"Provtitta" unghäst (dressyr)

Sv: "Provtitta" unghäst (dressyr)

Bostadsmarknaden är den motsatta till hästmarknaden där jag bor.

Jag betalar det jag anser att hästen är värd. Men när en unghäst kostar 30000-40000 som exemplet var här ovan så funderar jag starkt på under vilka villkor den växt upp samt om den har några problem jag inte känner till. Inte heller spekulerar jag på hästar i prisklassen 85000:- utan att tycka de är värda dessa pengar.

Men kan ni då motivera att om ett företag inte går i vinst så ska den läggas ner?

Det går inte att tjäna pengar på en välstammad och väluppfödd 2-åring för 65000:-. Ett föl har kostat dig ex antal månader mindre i omkostnader.

Var bor du? Det verkar vara ett toppenställe :D Inte som i övriga landet :cool: Eller nu kanske jag faktiskt läste fel.. hästmarknaden där du bor verkar vara i topp så då är alltså bostadsmarknaden ganska död som i övriga landet då?

Men kan ni då motivera att om ett företag inte går i vinst så ska den läggas ner?

Det går inte att tjäna pengar på en välstammad och väluppfödd 2-åring för 65000:-. Ett föl har kostat dig ex antal månader mindre i omkostnader.

Ja, det måste man ju göra. Köper inte folk till de priser man behöver få in finns inget annat alternativ. Eller så driver man aveln som hobby och räknar med en trolig förlust och ser en ev vinst som en glad bonus.

Skattemyndigheterna är nog bättre på att motivera det där.. menar du på fullt allvar att företag som går med förlust inte ska läggas ner?

Absolut inte. Det är motsatsen till det jag skriver. Jag anser att köparna måste bli villiga att betala det det kostar annars kommer svensk avel gå ännu mer åt helvete än den redan gjort. Jag frågade en tydlig fråga, hur ska företag kunna bedrivas om uppfödarna inte får betalt för sina hästar?

Absolut inte. Det är motsatsen till det jag skriver. Jag anser att köparna måste bli villiga att betala det det kostar annars kommer svensk avel gå ännu mer åt helvete än den redan gjort. Jag frågade en tydlig fråga, hur ska företag kunna bedrivas om uppfödarna inte får betalt för sina hästar?

Men priser bestäms av utbud och efterfrågan! Väldigt enkelt! Därför är bostadspriserna höga i Stockholm och låga i Västerbotten. Inte för att köparna av hus i Stockholm tycker synd om säljarna och vill ge dem pengarna tillbaka för deras utgifter.

Så alla företag som inte får betalt för sina varor ska kräva att konsumenterna blir villiga att betala mer :confused:

Företag som företag, varför gör du skillnad på det?

Men nu blir ju det du skriver motsägelsefullt. Ett hus i Stockholm riktar sig mot en annan typ köpare. Köpare som redan gjort bostadskarriär alternativt har mycket pengar från start att lägga in i sitt boende. I princip vem som helst har råd med ett hus i Västerbotten.

Så, på samma vis har de flesta med arbete råd att köpa in en unghäst för 30000:- och hålla den ute på landet på en normal lön. De som spekulerar på hästar i prisklassen 80000:- och uppåt för en unghäst har förmodligen dessa pengar och kunskaperna att värdesätta hästen och arbetet bakom att få fram den. Lika väl som marknaden i 08:a området styrs av efterfrågan och betalningsförmåga, lika mycket kan hästmarknaden göra det. Men då gäller det att börja värdesätta seriös avel.

Lika så skrivs längre upp i tråden att svensk avel är för liten och inte kan mäta sig med delar av övriga Europa. Då torde efterfrågan på riktigt bra hästar vara hög?

Intressant diskussion och jag ska utveckla mitt resonemang när jag kommer tillbaka från jobbet.

Ja tack.. men jag tycker du säger emot dig själv för du har ju tidigare sagt i diskussionen att det inte alls var några problem att få ut nödvändiga pengar idag för hästarna och då borde det ju inte finnas några problem för uppfödarna?

Men nu blir ju det du skriver motsägelsefullt. Ett hus i Stockholm riktar sig mot en annan typ köpare. Köpare som redan gjort bostadskarriär alternativt har mycket pengar från start att lägga in i sitt boende. I princip vem som helst har råd med ett hus i Västerbotten.

Så, på samma vis har de flesta med arbete råd att köpa in en unghäst för 30000:- och hålla den ute på landet på en normal lön. De som spekulerar på hästar i prisklassen 80000:- och uppåt för en unghäst har förmodligen dessa pengar och kunskaperna att värdesätta hästen och arbetet bakom att få fram den. Lika väl som marknaden i 08:a området styrs av efterfrågan och betalningsförmåga, lika mycket kan hästmarknaden göra det. Men då gäller det att börja värdesätta seriös avel.

Lika så skrivs längre upp i tråden att svensk avel är för liten och inte kan mäta sig med delar av övriga Europa. Då torde efterfrågan på riktigt bra hästar vara hög?

Ja fast med ditt resonemang så blir det ju så att man köper ett hus i stockholm men huset råkar befinna sig i smålands djupa skogar.. lång näsa liksom..

kl
Jag tror man ska vara försiktig om man per automatik förutsätter att dyra hästar är väluppfödda och billiga hästar dåligt uppfödda.

Prisbilden i Sverige ger verkligen inte alltid en bild av hur bra hästen egentligen är.

Vet väluppfödda välstammade unghästar som sålts för lågpris och medelmåttor som säljs dyrt.

Dessutom, jag kan inte låta bli att regagera, så tycker jag det är tråkigt att man förutsätter att "hobbyuppfödare" har sämre hästar än en företagare.

Nu är det givetvis inte så för alla MEN inte många företagare går med vinst på sin uppfödning. Vad är det som gör företagarens hästar bättre än hobbyuppfödarens?

Jag har mitt som hobbyuppfödare då jag just nu inte är säker på om jag vill föda upp och framförallt sälja hästar i den utsträckning som krävs för att man ska få ha det som verksamhet.

MEN jag är mkt noga i val av sto och hingst, jag är också mycket nogrann med hur hästarna föds upp och gör enligt konstens alla regler med analyserat foder- fri tillgång på högkvalitativt grovfoder indanpassad foderstat, verkning, träckprover och avmaskning, MKT utevistelse, doldafel försäkring, vaccinationer you name it! Jag övervakar fölningar, har kamera, använder ref, har råmjölksersättning.
Skulle vilja säga att jag är mkt nogrann och känner mig förorättad när
"hobbyuppfödare" används som en benämning liktydig med sämre kvalité och okunskap.

Enkelt så skulle jag vilja säga att en dyr prislapp inte är detsamma som god kvalité alla gånger.

Nu var det ju inte det diskusionen handlade om. Givetvis kan avel i liten upplaga hålla hög kvalité. Jag syftar snarare på att prisbilden dumpas av oseriös import och av att köpare inte är mer selektiva med varifrån de köper hästar.

Jag vet inte vart jag har skrivit att amatör och hobbyuppfödning är sämre än företagare? Däremot håller jag fast vid att det inte går att driva ett företag med vinst om en 2-åring ska kosta 30000-40000.

Nu var det ju inte det diskusionen handlade om. Givetvis kan avel i liten upplaga hålla hög kvalité. Jag syftar snarare på att prisbilden dumpas av oseriös import och av att köpare inte är mer selektiva med varifrån de köper hästar.

Jag tror inte merparten av importer är från oseriösa uppfödare. Det handlar snarare om att Tyskland, Holland och Danmark föder upp så många fler hästar än vad vi gör. Ofta är utländska hästar bättre utbildade för sin ålder.

Jag vet inte vart jag har skrivit att amatör och hobbyuppfödning är sämre än företagare? Däremot håller jag fast vid att det inte går att driva ett företag med vinst om en 2-åring ska kosta 30000-40000.

Gällande prisbild på 30-40 tusen och vinst håller jag absolut med dig om!

Bla omnämnde du ett av kriterierna när du köper häst var att det skulle vara av företagare.

Samt det nämndes också att det bara kommer finnas kvar hobbyuppfödare med ett eller två ston som tar föl på sina ston för att de är snälla..

Det är en missuppfattning skulle jag vilja säga, visst vill man ha trevliga ston men det är inte enda kravet hos NGN av de som jag känner som föder upp i liten skala, sen om det var du eller annan som skrev den meningen det vet jag inte då jag inte gick tillbaka och läste.

Däremot så är en vara inte värd mer än vad markanden vill betala oavsett produktionskostnaden.

Kanske vi helt sonika inte har den typen av marknad i Sverige (idag) att man kan ha hästuppfödning som företag? Iallfall inte om man vill uppnå ett av grundkraven för att få vara momsredovisande och det är att man driver med vinstsyfte och också efter viss tid kan påvisa vinst i bolaget.

För att annars får hon/han inte sälja. Det är ju så marknadskonomin fungerar när det gäller precis allt annat. Varför skulle just hästar och uppfödare vara ett undantag? Vi har redan en på tok för liten avel för att kunna ta fram konkurrenskraftiga hästar. 1380 dräktiga ston i år - knappast bas för en framgångsrik avel.
Behöver du använda dig av annonser så är du på fel marknad för att få betalt för dina uppfödningar , men om du har kontakterna så får du betalt även för unghästarna.

Om jag inte minns helt fel har väl tex Danmark inte mycket större avel än vad vi i Sverige har?

Och jag tror vi får vara beredda att stötta vår inhemska avel om vi inte vill sänka nivå ännu mer, och jag är beredd att vara med och kämpa för den, och för att behålla den. Men om du bara tycket det är lågprismarknaden som ska finnas kvar får det stå för dig.

Är du inte beredd att betala fullt pris för en bostad så får du var beredd på att gå miste om den för att säljaren inte är så desperat som du hoppas på så är det ditt val, precis som med hästen.

/Camilla

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt...
2
Svar
30
· Visningar
3 841
Senast: Sporthorse
·
Hästmänniskan Hej hopp allihop! Efter att ha ridit på ridskola och varit medryttare i X antal år känner jag sug på att köpa min första alldeles egna...
Svar
15
· Visningar
3 834
Senast: Kattennizze
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
852
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 559
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar