Sv: Pudel?

Jag har fått inse att Hans Pudliga Höghet inte är road av spår. :( Han kan, men bryr sig inte. Det finns så mycket annat att nosa på. Om han ska bruka allvar får det bli rena matte- och husse-spår där han får spåra upp oss!

HPH vill inte jobba. Han vill gosa och busa. Och gå promenad, då har han så mallig svans att den nästan är lika kringlad som hans isländska "storebror". :devil:

*kl*

Idag har jag gjort MH med min storpudeltik, vi fick applåder efteråt och beskrivaren gav mig alldeles för mycket beröm för vår fantastiska kontakt och vilken fantastiskt bra hundförare hon tyckte att jag var, en av de bästa hon mött/sett på ett MH. Hon sa flera gånger att hon hade jättegärna varit hund hos mig. :) Och nu när jag skrutit lite får jag tillägga att jag är supernöjd med min tiks resultat. :love:

Här är en till som idag verkligen insett att inte heller liten gul vill jobba. Han tycker helt enkelt inte om det! Så han får vara sällskapshund då, om än jag tycker det är synd. Nu hoppas jag ännu mer på tiken jag varit och kollat på, en sak är då säker, aldrig mer pudel.

Tycker det är synd att du dissar en hel ras efter att ha ägt en (omplacerings?) hund, hur länge? Eller så har kanske jag haft tur. Min dvärg gillar att spåra, har gjort anlagsprovet i viltspår, och älskar att lära sig trix och sånt och är jätteduktig på vardagslydnad och är ganska lättlärd. Men bruksklubben och riktig lydnad är inget för henne. Men hon är go ändå!

Däremot storpudeltiken som jag köpte för en månad sedan är helt fantastiskt underbar att jobba med! Skulle aldrig byta ut henne mot något annat, hon älskar verkligen lydnadsträningen och att jobba. :love:

Håller med lupinen lite.
Mina pudlar tycker också om att jobba. Storpudeltiken är lite mer bekväm av sig men hänger ändå med glädje med på både lydnad, spår och agility. Den lilla räserhunden (mellanpudeltik) har inte fått träna så seriöst än men där finns det massor av potential, massor av energi och hjärna samtidigt som hon är jätteduktig på att koppla av när tillfälle ges. När jag lär mig henne och vi får till ett bra samarbete kommer jag få en superhund.

Dock tror jag att pudlar är ganska känsliga, man måste använda mjuka positiva metoder i träningen för att de ska tycka att det är kul. Nu säger jag inte att ni inte gör det, kan ju vara så att ni haft otur bara och fått icke arbetsvilliga pudlar, det kan ju vara mycket svårare med omplaceringar också om de inte fått jobba nåt innan. Vill bara säga att vill man ha en alert och arbetsvillig pudel så finns de verkligen att finna.:)

Detta är min andra pudel. Och jag har inte fastnat för dom, inte bara detta att liten gul inte har något intresse utav att arbeta. Jag älskar min lilla gula, och han är en perfekt sällskapshund, vi är ute och går många timmar per dag och busar i skogen, lägger lite person spår och söker efter saker. Men det räcker för honom, det räcker inte för mig. Jag har sedan ett tag tillbaka letat hund och några utav dom sakerna jag ville ha var en lite tuffare hund, och någon som inte är så väderkänslig. Han traskar utan problem på i vatten osv men i kylan som vi får här uppe då var det inte så kul. Jag har hittat mig en annan ras som jag känner passar mig bättre, och jag hoppas att jag kommer hitta en individ där som jag klickar med. Men oavsett så känns pudlarna i nuläget inte intressanta.

Du ska naturligtvis göra det som känns bäst för dig. :) Men jag tycker det är synd att du sågar en hel ras baserat på 1-2 individer. Min storpudeltik låter som det du söker efter (fast henne gör jag aldrig mig av med! :D ). Däremot tänker jag ta en kull på henne och väntar på att hon ska börja löpa.

Vet inte om du sagt det i något inlägg tidigare, har inte sett det i alla fall... men vad är det för ras du ska skaffa istället för pudel?

Jag har haft mer kontakt med andra pudlar också, och det är en trevlig ras, den är väldigt allround och trevlig och förtjänar ett bättre rykte än vad dom har. Jag vet även att liten gul inte är speciellt rastypisk och den svarta jag hade var det bra mycket mer motor i än denna (och ändå var det inte nog för min del). Jag är av åsikten att storpudlarna är trevligare och mer arbetsvilliga, rent generellt, samtidigt som jag inte är intresserad utav en sån stor hund. Storleksmässigt passar mig mellanpudel bäst och även om det finns riktigt fina individer där så har jag hittat en annan ras som känns bättre i dagsläget. Vem vet, någon dag när jag bara vill ha en lite mer aktiv sällskapshund kanske pudel känns som ett alternativ igen, och jag utesluter inte att jag kanske hittar rätt individ inom pudelrasen nu heller, men det är inte där jag tittar först så att säga.

-KL-

Till att börja med, GRATTIS Lupin! Så roligt att läsa! :)

Emor: Tråkigt att du känner så, men jag förstår dig. Jag har själv framtidsplaner med andra hundraser, då är det väl främst pälsvården som jag kanske inte vet om jag står ut med i 30 år ;) Att det finns många individer som är "mesiga" kan jag förstå att du tycker. Min är sådan, men hon HAR blivit bättre med träning.

Sen så har vi varit på utställning. Siri blev 2a (av 2 tror jag) i sin klass med CK och 5a bästa tik. Vi är nöjda, hon var tydligen mer framåt i ringen än hon varit förr.

Jag som inte har varit på en endaste hundutställning är löjligt stolt, för nu har vi en rosa CK-rosett och så fick jag den stora uppgiften (för mig) att bada inför utställningen! Snacka om att jag var nervös. Vilken löjlig nybörjare jag är :p

Nu har jag inte bedömningarna, men det jag minns: "Good type, good ears, good eyes, good coat and color, good feet, bra svanssättning, good neck, good topline, french front legs". Överlag gav domaren bara väldigt goda ord till de deltagande.

Siri_sida.jpg

Siri_huvud.jpg

Sirifram.jpg

aaaa-1.jpg

Blir det rasen jag tittat på så slipper jag inte ifrån pälsvården, det är en krulltott det också. När min kom så kastade han sig bakåt när han såg någon, nu är det inga problem. Han är inte rädd, bara ointresserad utav andra människor. På kursen idag konstaterade alla att han är en glad och lycklig hund utav att gå våra promenader, leka och busa, men såfort det handlar om att jobba så "dör" hunden och energin är som bortblåst, han gillar det helt enkelt inte. (och då har vi provat olika saker så som agility, spår, sök, lydnad osv) så det är bara att konstatera att han får vara sällskapshund from nu och så hoppas jag att jag får min träning och tävlingshund inom en inte alltför avlägsen framtid, drömrasen är ju schäfer men det går inte pga allergisk husse. Vad är det du är inne på för andra raser?

Fin hon är din tjej :)

Tråkigt att han inte tycker om att arbeta! Annars tycker jag att pudlar överlag älskar att göra det. Min är en utav dem och skulle jag bara ha kunskapen och rätta motivationen tror jag att vi skulle kunna komma ganska långt...

Ja, alltså, jag har knappast bestämt mig utan mest bara drömt lite smått om olika raser som skulle kunna passa mig i olika situationer...

Vilken ras är du inne på då?

Jag är inne på den italienska krulltotten Lagotto, har hittat en individ med mycket motor (ovanligt mycket) som ev ska ut på foder, vi får se om jag har turen att isf kunna "roffa" åt mig henne, men även portugisisk vattenhund har jag spanat på. Jo gammpudeln älskade att arbeta, till en viss gräns, men även han lessnade efter ett tag. Men jag tittar främst på individ och inte på ras, har ju haft Cairn och är överlag väldigt svag för dom, men sambon tycker inte alls om dom. Som sagt, vi får se vart vi landar! Härnäst är kastrering av liten gul på schemat, sen är vi redo för att släppa in en ny hund i hemmet, vem det nu än blir.

Hans Pudliga Höghet är en perfekt sällskapshunden: glad, trygg, rolig, hänger med på allt men har inget emot att ligga och sova hela dagen med avbrott för kisspauser om matte är sjuk.

Men nu har jag gått kurser och blivit sugen på att ta upp hunderiet igen. ;) HPH håller inte med. Han vill vara sällskapshund och inget annat. Precis som du har jag testat lite av varje, med bra hjälp. HPH ställer upp, men han är inte direkt entusiastisk. Inget "Jättekul matte, vi gör det igen", mer "Jaha, nu har jag gjort det du ville, får jag göra vad jag vill nu?"

Precis den attityden har liten gul också, och det blir så tråkigt då. Jag vill att hunden ska tycka det är lika kul att träna som jag gör! Min är dessutom extremt svårbelönad, varken jag och fysisk kontakt så som lek och gos, bollar eller mat fungerar. På kursen så fick vi köra på "svartsjukemetoden" och jag bytte hund ett tag och då var han igång, en minut kanske, sen lessnade han, att han fick sitta i bilen och peppa och vänta gjorde också att han kom igång ett litet tag. Jag har alltid kört med mjuka metoder, han är en väldigt mjuk hund, och pudlar över lag tycker jag är stolta och hårda metoder brukar aldrig fungera speciellt bra. Jag får helt enkelt inse att han inte vill, han gör det jag ber honom om, men med noll entusiasm och vilja, då är det inte roligt.

Jag känner att jag behöver råd också!

Jag har av "min" uppfödare blivit erbjuden att ta emot en framtida valp på foder. De ska födas nu i denna veckan. Jag kan ju inte säga annat än att jag känner "JAAAAA!! :bump:" inför detta, men jag känner ändå en viss tveksamhet.

+ Min hund får ett socialt utbyte som hon är van vid och som jag känner att jag inte alltid kan tillfredsställa henne med. Hon skulle må bra av en lekkompis
+ Jag får en hund att prägla ordentligt från början, vilket jag kan förstå ger ett mer speciellt band än med en omplacering som man fått i vuxen ålder
+ Det är en storlek större än min nuvarande, dvs jag känner att jag "kan göra mer" med den
+ De "hundvakter" jag har nu har säkerligen inget emot en till, för de är redan förälskade i min nuvarande
+ Jag får chans att vara med från början och lära mig mer
+ Jag får en motivation att innan valpen kommer JOBBA på min nuvarande hunds olater
+ Hunden kommer ha jättebra stam och fina förutsättningar för att bli en bra hund, vilket ju gör det extra roligt att satsa lite

- Kanske blir det en hane, och då blir det ju jobb med att seperera dem vid löp
- Jag har ingen aning om vad jag vill göra i framtiden. Att resa utomlands är en dröm
- Min hund är lite jobbig vid hundmöten och är vaktig så hon skäller när besökare kommer/knackar på, vilket kan smittas av
- Jag har noll valperfarenhet
- Det blir ju intensivare i början vilket begränsar en, men egentligen kan jag nog se det som positivt då jag liksom får en andledning att inte slösa pengar på onödiga utekvällar.
- Att det tar ett tag innan den lille och den äldre kan gå liknande promenader? Hur gör man i dessa situationer när den äldre behöver gå långa promenader?
- Dubbel pälsvård, om de ska ställas båda två. Min dam ska dock paras i sommar och klipps då ner.
- Framförallt MER pälsvård eftersom att det blir en större hund. Jag tror egentligen allt jag behöver är att få in det i rutin... jag är ju fortfarande väldigt ny på den punkten och rasen överlag.

Om ni rent spontant kommer på någon mer punkt, låt mig veta!

Vad gäller utomlandsresa så känner jag mest på den punkten att det ÄR svårare att skaffa någon som vill ha två hundar under längre tid. Jag har visserligen några alternativ, och vill i så fall att uppfödaren ska vara ett av alternativen. Om detta är möjligt, så överväger jag nog att tacka ja... :)

Senast ändrad:

Angående hur man gör med valpen när den vuxna behöver motion finns det ryggsäckar, cyckelkorgar och liknande. Mer pälsvård är ofrånkomligt och likaså om du ska ställa ut/avla på båda då alternativet att kastrera går bort.

Känner du att du vill satsa på en hund till så gör det! Det löser sig alltid. :)

Jag har varit färdig att ge upp med Hans Pudliga Höghets spårträning. "Vadå spåra? Vadå markera apport?".:devil:

Men eftersom jag a) betalt dyra pengar för en jättetrevlig spårkurs och b) är envisare än en shetlandsponny har jag kämpat på. Och :bump: först markerade HPH en och annan apport. Ikväll var det dags för kurs igen. Jag fick gå ett M-format spår (med rundade spetsar) eftersom kursledaren trodde att HPH beöver utmaningar. Hon hade så rätt. HPH sög tag i spåret, visserligen med nosen i vädret halva tiden, men han fixade vinklarna utan problem. Visserligen struntade han i apporten men man kan inte få allt.:D

Sen underhöll han resten av spårgänget under fikapausen genom att visa sin skicklighet i bakbensdans med hopp. Jag hade tänkt visa att han kan gå både framlänges och baklänges på bakbenen, men jag hade för gott godis...:p

Vi skulle gått ett kort spår som en annan i gänget lagt ut, men tiden for i väg och jag skulle till jobbet.:( Det får bli nästa gång.

Åh så roligt! Grattis! :bump: Som sagt kan man inte få allt, men det är ju en superbra början. Jag tycker du ska visa bild på HPH snart, han är ju så fin och man kan aldrig se för mkt :angel:

Jag tror jag tackar nej till en pudel nr. 2. Har tänkt mycket på det, och jag känner mig osäker ang. pälsvården. Det är inte min favoritgöra och tänk vad roligt att kunna lägga den tiden på att t.ex. träna med hunden istället.

Förövrigt kände jag att jag dödade tråden med mitt utställnings- och valpinlägg :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
429
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 019
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
902
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 191
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka