Sv: Pudel?

Nu är det faktiskt inte tänkt att herrn ska vara i frisyr :o
Såfort det blir lite varmare så åker rubbet... Men tack för tipset om böckerna, kanske är värt att kolla in, man kan ju alltid ångra sig :)

Nja, hur man än gör med pälsen så nog blir det någon slags frisyr tycker jag. Alla frisyrer är ju inte i full päls för utställning, det finns flera trevliga nerklippta diton. Och den amerikanska boken är väldigt informativ vg saxar etc, hur man badar och fönar och borstar, rakar nos och tassar etc, teknik för att klippa olika partier och har massor av fina och roliga bilder och teckningar. Kostar inte så mycket heller. :)

Så fin han är din kille! :)

Lupin, tack för boktipsen! Det är dags att åka och klippa min donna igen, hennes hårväxt är grotesk. Vågade mig bara på lite i midjan och på rumpan.. har inte fått in klippningen ännu. Men nu har jag i alla fall en silkeslen och väldoftande hund i min säng :love: Det finns nog inget bättre!

Senast ändrad:

Så lite så. :)

Var inte rädda för att klippa era hundar själv. Blir det fel så växer ju pälsen ut igen. Det enda sättet att lära sig klippa och raka är att helt enkelt göra det.

Gå gärna med i SPK, även om ni inte har renrasiga pudlar. Avdelningarna brukar ha väldigt bra kurser i vardagsvård (lär ut hur man rakar och klipper vardagsfrisyr) och även trevliga träffar. :)

Här kommer dagens bildskörd, börjar vänja mig vid frillan hans och tycker faktiskt inte den är så farlig längre, om än den är långt ifrån perfekt, vet att det är ojämt klippt och så. Om två veckor far vi ner och hälsar på gammpudeln, ska lägga vantarna på klippmaskinen och se vad som händer då!

Ett st flygande pudel!

Nej, han flyger inte utan anledning, givetvis var det bollen som han var ute efter !

Eller? Här är det då ingen boll i sikte...

Han hittade den då iaf!

Wroooooom

Igen, igen!

Nuu kommer jag och tar dig

Lite närmare

Snart så!

Och så ner igen

Mina charmtroll :love:

Nu börjar han ju ta sig lite grann, snart han han ju en rumpa också! Såhär såg han ut i höstas då han kom tillbaka :crazy:

Senast ändrad:

Haha, vad rolig han är, lilla gul! Och visst är skillnaden enorm! Nu ser han ju riktigt fin ut :)

Knapp

Här flyter livet på som vanligt. Har mycket skola dock, eftersom det är tentatider. Men hunden får sina dagliga promenader och nu är det så härligt ute (oftast) när det är sisådär 1-3 minus och sol ute. Då är man glad att man har hund!

Har även måstat börja kolla på eventuella hunvakter åt den lille, eftersom jag sticker på turné den 25:e-30:e April. Vill verkligen inte lämna honom, men jag måste ju. Men hoppas jag hittar nån snart. Har en som jag funderar på, som bor väldigt nära där jag bor och pluggar hon också. Ska ringa henne och se. Verkar åtminstonde bra :)

Tänkte även höra med er: Jag ska ju klippa ner Devon till sommarn, så det blir riktigt kort. Men hur gör ni med öronen då? Låter dom vara långhåriga, raka kort eller ha ungefär samma som på resten av kroppen? Tänker att det kanske är bäst för öronen att ha det riktigt kort rakat, men jag tål det verkligen inte utseendemässigt :crazy: Men hur brukar ni göra?

Senast ändrad:

Det beror på om du tänker ha lång päls i framtiden för öronen växer ofta väldigt långsamt. När min vovve klipptes ner hade benen och nacken ca 3 cm päls efter 3 mån men öronen bara 1 cm.

Mja, alltså... Jag kommer ju låta pälsen växa ut litegrann tills nästa vinter, tror jag. Men kanske är bäst att spara då så han inte fryser av sig öronen när det är sådär -32 grader ute nån dag nästa vinter?

Haha, visst är han! :D

Liten gul har ju fått ha rakade öron nu, fortsätter nog med det till sommaren, är ju tänkt det ska badas och stås i så då är så lite päls som möjligt att föredra :)

Och psst, om du far förbi Skeå finns alltid liten gul tillgänglig som hundvakt ;)

Jag bara måste få fråga om någon känner igen sig, om detta är normalt eller inte. Det är nämligen så att för ca en vecka sedan så klippte vi våran dvärgpudel, och det vart rätt så kort. Hon var så otroligt långhårig så vi trodde inte att det skulle göra något nu då det börjar bli varmare ute. Även så har hon ju vinterkläder som är varma och goa. Nu har dock ett "problem (?)" uppstått. Hon skakar nästan hela tiden.
Inne har vi 23-24 grader, där skakar hon. I bilen där det är varmt, skakar hon. Ute skakar hon trots vinterkläder....hon skakar för skutton konstant! Hon är ju 3 år och detta beteende har vi inte märkt på henne förr då vi klippt henne. (fast iof har det oftast skett sommartid)
Är det någon som känner igen detta beteende? Är det normalt? Eller har hon ont någonstans?

Vore tacksam för svar! /Malle och Maja

Okej.. Ja, skulle vara skönt både för mig och Devon att få bort så mycket päls som möjligt, tror jag. Men vi får se. klipper nog ner dom litegrann bara, till att börja med. Så får vi väl se sen :) Haha, ja, vi ska ju faktiskt förbi skeå, men tyvärr åker vi buss. Men jag ska hålla det i tankarna tills nästa gång ;)

Jonsson89: Inget jag känner igen, men kolla upp det om det inte slutar inom nån vecka?

Idag var jag och köpte lite snask till mig själv och hunden. Jag fick torkat renkött, han fick några smaskiga märgben :D Det är första gången han fått färska ben, så visste inte hur det skulle gå, men nu har han legat och gnagt i säkert 1½ timme! Jättebra!

Dock så morrade han i början när jag försökte ta det från honom (skulle testa och se hur han reagerade) så då åkte han ned i backen, fick ligga ett tag, sen fick han det igen. Sen "claimade" jag benet en gång, och sen gick det jättebra :) Efter det har han tuggat lugnt och fint och ja.. Vi får väl se hur han blir i magen ikväll, men även om han blir lite lös i magen så var det värt det! Han tycker det är så gott :love:

Idag har det varit diverse årspremiärer! :)

Första spåret, Hans Pudliga Höghet skötte sig sådär, lite okoncentrerad. Det hade nog dels att göra med att vi var precis bakom vårt hus där han brukar springa lös och nosa, och dels på att det var premiär för spårsele.

Matte såg årets första blåsippa och HPH fick kardborrar i pälsen för första gången. Hans päls är inte gjord för terräng!:grin:

Hej Pudelvänner! Tänkte se om ni kanske kan hjälpa mig lite.... Vår gamla blandis dagar är räknade och vi har sen en tid tillbaka börjat titta lite på vad för vovve som ska komma sen. För att det blir en ny vovve är självklart, man kan ju inte vara utan!

Vi har nästan alltid haft blandraser av typiska brukshundar rottis/golden/labbe och Schäfer/keeshond. Nu vill vi ha en renrasig och har börjat intressera oss rätt mycket för just Pudel.

Vi vill ner lite i storlek mot tidigare så vi funderar på mellanpudel. Har varit inne på Pudelklubben mfl ställen och läst det jag hittar där, men är lite besviken på den "tråkiga" infon man får. Det står samma överallt och det är väldigt kliniskt skrivet. Tycker inte att man får någon nyanserad beskrivning på pudelns sätt att vara. Har ni tips på bättre länkar/ sidor där man kan få bättre insyn i pudels sätt och lynne?

Sen framgår det väldigt dåligt om det är någon skilnad i sättet mellan de olika pudelmodellerna. De är mer hopklumpade i en och samma beskrivning. Är det verklingen ingen skilnad i temprament modellerna emellan?

Har inte haft rensasig hund sen 80-talet så jag har taskig koll på vad man förväntas ge för en hund reggad och korrekt uppfödd? Vi har inga avel eller utställningsambitioner men vill, som med våra tidigare hundar köra lite spår, lydnad på BHK sen ska den bara vara en familjevovve som hänger med på långpromenader, stallet och svampskogen. Barnen ska kunna leka m den osv. Något litet skönhetsfel skulle alltså inte spela någon roll för oss. Gärna tips på uppfödare i västra Götaland.

Min sambo var mycket avvaktande när jag tog upp pudel på rasförslag. Han har alla de gamla fördommarna mot pudlar och en har väl jag också kvar, och det är skällandet. Är de skälliga? De jag träffat på har varit rätt pipiga men jag inbillar mig att det har handlat om understimulerade knähundar utan uppfostran med gammla tanter som mattar.

Berätta gärna lite om era pudlars Lynne/sätt osv och gärna lite bilder när de inte har frisyrer. Vill gärna se några "naturella" eller mer vardagsklippta vovvar:love: Jättetack på förhand och förlåt att jag tränger mig in i er tråd!

Hej "Voff"!

Jag är på gång att skaffa pudel och hälsade på hos en uppfödare med mellanpudlar igår. Första gången jag träffade pudlar någonsin och jag blev verkligen helt kär! De skällde lite några av hundarna, men det var mest när vi precis kom dit, blev lite uppspelta av att få besök tror jag... ;) Otroligt mysiga hundar allihop i alla fall! Väldigt sociala och gosiga.

Tyvärr kan jag inte ge dig så mycket tips angående dina andra frågor då det här kommer bli min första hund, så allt är ganska nytt för mig. Men här har du en länk till uppfödare av mellanpudel i alla fall: http://svenskapudelklubben.se/contribute/pudelkop/uppfreg/mellan.htm

Jag ska hälsa på hos kennel Angelview på fredag, de är nånstans utanför Falköping. Kan skriva här sen vad mitt intryck av dem var om du är intresserad! :)

Jättetack Saril! Falköping fr Dalarna..då får du åka långt! Vi pratade igår faktiskt om att åka till en kennel på "studiebesök". Tror mest att det är bra för gubben som bara sett pudlar som bjäbbande små bratz i fåniga frisyrer som gammla tanter har. Försöker nu ta död på den synen hos honom :) Tack och lov så är han villig att ändra sin syn.

Lägg gärna ut tips allt eftersom. Du blir nog valpägare före oss. Vi reser bort i maj och tar nog bort gammelvovven till dess och skaffar valpen när vi kommer hem.
Så ös gärna ut info här. Jag kommer att läsa med stor nyfikenhet.

Mvh Voff

Min guling (som syns länge upp på sidan) är så långt ifrån skällig en hund kan komma, skäller till någon gång i månaden, på sin höjd, och då nöjer han sig med ett skall.

Min upplevelse utav pudlar är att dom är glada skitar, dom får minst en gång per dag "pudelryck" och far omkring, dom är otroligt smarta och känsliga hundar, samtidigt som dom inte går sönder och klarar av hur mycket som helst (min gjorde te x en ordentlig resa direkt när vi fått hem honom och jag trodde aldrig han skulle gå levande ur det). Dom gillar att vara med, jag har modell mellan och detta är nr två. Jag trivs bra med pudeln och det blir nog fler hemma hos oss, upplevelse storleken emellan har jag inte märkt så mycket av, men jag har inte haft så ingående kontakt med dom andra storlekarna faktiskt. Nu har båda mina varit omplaceringar, nr 1 var en som haft det bra tidigare och gulingen har inte haft det så lätt, han är paniskt rädd för män bland annat och stressar lätt upp sig, men det har som sagt sina orsaker och vi jobbar på det!

Tack Emor! Hoppas din guling kommer över sin rädsla. Han ser störtskön ut på bilderna :D Jag ska sätta mig och maila runt några kennlar i morgon. Dels för ett studiebesök och sen för att hitta "rätt" valp till augusti ca. ( jag är planeringsfreek och vill ha löjlig stenkoll på allt i god tid) Jag vill ha svart eller brun och sambon grå. Vår son vill ha en blå med röd mage! Men en hanne ska det vara. Vi har en tik nu och blä för dessa löpperioder.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
429
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 019
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
905
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 191
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka