Putsa hundens saker?

Sv: Putsa hundens saker?

Hundar bryr sig inte ett skit om hur sakerna dom har på sig ser ut så länge det inte skaver eller är obekväma.

Jag tvättar mina hundars saker när dom är smutsiga. Läderhalsband/koppel lägger jag i olja när jag tvättat dom för jag avskyr att hålla i stela koppel!

I förra tråden du skrev om läder visste du ju inte hur man sköter det. Nu klankar du redan på hur andra gör? Snyggt jobbat.

Men är du på riktigt? Man smörjer väl när det behövs? Har aldrig smörjt ett hundhalsband, eftersom det inte har behövts! Däremot utsätts hästens träns för både svett och smuts och därför behöver det smörjas oftare. Logik? Mina hundar svettas inte, och de tvättas oftare än hästen (min häst har aldrig tvättats f.ö. Favoriserar jag hundarna då kanske?) därför blir tränset skitigare. Har aldrig haft ett läderhalsband som sett skitet ut.

I dagsläget använder jag inte läderhalsband alls, och kopplel behövs knappast smörjas.

Tyckte folk här på buke kunde vara lite orättvisa mot dig förr, när du inte hade råd att gå till veterinären med hunden bland annat. (Men nu har du visst råd att handla halsband för 2000 kr.) Din nya tråkiga attityd tar helt bort mina sympatier för dig.

Lädret tvättar jag om det varit i saltvatten eller sandtag, annars håller det sig fint ändå. Vill jag skämma bort hunden gör jag det med en rolig kurs inte med ett halsband för 2000 kronor, hunden skiter nämligen i om han har ett halsband med äkta diamanter eller ett rep jag hittat i ett dike Om halsen...

(att jag gillar sobert svart läder är en helt annan sak och har inte det minsta med hundens behov att göra)

Senast ändrad:

Så vad är det som gör att hästens utrustning behövs smörjas? Har haft träns som är hur mjuka och fina som helst som inte alls ser skitiga ut eller blir "fettiga" efter flera användningar, varför smörjde jag det? Jo, för det blir SNYGGARE och inte ser ut som självefan efter ett tag.

så vad är det som gör att hästens utrustning behövs smörjas? har haft träns som är hur mjuka och fina som helst som inte alls ser skitiga ut eller blir "fettiga" efter flera användningar, varför smörjde jag det? Jo, för det blir snyggare och inte ser ut som självefan efter ett tag.

FÖR ATT den blir svettig/mer smutsig/utsätts för större slitage!!!!!

Är du läskunnig? Jag skrev att hästens saker behöver smörjas för att de utsätts för mer smuts och svett (och fukt) än vad hundens saker utsätts för. Därmed inte sagt att jag smörjer hästens saker varje dag, det gör jag när det behövs, mest om vi varit ute i regn faktiskt. Grejerna är snygga ändå.

Mina lädersaker ser aldrig ut som "självefan". Du kanske förvarar dina olämpligt om de gör det?

Var har du fått den här tråkiga attityden från?

Har aldrig behövt puts lädersakerna till hunden. Dom är blanka, lena och fina. Har hållt i 14 år hittills. Täcken tvättar jag bara om dom bli skitiga. Dock blir dom mest bara blöta och får torka. Har täcken som täcker ryggen, så är mest hundens ben och mage som blir skitiga.

Fast ett träns blir smutsigt efter att man har använt det en gång. Det räcker med att hästen svettas. Intorkat salt och damm behöver tas bort. Ett träns som inte putsas varje dag ser lätt ut som "självefan", men det gör inte ett läderhalsband för hund.

Att inte smörja tränset efter ett ridpass tycker jag är ungefär som att inte byta trosor varje dag. Halsbandet till hunden är mer som ytterjackan, den kan behöva göras rent ett par gånger om året.

Exakt. Utrustning som förvaras på lämpligt sätt och som sköts om när det behövs, t ex när det utsatts för regn, lera eller mycket svett, behöver INTE se ut som "självefan".

Jag har haft mitt träns i två år nu, smort det kanske tre gånger under den tiden och det är hur fint som helst fortfarande. (Torkas av med fuktig trasa om hästen blivit svettig.) Kan inte tänka mej att det är bra för materialet att bli smort FÖR MYCKET. Nån som vet?

Lädret utsätts för svett, smuts och salt under rörelse. Det blir alltså salt, smuts och friktion. Framför allt fukt och salt är lädrets värsta fiende. Lädret slits ner av det. Man smörjer i främsta hand för att tränsen ska vara rena och därmed hålla bättre. Sedan är det bäst för hästens hud att ha ett ren och bra utrustning på sig. Jag tycker att det är en bonus att dom blir snygga, det är inte mitt främsta syfte. Sen håller jag med föregående talare om att det är viktigt att förvara tränsen bra. Torrt (inte snustorrt) och runt 15+.

Senast ändrad:

Jag har för mig att man kan använda glycerintvål "hur mycket som helst" eftersom det bara är bra att salt m.m torkas av varje dag från lädret. Det håller längre då. Sen fett har jag lärt mig att lädret inte vill ha för mycket utan lagom. Man vill inte ha ett övermättat fett som känns nästan äckligt att hålla i. Sömmarna är dock det som mår sämst av för mycket fett då dom kan förstöras :) Finns säkert andra som kan mer än jag men det är vad jag lärt mig hittills i livet!

Har en hurtta lädersele + koppel som jag aldrig smörjt. Lädret är otroligt mjukt och fint så ser absolut ingen anledning till det. Är ju inte som en hästs utrustning, inte samma sorts läderkvalitet eller slitage alls.

Täckena tvättas när dom är smutsiga. Vilket dom blir om det är väldigt lerigt ute.

Haha jo :) Men köper kanske lite dyrare saker än dig också, senaste inköpet är ett OS halsband för ca 2000kr xP

Intressant. Du hade inte råd att besöka veterinären med din hund men halsband för 2000 går fint? Inte lite oansvarigt. Seriöst, du klagar på folk att dom inte smörjer sina hundkoppel, att de som har hund på dagis inte borde ha hund och själv köper du halsband före att ge din hund vård.

Skäms på dig!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 482
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 067
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka