Sv: Pudel?
Jag känner att jag behöver råd också!
Jag har av "min" uppfödare blivit erbjuden att ta emot en framtida valp på foder. De ska födas nu i denna veckan. Jag kan ju inte säga annat än att jag känner "JAAAAA!!
" inför detta, men jag känner ändå en viss tveksamhet.
+ Min hund får ett socialt utbyte som hon är van vid och som jag känner att jag inte alltid kan tillfredsställa henne med. Hon skulle må bra av en lekkompis
+ Jag får en hund att prägla ordentligt från början, vilket jag kan förstå ger ett mer speciellt band än med en omplacering som man fått i vuxen ålder
+ Det är en storlek större än min nuvarande, dvs jag känner att jag "kan göra mer" med den
+ De "hundvakter" jag har nu har säkerligen inget emot en till, för de är redan förälskade i min nuvarande
+ Jag får chans att vara med från början och lära mig mer
+ Jag får en motivation att innan valpen kommer JOBBA på min nuvarande hunds olater
+ Hunden kommer ha jättebra stam och fina förutsättningar för att bli en bra hund, vilket ju gör det extra roligt att satsa lite
- Kanske blir det en hane, och då blir det ju jobb med att seperera dem vid löp
- Jag har ingen aning om vad jag vill göra i framtiden. Att resa utomlands är en dröm
- Min hund är lite jobbig vid hundmöten och är vaktig så hon skäller när besökare kommer/knackar på, vilket kan smittas av
- Jag har noll valperfarenhet
- Det blir ju intensivare i början vilket begränsar en, men egentligen kan jag nog se det som positivt då jag liksom får en andledning att inte slösa pengar på onödiga utekvällar.
- Att det tar ett tag innan den lille och den äldre kan gå liknande promenader? Hur gör man i dessa situationer när den äldre behöver gå långa promenader?
- Dubbel pälsvård, om de ska ställas båda två. Min dam ska dock paras i sommar och klipps då ner.
- Framförallt MER pälsvård eftersom att det blir en större hund. Jag tror egentligen allt jag behöver är att få in det i rutin... jag är ju fortfarande väldigt ny på den punkten och rasen överlag.
Om ni rent spontant kommer på någon mer punkt, låt mig veta!
Vad gäller utomlandsresa så känner jag mest på den punkten att det ÄR svårare att skaffa någon som vill ha två hundar under längre tid. Jag har visserligen några alternativ, och vill i så fall att uppfödaren ska vara ett av alternativen. Om detta är möjligt, så överväger jag nog att tacka ja...