Quarterhorse, typer!

Sv: Quarterhorse, typer!

Som Sidekick säger, i Sverige kan man vinna med en reiner i halterklass om den är jämn och gärna lite biffig. I USA hade det aldrig gått, där ställer man inte upp med annat än halterhästar...

Vad gäller de andra grenarna så är det fortfarande lite så i Sverige, att man tex kan ställa upp i en hunter under saddle med en annan typ av häst om den har skapliga gångarter, men mot den äkta huntern vinner man inte (om den går bra dvs)

I Sverige kan man rida ganska mycket allround med de flesta hästar, med varierat resultat givetvis, men vi är också på väg mot att få mer och mer specialicerade hästar och därmed högre klass på klasserna så att säga. Det tycker jag är bra, för det gör att aveln breddas och fler typer finns för olika smak.
Fortfarande premieras allroundhästar, även i USA, med tex All Around Trophys, men dessa hästar är verkligen Allround ala HÖG nivå, och förtjänar att premieras!

ahh.. kul å se ett kort på min förra häst ;) Hoppas att det går bra för er... Pussa charmy från mig.. *ler*:banana:

okey det är ungefär som appaloosan då , i USA är dom klart mer framavlade för just sin grej, men det verkar som om quartern är ett steg före här med.
jag tycker det är roligt att det blir bättre och bättre hästar både inom quartern och appaloosan här i Sverige ska bli kul att följa utvecklingen :banana:
tack för svaren

En liten fråga när det ändå handlar om olika typer, jag har funderat på det länge nu... Avlas halterhästarna ENBART för att visas i halter? De måste väl ändå ridas också? :o

Det tror jag är en attitydfråga, att man inte skulle kunna rida på en halter häst. Det kan man ju!

Det har nog mer med träningen att göra att man inte vill ha den typen av muskler som man får när man rider halterhästarna. De ska ju vara body builders. Det innebär att de när de är i tävlingskondition tränas intensivt i mindre än en kvart. Detta för att få bulliga muskler.
Vi har någon fördom i Sverige om att det bara är att plocka ut en halterhäst och visa den och sen aärt det klart! Det kräver lika mycket tid och träning att bygga upp en halter häst som det gör att förbereda en ridhäst för tävling.

En halterhäst som inte är upppumpad ser ut som många av de quartrar som finns i Sverige i dag.

Bifogar bild på mitt treåriga quartersto Dulcy King Raffles.
Reiningstamad.

Dulcy1.jpg

Glömde bilden

Ja, och så tänkte jag komma med en bild på min lilla reiningbebis, men ack så jag bedrog mig:(. Hur gör man för att få in en bild? Nej jag är inte korkad:rofl:. Jag är bara ganska ny:D

Katie_sm.jpg

Reining/cowhorse blod (e: Poco Nifty Man, ue: Fiftys King Cutter) men av allround mot hunter typ (på bilden är hon ca 1 år) Hon har mellan 96-98% foundationblod, kommer inte ihåg exakta siffran.

show_sm.jpg

Pleasure/ Halter typ ca 1,5 år (e: HG Skipster ue: On Par Zippo e: Zippos Doug Two)

Ok då är jag med! Tack! Ska se till att göra det då tillfälle ges. Under tiden kan ju de som vill gå in på min hemsida och titta på henne:idea:. Hon finns under "Jazzi".

Vad kul! Hur är hon i temperamentet? Har hört mycket dåligt om Fiftys King Cutter direktavkommor, men hur är barnbarnen? Mitt sto är väldigt pigg, men inte hispig och lättstressad som sin mamma. Många ryggar lite när man säger att man har en fiftys king cutter avkomma, men jag har inte märkt nåt dåligt i temperamentet på mitt sto, snarare är hon väldigt trevlig, lite för påig ibland för hon älskar människor och skulle helst vilja sitta i knät på en :). Hittills har hon varit väldigt lättlärd, har ju inte börjat rida henne än. Vore roligt att veta lite hur din häst är!

Vilken snygging ditt lilla sto är:bump: Har aldrig sett någon bild på henne. Jag har en syster till henne som jag hoppas mycket på. Ska Haltra henne nästa år. Hennes pappa (Poco Nifty Man)som jag äger ska bli pappa till 6 föl nästa år.

Tack så mycket! :) Ska bli spännande att se hennes syster nästa år, visas hon som ettåring? Har kikat lite efter andra avkommor efter Poco, men har inte sett någon mer ute på tävlingarna. Det har gått bra för Katie i år i haltern och vi har lyckats skrapa ihop några halter poäng, hon kvalifiserade sig till World i år också :D. Ska Poco själv ut på tävlingsbanan nästa år? Vore så himla kul att se honom igen!

Oj, nu var det ju hundra år sedan denna tråden var aktiv, men wtf, jag svarar ändå! :rofl:

Liona är väldigt lättlärd, och hon älskar att arbeta. Hon har massor av energi, men hon använder den (för det mesta) till att utföra arbetet så bra som möjligt :D Hon kan vara lite grinig ibland, men det börjar rätta sig till. När man rider kan hon bli vansinnig för att man säger åt henne att göra någonting som hon inte alls hade tänkt göra :rofl: Men som sagt, lättlärd och väldigt träningsbar! En fantastisk allroundhäst, som har tävlat i pleasure, horsemanship, trail, ranch trail, reining och western riding, samt att hon tränas på kossor och i tornerspel! Känns som att allt är möjligt! :D

Knapplån: Så om man vill ha en liiiten häst så bör man gå på foundation/reining/cowhorselinjer? De andra typerna verkar ju vara jääättestora!!!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 531
Senast: Åsa A
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 431
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 749
Senast: lizzie
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Oseriös avel 2023