Quarterhorse, typer!

lillbeka

Trådstartare
:idea:skulle vara roligt att folk la upp bilder på sina am. raser och sedan skrev vilken typ den är av :)

My charmy Chex, reining typ (tror jag:crazy: )

Sv: Quarterhorse, typer!

Kul tråd! :D

Här är min kille Gators Leaguer, 3 år och är av pleasure/hunter typ..Men står även kanon i halter:D (sorry för gammal och utjatad bild):
13693770.jpg

Bra sida! Där ser man ju verkligen en översikt!

Jag har dessa typer hemma: Halter, Pleasure, Hunter, (o lite mixar däremellan), samt reining/cowhorse..... pallar inte bilder på alla :smirk:

De tre förstnämda är närmast hjärtat! :love:

Av dessa typer skulle jag vilja ha en Foundation typ. Snacka om att man är "off"...:angel:

Det är väl inte off... Foundation är en populär typ, och kanon för allroundryttaren. Jag rekomenderar ofta founationavlat till elever och dylikt, även att jag själv väljer att föda upp andra typer i första hand. En ren pleasure eller hunter häst passar inte till allt, till exempel.

Smaken är ju som baken, och vi inriktar oss alla på olika saker. Precis som hopp, dressyrm trav eller what have you! :)

Ibland får man ju känslan av att man är lite "off" när man är allroundryttare;)...dock inget jag skäms för. Jag vill ju ha hästen till allt möjligt och en foundationtyp skulle vara ypperlig. Jag tycker dom är snygga, dessutom:D.

Jag tycker inte att det är off iallafall. VAd andra tycker kan jag ju inte svara på, men jag hoppas inte det eftersom jag förutom mitt intresse för pleasure, hunter och halterhästar ju vill föda upp allroundhästar som alla kan rida, dock inte av just foundationtyp (Det finns många typer av allround också).

Personligen tycker jag fler Quarter och Paint köpare borde satsa på en allroundtyp eftersom de renodlade hästarna ofta kan bli för skarpa, men tyvärr är det ganska inne med en viss typ av quarter än så länge.....

Kort förklarat så är foundation andelen % av blod från de "ursprungliga quarterhingstarna"....det finns dock två sätt att räkna, enligt den ena tillåts fullblodsblod, och enl den andra inte...

Man kan registrera sin Quarter som foundation quarter i speciella registraturer i USA om den har minst 80& foundation.

Vad gäller typen "foundation" så avses det antingen en foundationhäst, eller en quarter av den gamla typen (typ stockhorse)

tycker bäst om Reined Cowhorse :love: men för att den ska vara ulltimatum ska det ju vara en appaloosa hehe ;)

tänkte bara höra med er alla men speciellt dig Wrangler(du verkar vara mycket insatt i quartern)
är quarter välldigt utpräglad i sina olika typer som tex att en quarter av cowhorse typ inte har en chans mot en halter typ på en halter klass? (hoppas ni förstår min fråga?)
för inom appaloosan tycker jag det verkar som en reining modell har nästan lika stor chans i en halter klass som en av haltermodell.

Om du frågar mig så ja, kanske inte just i sverige, för här tycker jag ser alla möjliga typer av quarter i Halter, men i USA är det nog, eller det är, väldigt präglat på typ. Även i andra länder.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 531
Senast: Åsa A
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 431
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 749
Senast: lizzie
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden