Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är inte så att jag och maken bråkar om saken. Han har noll koll på barns hjärnors utveckling och föll för sonens "alla andra får ju" innan han tog diskussionen med mig.Om ts man låter sonen spela och anser att han är klar för det finns det inget hon kan göra, absolut att erbjuda annat. Är det som i min sons skola lär det dock bli svårt att få ungen att nappa på andra spel.
Mina syskonbarn som är 9 och 11 tycker om att spela Disney Pixars Cars.Det är inte så att jag och maken bråkar om saken. Han har noll koll på barns hjärnors utveckling och föll för sonens "alla andra får ju" innan han tog diskussionen med mig.
Jag söker tips på andra spel just för att kunna erbjuda sonen andra spel att variera mellan. Och kanske kunna lägga undan fortnite ett tag för att se om det är det som ligger bakom sömnproblemet.
Därför tror jag att det är bra med spel som inte är av actiontyp.
Jag tror dessutom att kompisarnas föräldrar kan tänka sig att hänga på, om det finns roliga alternativ som de kan spela med/mot varandra på distans. (vi bor på landet och bästa kompisarna bor nästan 2 mil bort)
@Hoarfrost tack för många konkreta tips!
Våra spelar Fortnite (tycker inte det är så farligt, finns mycket värre), Minecraft, Legospel, Kingdom Hearts (jag som fått in dem på det för att jag spelar ), bilspel. De är 7 och 11Sonen skulle behöva alternativ till Fortnite (som pappan tyckte var en bra idé att låta honom ha ) till sitt PS4.
Jag är alldeles för dåligt insatt i spelvärlden, så jag ställer mitt hopp till bukes övriga föräldrakår.
Finns det några vettiga, roliga spel till PS4, som helst inte handlar om att man ska döda varandra...? Som passar till en 10-åring och kanske ett par år framöver.
Alla idéer mottages tacksamt.
Sömnproblemen är det ju inte säkert att det alls har att göra med vilket spel det är utan snarare att det är något som är roligt samt något som aktiverar hjärnan.En 10-årings hjärna är inte riktigt utvecklad för den typen av spel.
Just nu ser vi problem med sömnen och det är väl inte helt orimligt att misstänka att spelet ifråga skulle kunna vara en av orsakerna till det. Han har genom hela livet, fram till nu, sovit som en klubbad gris...
Det är förmodligen lättare att få honom att avstå från det spelet om det finns något alternativ, än att bara förbjuda spelandet helt.
Minecraft har barnen på datorn sedan många år. Just nu verkar de ha en paus från det.
Jag håller med Exile, om Fortnite är vad alla vänner spelar och umgås runt varje rast i skolan så är det svårt att få ett annat spel att smälla lika högt. Utan att inte kunna vara med vännerna på rasterna dessutom.Sonen skulle behöva alternativ till Fortnite (som pappan tyckte var en bra idé att låta honom ha ) till sitt PS4.
Jag är alldeles för dåligt insatt i spelvärlden, så jag ställer mitt hopp till bukes övriga föräldrakår.
Finns det några vettiga, roliga spel till PS4, som helst inte handlar om att man ska döda varandra...? Som passar till en 10-åring och kanske ett par år framöver.
Alla idéer mottages tacksamt.