Rädd för attentat

Ja, jag är rädd. Kan inte gå i köpcenter längre utan att kolla över axeln och vara på tårna. Sjukt obehagligt.
Klarar knappt av mataffärer vid ''rusningstid'' och då bor jag i en liten stad.

Bävar över att åka till LHR och träffa pojkvännens familj igen bara för terrorn.

Det begränsar definitivt mitt liv.

Oj, om jag var så rädd så att det begränsade mitt liv hade jag nog funderat på att gå i terapi.

Kl
Jag är mer rädd för att någon som står mig nära ska dö i cancer eller en bilolycka.
När jag dör så dör jag och fram tills dess vill jag ha ett bra och innehållsrikt liv. Inte gå runt att vara rädd eller bara sitta hemma för att det finns en jätteliten risk att dö i ett terrordåd. Vad är det för liv liksom?

Fast det ar inte riktigt sant att det ar hogre risk nu.

http://www.na.se/opinion/ledare/det-var-storre-risk-for-terror-pa-70-talet
"Trots det finns det mycket som tyder på att det är mindre risk att du drabbas av terrordåd i dag, jämfört med 70-talet, om du bor i Västeuropa. Det gör inte kampen mot IS mindre angelägen. Men det är en nyans som ändå kan vara viktig att framhålla i en tid då terrorister försöker sprida just rädsla"

Du hänvidar till en skribent som tittat över statistik över hela västeuropa sedan 70-talet.
Ja den ligger nog som ett jämnt sträck.

Här är ett annat citat från samma text "Men det finns också saker som inte framgår av databaserna. Terrorismen har ändrat karaktär sedan 70-talet. Då var det fler attacker än i dag. I dag är det färre attacker, men fler döda i varje attack"

Statistik är statistik och baserat under en längre tid, du bestämmer själv vilken tid.
Ta fram statistik som jämför 70-80-90 tal med 00-17 tal, det vore intressant!

Jag håller med om att risken att just du skadas i terrordåd är liten. Och jag är inte rädd MEN jag förstår att vissa kan vara det och jag har inget förtroende för svensk politik och rättväsendet idag.

Jag sitter på en tropisk ö på andra sidan jorden men det jag får höra får mig att skaka på huvidet.

För 2.5 år sedan när jag berättade för folk att jag är sbensk fick jag stående ovationer typ om hur bra svrrigebildrn är utomlands. Jag skojar inte om jag säger att idag är bilden ändrad och folk frågar mig om saker de hört är sant och jag nickar men försöker förklara så gott jag kan hur sverige fungerar just nu.....

Jag och mina föräldrar ska in och titta på invigningen på Citybanans 2 nya stationer imorgon och helt plötsligt dök det upp en rädsla. Min mardröm är att bevittna en attack, inte så mycket att bli skadad själv. Jag vet att det är större risk att bli påkörd av en bil eller vad som helst, men ändå.
Är jag ensam om detta? Är det så här det kommer vara nu så fort man ska in till stan på grejer? Resten av livet? Eller kommer man bli luttrad?

Lite semestertankar en lördag :cool:
Varje dag då man tar bilen in till stan befinner man sig ju någon meter från döden, varje gång man möter en bil/lastbil eller buss. Men det tänker man inte på utan sätter sig i bilen och kör ;)

Klarar knappt av mataffärer vid ''rusningstid'' och då bor jag i en liten stad.
Bävar över att åka till LHR och träffa pojkvännens familj igen bara för terrorn.
Det begränsar definitivt mitt liv.

Tror du att terroristerna skulle slå till på typ Coop i Åmål? (bara exempel, jag vet inte vart du bor). Försök tänka "logiskt" så kanske det blir lättare?
Iofs ska inte säga så mkt.. Jag kan bli ologiskt rädd för hajar när jag badar i bassäng! :p

Jag var i stan den dagen då det hände. Stod inte i vägen för lastbilen och fick kasta mig undan (men min kompis gjorde och jag hanterade henne efteråt och vet hur dåligt hon mådde). Själv var jag nog chockad för jag var så lugn, nästan paralyserad.

Jag är medveten om att det kommer ske igen på Centralen, tunnelbanan, Sergels torg, ngt sport eller musikevent, kanske Åhlens eller NK. Jag kan dock inte påverka det så jag tänker inte så mkt på det, men konstaterar att det kommer ske. Risken att jag kommer drabbas finns självklart, jag är ofta på ovanstående ställen, men samtidigt är risken försvinnande liten.

Jag sitter på en tropisk ö på andra sidan jorden men det jag får höra får mig att skaka på huvidet.

För 2.5 år sedan när jag berättade för folk att jag är sbensk fick jag stående ovationer typ om hur bra svrrigebildrn är utomlands. Jag skojar inte om jag säger att idag är bilden ändrad och folk frågar mig om saker de hört är sant och jag nickar men försöker förklara så gott jag kan hur sverige fungerar just nu.....

Fast det är inte särskilt mycket som har ändrats på 2.5 år förutom att SD har gått framåt och fått en massa utrymme för sina fake-news.

Nä, visst tänker jag på det men jag slutar inte gå på konserter för att det varit attacker mot konserter eller så.

Jag gör annat som är farligare. Alla de timmar på hästryggen t.ex. Alla timmar bakom ratten. Jag övertygad om att risken att jag ska skadas vid ridning eller bilkörning är större än om jag går på konsert eller på en turistgata i London eller Paris.

Men jag är rädd för att så många är rädda, och jag är rädd för att den rädslan är så ömt omhuldad i så många sammanhang. I media inte minst.

OT men det är ju ungefär som medias rapportering kring alla skjutningar. Hörde nån siffra att 27 personer blivit skjutna i Malmö, Sthlm, Göteborg bara hittills i år.
Är ju inte så att jag oroar mig för att ngn helt randomly ska skjuta mig när jag går ut. Hade inte ens oroat mig för det om jag bott i ett sk "utanförskapsområde". Media får det att framstå som att vem som helst kan råka ut för detta. Och alla skjutna var "bara en helt vanlig kille". Cooome on liksom ;)

Lägger till att det naturligtvis inte är ok att detta sker, oavsett vem som skjuter på vem, men att gemene man/kvinna löper risk är ju lite löjligt.

Är ju inte så att jag oroar mig för att ngn helt randomly ska skjuta mig när jag går ut. Hade inte ens oroat mig för det om jag bott i ett sk "utanförskapsområde".
Men var det inte du som skrev att man knappt kan röra sig på Söder längre ens pga hur farligt det är nuförtiden? Eller har jag drömt det?

Tillägg: Hade inte drömt! Såhär skrev du i mars:

"Det är ännu lugnt här (Sthlm innerstad norra sidan) men det är nog bara en tidsfråga. Söder är i stort sett förlorat. Vem kommer köpa bostadsrätter för typ 10 mille och hamna mitt i gängkrig, stenkastning och knarkhandel? Tryggast är nog snart att att bosätta sig under en gran i norrländska skogarna typ.
Polis, räddningstjänst och ambulans kan inte köra fram utan att bli utsatta för stenkastning. Polisen har inga resurser att sätta in. Män(niskor) springer runt med automatvapen och det skjuts typ dagligen."

Lite annat ljud i skällan då ;).

OT men det är ju ungefär som medias rapportering kring alla skjutningar. Hörde nån siffra att 27 personer blivit skjutna i Malmö, Sthlm, Göteborg bara hittills i år.
Är ju inte så att jag oroar mig för att ngn helt randomly ska skjuta mig när jag går ut. Hade inte ens oroat mig för det om jag bott i ett sk "utanförskapsområde". Media får det att framstå som att vem som helst kan råka ut för detta. Och alla skjutna var "bara en helt vanlig kille". Cooome on liksom ;)

Lägger till att det naturligtvis inte är ok att detta sker, oavsett vem som skjuter på vem, men att gemene man/kvinna löper risk är ju lite löjligt.
Ja, som jag uppfattar det gör media(
numera sitt bästa för att skrämma oss för kriminalitet och annat våld inklusive terror - och de gör det på mer eller mindre islamofoba och främlingsfientliga sätt. Eller med islamofobiska och främlingsfientliga undertoner och syften. Det är oerhört bekymmersamt.

Det är väldigt sällan en mycket vanlig kille. Vilket också framgår i rapporteringen, åtminstone här. Här framgår varje gång att det är pågående strider mellan olika gäng. Så blanda inte in Gbg i den där svepande kritiken mot "medias rapportering".

Men var det inte du som skrev att man knappt kan röra sig på Söder längre ens pga hur farligt det är nuförtiden? Eller har jag drömt det?

Tillägg: Hade inte drömt! Såhär skrev du i mars:

"Det är ännu lugnt här (Sthlm innerstad norra sidan) men det är nog bara en tidsfråga. Söder är i stort sett förlorat. Vem kommer köpa bostadsrätter för typ 10 mille och hamna mitt i gängkrig, stenkastning och knarkhandel? Tryggast är nog snart att att bosätta sig under en gran i norrländska skogarna typ.
Polis, räddningstjänst och ambulans kan inte köra fram utan att bli utsatta för stenkastning. Polisen har inga resurser att sätta in. Män(niskor) springer runt med automatvapen och det skjuts typ dagligen."

Lite annat ljud i skällan då ;).
Oops!

Ja, som jag uppfattar det gör media(
numera sitt bästa för att skrämma oss för kriminalitet och annat våld inklusive terror - och de gör det på mer eller mindre islamofoba och främlingsfientliga sätt. Eller med islamofobiska och främlingsfientliga undertoner och syften. Det är oerhört bekymmersamt.
Men kom igen. Det måste vara så himla skönt att alltid ha media att skylla på.

Det jag menar @niphredil är att risken för att ngn hitman skulle panga mig i huvudet är ju ungefär lika med noll. Jag kanske uttryckte mig oklart men det jag försökte förklara är att det ÄR lustigt att media framställer det som att "vem som helst blir skjuten" numera. Visst finns det en liten risk att en förlupen kula träffar ngn eller att nån tar fel på person (jag tror iofs inte att jag är superlik ngn gansterboss :p ) . MEN det är inte så att gansterskjutningar drabbar vem som helst. Sen fattar jag att det inte är så trevligt att bli vittne till detta om man bor i närheten!
Däremot känner jag mig inte ett dugg trygg att tex ta en genväg i en park, ens korsa plattan ensam eller likn. Tre av mina kompisar har blivit knivrånade på sista tiden. En av dessa blev en tidig kväll rispad på halsen med en kniv och dödshotad.

Men kom igen. Det måste vara så himla skönt att alltid ha media att skylla på.
Ursäkta mig. Skylla på? Jag skyller inte. Givetvis sker typ trendbildning bland annat genom media, hela tiden och i olika riktningar.

Vi vet ju tex att mycket nyhetsrapporteringar och tex ledare betonar ökande kriminalitet (trots cad tex BRÅ säger) och att det inte helt sällan kopplas till invandring genom olika formuleringar. Jag tänker då på typ GP och DN.

Sen ingår så klart sociala media i media. Här ser vi ju mycket av betydligt mer oförblommerad diskussion i den andan. Viss rädsla för vissa saker - terror inte minst - bekräftas väldigt mycket, skulle jag säga. Mer än vad som öht vore praktiskt möjligt utan sociala media. Det är problematiskt.

Det jag menar @niphredil är att risken för att ngn hitman skulle panga mig i huvudet är ju ungefär lika med noll. Jag kanske uttryckte mig oklart men det jag försökte förklara är att det ÄR lustigt att media framställer det som att "vem som helst blir skjuten" numera. Visst finns det en liten risk att en förlupen kula träffar ngn eller att nån tar fel på person (jag tror iofs inte att jag är superlik ngn gansterboss :p ) . MEN det är inte så att gansterskjutningar drabbar vem som helst. Sen fattar jag att det inte är så trevligt att bli vittne till detta om man bor i närheten!
Däremot känner jag mig inte ett dugg trygg att tex ta en genväg i en park, ens korsa plattan ensam eller likn. Tre av mina kompisar har blivit knivrånade av marockanska gäng på sista tiden. En av dessa blev en tidig kväll rispad på halsen med en kniv och dödshotad.
Såhär beskrivs det till exempel i min del av "media".

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/gängkrig-i-fyra-stadsdelar-1.151392

@tornblomma Så du står fast vid att Söder i princip är förlorat, att folk springer runt med automatvapen på gatorna och skjuter och att varken polis, räddningstjänst eller ambulanser kan ta sig fram?

Men du tycker att media förmedlar en överdriven bild?

Jag som arbetar väldigt nära polis och brottsoffer (och rör mig på söder dagligen) kan säga att jag inte på något vis känner igen din bild. Alls. Jag bor dessutom i ett så kallat utsatt område och så som du beskriver Söder har vi det inte ens här.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 386
Senast: snajl
·
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
8 024
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 970
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar