Sv: Pudel?

Vad roligt att du fundera på att skaffa pudel :laugh: Det är en helt underbar ras. Innan jag skaffade min pudel så ringde jag och pratade med några uppfödare som kunde ge mig mer information om rasen än jag tyckte jag kunde hitta på nätet. Sen besökte jag utställningar för att se mer och även där prata med uppfödare.

Precis som Emor skriver så tycker jag pudel är en smart och känslig ras. Det är en aktiv ras som kräver en del för att få stimulans. Jag tror det är därför man ser alltför många understimulerande bjäbbiga pudlar. Många tror att de små pudlarna inte behöver motion för att de är små, men så fel man kan ha;) Min kille orkar i stort sett hur mycket som helst. Samtidigt kan de lätt varva ner när de kommer hem om de är stimulerade. Det är en ras som kräver pälsvård. Deras päls ska kammas regelbundet för att inte tova sig och även klippas regelbundet.

Jag har en brun (mer beige nu) dvärgpudel hane. En helt underbart glad kille med mycket krut och vilja. Han är lättlärd och mycket smart. Ibland för smart ;). Pudelfnatt känner vi igen här också ;) Jag tränar och tävlar med min hund i lydnad och det har fungerat bra med honom. Vi har tagit ett LP 1 och haft ett upphåll efter det pga hans hälsa. Satsar på att kunna starta i tvåan till sommaren eller våren. När det kommer till lydnadsträningen kan han vara ganska svårmotiverad. Det ska gärna hända nya moment hela tiden och på honom fungerar det inte att traggla samma moment utan det måste variera.

Det där med skällandet varierar mycket hos pudlar. En del har lätt för att ta till ett skall medans en del pudlar nästan aldrig skäller. Det är mycket individuellt. Min hund skäller ibland när han vill leka eller om det ringer på dörren ( vilket jag valt att inte träna bort då jag tycker det är ok att han varnar). Han kan även få för sig att skälla på vissa män när det är mörkt ute då han kan bli lite feg av sig när det är mörkt ( har kommit med tiden). Håller på att träna bort det och få honom att inse att bara för att det är mörkt så behöver han inte vara misstänksam.

Bild på ofrisserad pudel kan jag inte sätta in då jag inte vet vad du räknar som ofrisserad? Menar du pudel utan rakad nos och tassar?

Lycka till med jakten efter en pudel =)

PS: Lupinen här inne på pudeltråden är mycket duktig på rasen pudel och uppfödning.

Tack för berömmet Jappisen! :) Jag tycker du har fångat pudeln jättebra i din beskrivning och har inget att tillägga.

Här är en bild på en orakad vardagspudel i alla fall. Det är en 5 månader gammal valp, från min första kull för ett år sedan. Dvärg + dvärg blev 1 toy, 3 dvärg och 1 mellan (killen på bilden!) i den kullen.
30685301.jpg

Jag tycker att man åtminstone bör raka nos och tassar (regelbundet), så att de ser mer rastypiska ut. Pälsen är lätt att sköta till vardags (borsta, bada vid behov, dra över med maskin så kort man känner för då och då), om man inte vill ställa ut vill säga för då krävs det betydligt mer. :)

Jag ska hälsa på hos kennel Angelview på fredag, de är nånstans utanför Falköping. Kan skriva här sen vad mitt intryck av dem var om du är intresserad! :)

Vilken hund är det du ska kolla på? Eller är det flera? Mellan, dvärg, färg, kön? Jag känner till uppfödaren och är nyfiken på vilken hund du ska kolla på! :laugh:

Vilken hund är det du ska kolla på? Eller är det flera? Mellan, dvärg, färg, kön? Jag känner till uppfödaren och är nyfiken på vilken hund du ska kolla på! :laugh:

Det är en sex månader svart hane, tror han var precis mittemellan dvärg och mellan. :)

Är han född den 2/10-09 i en kull på fyra med en brun kullbror? :)

Kan säkert stämma, vet inte det exakta födelsedatumet. Men det får jag nog veta på fredag i alla fall :D

Vet du (eller någon annan) hur lång tid det brukar ta att få tid för veterinärbesiktning inför köp? Förstår ju att det varierar från ställe till ställe men på ett ungefär.

Tack Lupin! Det är exakt såhär jag sett vår kommande vovve ihuvudet ;D Ett jättetack även till jappisen för ditt matnyttiga inlägg. Alla är så snälla och hjälpsamma i denhär tråden! Ikväll blir det att börja snoka runt bland uppfödare och maila. Ett helt nytt sätt för oss att köpa hund eftersom vi tidigare bara haft blandisar som "råkat" ramla in genom dörren.

Pudlar är clowner och divor, de älskar att vara i centrum. Trots att de ofta ser ut som leksakshundar finns det en hel del jävlar-anamma under lurvet - med fel fostran -eller snarare brist på- har man den typiska "tanthunden". Med vanlig vardagslydnad får man en glad kompis som älskar att vara tillsammans med sina människor.

Lättlärda - absolut. De är också duktiga på att domptera sina människor!:D

Hahaha.....jasså de är bra på att dupera hussar å mattar! Då ligger vi brunt till för båda hundarna vi har haft hitills har lindat husse totalt rumt alla fyra tassar ;D Tur att jag inte är så lätmutad då. Brukar i alla fall inte ge mig bara för ett huvud på sne och en bedjande blick. Husse däremot går att lura i vad som helst. Han sover tom på golvet när hunden är pyttelite sjuk.

Alla som har tips på seriösa uppfödare i västra götaland för mellanpudel pm:a mig gärna. Tack ALLA för erat engagemang!

:rofl:

Ungefär som hemma hos oss - Hans Pudliga Höghet (röd dvärgpudel) har husse totalt under tassen medan jag försöker vara lite sträng. Det går ibland.:D

Passar på att slänga in några bilder på vardagsfriserad mellan pudel också, dock inte gul denna gången :D

De bilderna togs då jag hade honom, funktionell frisyr före allt. Nu ser han ut såhär...

Jag rekommenderar böckerna "Pudel" av Mikael Nilsson och framför allt "Poodle clipping and grooming" av Shirlee Kalstone. De finns bl.a. på AdLibris. Den sistnämnda har väldigt bra beskrivningar på hur man sköter en pudelpäls och hur man klipper de olika kroppsdelarna plus ett antal frisyrer. :)

Kalstones bok landade i brevlådan idag. Där är en del att läsa - och titta på! Bilderna på tidiga pudelfrisyrer är intressanta, stackars dåtidens snörpudlar, kunde de röra sig?

Sån skillnad och så mycket vackrare med rakad nos. Tycker de ser så ovårdade ut med lång nos. Jag vill ha rakad nos och tassar för att det ska "se ut" som en pudel. Dessutom tycker jag det framhäver blicken med och deras uttryck med rakad nos.

Håller med Jappisen! Och tillägger att det är mer funktionellt dessutom med rakad nos och tassar. :) Pälsen krullar sig in i munnen och det är inte bra för tänderna (tandsten mm). Och man slipper mycket skit med rakade tassar, det släpas inte in lika mycket sand etc, det blir luftigare ifall de är mycket i vatten och minskar risken för svamp. Plus att rakat är snyggare imho. :laugh:

Jag kan inte göra annat än att hålla med dig i allt du skriver.

Lättlärda - absolut! Det har jag insett nu, när jag som nybörjare utan egentligen hjälp eller tidigare erfarenhet har lyckats lära henne så mycket! :D

Skällandet - min är exakt likadant. Tyst och snäll i de flesta situationer, förutom när det ringer på dörren och hon möter någon stor, läskig klump ute. När hon vill leka skäller hon ibland också.

Tycker de är otroligt hängivna sin matte/husse, nästan så jag kan bli tårögd när jag tänker på det, men det kräver ju självklart att du AKTIVERAR din hund. Min blir rastlös av att bara gå lite promenader, hon vill ut på långa rundor, få jobba & leka.

