Sv: Pudel?

Efter klippning

Svårt att se, sparat ut i nacken och han har fått en mössa, lite små "utsvängda" toffsar på benen och lite fluff på svansen. Snyggt och funktionellt, misson compleated ;)

Bifogar en bild på tjocka gammeln :cry: som då vi var nere fick sin första "långpromenad" (30 minuter) sedan januari, och sen hade så ont i kroppen att han skrek om man tog i honom. :(

Vad fin han blev, din gule :)

Men den gamle.. Är det nån skada som hindrat honom eller är det nån sjukdom? Och om det är en sjukdom, om han har så ont efter 30 minuters prommis, varför inte ta bort hundstackarn?

Fin han blev. Jag föredrog honom innan klippning då jag ju älskar en pudelmed lite päls :love:

Tihi, det var ju en annorlunda frisyr :D

Knapp

Snart ryker pälsen på min lilla prins. Nästa vecka hade jag tänkt att den ska ryka, eftersom att jag har tid då och det verkar som att det kommer börja hålla sig kring 5 plusgrader konstant då, så då tycker jag det är dags :D Även fast fluffet är väldigt fint så är det grymt opraktiskt...

Tihi, det var ju en annorlunda frisyr :D

Knapp

eftersom att jag har tid då och det verkar som att det kommer börja hålla sig kring 5 plusgrader konstant då, så då tycker jag det är dags :D ...

Min hund blir svalare när han har man än om han är nyklippt i lite kortare frissyr. När jag klippte min hund förra sommaren när det var varmt så blev han ännu varmare. En del hundar klarar sommaren bättre med päls då det ger skugga åt huden så att inte solens strålar kommer intill huden. men det är som sagt individuellt.

Hallå igen Pudelpolare!

Förlåt att jag ännu en gång kapar eran tråd lite. Säg till mig om ni störs så håller jag mig borta :crazy:

Jo som endel av er vet så har vi bestämmt oss för att skaffa en mellanpudel. Nu börjar det svåra ju. Har suttit i flera kvällar den sista veckan och plöjt igenom alla hemsidor på uppfödare och börjar få smått panik. Hur f-n väljer man uppfödare :confused:

Alla hemsiorna är ju lika fina och allt är ju så bra och alla bilder så fina. Känner att allt ser lite lika dant ut och att ingen direkt "talar till oss!". Det blir FÖR mycket nästan.

Våra krav är ganska specifika. Vi vet exakt vad vi vill ha och varför. En svart mellanpudelhane och den ska vara levklar i mitten-slutet av aug. (detta pga då tar jag långsemester innan jag går tillbaka till att bara jobba halvtid igen) Den ska vara en familjehund för oss och vi vill träna lite bruks och spår.

Tänk om vi bestämmer oss för att ta en valp ur ofödd kull och så blir det ingen svart hane. Förväntar sig uppfödaren att man tar någon annan då?

Vi har inga avel eller utställningsplaner så dedär hysteriskt fina vovvarna kan någon annan få köpa. Kan man utan att uppfödaren tror att man är snål el så säga att vi vill bara ha en vanlig vovve?

Ser att hel endel uppfödare vill att man ska ställa ut och genomgå vissa tester, inget som vi är så sugna på i nuläget. Hur vanligt är sånt och måste man vekligen det?

Har tittat på senska pudelklubbens hemsida m rek uppfödare med de har väldigt höga krav tillbaka på sina valpköpare tex utställning mm. Finns det andra seriösa "klubbar" för det vettiga kennlarna? Är livrädd att komma till ett såntdär missärställe för då köper ju jag allt som finns för att få dem därifrån.

Vi bor i Uddevalla så har någon tips på uppfödare med en 20 mils radie så är jag jättetacksam. Vi vill även göra ett studiebesök hos en uppfödare men gärna någon på närmre håll.

Please, hjälp mig i uppfödardjungeln. Att köpa genom uppfödare är helt nytt för oss så vad ska vi tänka på? Vilka fällor finns det? Vad bör vi kolla upp som är specifikt för pudelrasen? När bör vi vara extra vaksamma?

Vill ju inte komma hem med en superfin 20 000kr vovve eller en inavlad, sjuk men ack så söt vovve :confused:

Haha, jaa, verkar bara vara jag som tycker han är dösöt, alla andra hatar den :D Tänkte också att det är mer praktiskt, är ju nåde slaskigt nu!

*kl*

Vad fina pudlar alla har :bump:

Snart kan jag komma med bilder också då vi ska skaffa mellanpudel!! Väntar otåligt, tiken är dräktig och väntas föda i maj, hoppas spänt på att det kommer ut en valpis till mig!!

Första hunden för mig! Men oj vilken djungel det var att leta uppfödare, men nu tror jag att jag hittat rätt och att det var värt att vänta lite på :)

Ja, men det är ju ganska logiskt iofs. Men om man klipper nu så kanske han hinner vänja sig tills det blir sådär riktigt varmt? Äsch, jag vet inte.. Men klippas ska han iaf :p

Hata är väl ett starkt ord, men mja, det föll inte mig i smaken iaf :D

Jamen det är ju hemskt nu när alla dessa metrar snö ska bort, det är ju slask upp till knäna (Överdriva, hej!) och äckel. Mkt lättare nu iaf när jag klippt benen, can't wait tills kroppen ryker också :D

Tack :) Väldigt praktiskt är det, och betydligt finare irl, svårt att fånga på bild :)

Nej, han får helt enkelt inte motion, jag vet inte riktigt. Han har inte fått många långrundor sedan jag flyttade :( JAg hade gärna tagit hunden om jag fick, men dom vill behålla honom, inte så mycket jag kan göra...

Jappisen: Hehe, tja, spelar ingen roll, den blicken han gav under all borstning och föning och badning, aldrig att jag skulle göra det varje månad. Han är med ute i stallet flera dagar i veckan, hoppar i spånbäddar och rejsar genom skog och mark, badar i vattenpölar och tar en promenad över gödselstan. Det ihop med att han delar bil med sin allergiska husse, så förutom all smuts stannar inte hästlukten kvar i pälsen :)

Idag rök min hunds fina frisyr oxå. Den växte ut vackert under vintern när allt var så rent. Men nu i det senaste har han grävt i sand och busat i gegga och det är jättejobbigt skölja ur all sand och sedan behöva föna och borsta rakt igen och båda hatar det. Ska bara korta ner mössan och manen lite mer.
Har diskuterat hans färg med uppfödaren och det visade sig att han mest troligt är en mörk silver då han bleks mer och mer och tidigare helsyskon numera vid 3-4 års ålder är grå!

Före:

http://i2.photobucket.com/albums/y23/paradiset/stolt-1.jpg

Nu:

Här kommer lite nytagna bilder eftersom han ändå fick sommarfrissa nu =)
Man ser hans ljusa trampdynor på 3 tassar, svansen och nosen främst.

Nosen:

Manblirtrttavattbliklippt.jpg

Sitter & flörtar :p

flirtar.jpg

Sidan ( väntar på köttbulle )

vntarpkttbulle.jpg

ntligen.jpg

Bak

nattinatti.jpg

Hur tog du dig genom djungeln? :confused:

ja, tillslut så hittade jag en uppfödare som matchade alla mina önskningar vad gällande föräldradjuren, engagemang och uppfödningssätt, om man kan säga så :)

Nu håller jag ju tummarna bara att tiken pluppar ut en valp åt mig :)

Jo eller hur, men tyvär, det är bara att gilla läget...

*kl*
Liten gul och husse och jag tog en härlig långpromenad igår i solskenet (bildbevis kommer senare, om jag orkar) och vi stötte bland annat på en huggorm som låg och väste, liten gul var väldigt intresserad den lille knäppisen. Nu änrligen börjar det sakta men säkert bli vår uppe i norr också = grus i sängen :D

(knapplån)

Nu har vi äntligen fått hem Dexter, helt underbar är han! :love: Kan lägga upp lite bilder när jag fått in dom på datorn. :)

Men gud är det pudel du har??!! Jag har bara hört om valpar liksom!
De är hysteriskt fina!!!

Åh vad söt du är! Tack! :love:

Här är mamman till valparna, vet inte om jag lagt in henne förut. Hon var på dag 51 på den här bilden:

30767486.jpg

Den ena hanen är tingad, men den andre söker fortfarande nytt hem. Det är mycket fart och fläkt i honom, skulle nog kunna bli en bra agilityhund precis som sin pappa. :)

Valparna blev 7 v i söndags, så då passade jag på att börja viltspåra med mamman igen. Hon är jätteduktig och jag hoppas på tre hyggligt snabba 1:a pris i öppenklass. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
429
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 019
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
902
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 191
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka