råd om boj

Sv: råd om boj

Jag har en Boj Classic från -99 (Inget extra Lull-lull alls)

img_1013.jpg

Bilden luras lite men de är en Boj Bravo EH brevid...
img_1023.jpg

http://idasjansson.files.wordpress.com/2011/01/img_1018.jpg?w=225
Jag har ingen "extra kant" som HannaZ nämner, det är endast på Bravo det "fenomenet" finns, på alla Bravomodellerna...
img_1016.jpg

Min häst är ca 176cm och han åker väldigt bra i den...
Något jag saknar är dock innerdörrar bak...

Jag är supernöjd med min Boj Bravo 216 EH-05, den är extra hög då jag har en häst på 174 cm, som åker bra i den.
Det bästa tycker jag är bakdörrarna, speciellt om man kör sto och föl, men även för andra hästar då jag upplever att de inte trycker på bakåt lika gärna på dem som en del hästar gör på bommarna.

Jag upplevde det motsatta, att när jag fick i bommen så försvann hästens tendens att backa emot. Nu är det precis som att hon inte märker att bommen lagts på och samma när jag lyfter av den och ska lasta ur. Nej bakdörrar vill jag aldrig mer ha, möjligen i en bakåtlastad UME, men det känns avlägset. Det är så himla enkelt med snabbommen, man behöver aldrig gå bakom hästen och det tar typ 2 sekunder att smäcka dit den, det är verkligen en säkrare lösning när man är själv. Bara det att innerdörrarna kan knäckas om hästen backar häftigt tycker jag känns obehagligt. Min slängde sig inte bakåt men testade att backa och dörrarna bågnade av det. Sen här det ju till saken att jag kör brett och då blir det mer belastning iom att dörrarna inte fästs i mellanväggen.

Senast ändrad:

jag är också sugen på att byta till bommar om jag köper boj, just för att jag också kör brett. vad har du för bommar? har du måsta satt in fästenför dem eller finns det förberett?

någon som vet hur hög kylinge är invändigt fram vid huvet på hästen?

Går köra brett med dörrarna :) För du kan ställa väggen åt sidan, finns hack i govet :)

tycker inte det är nå kul med dörrar då de inte går att fästa på samma sätt. jag har 650kg som gärna kör en bakutspark om han blir less på tävling tex.. nu står han blickstilla nästan jämt, men en gång fick han nått ryck och kvaddade bommarna bak också så det känns inte som dörrarna håller emot det om de inte är fästa i bommen. han blir rätt berdus när han är på det humöret.

Kicker ;) Fått dörrarna sparkade men de stod stadigt som fan. Dels med sprintar i golvet och sen haspen som håller ihop uppe. Har du en bredåkare är annars EH bra släp. Alla mina bredåkare åker "normalt" i det för det är brett :)

Min 450-kg ponny fick dörrarna att knaka betänkligt när de var satta i bredåkarläge. Och då var det mer att hon backade lite resolut, absolut inget panikryck eller kastande. Dessutom är det extra bökigt med dörrarna när man inte ska stänga bara en utan få tag i två och pricka in med överliggaren osv.

KL

Jag fick tag i en beg Trane-bom hos en Thuleåterförsäljare, men tanken var från början att byta till de nya Thule-bommarna. Det är snabb-lås på båda bara lite olika utförande + att de nya är teleskop. Det var inte så bökigt att sätta i om man är lite händig, hade pappa till hjälp och jag är verkligen jättenöjd. Hade samma bom på min förra Trane så jag visste vad jag saknade när jag fick dörrarna på halsen.

Jag har också Boj.. Jätte nöjd, både Jag och hästarna..
När vi är på tävling/träning har vi plockat ut mellan väggen och haft en box.. :)
Boj Seh 220.. Kombiramp.. Dubbla skötar dörrar..
250164_2111395551133_3229501_n.jpg

381809_4927915882381_747887489_n.jpg

smidigt å ha en så liten häst så man kan ha transporten som box :D jagskulle också vilja ha kombiramp! Men jag vet inte om det är värt att åka 100 mil enkel väg för det när jag hittar samma transport utan mycket närmare.

dörrarna kommer att bytas ut.. Ska bara fundera på vilka bommar jag vill ha. kommer nog bli thules easylock som verkar jäkligt bra!

Hur funkar bojs säkerhetsbommar fram? är bara van kylinges som man bara drar i en spak så ramlar de ner, och typ ume och värmlandsv där man måste skruva ut dem. det tycker jag låna värdelöst.

På utsidan sitter en sprint man rycker i och sen vrider man handtaget ett kvarts varv. Så faller bommarna :) (sprinten är för inte handtaget ska vrida under färd)

det låter jättebra! :)

tror ni jag blir nöjd med en bravo 220S -09a? har inte haft med så många boj att göra så jag vet inte riktigt hur de är. är få som kör de här i mina trakter. lånade dock en för 3 år sedan och körde 120 mil med (skulle hämta ny häst) och det kändes inte ens att släpet satt på! och jag var väldigt impad på hur stabilt och välgjort det kändes. jag bara skulle ha en i framtiden. Men sen har jag aldrig haft med ett å göra igen.

Jag tror att du blir nöjd. Det är just min erfarenhet också, att Boj ligger oerhört bra bakom bilen.
Att jag sålde mitt berodde enbart på att det behövde en ordentlig renovering, då plyfaskivorna hade börjat murkna nertill. Då hade jag haft det i typ 10 år och misshandlat det rätt rejält...

det låter jättebra! :)

tror ni jag blir nöjd med en bravo 220S -09a? har inte haft med så många boj att göra så jag vet inte riktigt hur de är. är få som kör de här i mina trakter. lånade dock en för 3 år sedan och körde 120 mil med (skulle hämta ny häst) och det kändes inte ens att släpet satt på! och jag var väldigt impad på hur stabilt och välgjort det kändes. jag bara skulle ha en i framtiden. Men sen har jag aldrig haft med ett å göra igen.

Det blir säker bra.

Om du vill byta till Thule-bommar så går de loss på närmre 3000 nya har jag för mig. Om du vill kan jag skicka bild på min bakbom men det är som sagt gamla sorten som jag hade tur att få tag på hos en Thule ÅF.

Oj så dyra?? Är det fästena som kostar då? När jag kollade vad en hel bom skulle kosta så gick den på knappa tusenlappen.. Då var det till en Thule alltså.

Är det någon som vet om det finns öppningsbara fönster till boj man kan byta till? Jag skulle vilja byta takfönstren nämligen.

Vet ni om Ume's skulle kunna funka med lite trixande? De är ju någorlunda liknande i formen.

Någon som bytt fönster på en boj?

Jag är supernöjd med min boj, är inne på min andra nu, den förra var extra bred och extra hög (en 07:a) och den jag har nu är bara extra bred (en 11:a) Men jag upplever ingen skillnad, tycker de är lite tråkigt att lastvikten är så låg dock. Jag tycker väldigt mycket om dörrarna, för de första är de säkrare att stänga bakom och har man en som sparkar så känns de skönt att ha en extra dörr innan rampen. Nu sparkar ingen av mina hästar i transporten så jag har inte de problemet men min största kraffsar ganska bra om man har spån i, han gräver bak spånet till dörrarna och vi har aldrig upplevt att transporten varit ostadig att köra trotts att han grejar.
- tycker jag är utseendet dock!

Ja det finn söppningsbara fönster, sedan om de passar att ha i taket vet jag inte...

Umefönstren tror jag inte passar, eftersom de har mycket tjockare väggar och tak än boj's glasfiber tak

Jag är supernöjd med min boj, är inne på min andra nu, den förra var extra bred och extra hög (en 07:a) och den jag har nu är bara extra bred (en 11:a) Men jag upplever ingen skillnad, tycker de är lite tråkigt att lastvikten är så låg dock. Jag tycker väldigt mycket om dörrarna, för de första är de säkrare att stänga bakom och har man en som sparkar så känns de skönt att ha en extra dörr innan rampen. Nu sparkar ingen av mina hästar i transporten så jag har inte de problemet men min största kraffsar ganska bra om man har spån i, han gräver bak spånet till dörrarna och vi har aldrig upplevt att transporten varit ostadig att köra trotts att han grejar.
- tycker jag är utseendet dock!

fast lastvikten beror ju på vad du har för totalvikt på släpet? eller hur mycket har du tänkt kasta? min som jag antagligen kommer köpa är totvikt 1990 och det kommer iafl jag väldigt långt på. måste man ha hel bom fram om man vill plocka ut mellanväggen eller står stolpen ända där framme vid bommarna så det funkar med de två halva?

Ja det finn söppningsbara fönster, sedan om de passar att ha i taket vet jag inte...

Umefönstren tror jag inte passar, eftersom de har mycket tjockare väggar och tak än boj's glasfiber tak

så boj har öppningsbara fönster? Ska kolla upp det. två sådana hade ju vart prefekt!

Vi kan ha kvar delade frambommar även om vi tar bort mellanväggen. Men det beror på årsmodell vill jag minnas. Har så vi kan byta till bom bak, men avgudar dörrarna. Trots heffaklump på 800 kg som testat att backa ut genom dom kom inte mer än ett lågmält knakande från dem. Med sprint nedtill och klaff upptill håller det bra.

Vi har öppningsbara takfönster på vårt Classic, så visst finns det.

Alla mina är öppningsbara så lär finnas :)

Stolpen står utan problem utan mellanvägg.

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 455
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 348
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar