Rädd för attentat

Tänker tex på rapporteringen kring mordet (avrättningen) på den där 15-åringen. Där intygar alla att han var vem som helst. Ingen förstår något. Men hans föräldrar vill inte samarbeta med polisen, storyn stämmer inte, inga vittnen vill berätta ngt.

Ofta när media rapporerar så är det att ingen förstår något. Han som var vilken kille som helst. Samma var det ju med Hagamannen. Han var världens mysigaste familjefar liksom.

Ursäkta mig. Skylla på? Jag skyller inte. Givetvis sker typ trendbildning bland annat genom media, hela tiden och i olika riktningar.

Vi vet ju tex att mycket nyhetsrapporteringar och tex ledare betonar ökande kriminalitet (trots cad tex BRÅ säger) och att det inte helt sällan kopplas till invandring genom olika formuleringar. Jag tänker då på typ GP och DN.

Sen ingår så klart sociala media i media. Här ser vi ju mycket av betydligt mer oförblommerad diskussion i den andan. Viss rädsla för vissa saker - terror inte minst - bekräftas väldigt mycket, skulle jag säga. Mer än vad som öht vore praktiskt möjligt utan sociala media. Det är problematiskt.
Om det är sociala medier du menar, klargör gärna det. Därifrån kan du ju hämta precis vilken bild du behagar av t ex gängkriminalitet.

Ledare är inte nyhetsrapportering utan åsiktsjournalistik och opinionsbildning.

Vad BRÅ säger läser jag återkommande - i nyhetsrapporteringen.

Tänker tex på rapporteringen kring mordet (avrättningen) på den där 15-åringen. Där intygar alla att han var vem som helst. Ingen förstår något. Men hans föräldrar vill inte samarbeta med polisen, storyn stämmer inte, inga vittnen vill berätta ngt.

Ofta när media rapporerar så är det att ingen förstår något. Han som var vilken kille som helst. Samma var det ju med Hagamannen. Han var världens mysigaste familjefar liksom.
Vilken 15-åring?

Men hans föräldrar vill inte samarbeta med polisen, storyn stämmer inte, inga vittnen vill berätta ngt.
Vet du vad, jag talar dagligen med anhöriga till brottsoffer, vittnen samt utsatta som inte vill samarbeta med polisen eller vittna. Det betyder inte nödvändigtvis att man själv är kriminell eller håller på med skit. Beroende på vilken socioekonomisk grupp man tillhör och vilken miljö man lever i har man olika stort förtroende för samhället, för polis och för rättsväsende. Att tala med polisen kan av olika skäl då vara väldigt svårt - ofta beroende på antingen en reell eller upplevd hotbild.

Till och med vanliga svenssons som blivit utsatt för inbrott drar sig för att polisanmäla eftersom man är rädd för eventuella repressalier om förundersökning inleds.

@tornblomma Så du står fast vid att Söder i princip är förlorat, att folk springer runt med automatvapen på gatorna och skjuter och att varken polis, räddningstjänst eller ambulanser kan ta sig fram?

Men du tycker att media förmedlar en överdriven bild?

Jag som arbetar väldigt nära polis och brottsoffer (och rör mig på söder dagligen) kan säga att jag inte på något vis känner igen din bild. Alls. Jag bor dessutom i ett så kallat utsatt område och så som du beskriver Söder har vi det inte ens här.

Jag lär ha skrivit i affekt då pga ngn händelse säkert. Det var nog i samband med att min vän blev misshandlad och rånad.. det var ganska grovt, vapen och dödshot inblandat osv.

Men klart det är oroande att folk uppengarligen springer runt beväpnade. Det skjuts ju snart dagligen. Bara i helgen har det väl skjutits fyra personer? Och nej SOM SAGT jag tror inte att dessa skjuter på vem som helst men ändå, olustigt är det ju!
Tycker också att det är olustigt att så många verkar bära kniv. Och NEJ jag tror inte random människor går runt med kniv men om det dräller runt gäng med tvivelaktiga syften och halar fram knivar känns det inte speciellt trevligt, även om de är i minoritet.

Vet du vad, jag talar dagligen med anhöriga till brottsoffer, vittnen samt utsatta som inte vill samarbeta med polisen eller vittna. Det betyder inte nödvändigtvis att man själv är kriminell eller håller på med skit. Beroende på vilken socioekonomisk grupp man tillhör och vilken miljö man lever i har man olika stort förtroende för samhället, för polis och för rättsväsende. Att tala med polisen kan av olika skäl då vara väldigt svårt - ofta beroende på antingen en reell eller upplevd hotbild.

Till och med vanliga svenssons som blivit utsatt för inbrott drar sig för att polisanmäla eftersom man är rädd för eventuella repressalier om förundersökning inleds.

Jag fattar det. Men då är det ju också klurigt att klaga på polisen, att de inget gör för att lösa morden?

Sen kan man ju helt enkelt ändra vad man tycker och tänker utan att behöva förklara sig :)
Givetvis kan man det! Men antingen anser man att Söder är en farlig, förlorad stadsdel där man inte kan bo pga kriminaliteten eller så tycker man att media överdriver hur farligt det är med skjutningar och att man själv inte är det minsta rädd eller orolig. Det är ju väldigt motstridiga åsikter så det blir svårt att kombinera dem.

Det värsta tycker jag är att unga kids ofta rekryteras i så ung ålder.
Det kanske är lite OT från terrordiskussionen men samtidigt inte, det handlar ju egentligen om samma personer. Unga pojkar/män med invandrarbakgrund i utanförskapsområden.

Du fattar vad? Att 15-åringen inte nödvändigtvis var tungt kriminell bara för att familjen drar sig för att samarbeta med polisen?

Nej men troligen att han gick ärenden åt fel person? Till exempel. Det är nog svårt att hålla sig utanför i den åldern om man omges av den typen av aktiviteter. Som jag förstod hade han äldre bröder som var straffade för div tidigare. Har svårt att tro att ngn skjuter en 15 åring på nära håll ala avrättning för "inget". Sen är det ju helt fruktansvärt även om de anser att "han gjort ngt för att förtjäna detta". Man går inte runt och avrättar folk ovsett vad man anser sig ha för anledning, det finns liksom ingen vettig sådan, någonsin.

Givetvis kan man det! Men antingen anser man att Söder är en farlig, förlorad stadsdel där man inte kan bo pga kriminaliteten eller så tycker man att media överdriver hur farligt det är med skjutningar och att man själv inte är det minsta rädd eller orolig. Det är ju väldigt motstridiga åsikter så det blir svårt att kombinera dem.

Det brukar bli motstridigt om man ändrar åsikt. Man kan ju tycka söder är skitfarligt för att senare ändra sig och tycka det är helt tryggt utan att det är fel.

Jag brukade tycka att hästar är aptråkigt och nu kan jag inte föreställa mig ett liv utan.

Tänk om alla skulle gå så hårt på en om man ändrar åsikt sim du gjort mot tornblomma, världen skulle bli rätt dryg.

Jag har försökt förklara men jag är kanske för otydlig, Jag känner inte att risken för att bli skjuten av en hitman i ett kriminellt nätverk är direkt överhängande. Däremot känner jag mig inte trygg av att veta att folk går runt beväpnade, risken att bli rånad, våldtagen osv. finns ju om jag råkar vara på "fel ställe" som kvinna. Jag hamnade själv i en obehaglig situation vid Björns trädgård tidigare i år som troligen inte slutat bra om inte en ordningsvakt från SL ingripit.
Polisen jag pratade med var uppgiven och sa att de griper vissa personer/gäng varje dag för snatteri, stölder, fickstölder, rån, ofredanden odyl men de är ute direkt. Hen var mkt uppgiven.

Ang Söder så känner jag att det är mkt shady folk runt medis, björns trädgård, tanto osv. Samma med plattan såklart, och Klara kyrka osv.
DOCK efter att jag skrev detta medger jag att jag till viss del ändrat åsikter om hur "tryggt" det är i andra delar i stan. Min kompis blev knivrånad och mordhotad i Vasaparken en tidig kväll (!!!). Ett ställe som jag alltid sett som ett svinlugnt tillhåll för typ barnfamiljer, pensionärer och hundägare.

Så ja, delvis har jag kanske ändrat mig!

Om det är sociala medier du menar, klargör gärna det. Därifrån kan du ju hämta precis vilken bild du behagar av t ex gängkriminalitet.

Ledare är inte nyhetsrapportering utan åsiktsjournalistik och opinionsbildning.

Vad BRÅ säger läser jag återkommande - i nyhetsrapporteringen.
Jag menade båda, media är ett brett begrepp. (Torde även innefatta tex tv-serier, slog det mig sedan.)

Jag vet inte vad jag skrev som är provocerande. Jag trodde att det var självklart att media (alla former av densamma) står för en stor del av vår bild av vår samtid. Det vi kan snappa upp genom egna personliga iakttagelser är ju försumbart lite.

Skillnaden mellan ledare och nyhetsreportage har jag helt klar för mig. Båda ingår väl med viss självklarhet i media, båda påverkar vår världsbild. Kopplar förslagsvis hon Teodorescu eller hur det nu stavas kriminalitet till invandring ofta nog, lär hon inte förbli ensam om det så värst länge. Som exempel, alltså. Man gör liknande fynd på DNs ledarsida, tex.

Min upplevelse är också att kriminalitet fått större utrymme i tex de dagstidningar jag kommer i kontakt med över tid. I pappersupplagorna - och än mer påtagligt i nätversionerna. Det här är bara en osystematisk spaning från min sida, inte ett professionellt intresse, men jag läste ändå någon uppsats som pekade på samma sak för ett litet tag sedan.

Sen ser jag också en och annan artikel som redovisar BRÅs syn, även i vanliga stora dagstidningar, men jag förstår varför den bilden inte slår igenom när man ser till utrymmet jämförelsevis.

Det jag ser på sociala media (företrädesvis buke, mitt fb-flöde är ju mer nischat) är alltså framförallt hur man ömt omhuldar rädsla för främst terrorbrott. (När det gäller sk gängkriminalitet kunde jag inte vara mindre intresserad, men visst, vi ser ju även där mycket rädsla och mycket försvar för den rädslan.)

Ang Söder så känner jag att det är mkt shady folk runt medis, björns trädgård, tanto osv. Samma med plattan såklart, och Klara kyrka osv.
DOCK efter att jag skrev detta medger jag att jag till viss del ändrat åsikter om hur "tryggt" det är i andra delar i stan. Min kompis blev knivrånad och mordhotad i Vasaparken en tidig kväll (!!!). Ett ställe som jag alltid sett som ett svinlugnt tillhåll för typ barnfamiljer, pensionärer och hundägare.

Så ja, delvis har jag kanske ändrat mig!
Och jag känner precis tvärtom! Nuförtiden när jag besöker de ovan nämnda ställena känner jag ganska trygg, i jämförelse när jag bevistade dem under uppväxten på 80 och 90-talen. Nu känns det mest som det är övre medelklassfamiljer där med småbarn.

För att återgå till diskussionen om terror har jag många vänner som är rädda dagligen tex i tunnelbanan. Minns även att de för ngn vecks utrymde centralen när jag var där. Märkte då att många fick panik och började springa. Utrymningen hade inget med terror att göra men folk verkade utgå från det.

Och jag känner precis tvärtom! Nuförtiden när jag besöker de ovan nämnda ställena känner jag ganska trygg, i jämförelse när jag bevistade dem under uppväxten på 80 och 90-talen. Nu känns det mest som det är övre medelklassfamiljer där med småbarn.
Jag uppfattar Söder som typ Sveriges mest präktigt skötsamma stadsdel! :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 386
Senast: snajl
·
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
8 024
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 970
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar