"Provtitta" unghäst (dressyr)

Sv: "Provtitta" unghäst (dressyr)

Men det finns brancher som överlevt med hjälp av ekonomiska fördelar och starka intressegrupper. Jag är inte villig att tänka kortsiktigt för att tjäna några tusenlappar.

Men konstgjord andning gynnar inte någon heller. Jag kan verkligen inte förstå att just uppfödare av hästar behöver särskilt ekonomiskt stöd på grund av vikande efterfrågan. Sluta avla, är det enkla och det rätta svaret. Förr eller senare vänder marknaden och då behöver man inte jaga spekulanter via kontakter.

Om du bara är ute efter en billig häst så är det nog köparens marknad (det finns ju massor av billiga hästar till salu), men vill du ha en bra häst är det i många fall säljarens marknad (därför att de billiga hästarna är ofta inte fina).

Jag vet många fina hästar som tagit år att sälja. Om man räknar på vad det kostar att utbilda en häst under ett år (ca 150') så inser man rätt snart att det inte är någon bra affär alls. Ytterst få har ekonomi att lägga stora summor på en häst och klientelet som kan förvalta en sådan individ är ännu mindre. Dessutom är nog de flesta ganska noggranna med att placera en sådan guld-individ hos rätt person, vilket gör att det kan ta ännu längre tid.

Men konstgjord andning gynnar inte någon heller. Jag kan verkligen inte förstå att just uppfödare av hästar behöver särskilt ekonomiskt stöd på grund av vikande efterfrågan. Sluta avla, är det enkla och det rätta svaret. Förr eller senare vänder marknaden och då behöver man inte jaga spekulanter via kontakter.

Även om vår marknad vänder så tror jag man kommer få fortsätta att rikta sin försäljning med de hästar som finns av högre kvalite.
Det handlar ju helt enkelt om riktad marknadsföring, precis som i vilket företag som helst.
Du marknadsför inte Rolls Royce till "arbetarfamiljen" att ha som helgbil att finköra med, där hittar du i stället volvo,toyota och liknade som marknadsförs som en användbar bruks/familjebil. Så i slutända handlar det om att maknadsföra sig genom rätt kanaler för att nå det kundsegmentet som du vill/kan sälja din produkt till och få det priset du anser den är värd helt enkelt.

Bara för att det är enkelt med annonstorgen av olika slag behöver det inte innebära att det är vare sig rätt väg eller ens en användbar väg för att sälja sin produkt.

Även hobbyuppfödaren måste tyvärr inse att det är ett "mini" företag som dom är ansvariga för och det kräver jobb för att lyckas och det krävs att tänka utanför standard linjerna, precis som för alla andra företagare.

Och det är för att få ett andningshåll som till många av hobbyuppfödarna som behöver komma in i företahstänket som jag tror det kan göra nytta med den "konstgjorda andningen" som du beskev det.

/Camilla

Nufiken, varför köper du bara av uppfödare som har företag? Du skriver ju i och försig seriös uppfödare som har företag. Men som privat uppfödare kan man också vara seriös och för att vara uppriktig så är det i dagsläget ytterst svårt att starta ett företag i sverige med inriktningen avel eftersom skattemyndigheten inte godkänner det.

Nu såg jag ju att du redan svarat på varför du köper av företagare;)

Intessant detta, det är ju som endel skrivit redan, köparens marknad. Bra för köpare dåligt för oss som försöker avla och sälja. Tror att vi i sverige måste börja fundera på om vi vill ha avel i Sverige i framtiden för jag tror att snart kommer aveln här att dö ut om uppfödarna inte kan sälja till priser i sverige som motsvarar kostnaderna. Precis som endel skriver så kan man inte hur länge som helst gå med förlust.

Vill vi i Sverige kunna köpa hästar uppfödda i Sverige eller inte??

Sen är det ju så, om köparen vill ha denna häst och säljaren säger ett pris så är det så som just den här hästen kostar. Kanske kan man få en likvärdig för lägre pris, men nu vill köparen ha denna häst och då är priset satt tycker jag, det är ju inte säkert att säljaren accepterar ett lägre bud.

Även om vår marknad vänder så tror jag man kommer få fortsätta att rikta sin försäljning med de hästar som finns av högre kvalite.

Ja, men det kostar att ställa sin häst hos Helgstrand och förmedlare tar ganska bra betalt för sina tjänster. Det gäller alltså att den hästen man ställer där kan generera de pengarna. Men de allra, allra flesta hästar som föds här i landet - säg 99 procent - är helt vanliga sporthästar som inte kommer ens i närheten av den kvaliteten som krävs för att sälja till bättre ryttare och sponsorer. Så det är egentligen inte relevant för de flesta uppfödare.

Sen är det ju så, om köparen vill ha denna häst och säljaren säger ett pris så är det så som just den här hästen kostar. Kanske kan man få en likvärdig för lägre pris, men nu vill köparen ha denna häst och då är priset satt tycker jag, det är ju inte säkert att säljaren accepterar ett lägre bud.

Nej, det är inte säkert. Men varför skulle man inte fråga? Marknaden är fri! De flesta som har argumenterat här har ju anfört mer eller mindre sentimentala skäl för att inte pruta - typ att svensk halvblodsavel går under. Men den går under i vilket fall som helst om världsekonomin strandar och slår mot lyxkonsumtionen (för ja, hästar är lyxkonsumtion).

Jag fattar inte riktigt hur du resonerar, mer än att du bara är ute efter att trycka ner hästpriserna ännu mer. Bara för att det kostar 150´ att ha en häst hos ett proffs året runt så ska uppfödaren sälja sin unghäst i stort sett gratis, eller hur menar du? Menar du att bara för att kostnaden för uppfödaren skulle bli så stor OM uppfödaren i framtiden väljer att stalla upp den nu 2åriga hästen på heltid hos en av de dyraste ryttarna OM hästen inte blir såld och därför så är det lika bra att uppfödaren säljer den superbilligt på en gång för att slippa utgifterna?

Så uppfödaren ska inte sätta priset efter hur mycket unghästen har kostat fram till försäljningsdatum, utan priset ska sättas efter hur mycket pengar uppfödaren eventuellt kommer att kunna lägga ut på hästen i framtiden om uppfödaren väljer det absolut dyraste alternativet? Så egentligen så ska uppfödaren vara tacksam för att någon tar emot unghästen gratis då enligt dig :angel: Tur att inte alla köpare resonerar så, för jag måste få tillbaka (och har hittills fått) pengarna på mina uppfödningar.

Jag fattar inte riktigt hur du resonerar, mer än att du bara är ute efter att trycka ner hästpriserna ännu mer. Bara för att det kostar 150´ att ha en häst hos ett proffs året runt så ska uppfödaren sälja sin unghäst i stort sett gratis, eller hur menar du? Menar du att bara för att kostnaden för uppfödaren skulle bli så stor OM uppfödaren i framtiden väljer att stalla upp den nu 2åriga hästen på heltid hos en av de dyraste ryttarna OM hästen inte blir såld och därför så är det lika bra att uppfödaren säljer den superbilligt på en gång för att slippa utgifterna?

Så uppfödaren ska inte sätta priset efter hur mycket unghästen har kostat fram till försäljningsdatum, utan priset ska sättas efter hur mycket pengar uppfödaren eventuellt kommer att kunna lägga ut på hästen i framtiden om uppfödaren väljer det absolut dyraste alternativet? Så egentligen så ska uppfödaren vara tacksam för att någon tar emot unghästen gratis då enligt dig :angel: Tur att inte alla köpare resonerar så, för jag måste få tillbaka (och har hittills fått) pengarna på mina uppfödningar.

Jag svarade på ett inlägg om att bättre hästar går att sälja till högre priser, och de gör de knappast utan att någon ganska dyr ryttare har tagit fram dem. Jag vet inga tvååringar som inte har en MYCKET bra stamtavla som säljs för över 80'. Tror inte det finns en enda på hästnet för det priset eller mer. Och då har jag inte tryckt ner priserna alls! Mina inlägg ska läsas som inlägg i TS tråd och uppfödarnas ekonomi är inte hennes problem, strängt taget.