Håller också med om att rakad nos och tassar är det snyggaste...

Jag har en 2 ½årig dvärgpudeltik på foder. Jag fick henne i Augusti 09, så jag har med andra ord inte haft henne så länge. Hennes skällande vid vakt är jag kanske inte så jätteglad över, jag har försökt att träna bort det på ett sätt, men det har tyvärr inte fungerat trots att jag har varit konsekvent och tålmodig. Har fler sätt på lager dock, men det sitter verkligen i ryggraden på henne. Det är ju helt upp till var och en vad man tycker om vaktandet :) Det behöver ju inte vara fel!

Clowner och divor? ABSOLUT! :D Men det gillar jag. Skulle min dam få välja skulle hon alltid få vara i centrum. Dessutom är hon fortfarande ganska barnslig, och jag tror inte hon "växer upp" på ett tag! ;)

Pudelrycken är otroligt charmigt!
Min brukar förövrigt låta som en gris när hon busar :p

Hennes skällande vid vakt är jag kanske inte så jätteglad över, jag har försökt att träna bort det på ett sätt, men det har tyvärr inte fungerat trots att jag har varit konsekvent och tålmodig. Har fler sätt på lager dock, men det sitter verkligen i ryggraden på henne.

Har du testat skvallerträning? Googla så hittar du mycket info. :idea:

Rakad nos och rakade tassar kan jag hålla med om, men han hålls numera i utställningspäls, jag kan tycka att man borde lägga den tiden på att kanske stimulera hunden (han ställs inte ut) däremot så får han inte speciellt mycket promenader (några 10 minutare per dag) för pälsvården tar all tid, och det är, i mina ögon en total felprioritering. Jag föredrar funktionalitet.

Ja kan hålla med dig där men så otroligt mycket tid tar det inte till pälsvård att de kan skylla på att det är därför han bara får så lite promenader. Jag har min i en ganska slimmad man och jag tycker att den pälsvården som det medför ( inte så mycket) är en social bit. Det är min och hundens "egna" tid och det tar inte tid ifrån annat vi gör utan jag väljer att lägga lite "extra" tid på honom istället. Men om manendast pysslar med päls hela tiden och inte låter dem vara hundar så tycker jag det är fel.

Jag poängterar att min inte är renrasig men mycket pudel. Dock vill jag bidra med 2 bilder. En frisyr som är superenkel med förskönar hunden! Jag började med att raka ner hela hunden till 1 cm. Nästa månad och nästkommande månader klipper jag bara kroppen men lämnar ben och man, mössa och svanslängd har han alltid. Efter 3-4 månader måste man börja klippa en jämn övergång mellan ben och kropp och man och hals. Jag borstar endast min hund innan bad varje månad eller OM det har regnat så han har blivit superlockig så kan jag borsta då med. Han tovar inte längre men de täta lockarna måste redas ut. Superlättskött och ändå inte för mycket päls att bada och borsta då den stannar på max 4 cm längd ca innan jag kortar ner de längre partierna. Ändå ser hunden naturligt ut men lite förskönad då den smala halsen får en lite resligare profil och de smala benen lite form.

stolt-1.jpg

vacker-5.jpg

Här är kroppen ca 1 cm drygt.

(knapplån)

Skrev ju innan att jag skulle hälsa på en sex månader gammal hane. Tyvärr visade det sig att han blivit såld dagen innan jag kom dit... Blev visad en jättesöt ettårig toyhane, men känner att toy är lite för litet.

Så nu är det i alla fall bestämt att det blir en snart 5 månader gammal mellanpudelvalp vid namn Dexter som flyttar hem till mig! Det var honom vi kollade på först och både jag och sambon blev ju väldigt kära lilla Dexter. Så det ordnade sig nog till det bästa i alla fall! :laugh:

Hämtar honom nästa måndag, kan självklart lägga upp lite bilder då :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
429
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 019
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
905
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 191
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka