Hej allihopa! Här kommer jag igen. Det är så att jag precis har skickat in en ansökan till en stiftelse om att få hjälp med att skaffa en psykisk hälsahund. Även om jag inte får ett ja därifrån så är planen att skaffa en hund ändå. Jag vet att jag har skrivit några ''rastrådar'' förut, jag har funderat väldigt mycket och skrivit plus och minuslistor om olika hundraser men jag kommer verkligen ingen vart... jag vet lite mer nu vad jag söker i en hund då jag som sagt har funderat väldigt mycket. Jag behöver verkligen hjälp med att hitta en passande ras. Jag var ju väldigt inne på Broholmer förut men jag vet inte... Det jag söker i en hund är:
* Lugn till sättet, både för att jag själv är väldigt lugn men också för att jag kanske kommer utbilda hunden till en psykisk hälsahund, vill att hunden ska kunna vara lugn i alla situationer, tillexempel om det är mycket folk och ljud runt om oss
* Lättlärd och älskar att träna men ingen bruksras. Jag vill träna lydnad, apport med dummies, enklare parkour, spår och testa på drag. Vi kommer att gå olika kurser också
* Korthårig men ändå kan klara av kyla bra, jag klarar inte av att ha en hund som behöver klippas osv
* Tystlåten, jag är känslig för skall även om jag klarar av det i viss mängd
* Mellanstor till stor, som minst kan jag tänka mig en Staffe
* Så frisk som det bara går
* Har lätt för att umgås med andra hundar oavsett kön och andra djur
* ''Reserverad'' alltså inte Labrador glad i allt och alla
Planen är nog att köpa en hund som är runt 1 år eftersom att jag inte har klarat av valp tiden förut. Vill helst ha en renrasig hund ifall att jag vill tävla i framtiden.
De enda raserna jag kommer på är Labrador och Golden men då får jag ju släppa ''kravet'' att jag inte vill ha en hund som älskar allt och alla.
Kommer ni på någon passande ras som passar in på de flesta av mina ''krav''? Att den inte skulle klara av kyla går ju att fixa med ett täcke.
Jag hoppas att ni står ut med ännu en tråd från mig.... men eftersom att det eventuellt kommer bli en psykisk hälsahund så vill jag ju såklart att allting ska bli rätt.
Mvh
* Lugn till sättet, både för att jag själv är väldigt lugn men också för att jag kanske kommer utbilda hunden till en psykisk hälsahund, vill att hunden ska kunna vara lugn i alla situationer, tillexempel om det är mycket folk och ljud runt om oss
* Lättlärd och älskar att träna men ingen bruksras. Jag vill träna lydnad, apport med dummies, enklare parkour, spår och testa på drag. Vi kommer att gå olika kurser också
* Korthårig men ändå kan klara av kyla bra, jag klarar inte av att ha en hund som behöver klippas osv
* Tystlåten, jag är känslig för skall även om jag klarar av det i viss mängd
* Mellanstor till stor, som minst kan jag tänka mig en Staffe
* Så frisk som det bara går
* Har lätt för att umgås med andra hundar oavsett kön och andra djur
* ''Reserverad'' alltså inte Labrador glad i allt och alla
Planen är nog att köpa en hund som är runt 1 år eftersom att jag inte har klarat av valp tiden förut. Vill helst ha en renrasig hund ifall att jag vill tävla i framtiden.
De enda raserna jag kommer på är Labrador och Golden men då får jag ju släppa ''kravet'' att jag inte vill ha en hund som älskar allt och alla.
Kommer ni på någon passande ras som passar in på de flesta av mina ''krav''? Att den inte skulle klara av kyla går ju att fixa med ett täcke.
Jag hoppas att ni står ut med ännu en tråd från mig.... men eftersom att det eventuellt kommer bli en psykisk hälsahund så vill jag ju såklart att allting ska bli rätt.
Mvh