Senast ändrad:

Nä, uppfödarnas ekonomi är ju egentligen ingen annans problem utan det är varje enskild uppfödares egna bekymmer, men det var tydligen ändå ett problem för dig att TS kunde tänka sig att betala 80´för en tvååring och du har tydligen även problem med att det finns uppfödare som vill ha betalt för sina uppfödningar... Fina tvååringar kostar ofta de summorna, tro mig. Men som sagt, det som du anser är fint kanske andra, med högre krav, tycker är kattskit och i så fall är det inte så konstigt att du tycker att det finns många fina hästar till salu för mindre pengar? Bara en tanke...

Nä, uppfödarnas ekonomi är ju egentligen ingen annans problem utan det är varje enskild uppfödares egna bekymmer, men det var tydligen ändå ett problem för dig att TS kunde tänka sig att betala 80´för en tvååring och du har tydligen även problem med att det finns uppfödare som vill ha betalt för sina uppfödningar... Fina tvååringar kostar ofta de summorna, tro mig. Men som sagt, det som du anser är fint kanske andra, med högre krav, tycker är kattskit och i så fall är det inte så konstigt att du tycker att det finns många fina hästar till salu för mindre pengar? Bara en tanke...

Som sagt var, jag har inte hittat en häst under 3 år för de pengarna på hästnet, så vanligt tror jag inte att det är. Jag föder också upp och säljer hästar och visst förstår jag att man vill ha betalt, men till skillnad från dig tänker jag mer i termer av hästens värde i dag, baserat på prestation. Inte på vad resan har kostat, för det är nog inte många intresserade av.

Eller så är man okunnig och inte riktigt vet vad man ska titta efter och tror att en fin häst måste hänga ihop med ett högt pris och det sker ju allt som oftast..

Senast ändrad:

Eller så är man okunnig och inte riktigt vet vad man ska titta efter och tror att en fin häst måste hänga ihop med ett högt pris och det sker ju allt som oftast..

Apropå det talade jag med en bekants bekant om en dam som hade lagt ut miljonbelopp på tre internationellt gångbara grandprixhästar från Tyskland. Samtliga hade dock, visade det sig, blivit injicerade med antiinflammatoriska och smärtstillande medel under veterinärbesiktningen. De hade så pass allvarliga åkommor - bland annat wobbling och skador i bogen - att samtliga till slut fick tas bort. Hade damen varit en ryttare av, säg, Patrik Kittels kaliber hade affären aldrig troligtvis ägt rum, eftersom ryttaren antagligen vid första bästa sväng känt att hästarna var halta eller åtminstone stela. Men denna kvinna hade just bara väldigt mycket pengar och hästhandlaren utnyttjade det maximalt. Mycket sorgligt, inte minst för hästarnas skull!

hmm ja.. ett inte helt ovanligt förfarande :grin:

Jag har ju en del solskenshistorier, en vän till mig tillika väldigt väldigt duktig på att ha öga för fina unghästar har ju plockat ut Kungakannavinnare, godkända hingstar, årgångsfinalister 4-5-6-7 år för i stort sett inga pengar alls.. mellan 40-100.000

Ja, men det kostar att ställa sin häst hos Helgstrand och förmedlare tar ganska bra betalt för sina tjänster. Det gäller alltså att den hästen man ställer där kan generera de pengarna. Men de allra, allra flesta hästar som föds här i landet - säg 99 procent - är helt vanliga sporthästar som inte kommer ens i närheten av den kvaliteten som krävs för att sälja till bättre ryttare och sponsorer. Så det är egentligen inte relevant för de flesta uppfödare.

Visst kostar det med förmedlare och liknande, men det behöver faktiskt inte vara "elit-gänget" som Helgstrand och dom på samma nivå. Men här handlar det om att uppfödaren behöver avgöra om dom är beredda att satsa eller om dom bara tror det är en "budget-produkt" dom har, och då lägga ut själv på hästnet och liknande.
Och jag tror även vi har mycket mer bra hästar som inte kommer fram just för att dom bara hamnar hos hobbyryttaren som oftast inte har kunskapen att ta fram en topp-prestation.
I mångt och mycket handlar det om att uppfödaren måste både våga/kunna satsa på den bra hästen, men också kunna se att den har fått fram en mindre bra individ som det är bättre att bara sälja av till en hobbyryttare för att kostnadsminimera.
Det går aldrig att kallt räkna med att varje häst du föder upp ska bli riktigt bra, men de som blir bra ska kosta tillräckligt både för att täcka för sin egen del och för de som inte blev lika bra.

/Camilla

Jag svarade på ett inlägg om att bättre hästar går att sälja till högre priser, och de gör de knappast utan att någon ganska dyr ryttare har tagit fram dem. Jag vet inga tvååringar som inte har en MYCKET bra stamtavla som säljs för över 80'. Tror inte det finns en enda på hästnet för det priset eller mer. Och då har jag inte tryckt ner priserna alls! Mina inlägg ska läsas som inlägg i TS tråd och uppfödarnas ekonomi är inte hennes problem, strängt taget.

Och återigen lägger du hästnet och liknande som prisreferens, det är inte fungerande på hästmarknaden där i stort sett allt som säljs till vettiga priser går via kontakter. Det mesta som ligger ute på annonstorgen ligger till underpriser.

/Camilla

Och återigen lägger du hästnet och liknande som prisreferens, det är inte fungerande på hästmarknaden där i stort sett allt som säljs till vettiga priser går via kontakter. Det mesta som ligger ute på annonstorgen ligger till underpriser.

/Camilla

vad menar du med 'underpriser'?
Jag tror absolut att många affärer görs via kontakter, men jag vet att även där har priserna fallit kraftigt. Och hur stor andel av marknaden som äger rum utanför annonsforumen vet varken du eller jag, men gissningsvis en mindre del än avslut via annons. Just för att det krävs goda kundkontakter.

Som sagt var, jag har inte hittat en häst under 3 år för de pengarna på hästnet, så vanligt tror jag inte att det är. Jag föder också upp och säljer hästar och visst förstår jag att man vill ha betalt, men till skillnad från dig tänker jag mer i termer av hästens värde i dag, baserat på prestation. Inte på vad resan har kostat, för det är nog inte många intresserade av.

Konstgjord andning som alla arbetsmarknadsprojekt? Ska vi tvinga människor att studera vidare eftersom det är vedertaget att kunskap är den enda exporten vi i Sverige kan driva i ett vinstsyfte? Stänga ner all typ av tillverkningsindustri eftersom att den inte är lönsam i ett större och längre perspektiv? Sluta upp med fisket längst med Östersjökusten?

7% av hästarna som jag har sålt har sålts via annons, övriga 93% har sålts via kontakter. Samtliga köpare har tidigare tävlat medelsvår eller svår i den gren som hästen är avlad för och har tidigare erfarenhet av att utbilda unghästar. Så enligt min (iofs inte jättestora) erfarenhet så säljs de flesta hästar via kontakter och inte via annons, iaf om man vill ha lite högre kvalitet på köparna.

7% av hästarna som jag har sålt har sålts via annons, övriga 93% har sålts via kontakter. Samtliga köpare har tidigare tävlat medelsvår eller svår i den gren som hästen är avlad för och har tidigare erfarenhet av att utbilda unghästar. Så enligt min (iofs inte jättestora) erfarenhet så säljs de flesta hästar via kontakter och inte via annons, iaf om man vill ha lite högre kvalitet på köparna.

jättebra för dig, men inte direkt säker statistik. Jag skulle gärna se ett genomsnittligt pris på en fölunge i dag - skulle vara mycket intressant.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt...
2
Svar
30
· Visningar
3 841
Senast: Sporthorse
·
Hästmänniskan Hej hopp allihop! Efter att ha ridit på ridskola och varit medryttare i X antal år känner jag sug på att köpa min första alldeles egna...
Svar
15
· Visningar
3 834
Senast: Kattennizze
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
852
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 559
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar