råd om boj

Sv: råd om boj

*smurfar till blocket*

Hmm kanske är för den står inomhus? Kommer inte igenom samma ljus? *Försöker verka smart*

om man kollar lite på den sidan hittar man fler med mörkare fönster. även utomhus. och lika som på min så ser man att det är ofärgat uppe i takluckan men fönsterna mörka..eller är det så dålig kvalité på fönstren så de mörknar? men på tre år? eller är de äckligt skitiga? men på flera transporter?

Måste ju vara skit :o Mina har inte skiftat färg alls. Och tog ut det juli förra året..

När jag köpte mitt bojsläp var det bara ett fönster monterat på det (ursprungligen specialbeställt av en kund, som sedan ångrade sig och köpte ett med sadelkammare i stället), då fick jag med ett till fönster för att kunna montera själv. Och det var absolut lite tonat. Sen beror det nog på hur ljuset faller, om man ser toningen eller inte.

Om det är vindstilla behövs det ju inte men det kan man ju inte planera sitt åkande efter. Om det blåser måste man ha medhjälpare med, funkar dåligt i min värld.

Jag tyckte också att det var bökigt att få undan dörren när hästen skulle ut. Min unghäst hade lite bråttom och det funkade dåligt att skjutsa iväg dörren så den skulle fastna i "kopparna" som vi monterat utan den studsate ofta tillbaka. Dessutom upplevde hästen det som att den helt plötsligt blivit "utsläppt" och hade mer bråttom ut än med bom.

För det normala åkande som jag sysslar med där jag behöver kunna lasta själv (och inte vill behöva stå bakom hästen), inte har en häst som står och kickar så jag riskerar att bli träffad, inte använder släpet som box på tävling och inte kör föl så är easy-lock-bommarna överlägsna vilken dag som helst.

Jag hade samma problem som du, men löste det på ett smidigt sätt: jag fäste ett snöre i metallstängerna där den ordinarie dörrhållaren sitter, borrade ett hål genom dörren som jag kunde dra snöret igenom, och fäste upp snöret med en vanlig lite pinne. Då hålls dörren upp även när det blåser, men jag kan snabbt få loss den genom att lossa pinnen från snöret.

Jag har öppningsbart fönster i mina skötar dörrar.. Jag tycker inte det är fult:cool:... Jag älskar dom, och det gör mina hästar också :)

Svarar dig i ett av dina inlägg Jag läste nyss :)
250164_2111395551133_3229501_n.jpg

Jag kan också säga att (panik) utlösningen på frambommarna fungerar utmärkt även med tryck.. Har haft ett antal hängande hästar (Tack och lov för invändig kamera:laugh:)....

Hmm ja det tåls att funderas på. :) Man kanske vänjer sig?? :p
Helst hade jag velat ha dubbla skötardörrar så man kan ställa upp släpet väldigt mycket sommartid på tävling och liknande nu när jag tappar fronturlastningen och den möjligheten att öppna upp fram. Vill helst inte öppna bak då jag är rädd att hästen vill vända sig. Men det blir en träningssak.

Vad är det för årsmodell på din?

Jag tror det blir rätt bra med min. Hoppas jag iafl så jag inte blir blåst. 1990kg med trailercam och inte ett märke på den, fräscha däck både sommar och vinter, hösegel, snötätad bak och lite annat till. I annonsen står det att det är en -08 och jag prutade ner den till 75 (släpen är överlag dyrare här uppe lika som med bilarna). Sedan visar det sig att det är en 09 (försäljaren tog fel på år, trodde det var en 08 när han skrev annonsen och när vi diskuterade pris) dessutom uttagen i oktober 09. Så jag tror det är rätt bra. Endast norrlandskörd i inlandet så inget salt har den gått i över huvud taget. Tror det blir rätt bra. Vill ha hem den NU!! :D

Nä men tydligen finns det :D Tur så de inte var skitiga.. haha det hade ju känts lite sådär ;) hur man nu kan grisa ner fönstren så pass!!

Boj är en supertransport! Har haft 2, är inne på min andra nu, och är jättenöjd. Går bra på vägen, bra ventilation, bra med dörrar bak, gott om plats framför hästen och super med aluminium golv!:bump:

Dock måste jag säga att Boj faktiskt ÄR lägre än t ex Kylinge, Star, Thule mfl i normal höjden. Tänkte inte på detta förrän jag kom hem med min första Boj o lastade 170+ Grå som då fick vika sina öronen högst upp...såg ju lite kul ut men han åkte i denna i 4 år innan jag köpte nuvarande transport som är en SEH. Fullkomligt bortkastat eftersom Grå nu galopperar på de gröna ängarna o Lilla Svarta bara är ca 164 cm o nätt...men jag är jättenöjd iaf med min Boj!

Helt OT men vad hände med grå? :(

ONT Jag äger ingen Boj och har endast dragit en en gång men jag tycker det var en trevlig vagn. Jag gillar dock inte hur man spänner fast lämmen bak. Man klämmer ju tummarna av sig! Sen att ha dörrar bak som man öppar, den iden tycker jag inte heller är något vidare. Lasstränade unghäst för första gången med en sådan och det är bra mycket enklare med en bom än en dörr man ska stänga. Fast fördelen är ju att hästen inte försöker sätta sig under "bommen" eftersom det är en dörr istället.

Ni som har Boj, vet ni vad det är för bultcirkel på fälgarna?? Kan det vara standard som 4-100? Visst är de fyrbultade? Kan inte tänka mig annat.

Kl
Jag har alltid varit nyfiken på boj och tycker de verkar vettiga . Även dörrarna bak känns smidiga . Men : fråga : innan ska hård dra det : de dörrarna borde bli kaffeved på en sekund om en häst får för sig att kasta sig bakåt ? Jmf med en bom ? Eller ?

Det jag menar, precis som HannaZ skriver, är att jag tycker det är ett drygt moment att inte bara kunna slänga upp en bom bakom utan måsta gå och haka loss gummiflärpen som håller dörren öppen, för att sen stänga. Min kuse blir lite orolig när jag "försvinner" så det gör att jag aldrig lastar själv numera. Träningssak visst. Men också en säkerhetsrisk att måsta gå in bakom istället för att bara sträcka sig efter bommen..

Jag har förlängt gummistropparna med ytterligare en gummistropp så att jag kan stänga medans stropparna sitter kvar, lossar dem när jag stängt. Det måste blåsa väldigt mycket för att det inte ska fungera med längre stropp!

Är jättenöjd med mitt Boj SEH!

Kl
Jag har alltid varit nyfiken på boj och tycker de verkar vettiga . Även dörrarna bak känns smidiga . Men : fråga : innan ska hård dra det : de dörrarna borde bli kaffeved på en sekund om en häst får för sig att kasta sig bakåt ? Jmf med en bom ? Eller ?

Yepp det blev kaffeved av dem när min pluttiga islandsponny på 300kg kastade sig bakåt.
Bommar håller, inte dörrar...

Så jag skulle inte vilja testa med en stor häst...

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 455
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 348
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar