råd om boj

Sv: råd om boj

Delvis KL, Någon som vet om det är avancerat att byta dörrarna mot bommar? Jag flyttar ju dessutom alltid mellanväggen innan jag lastar ur så det är ju rätt mycket bök för att rodda upp det där med dörrarna ensam..

Jag köpte lång + kort bom men satte bara i den långa faktiskt. Det tog mig och pappa kanske 1,5 timme max. Det bökigaste var att få loss vissa bultar som hade rostat. Vi borrade nytt hål i golvet för att sätta ner mellanväggens pinne i. När bommen är på så är det helt stadigt jag kan gå på högersidan utan att nån bom är i vägen. Bommen är fäst i mellanväggen med gängstav som går genom öglorna och så är höjden justerad med muttrar som också låser varandra. Finns säkert andra lösningar som är bra om man vill kunna justera bomhöjden men jag kör bara en häst så det funkar för mig.

Fast BOJ har välvda tak och det gör ganska mkt skillnad, ffa som de är välda även framtill där släpet börjar gå inåt. Detta problem blir ju mindre om man har en S-vagn förstås.

Ang bommarna så kanske de menade att en kort bom kostar 1000 kr. Det är ju bara att fråga igen men som sagt så fick jag ett helt annat pris när jag frågade och jag har pratat både med Thule i Falsterbo och i Bromölla.

Okej så taket ställer till det alltså? hmm.. finns ju ingen seh att få tag på inom 60mil och jag har letat i två månader nu. vill ju egentligen ha thule excellent men det är fan omöjligt att hitta någon i rätt viktklass son inte finns i Skåne. bor i Norrland.

nej jag frågade på lång bom då det var till en thule som redan hade två korta.

Det jag menar, precis som HannaZ skriver, är att jag tycker det är ett drygt moment att inte bara kunna slänga upp en bom bakom utan måsta gå och haka loss gummiflärpen som håller dörren öppen, för att sen stänga. Min kuse blir lite orolig när jag "försvinner" så det gör att jag aldrig lastar själv numera. Träningssak visst. Men också en säkerhetsrisk att måsta gå in bakom istället för att bara sträcka sig efter bommen..

Då har ni nog äldre vagnar om ni fäster dem med flärp. Bättre lösning på nyare vagnar. Jag kan stå kvar i den tomma spiltan och sträcka mig efter dörren även om den är fast.

nu har jag ju inte två halvblod men de hör inte till saken, jag menade inte att de är bojs fel utan att de är den enda jag har haft "problem" med.

Då har ni nog äldre vagnar om ni fäster dem med flärp. Bättre lösning på nyare vagnar. Jag kan stå kvar i den tomma spiltan och sträcka mig efter dörren även om den är fast.

Jag har satt dit den nya lösningen o den funkar men inte när d blåser lite mer. Sen e ju heka poängen att jag inte vill behöva va bakom hästen alls.

KL

Jag skulle aldrig köpa ett släp med dörrar bak. I början tyckte jag att det var en smart lösning, men efter att ha sett det mer irl (och även vid ett par tillfällen lånat/använt släp med dörrar) så har jag helt ändrat uppfattning.

1. Dörrstoppen håller inte dörrarna öppna ifall det är minsta lilla blåst, och vem vill ha en dörr komma farandes?
  2. Har sett fler exempel på dörrar där sprinten som ska ner i golvet böjts när hästen tryckt sig emot den, vilket gör det väldigt svårt att både öppna och stänga dörrarna
  3. Sett ett par exempel på bakskygga hästar som blivit skrämda när det kommit något stort från sidan och då kastat sig bakåt (dessa hästar bryr sig inte ett dugg om när man stänger bommar bakom dem)
  4. Har sett en häst sparka sönder dörren och lyckas få båda bakbenen på utsidan av dörren. Den hade rejält fula sår på både bakben och buk :(
  5. För mig känns det säkrare att stå vid sidan och sträcka sig för att stänga en bom, än att behöva stänga en dörr (och i vissa fall stå bakom hästen under själva stängningen), skulle hästen sparka bakut innan dörren är helt stängd så är det stor risk att träffas av dörren när/om den slår upp

Även vid lastning med linor upplever jag att dörrarna är ivägen, men det kanske bara är jag som inte kommit på tekniken ännu....

Det finns givetvis fördelar också med dörrar istället för bom, men för mig överväger nackdelarna absolut.

Det där beror helt på hur man hanterar lastningen och hästen.

Vi har lastat många olika hästar, hästtyper och en del sto med föl. Få av dem kända sedan tidigare, och jag ser i dessa fall bara fördelar med dörr. T ex att om hästen skulle slå blir jag inte träffad av hov, utan möjligen av dörr.

För mig finns bara fördelar, men det beror nog mycket på vad man har förlastningsrutiner och handhavande runt lastningen. Jag följer t ex aldrig med en häst in i släpet, lastar alltid själv genom att sända in hästen.

Jovisst, men hovarna kommer mer "bara rakt bakåt" än vad en dörr gör, så det hjälper inte på samma sätt att stå på sidan om man lastar med dörr jämfört med om man har bom. Jag skickar alltid in mina hästar oxå, men i det fallet ser jag inte att det spelar någon roll ifall man går med in eller sänder in hästen, jag ser ändå fler nackdelar än fördelar med dörrar

Jag vill bara ge min syn på dörrar, att för mig är det en gigantisk säkerhetsdetalj, och jag tycker det är betydligt mer lätthanterligt än bom (som jag haft i de tidigare släpen).

Vissa föredrar ett, andra ett annat.

Om det sitter ''bruna'' fönster i taket - är de tonade eller skitiga?? :D Har aldrig tänkt på om Boj har tonade och icke tonade fönster innan. Ser dock att de som sitter på finkan jag troligtvis kommer köpa är bruna så jag hoppas de är tonade isåfall? Ser dock inte jättekul ut. De ofärgade ser fräschare ut då de (antagligen) tonade mest ser skitiga/föråldrade ut.

Mina ser svartbruna ut på avstånd men är klara på alla bilder inifrån osv. Tonade?

Bilden jags ett på transporten in ifrån så är de bruna. Så det är därför jag undrar om de är tonade. För sååå skitiga kan de väl inte vara? :o:p

Inifrån är inte mina bruna :) PMa ditt nummer så kan du få MMS med bild.

(nej jag orkar inte föra över till dator för sen vidare till en hemsida för sen lägga upp här :rofl:)

Haha.. Jag har sett flera bilder på annonser där andra transporter har genomskinliga fönster inifrån. Och vissa har bruna. :)

Jag vill bara ge min syn på dörrar, att för mig är det en gigantisk säkerhetsdetalj, och jag tycker det är betydligt mer lätthanterligt än bom (som jag haft i de tidigare släpen).

Vissa föredrar ett, andra ett annat.

Jag håller helt med dig.

Nu kör jag en hel del sto och föl, inte en chans att fölungen kommer ut med dörrar. Med bommar kan de alltid på något vis komma under. Även ridhästarna fungerar bättre med dörrar här, de står lugnt och väntar på att de ska öppnas istället för att försöka trycka på bakåt på bommen. Såklart en smaksak, men somsagt för min del skulle jag aldrig byta till bommar igen.

kolla på blocket, en helt ny EH utlagd i morse. den har bild inifrån och där ser du att de fönstren ser bruna ut. de är inte ofärgade.

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 455
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 348
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar