råd om boj

Sv: råd om boj

Ni som har Boj, vet ni vad det är för bultcirkel på fälgarna?? Kan det vara standard som 4-100? Visst är de fyrbultade? Kan inte tänka mig annat.
jag har i alla fall haft alldeles vanliga Opelfälgar på mitt Bojsläp med boggi - om det säger dig något.

Kl
Jag har alltid varit nyfiken på boj och tycker de verkar vettiga . Även dörrarna bak känns smidiga . Men : fråga : innan ska hård dra det : de dörrarna borde bli kaffeved på en sekund om en häst får för sig att kasta sig bakåt ? Jmf med en bom ? Eller ?

Om en häst kastar sig vet jag inte, men om de sparkar rejält så flyger flisorna (eller... t.o.m. hela överdelen på dörren gick av i höjd med övre gångjärnet och flög ca 10-15 m)

fast min häst har knäckt bommen så den flög all världens väg. så jag tror det är svårt att säga att vissa grejor håller och andra inte. det beror nog ju just tillfället, materialets skick och just den hästen. allt kan hända.

fast det jag menade var att om ngn tex har en häst som den vet etablerat försöker kasta sig bakåt, så kanske dörrarna är betydligt svagare än en svetsad bakbom?

Jag har ett Boj 220 SEH och är jättenöjd, hästarna verkar också trivas väldigt bra med det.
S=sadelkammare, E=extra bred, H=extra hög.

fast det jag menade var att om ngn tex har en häst som den vet etablerat försöker kasta sig bakåt, så kanske dörrarna är betydligt svagare än en svetsad bakbom?

Ja. O speciellt om man kör brett o inte kan fästa dörrarna i mellanväggen.

Jo det lär de säkert vara. Men en bom är ju inte en garanterad säkerhet de heller. Det var så jag menade. :):)

Hämtade iafl mitt nya släp idag och jag är FÖRVÅNAD över hur rejäla dörrarna var! Riktigt rejäla alltså! Har bara tagit i en Boj en gång tidigare och kollade inte på de här detaljerna. Har innan bara erfarenhet av Ume's dörrar och de är fasen rangliga! Tunna skivor och dåliga fästen, små gångjärn. Men dessa var ruskigt tjocka och jättebra fästen med rejäla gångjärn. När de var fästa i mellanväggen gick de inte rubba. Hästen försökte trycka bak (det gör han alltid när man fäller baklämmen för att testa om han kan gå ut) och dörrarna rörde sig inte ens. Så de kändes faktiskt bättre än jag väntat mig! Och då är jag sån som vill ha bommar. Så dessa får hänga med en stund får jag se om jag ändrar mig och behåller dörrarna. :)

Ja. O speciellt om man kör brett o inte kan fästa dörrarna i mellanväggen.

Nä då blir de självklart svagare!! Det säger sig självt ju. :) då skulle jag haft lång bom.

Precis köpt nya dubbdäck till min. 5bultade och 4350kr fattigare :-)

Men bläää! Haha men ack så nödvändigt!

Dörrar bak eller bommar är nog en smaksak.
Vi hade bommar på förra släpet, och vår ponny kröp ihop och under och fastnade och gjorde illa sig.
Så när jag bytte släp ville jag ha dörrar, och det funkar perfekt för honom!
Det blev precis så bra som jag önskade.
Har SE, men nu ska dottern byta till häst, så kanske borde jag köpt SEH...

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 455
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 348
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar