Sv: Pudel?

På torsdag börjar jag och HPH på spårkurs. Det kan behövas, HPH har spårat jätteduktigt innan. Nu, efter det långa vinteruppehållet är han totalt ointresserad. Visst, han vet mycket väl var mattespåret är, men det finns så många andra dofter som är mycket intressantare. Att det ligger godis i slutet är fullständigt ointressant, det kan matte plocka upp och bära på medan han kissar på diverse buskar.:devil:

yennork: Kanske spåret helt enkelt är för enkelt för honom? Ge honom lite mer utmaning!

Nu är valparna sålda och har flyttat hemifrån, det känns hemskt tomt och jag saknar mina små troll!

Men jag har en ny familjemedlem att glädjas åt och med istället, en vit storpudeltik på 2½ som är helt underbar, exakt min typ av hund till sättet och jag är supernöjd. Ångrar inte alls att det inte blev en schäfer trots allt. :laugh:

Har faktiskt låtit storpudeltiken ta över viltspårandet för den här gången och hon är jätteduktig. Faktist ännu bättre än min dvärgtik. Så jag hoppas att hon klarar anlagsprovet när det är dags i juni. :)

Jo, jag har börjat låta spåret ligga en timma, och då åker lilla nosen ner ibland. Nästa steg blir längre spår. Sen får vi se om han kopplar att visa på apporterna = godis. :devil:

Grattis till nya vovven - och till att du hittat bra hem till trollungarna!:)

Här var det inte mycket drag!

Hur går det för alla?

Här har vi stött på lite problem, vovve har börjat kissa inne men vet hittar inget fel (uvi, prostata, njurar, allt är kollat) så nu ska det bokas tid för att knippsa kulorna och se om det hjälper...

Annars jobbar vi på, han börjar bli finare i kroppen om än han fortfarande är lite tunn, han har inte slutat hoppa än och vet hittar inget fel där heller...

Har börjat växa en tanke om att ev skaffa hund nr två. Jag har en massa tid över sedan hästen försvann och tror inte att jag kommer vilja skaffa en till häst nu på ett tag. Har varit och tittat på massor, ridit kompisars men det är inte samma sak och jag börjar tappa intresset för det och funderar på att sattsa helhjärtat på hunderiet. Men då är frågan, vad ska man ha? Är ju väldigt nöjd med liten gul förutom att han är rätt reserverad och lättstressad... Svårt det där, men det är ju ingen brådska med att hitta ännu en hund, har ju redan en så jag är inte utan, och det ska ju vara en som passar in i vår lilla familj, som liten gul fungerar ihop med och vise versa. Dessutom vill jag som vanligt inte ha en valp :p

En liten gul till? Eller annan färg? ;)

Idag puttade HPH med nosen på första apporten när vi spårade!:bump: De andra tre gav han :devil: i, men han kom och intresserade sig när jag visade på dem. Tydligen tycker han bättre om träapporter än läderbitarna andra hundar tycker är superintressanta.

Hans stil i spåret är -hm- speciell. Han traskar fram helt nonchalant, doppar nosen emellanåt, sen ser han sig omkring, kissar en skvätt, doppar nosen igen...men han vet hela tiden exakt var spåret är.

Jag har faktiskt hittat en silver som jag vart sugen på :angel: men det är en toy och det vill jag eg inte ha. Dvärg hade funkat fint men där går gränsen! Sen måste jag helt ärligt erkänna att jag eg är ute efter en lite tuffare hund, guling är perfekt i de allra flesta lägen, men ibland saknar jag verkligen terriern jag hade...

Vad kul att han börjar intressera sig för dom!

En liten gul till? Eller annan färg? ;)

Idag puttade HPH med nosen på första apporten när vi spårade!:bump: De andra tre gav han :devil: i, men han kom och intresserade sig när jag visade på dem. Tydligen tycker han bättre om träapporter än läderbitarna andra hundar tycker är superintressanta.

Hans stil i spåret är -hm- speciell. Han traskar fram helt nonchalant, doppar nosen emellanåt, sen ser han sig omkring, kissar en skvätt, doppar nosen igen...men han vet hela tiden exakt var spåret är.

HAHA låter som en pudel ;) Jobbar när den vill.

Imorgon far vi iväg till veterinären igen för återbesök med Jappisens mage. Hoppas verkligen att alla prover är bra.

Håller tummarna!:)

Jag börjar få bra koll på när HPH följer mitt spår och när han viker av och kollar upp rådjurs- eller grisspår, i alla fall. :devil:

Vi kämpar på, i alla fall så länge kursen varar. Sen blir det lite uppehåll i sommar, då hade jag tänkt ta tag i lydnaden igen. Vi får se.

Guling och jag ska gå rallylydnadskurs den 22-23 maj, en helgkurs! Ska bli kul att se vad vi lär oss och hur han reagerar.

Tack =) Låter kul. Jag har börjat träna lydnaden hemma igen men inte nere på BK än då jag haft mycket med jobb just de kvällar jag tränar. Försöker träna inför tvåans lydnad och hoppas kunna tävla efter sommaren som det ser ut nu. Träninguppehållet gjorde nog susens för Jappisen var helladdad och tyckte det var jättekul att träna sist. Förvånad över hur mycket han minns av tvåans moment

Knapp

Hejsan!
Nu var det väldans längesen jag skrev här, Har knappt haft tid att sitta på internet överhuvudtaget, men nu ska väl missbruket börja igen! Jag och Devon lever och mår väl. Han har blivit större och starkare, vilket jag tycker är så roligt, eftersom man ju då kan göra så mycket mer saker tillsammans. Vi har tex börjat med att cykla (han springer bredvid) och även att han drar cykeln, så mycket han då orkar. Vi har även börjat med att "peka på saker" dvs. han ska röra vid saker/ hoppa upp på saker som jag pekar på, även springa runt saker och hoppa över/igenom grejer. Jättekul tycker han det är och jag tycker det är kanon med så mycket fysisk och psykisk stimulans!

Nu en bildbomb från promenaden idag:
30941381.jpg

30941382.jpg

Fick låna mattes vante:
30941384.jpg

30941388.jpg

30941390.jpg

30941392.jpg

30941395.jpg

Me Love:
30941396.jpg

Härliga bilder! :love:

Så typiskt pudel - de kan skifta mellan värdig elegans och flamsig clown på två röda sekunder. :D

HPH var jättelycklig idag, han knyckte en nydödad sork från en av katterna. Tyvärr blev det inget av mellanmålet eftersom Elaka Matte tog sorken och slängde den. Visserligen fick han en bit torkad lever som tröst, men det är ju inte samma sak som ett byte man nästan fångat alldeles själv...:mad:

Tack :D Jamen, visst är det så! Dom är så roliga på det sättet! Ena sekunden springer dom runt som idioter och sen stanna för att bli fotad och se lite vacker ut och sen är det full fräs igen :p

Låter som att du var riktigt elak då mot HPH, tur att han fick behålla sin värdighet iaf :D

jappisen: Han fyller 10 månader nu den 27:e

Någon mer som är galen i vantar ser jag, toksöt är han då pojken din, som snart börjar bli man :D

*kl*

Mina funderingar på hund nr två har fått en annan vändning, eller snarare, det ser inte ut som om det blir en pudel nr två :angel:

Haha, ja, vantar verkar vara en till pudelgrej :D Men :eek: säg inte så! Han får inte vara vuxen än :p I 2 månader till får han vara min lilla sötskit, sen är han 1 år och då är han väl vuxen då! :)

Men vad ska du ha för hundras då? :D

Jag tror garanterat det är det :D
Ok då, om två månader så kan han få bli man först :angel:

Här hos mig blir det förhoppningsvis en annan krulltott, men ingen pudel. Har kommit fram till att ok, guling är iofs inte så rastypisk, men med den pudelerfarenheten jag har och det som jag vill ha ut utav hunderiet kommer nästa hund inte bli en pudel till.
Vad härligt det såg ut! Snart ska jag och vovve ut och träna lite, ska ju på kurs imorgon! Får hoppas vi inte gör bort oss aldeless, eller rättaresagt, att liten gul behagar försöka vara koncentrerad och tycka det är kul iaf en liten stund :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
429
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 019
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
902
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 191
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka