Sv: Pudel?
Hallå igen Pudelpolare!
Förlåt att jag ännu en gång kapar eran tråd lite. Säg till mig om ni störs så håller jag mig borta
Jo som endel av er vet så har vi bestämmt oss för att skaffa en mellanpudel. Nu börjar det svåra ju. Har suttit i flera kvällar den sista veckan och plöjt igenom alla hemsidor på uppfödare och börjar få smått panik. Hur f-n väljer man uppfödare
Alla hemsiorna är ju lika fina och allt är ju så bra och alla bilder så fina. Känner att allt ser lite lika dant ut och att ingen direkt "talar till oss!". Det blir FÖR mycket nästan.
Våra krav är ganska specifika. Vi vet exakt vad vi vill ha och varför. En svart mellanpudelhane och den ska vara levklar i mitten-slutet av aug. (detta pga då tar jag långsemester innan jag går tillbaka till att bara jobba halvtid igen) Den ska vara en familjehund för oss och vi vill träna lite bruks och spår.
Tänk om vi bestämmer oss för att ta en valp ur ofödd kull och så blir det ingen svart hane. Förväntar sig uppfödaren att man tar någon annan då?
Vi har inga avel eller utställningsplaner så dedär hysteriskt fina vovvarna kan någon annan få köpa. Kan man utan att uppfödaren tror att man är snål el så säga att vi vill bara ha en vanlig vovve?
Ser att hel endel uppfödare vill att man ska ställa ut och genomgå vissa tester, inget som vi är så sugna på i nuläget. Hur vanligt är sånt och måste man vekligen det?
Har tittat på senska pudelklubbens hemsida m rek uppfödare med de har väldigt höga krav tillbaka på sina valpköpare tex utställning mm. Finns det andra seriösa "klubbar" för det vettiga kennlarna? Är livrädd att komma till ett såntdär missärställe för då köper ju jag allt som finns för att få dem därifrån.
Vi bor i Uddevalla så har någon tips på uppfödare med en 20 mils radie så är jag jättetacksam. Vi vill även göra ett studiebesök hos en uppfödare men gärna någon på närmre håll.
Please, hjälp mig i uppfödardjungeln. Att köpa genom uppfödare är helt nytt för oss så vad ska vi tänka på? Vilka fällor finns det? Vad bör vi kolla upp som är specifikt för pudelrasen? När bör vi vara extra vaksamma?
Vill ju inte komma hem med en superfin 20 000kr vovve eller en inavlad, sjuk men ack så söt vovve