Putsa hundens saker?

Sv: Putsa hundens saker?

Min hund har koppel i läder och det har än så länge inte smörjts en enda gång. Det kommer inte i kontakt med smuts. Samma koppel hade jag även till förra hunden. Det är inköpt 1991. Fortfarande lika mjukt och fint.

Precis. Sen är ju ofta lädret helt olika också. Hundkoppel och halsband är oftast av väldigt mjukt, fint läder, som inte håller hos häst. Om du dessutom smörjer detta väldigt mjuka, fina läder, vad händer då? Jo, lädret blir ännu mjukare och töööjer, vilket inte är så kul.

KL
Min hunds koppel är lerigt och skitigt, men ändå lyckas jag gå ut med min hund med det och han ser minst lika glad ut.
Jag gör vad jag vill med mina grejer, så kan andra få sköta sitt :idea:

Tyvärr slarvar jag en del med att putsa hundens läderhalsband + koppel :angel: Blir inte så ofta som jag hade önskat.
Givetvis håller lädret längre om man sköter det bra ;)

Att inte smörja tränset efter ett ridpass tycker jag är ungefär som att inte byta trosor varje dag.

Smörja träns varje dag? Nä det känns väl lite överambitiöst ;) En gång i veckan räcker gott och väl, men jag smörjer nog inte träns oftare än varannan vecka och de är mjuka och i jättefint skick och har många år på nacken.

Kopplen har jag nog aldrig gjort nåt åt, som vardagskoppel har vi ett nylonkoppel i "supergrip-material", gissar att sambon har sköljt det under kranen nån gång efter deras bevakningsträning bara.
Läderkoppel (snordyrt rundsytt i älgskinn) används bara på utställning samt när vi tävlade nybörjarklass i rallylydnad, det torkas av med trasa om det blivit blött. Köpte det -08 och det är fortfarande som nytt.

Halsbanden gör vi inte heller mycket åt, blir de leriga spolas de under kranen förstås. Använder iofs oftast kättingstryp och dem kan man ju inte göra så mycket med, kasta bort och köp nytt om det skulle bli "jack" i det. Nylonhalsband och selar (spår- och drag-) maskintvättas vid behov, kanske två gånger per år.

Sovfiltarna tvättas vid behov, de inomhus ca varannan vecka och i bilarna kanske varannan månad i genomsnitt. Oftare vid leriga perioder och löp, mer sällan när det är torrt ute.

Täcket tvättas "så sällan som möjligt" då det är ett Back on track, skulle tro att det är tvättat 3 gånger, alltså en gång per år. Oftast räcker det att vädra/borsta efter tex en militärövning.

Och själva hunden tvättas efter löp samt vid behov, brukar bli 4-5 gånger/år som hon schamponeras.

Ursäkta trådkap, men varför tvättar du hunden efter löp? Ska man göra det för det hade jag ingen aning om :o

Hur ofta putsar/smörjer ni hundens lädersaker?
Aldrig och trots att hundarna har dem på sig i princip alltid så är de hur fina och mjuka som helst. Sambon konstaterade att tjänstehalsbandet till schäfern var lite lerigt men efter ett jobbpass i ösregn så var det ett icke-problem.

Har aldrig varit med om att lädret på halsband och koppel går itu. Är det något som fallerar är det spännena. Tyvärr håller spännen på hundprodukter mellan varven, löjligt låg kvalité, oavsett pris på produkten.

Hur ofta tvättar ni hundens t.ex täcken osv?
När det är skitigt.
Täckena tvättas max 1-2gånger/år, handdukar och filtar ett fåtal gånger mer, fluffiga liggplädar köper jag i bulk på utställningar och där unnar jag mig lyxen att kasta efter hand som de blir äckliga.

För det blir mjukare, finare och ser inte ut som skit när det sitter på hunden. Att folk favoriserar hästarna när det gäller smörjning men era hundar förtjänar väll samma bortskämdhet?

Är du allvarlig nu? :eek:
Jag har ett läderhalsband modell dyrare som träningshalsband. Har aldrig putsas och är ändå fortfarande otroligt fint. Kvalité och rätt sorts läder. Du kan absolut inte jämföra med hästarnas träns tex. Det sitter emot på flera ställen och hästar har tunn päls. Därför utsätts det för otroligt mkt mer smuts och svett än vad ett löst sittande halsband gör. Sen så är det bara för ägaren det spelar roll om det putsas eller inte. Hunden märker ju ingen skillnad? Då kan det ju knappast ha så stor betydelse?

För att vissa hundar blir lite...smutsiga och luktar inte precis godis. Jag tvättar alltid av åtminstone bakdelen på min efter löp.

Jag vet inte om jag inbillar mig, men det känns som om man skulle förkorta löpet med någon dag :angel:

Ursäkta trådkap, men varför tvättar du hunden efter löp? Ska man göra det för det hade jag ingen aning om :o

Man behöver inte det. Min lilla luktar väldigt illa när hon löper, så hon brukar duschas nån gång under löp. Sen när hon är färdiglöpt duschar vi igen för att försöka få bort lite mer doft.

*kl*

Lite halvt trådkap. Om man har ett läderkoppel som efter att ha blivit blött blir lite stelt, kan det vara en ide att smörja den på något sätt då för längre hållbarhet? Och vad skulle man smörja med isåfall? Det har hittills överlevt regnstormar, lera och annan skit samt en kampglad hund i snart 4år utan nån riktig omsorg så jag är egentligen inte orolig över kvaliteten ;)

Se tråden om lädervård på utrustningsforumer. I trådstarten berättar Mike alla knep.

Tack för svar em-Pierre och lady_vip!
Jag tycker min hund luktar som vanligt och hon är inte direkt blodig i baken men jag ska testa att tvätta henne! Speciellt om det kortar löpet med nån dag ;) :p
Kanske är lättare för andra hundar att förstå att hon har slutat då också om hon inte "luktar gott" :D

Nu har du redan fått en del svar på det men jag upplever att hanhundarna kopplar snabbare att hon är ointressant då. Plus att hon brukar fälla en del vid höglöp, så då slipper man drivorna med hår :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 482
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 067
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka