Quarterhingst till varmblod

Texaz

Trådstartare
Söker efter en trevlig quarterhingst att betäcka mitt varmblodssto med!

Inriktning mot boskap (absolut ingen pleasure:o )!!

Gott psyke, ingen nackdel om det är en snygg häst;) . Vad skulle ni kunna rekommendera??

Sv: Quarterhingst till varmblod

Hola,

Ta inte illa upp nu men är det genomtänkt att ta ett korsningsföl på din travarmärr?
Vad gör du om det inte blir vad du tänkt? Det är ju omöjligt att sia om hur avkomman skall bli. Gissa, önska och tro är ledord innan man står där med verkligheten som kan bli bli bra men likväl hur tokig som helst.
Har du funderat på vad det kostar att betäcka med en QH?
Du hittar ingen under 10' skulle jag tro. Lägg därtill extra kostnader för stoet i foder, vacc etc. Vidare en del kostnader för fölet.

Mitt bästa råd är faktiskt att köpa, hellre än att avla, en korsningshäst om det nu är en sådan du vill ha.
Två anledningar.
1. Du vet hur den ser ut exteriört och kan bedöma psyket. Dvs du vet vad du får för pengarna.
2. De är billiga. Dvs du får en korsning för i princip samma pengar som om att du skulle avlat den själv, men utan risker.

Vad gäller din fråga kan jag tyvärr inte rek någon QH Hingst då jag inte känner till någon som betäcker alla raser.
Dock finns det en fläckig rackare, inte helt okänd, som betäcker allt. Du hittar den säkerligen under länkarna här på Bukefalos.
Vet att flera på forumet har den i stammen och de är mycket, mycket nöjda med sina korsningar.

mvh Eva

Hej Eva!

Jodå jag tro nog att det är rätt genomtänkt;) , har avlat de senaste tjugo åren om än i lite skala!

Anledningen är rätt enkel, jag vill ha en till avkomma på detta sto som lämnar avkommor med ett härligt psyke.
Har heller inte råd att lägga upp 50 000:- för en ren quarter (och vet ärligt inte om jag är intresserad heller!). Vill vara med från start och veta vad som hänt hela vägen, kunna börja hantera fölungen som jag vill redan från dag ett!

Visst kostar det pengar att föda upp, men mat ska hon ju allafall ha så det är ju ingen extrakostnad!

Visst kan det hända att det inte blir som man tänkt sig men eftersom jag inte är utpräglad tävlingsmänniska så brukar jag faktiskt anpassa arbetet efter hästarnas egna förmåga.
Mina hästar är först och främst mina vänner, och läromästare!

Så kan jag nu få lite förslag på hingstar eftersom det vara vad jag efterfrågade!!!

Hola igen,

Jag ser nu att du vet vad det handlar om, har ett tänk kring din avel och att du har koll på hur din märr förärver sig.

Tyvärr kommer det upp ju liknande frågor rätt ofta och i de flesta fall har frågeställaren inte tänkt öht... då skadar det ju inte att väcka tanken...

Hoppas du fått/får lite bra förslag på lämplig hingst. Och lycka till med betäckning!

mvh Eva

Må så vara, men jag har också sett att många av "boskapshingstarna" betäcker andra raser och det är vad jag är ute efter.

Kan vi återgå till den huvudsakliga frågan nu???

Mona och Styrbjörn betäcker bara rasrent. De har toppfina hingstar och som de allra flesta med riktigt bra hingstar så vill de inte riskera hingsten rykte.

Trots allt är det så, att om man ser en quarterkorsning (eller annan korsning) och den inte fungerar som den ska, så är det hingsten som får dåligt rykte. Det är naturligtvis inte alltid rättvist. Men så är det....

Det finns ex.vis. en painthingst som betäckt andra raser. Dessa korsningar har sen inte alltid fungerat så bra... och hingsten har därmed fått rykte om sig att inte nedärva ett bra psyke. Vilket jag är rätt övertygad om att hingsten i sig inte gör. Det beror snarare på stona. Men likt förbaskat är det hingsten som får dåligt rykte.

Så vill man behålla och förvalta "värdet" på sin hingst så bör man nog inte betäcka annat än rasrent. Så att man har lite koll på vad avkommorna blir....

Det finns ex.vis. en painthingst som betäckt andra raser. Dessa korsningar har sen inte alltid fungerat så bra... och hingsten har därmed fått rykte om sig att inte nedärva ett bra psyke. Vilket jag är rätt övertygad om att hingsten i sig inte gör. Det beror snarare på stona. Men likt förbaskat är det hingsten som får dåligt rykte.

Självklar kan det lika gärna bero på stona... Men många gånger tror jag att det hela bottnar i okunskap hos dem som avlar. Framför allt okunskap om hur man hanterar föl och unghästar...

korsningsföl mycket bra för boskapsdrivning...

:)

jag har avlat mina varmblodsmärrar på quarter och paint i flera år för boskapsdrivning, och jag har lyckats varjr gång. Säljer avkommorna för mellan 20000, 35000 kr. meriterade hingstar e viktigt, o att rekommendera är lone bright star ,palomina quarter o painthingsten xxxxxxxxx gambler från norge.

Gamblers xxxxxxxxxx är mer av en Halterhäst vilket jag misstänker inte var aktuellt, och isåfall kan TS lika gärna betäcka med hans morfar som finns i Sverige och betäcker alla raser...

(Men nu var det ju en QH-hingst h*n var ute efter)

En fråga, varför är det viktigt med en meriterad hingst, du nämner inte stoet?

Och vad menar du med att du har lyckats varje gång? Är alla dina uppfödningar framgångsrika på tävlingsbanan i boskapsklasser, eller vad menas mer specifikt? Hur många uppfödningar pratar vi om?

Nyfiken! :idea:

Självklart e stoet lika viktig. Xxxxxxxx Gamler ger bra storlek på mina märrar för just boskap...kombinationen av de ston jag har som e av den äldre rysk/danska/yska travarstammen har visat stor kunskap i just boskap...men då har de kanske inte just den mestönskvärda storleken...därav Gambler...som ger bra storlek på märrarna jag har...
Jag har fått en som inte alls blev bra i storleken, lyckligtvis fick jag den såld till en dressyrtjej...
Men annars har de blivit 146-152 och har mycket bra cowsense.
Samanlagt har jag haft 13 avkommor. de regas ju som svensk ridponny...
Den mest framgångsrika är Black Faced Peco Bar, som är såld till Småland.

Faktum är att jag funderat på Lone Bright Star ett par år efter att ha sett honom på High Chaparrall och tyckte att han hade allt jag sökte. Duktig kossehäst, lugn och trevlig samt liten och lätt. Tyvärr har ägaren meddelat att han inte kommer att stå för avel igen förrän troligen 2009 (!) så jag söker nu en hingst att betäcka med nu till sommaren.
Så kan det gå när man inte kommer till skott direkt!!!
Har haft en fundering på Coco Skunk, hans typ gillar jag också, dock verkar han vara av den lite tuffare sorten och jag tvekar lite pga det men just nu är han helt klart intressant!

Faktum är att jag funderat på Lone Bright Star ett par år efter att ha sett honom på High Chaparrall och tyckte att han hade allt jag sökte. Duktig kossehäst, lugn och trevlig samt liten och lätt. Tyvärr har ägaren meddelat att han inte kommer att stå för avel igen förrän troligen 2009 (!) så jag söker nu en hingst att betäcka med nu till sommaren.
Så kan det gå när man inte kommer till skott direkt!!!
Har haft en fundering på Coco Skunk, hans typ gillar jag också, dock verkar han vara av den lite tuffare sorten och jag tvekar lite pga det men just nu är han helt klart intressant!

Hade tänkt att föreslå Coco Skunk..Men vi hade visst samma tanke:)

Ja, han är en riktig läckebit!!:love: :love: :love:

Gäller bara att hitta på honom först, eftersom han inte verkar finnas ute "på marknaden"!

Det finns en hingst som inte e godkänd, men som du eventuellt kan änväna ändå. Han finns nån stanns i småland...heter Peco San Pepper...har avkomma efter honom...blev jättefina

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 627
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka