Sv: Pudel?

Aah, jag har kollat på deras foder, och då lamm och ris fodret då det ska vara extra smakligt... Har även fått hem provpåsar ifrån Lonestar, ska se vad han tycker om det.

Vi har resignerat: Hans Pudliga Höghet vill inte ha någon specialmat. Ny får han samma som islänningen, tyvärr vet jag inte vad det heter. Svensktillverkat i en vit säck, lite billigare för att tillverkarna inte satsar så mycket på reklam, efter vad som sagts mig. Båda hundarna mår bra, inget kliande, fina pälsar och OK bajs.

HPH gör överhuvud precis det han själv vill. På spårkursen för en och en halv vecka sen spårade han som en liten ängel. Sen har det inte blivit, av olika anledningar:o, men i kväll la vi ett hussespår. Alltså, husse gick ut ett spår och satte sig. Rena valpspåret, och efter fem minuter ringde han och undrade var vi höll hus. Tålamod hör inte till husses dygder...

HPH tog upp spåret, sen gav han attan i det och drog iväg åt ett helt annat håll. Jag lät honom hållas ett tag, men när han fått mig att klättra uppför en tvärbrant backe tyckte jag det fick räcka. Eftersom jag visste ungefär var husse satt gick vi dit, och HPH var ungefär "jaså. sitter du här?"-

Sen var det min tur att gå ut. Då spårade den lille :devil:. som om han aldrig gjort annat. Allra sista biten fick husse släppa linan medan en överlycklig liten pudel tjöt av lycka över att se mig igen; han hade inte sett mig på en hel kvart ju!

Husse bra men matte bäst, tycker HPH. ;)

På torsdag är det kurs igen. (Vi kör varannan vecka så vi hinner träna några gånger emellan). Ska bli intressant...

Min är lös, ridturer och vanliga promenader. Jag kan bromsa honom om jag ser att han får upp intresset för någonting, men nog är han intresserad alltid.

Jadå, har min lös på promenader och cykelturer, går fint (tror jag starkt) att bryta jakten om man har nog pli och att inkallningen sitter!

Håller med, det är en uppfostringsfråga. Pudlar har jaktinstinkt, men de är inga jaktidioter. ;)

Jag har lite problem med HPH eftersom han lyckats dra iväg några gånger.:o Klok som en pudel har han koll på om jag är koncentrerad på islänningen - då kan man passa på! Nackdelen med två hundar...

Haha, ja, det är ju det som är kluret.. Pudlar kan bli lite väl smarta, faktiskt :p

Knapp

Pudling, pudling, kom nu lilla fuling!

Ja, för fy vad ful Devon blev nu när jag klippte ner honom rejält! Trots att jag klippt honom så var det ca: 7 cm päls kvar på vissa ställen. Visst var det fint, men han blev varm så snabbt, så det rök! Nu är det kanske ½-1 cm på kroppen och kanske 1½ på benen. Ja, huvva vad ful man kan vara!

Men ändå min lilla älskling och världens sötaste :love:

Min klippmaskin behöver bytas ut, så jag handklippte Bingo ner till cirka en cm, men det är ju host, milt sagt lite ojämt...

Japps, klipper också med sax! Ska köpa en riktig klippmaskin för hundar, men innan dess så får han se ut som hej kom och hjälp mig!

:devil::devil::devil:

Någon som vill ha en aprikos pudelpersiankrage?

Nytt spårförsök i kväll. HPH var sitt normala jag, dvs han gav blanka den i det ointressanta spåret jag lagt ut. Det finns ju så mycket annat att nosa på som är mycket intressantare!

HPH vill inte vara spårhund. HPH vill inte vara lydnadshund. HPH vill vara en aktiv sällskaps- och knähund. :grin:

Låter som min vovve det! Men korv är så fruktansvärt gott så det kan man väl leta upp dåro...men trots att han ej har noskvalstersymptom så börjar man ju undra när han uppenbarligen har svårt att känna lukten av korven på nära håll! Ska ha detta under uppsikt faktiskt...Klicker och tricks träning däremot!! OJOJ vad han älskar det!

Förresten OJ vad LUGN min hund är nu! Balanserad och exakt det jag försökt upppå men ej lyckats med och vet ni vad som gjorde det? Jo 2 kosttillskott, serene-um och xtra care stress free! Han går utan att dra, harmonisk och trygg och jag KÄNNER mig jättelugn för att han är det och blir det en positiv spiral! All träning i världen hjälper inte när hunden har en inre stress!

Äsch då, då är det väl bara att ge upp? Nu har ni ju provat ganska länge, men verkar ju bara vara enstaka tillfällen han tycker det är kul.. Spårning verkar inte vara en pudelgrej, min fattar inte alls vad han ska göra :angel: Men vad gillar ni att göra annars? är det bara knähund som är kvar? :p

Härligt att höra att han blivit så lugn :) Tycker det är lite jobbigt med den här "hyperaktiviteten" som pågår i Devons lilla pudelhjärna. Det är frenetisk aktivitet därinne, verkar det som. Han ska ha koll på ALLT som sker, vilket ju gör honom stressad..

Jag kan ta honom, jag älskar aprikosa och älskar knähundar :D han skulle passa peeeerfekt med Totte som är lika!

Äsch då, då är det väl bara att ge upp? Nu har ni ju provat ganska länge, men verkar ju bara vara enstaka tillfällen han tycker det är kul.. Spårning verkar inte vara en pudelgrej, min fattar inte alls vad han ska göra :angel: Men vad gillar ni att göra annars? är det bara knähund som är kvar? :p

Vi har testat agility och trickträning också, men HPH är måttligt intresserad. :grin: Hans attityd är "Jaja, om du insisterar, men kan vi inte gå en långpromenad i stället?". Så ja, jag ger upp. ;)

Sån är min också, som sagt därför jag ska komplitera honom. Förhoppningsvis är han nöjd med att få en lekkompis och att spela andra fiol annars vet jag inte vad jag gör... Min mysgris, som bara vill vara just det, en sällskapshund, han gillar långa turer i skogen och att få ligga tätt i soffan och pussas :love:

Det låter bra. Vill inte ha en hund med värsta jaktinstinkten som i vanliga fall är mkt. lyhörd och sen glömmer allt när ett luktspår, eller nåt vilt ploppar upp. Att pudlar trots sin jaktinstinkt ändå väljer att lyssna på sin matte ser jag som nödvändigt och grunden till en bra relation. Det är väl inte för intet som pudlar anses extra smarta...

Jag funderar på att skaffa pudel nämligen som nästa hund. Står och väger mellan olika raser just nu.

Jag har också min pudel lös och jag tror mykcet handlar om uppfostran. Hade han fått så skulle han gärna jagat en kanin då och då men han stannar när jag säger till.

En pigg och lättlärd hund som mår bra av att få röra på sig och få utlopp för sin energi.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
429
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 019
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
902
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 191
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka