15 handgranater varje gång.
Generellt sett poänglösa? ???
Det hade inte gått att smuggla in vapen och handgranater vid de entréer vi gick in genom i alla fall.

Nej, jag baserar det inte på den gruppen utan på allt som sker i Sverige, tex hur det kommer sig att typ alla terrorister i europa har någon koppling till Sverige, ingen har haft någon aning om vad dom sysslat med, hur Sverige kan ha den största exporten av islamister till IS per capita i väst? Hur Sverige ser ut i vissa förorter, hur brottsligheten bara ökar okontrollerat bland invandrargrupper, bostadsbristen, segregationen, hederskultur, samt hur politiken utvecklas i Sverige och Europa. Saker sker inte bara sådär utan allt har sina rötter någonstans. Jag är inte blind eller dum eller rasist. Jag tycker att Sverige ska ta ansvar för alla man tar in i landet och se till att staten kan fixa antalet innan man låter det komma fler och fler så det till sist går åt skogen.

Nej, Typ alla terrorister har INTE koppling till Sverige, var har du fått det ifrån?

Hur ser det ut i vissa förorter? Vilka då? berätta gärna för mig som varje vecka är i Rinkeby och Tensta

Det enda som är sjukt oroväckande med politiken i Sverige är SD och deras anhang. Extremt oroväckande att folk kan vara så faktaresistenta.

Nej, Typ alla terrorister har INTE koppling till Sverige, var har du fått det ifrån?

Hur ser det ut i vissa förorter? Vilka då? berätta gärna för mig som varje vecka är i Rinkeby och Tensta

Det enda som är sjukt oroväckande med politiken i Sverige är SD och deras anhang. Extremt oroväckande att folk kan vara så faktaresistenta.
Flera av dom som genomfört stora terrordåd i Europa på senare år har visst koppling till Sverige, tex Mohamed Belkaid.

Om du varit i Rinkeby varje dag så måste du antingen vara blind eller tycka att det är helt ok det som sker där. Eller så har du aldrig varit i ett normalt fungerande samhälle. Jag och du har uppenbarligen helt annorlunda syn på vad som är ett bra samhälle, så jag orkar inte debattera mer med dig. Det leder ingenvart. Rinkeby är inte lika illa som Rosengård men det är väldigt stor utanförskap där och många unga killar strövar runt och hittar på dumheter på kvällarna.

Men ser du inte att jag skuldbelägger just svenska staten? Hur får du det att jag skuldbelägger flyktingarna? Sverige SKA ta emot flyktingar, det har vi skrivit under på att vi ska göra, problemet är att man måste inse sina begräsningar för att det inte ska slå ut fel. Visst har vi mycket mark, men desto mindre resurser vad gäller personal, myndigheter, lagar och förordningar som ska göra integrationen lyckad inom en rimlig tid.
eh? jag ser att du dels använder vissa negativa språkmarkörer om invandrare som grupp, eller snarare mängd, dels uttalar dig rakt upp och ner nedsättande om invandrare du själv träffat, och att du på så sätt sprider misinformation som gynnar och vidmakthåller främlingsfientliga strukturer och grupper i omvärlden.
jag ser också att du håller alla invandrare ansvariga för vad Sverige misslyckas med när vi tar emot och försöker integrera. jag läser dina inlägg och ser det här och inte vad du påstår att du egentligen gör, och det är så jag får det att du skuldbelägger flyktingarna.

Senast ändrad:
eh? jag ser att du dels använder vissa språkmarkörer om invandrare som grupp, eller snarare mängd, dels uttalar dig rakt upp och ner nedsättande om invandrare du själv träffat, och att du på så sätt sprider misinformation som gynnar och vidmakthåller främlingsfientliga strukturer och grupper i omvärlden.
jag ser också att du håller alla invandrare ansvariga för vad Sverige misslyckas med när vi tar emot och försöker integrera. jag läser dina inlägg och ser det här och inte vad du påstår att du egentligen gör, och det är så jag får det att du skuldbelägger flyktingarna.
Ja du drar dina egna slutsatser du. Fortsätt med det så fortsätter jag med mitt.

eh? jag ser att du dels använder vissa språkmarkörer om invandrare som grupp, eller snarare mängd, dels uttalar dig rakt upp och ner nedsättande om invandrare du själv träffat, och att du på så sätt sprider misinformation som gynnar och vidmakthåller främlingsfientliga strukturer och grupper i omvärlden.

Svårigheten här är ju att "invandrare" inte är en homogen grupp. De har olika nationaliteter, religioner, kommer från olika kulturer. Vissa är högutbildade, andra analfabeter. De kommer med helt olika förutsättningar.

Mina föräldrar umgicks mycket med ett par från Iran som kom hit på 80-talet. Mannen var läkare, frun var arkitekt. De integrerades ganska omgående. Deras barn i min ålder är numera högutbildade. Det går inte att jämföra med en familj där ingen kan läsa och skriva och ingen har gått i skolan. Dessa behöver mkt mer stöd för att inte hamna i utanförskap.

Ja du drar dina egna slutsatser du. Fortsätt med det så fortsätter jag med mitt.
nej, jag vill att du reflekterar över om mina slutsater är rimliga eller inte. jag tycker ju det, jag orkade inte citera allt men gör det gärna om det innebär att en enda person inte bara stänger ner när denne anklagas för rasism, och istället reagerar med genuin (åter igen, rimlig) oro över hur man antingen har missförståtts och kan rätta till, eller över vad det är man egentligen sitter och skriver.

Okej. Det är ju bra att de som visiterar kände i era underkläder och bad er ta av skorna för att kolla i sulorna och kände under era fotsulor. Till exempel.

Dessutom smällde ju ex Manchesterbombaren av bomben på utsidan - om inte jag är helt ute och cyklar?

Kl

Jag ska också på Håkan och tanken har slagit mig. Precis som tanken slog mig när jag jobbade med säkerheten på Summerburst.
Men - jag tänker inte sluta leva. Jag tänker inte sluta gå på konserter eller annat. Terrordåd kan hända, men högst troligt gör det inte det.

Jag måste säga att jag är mycket mer rädd för faktaresistens än för terrorister. Den kan skrämma mig, för den hotar demokratin på ett mycket mer grundläggande sätt.

Om man t ex tror att förorterna befinner sig i någon sorts kriminell anarki, att vem som helst får uppehållstillstånd utan kontroll, att alla som begår terrordåd i Europa har koppling till Sverige, och att alla som säger något annat ljuger eller har fel - och sen går man och röstar, baserat på den verklighetsbilden. Det kan ju bli hur galet som helst.

Jag måste säga att jag är mycket mer rädd för faktaresistens än för terrorister. Den kan skrämma mig, för den hotar demokratin på ett mycket mer grundläggande sätt.
Jag går så långt att jag förutom för faktaresistens är räddare för den utbredda rädslan för terrorister än för terrorister. Rädda människor är ofta farliga, och så många på en gång.

Svårigheten här är ju att "invandrare" inte är en homogen grupp. De har olika nationaliteter, religioner, kommer från olika kulturer. Vissa är högutbildade, andra analfabeter. De kommer med helt olika förutsättningar.

Mina föräldrar umgicks mycket med ett par från Iran som kom hit på 80-talet. Mannen var läkare, frun var arkitekt. De integrerades ganska omgående. Deras barn i min ålder är numera högutbildade. Det går inte att jämföra med en familj där ingen kan läsa och skriva och ingen har gått i skolan. Dessa behöver mkt mer stöd för att inte hamna i utanförskap.
det är bara din sista mening som egentligen har relevans för vad jag sa..? jag är väl medveten om att invandrare inte är en homogen grupp, att en flykting från Syrien och en EU-migrant från , och jag har kritiserat hur Sverige tar emot, behandlar, stöttar och hjälper till att integrera särskilt den första gruppen. men en del av min poäng mot @Sporthorse var ju att hen gör just det, generaliserar (negativt, inskränkt, främlingsfientligt) alla som tekniskt kan kategoriseras som invandrare.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 386
Senast: snajl
·
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
8 024
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 970
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar