råd om boj

Sv: råd om boj

kl

Jag har en Boj i standardstorlek. Det är min andra Boj och jag kommer nog aldrig köpa något annat! Men den är mindre än standardstorlek i tex cheval och tyska släp mm. Nu har jag arabhästar så de har gott om plats ändå. Hade jag haft en häst högre än 165 hade jag valt extra hög och bred.

Ett tips till dig..det finns ett företag som har köpt in leasingvagnar från banken när Boj gick i konkurs. Jag köpte min därifrån i våras. Den var tre år gammal och hade inte ens haft häst i sig tio gånger. Såg fabriksny ut! och till ett superbra pris. Rekommenderar dessa! Pma om du vill veta var.

KL, Jag har ett boj bravo -01 till min tant på 162cm. Hade jag haft en större häst hade jag utan tvekan haft ett extra högot då det faktiskt är ganska lågt.
Hon är dock lättlastad och står som ett ljus i släpet så antar att hon tycker det är okej.
En nackdel jag ser det med dörrar bak är ju om man ska lasta själv och inte kan "skicka in dom". Man kan ju inte gå ut genom högerspiltan och bara dra upp bommen bakom utan måste gå av rampen, haka loss dörren och sen stänga. Men det är ju en vanesak.

58720_4252656507396_1948002707_n_5084338ae087c32285cce44a.jpg

Hett tips är att kolla att panikbommarna fungerar i skarpt läge, jag har stött på flertalet nyare Boj där panikbommarna inte löser ut med en häst hängades på, men dem gör det utan belastning.

Hur menar du, jag lastar själv och går ut genom höger spiltan? Lämnar bakdörrarna öppna förstås, går ut genom högerspiltan och stänger bakom min häst som står på vänster sida.

Oj så dyra?? Är det fästena som kostar då? När jag kollade vad en hel bom skulle kosta så gick den på knappa tusenlappen.. Då var det till en Thule alltså.

Jag kollade med Thule när jag var i Falsterbo förra året. Ville ha kort + lång bom.

Att du får en hel bom för knappt 1000 låter misstänkt billigt. Jag betalade 1200 för lätt begagnade bommar (kort+lång) hos Thule men då var det gamla modellen utan teleskop. Jag tycker dock att dessa bommar känns rejälare.

Hur menar du, jag lastar själv och går ut genom höger spiltan? Lämnar bakdörrarna öppna förstås, går ut genom högerspiltan och stänger bakom min häst som står på vänster sida.

Det vill alltså till att man har en häst som står kvar som ett ljus + att man måste gå bakom hästen för att få tag i dörren (eller gå runt hela släpet).
Blåser det måste man dessutom sätta fast dörren och då ska den också lossas innan man kan stänga dörren.

Sen om dörrarna pekar rakt bak så sitter de i själva verket minst 10 cm in i spiltan pga gånggärnen som sticker ut för att kunna vikas runt väggen.

Senast ändrad:

Håller med ang höjden, de är inte speciellt rymliga i standardhöjd. Det är inte ett problem för mig eftersom jag aldrig kommer att ha en häst som är över 160 men ändå.

Är det någon som vet om det finns öppningsbara fönster till boj man kan byta till? Jag skulle vilja byta takfönstren nämligen.

Vet ni om Ume's skulle kunna funka med lite trixande? De är ju någorlunda liknande i formen.

Någon som bytt fönster på en boj?

Enklast är nog att sätta in ett öppningsbart fönster i skötardörren.

Alla mina är öppningsbara så lär finnas :)

Stolpen står utan problem utan mellanvägg.

From årsmodell 2006 så är det stolpe upp till taket så att man kan ha olika höjd på frambommarna på var sida.

Tidigare modeller så är mittstolpen bara skruvad i golvet (1 skruv som sitter i stolpen) och där skulle jag inte rekommendera att tex köra utan mellanväggen med risk att man böjer skriven under stolpen tex. Det är lite bökigt att skruva ur den korta stolpen men det går. Har gjort det bla när vi använt släpet till att flytta med.

Jag gillar BOJ finns med hel mellanvägg för jag vill kunna packa med hö om jag ska iväg några dagar. Jag har sytt ett lastnät av spännband och fäst framtill i den högra spiltan för att lastsäkra.

våran lastvikt är på 1050kg och de får jag inte in båda mina på, de går säkert att höja totalvikten men jag har inget större behov av de just nu då jag oftast bara kör en.
Vi kan ta ut mellanväggen och ändå ha frambommarna :)

Jag kollade med Thule när jag var i Falsterbo förra året. Ville ha kort + lång bom.

Att du får en hel bom för knappt 1000 låter misstänkt billigt. Jag betalade 1200 för lätt begagnade bommar (kort+lång) hos Thule men då var det gamla modellen utan teleskop. Jag tycker dock att dessa bommar känns rejälare.

jaså.. jag ringde åf till thule i min närhet och ja strax över 1000 skulle de ha för dem. måste kolla upp det igen för det låter ruskigt billigt.
Hur breda är vanliga s i spiltbredd?

Håller med ang höjden, de är inte speciellt rymliga i standardhöjd. Det är inte ett problem för mig eftersom jag aldrig kommer att ha en häst som är över 160 men ändå.

alltså min kylinge är 220 och jag upplever att hästen får plats bra i den. mätte stallkompisens ume årsmodell 2010 och den är 230. så så små kan de väl inte vara? verkar vara standard.

Enklast är nog att sätta in ett öppningsbart fönster i skötardörren.

ja jag får fundera på det. är dock inte så snyggt :D

våran lastvikt är på 1050kg och de får jag inte in båda mina på, de går säkert att höja totalvikten men jag har inget större behov av de just nu då jag oftast bara kör en.
Vi kan ta ut mellanväggen och ändå ha frambommarna :)

Jo men det är ju inte boj's fel att ni behöver ett släp på över 2ton egentligen.nästan alla släp har ju tjänstevikt på ca 800 minst. då blir det ju knappt att få plats med två vuxna halvblod på 1990kg. så om man ska hårddra det så räcker ju inte en sådan transport till två så stora hästar.

Det jag menar, precis som HannaZ skriver, är att jag tycker det är ett drygt moment att inte bara kunna slänga upp en bom bakom utan måsta gå och haka loss gummiflärpen som håller dörren öppen, för att sen stänga. Min kuse blir lite orolig när jag "försvinner" så det gör att jag aldrig lastar själv numera. Träningssak visst. Men också en säkerhetsrisk att måsta gå in bakom istället för att bara sträcka sig efter bommen..

Fast BOJ har välvda tak och det gör ganska mkt skillnad, ffa som de är välda även framtill där släpet börjar gå inåt. Detta problem blir ju mindre om man har en S-vagn förstås.

Ang bommarna så kanske de menade att en kort bom kostar 1000 kr. Det är ju bara att fråga igen men som sagt så fick jag ett helt annat pris när jag frågade och jag har pratat både med Thule i Falsterbo och i Bromölla.

Hur testar man det på bästa sätt?

Hur man gör det på bästa sätt vet jag faktiskt inte.
Men lika för alla transporterna har varit att bommarna kilat fast när hästen hänger på och trycker bommen framåt = omöjligt att få ned bomjäveln.
Så på något sätt borde man ju testa dem med tryck uppifrån-nedåt och framåt, för det är ju så de hamnar om hästarna hoppar över bommen.

Måste du fästa dörrarna i flärparna varje gång då?!

Om det är vindstilla behövs det ju inte men det kan man ju inte planera sitt åkande efter. Om det blåser måste man ha medhjälpare med, funkar dåligt i min värld.

Jag tyckte också att det var bökigt att få undan dörren när hästen skulle ut. Min unghäst hade lite bråttom och det funkade dåligt att skjutsa iväg dörren så den skulle fastna i "kopparna" som vi monterat utan den studsate ofta tillbaka. Dessutom upplevde hästen det som att den helt plötsligt blivit "utsläppt" och hade mer bråttom ut än med bom.

För det normala åkande som jag sysslar med där jag behöver kunna lasta själv (och inte vill behöva stå bakom hästen), inte har en häst som står och kickar så jag riskerar att bli träffad, inte använder släpet som box på tävling och inte kör föl så är easy-lock-bommarna överlägsna vilken dag som helst.

Senast ändrad:

Delvis KL, Någon som vet om det är avancerat att byta dörrarna mot bommar? Jag flyttar ju dessutom alltid mellanväggen innan jag lastar ur så det är ju rätt mycket bök för att rodda upp det där med dörrarna ensam..

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 455
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 348
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar