"Provtitta" unghäst (dressyr)

Sv: "Provtitta" unghäst (dressyr)

Konstgjord andning som alla arbetsmarknadsprojekt? Ska vi tvinga människor att studera vidare eftersom det är vedertaget att kunskap är den enda exporten vi i Sverige kan driva i ett vinstsyfte? Stänga ner all typ av tillverkningsindustri eftersom att den inte är lönsam i ett större och längre perspektiv? Sluta upp med fisket längst med Östersjökusten?

Nu är vi väldigt långt från ämnet.

jättebra för dig, men inte direkt säker statistik. Jag skulle gärna se ett genomsnittligt pris på en fölunge i dag - skulle vara mycket intressant.
Du skriver att du föder upp hästar själv, vad har du sålt till för priser (ange hur gamla hästarna varit)?

Mina föl har sålts för ett ungefärligt snitt på 50', då är ålderspannet mellan embryo och 10-11 mån gamla vid försäljning. Då har det varit normaldyra, svenskstationerade TAI-hingstar som varit fäder som jag fått prestationsrabatt på, dvs inga extradyra utgifter. Med de priserna går jag inte med nån vinst att tala om, men det betalar seminräkningar o stoets foder det året. Det är väl ungefär samma som att få 70-80' för en tvååring, men man är ju av med skaderisken o arbetet tidigare.

7% av hästarna som jag har sålt har sålts via annons, övriga 93% har sålts via kontakter. Samtliga köpare har tidigare tävlat medelsvår eller svår i den gren som hästen är avlad för och har tidigare erfarenhet av att utbilda unghästar. Så enligt min (iofs inte jättestora) erfarenhet så säljs de flesta hästar via kontakter och inte via annons, iaf om man vill ha lite högre kvalitet på köparna.

Jag måste hålla med i din statistik för jag kan enkelt räkna upp en rad med hästar som sålts via kontakter även om jag inte kan komma på en enda via annons. Men inser ju att några måste ju lycka bli sålda den vägen med tanke på antalet annonser som ligger ut.

Camilla

Du skriver att du föder upp hästar själv, vad har du sålt till för priser (ange hur gamla hästarna varit)?

Mina föl har sålts för ett ungefärligt snitt på 50', då är ålderspannet mellan embryo och 10-11 mån gamla vid försäljning. Då har det varit normaldyra, svenskstationerade TAI-hingstar som varit fäder som jag fått prestationsrabatt på, dvs inga extradyra utgifter. Med de priserna går jag inte med nån vinst att tala om, men det betalar seminräkningar o stoets foder det året. Det är väl ungefär samma som att få 70-80' för en tvååring, men man är ju av med skaderisken o arbetet tidigare.

Jag anser nog inte att man kan räkna så. Ett- och tvååringar kan vara svårare att sälja än föl, eftersom de växer ojämnt. Föl är flashigare att se på. Jag skulle bli nöjd om jag fick 50-70 för mitt föl (som inte har fötts ännu), men ju bättre häst, desto troligare att jag behåller till 3,5 års ålder (om vi får lyxen att välja). Jag föder upp som hobby.

Jag måste hålla med i din statistik för jag kan enkelt räkna upp en rad med hästar som sålts via kontakter även om jag inte kan komma på en enda via annons. Men inser ju att några måste ju lycka bli sålda den vägen med tanke på antalet annonser som ligger ut.

Camilla

Hur många tvååringar kommer du enkelt på som har kostat 80-100'?

Men du har alltså aldrig fött upp och sålt ett föl hittills? Du skrev ju tidigare att du fött upp och sålt hästar. Vad har du sålt dem för, vid vilken ålder? Har du satt priset efter hur bra ryttare och/eller häst det är?

Senast ändrad:

Jag har ju en del solskenshistorier, en vän till mig tillika väldigt väldigt duktig på att ha öga för fina unghästar har ju plockat ut Kungakannavinnare, godkända hingstar, årgångsfinalister 4-5-6-7 år för i stort sett inga pengar alls.. mellan 40-100.000
Hur gamla var hästarna när hen köpte dem (ganska unga antar jag om hen "plockade ut dem" innan treårstest som är kval till Kungakannan m m)? Om det var föl/ett/tvååring så betalade hen ju rätt "normalt" för dem, ungefär de summorna som TS tänker betala. Köper man ett föl för 50´som tre år senare går högt i championaten så är ju inte det något unikt direkt.

Eller så är man okunnig och inte riktigt vet vad man ska titta efter och tror att en fin häst måste hänga ihop med ett högt pris och det sker ju allt som oftast..
Jo, det händer ju och det har jag redan skrivit i ett tidigare inlägg, dvs att marknaden ofta blir "ologisk" pga en del köpares okunskap. Uppfödarna och avelsföreningarna får försöka "utbilda" köparna i elementär hästkunskap.

Senast ändrad:

Men du har alltså aldrig fött upp och sålt ett föl hittills? Du skrev ju tidigare att du fött upp och sålt hästar. Vad har du sålt dem för, vid vilken ålder? Har du satt priset efter hur bra ryttare och/eller häst det är?

jag vill inte diskutera det här, av integritetsskäl. Det är inte heller jätteviktigt vad du, jag, vår moster eller granne har sålt hästar för. Jag är intresserad av genomsnittspriser på föl och unghästar statistiskt, i landet.

Senast ändrad:

Flera ;)
Har dock inte så stor egen erfarenhet av att sälja just i den åldern, men har en del bekanta som behållit hästar till den åldern.

Anledningen är troligtvis att det inte är någon större affär. Ju äldre hästen blir, desto tydligare blir det hur den kommer att se ut. Blir den inte 'diplomsnygg' försöker man kanske att sälja innan hästen fått det på papper.

jag vill inte diskutera det här, av integritetsskäl. Det är inte heller jätteviktigt vad du, jag, vår moster eller granne har sålt hästar för. Jag är intresserad av genomsnittspriser på föl och unghästar statistiskt, i landet.
Men du vill gärna diskutera/kommentera vad andra kan tänka sig att ge för en häst trots att de inte har bett om det och trots att du inte ens har sett hästen, lustigt. Hur kan det vara integritetskränkande att "avslöja" vad man brukar få för sina hästar i olika åldrar, i snitt? Enligt dig så är ju annonspriserna ett bra mått, så man kan väl anta att du själv säljer via annons (om du nu verkligen har fött upp och sålt någon gång) och då lär du ju vara tvungen att avslöja i annonsen vad du begär för hästen, dock visar ju inte det vad du faktiskt får för hästen i slutänden, du kanske prutar på det begärda priset, vad vet jag.

Eftersom det inte finns någon sådan landsomfattande statistik och eftersom du påstår att 80´för en tvååring är dyrt så kan det ju vara lämpligt att du berättar vad du själv säljer dina hästar för, eftersom du ger sken av att ha så stor erfarenhet. Min erfarenhet säger att det är ett normalt pris för en fin häst, men det beror ju som sagt på vad man menar med en fin häst.

Anledningen är troligtvis att det inte är någon större affär. Ju äldre hästen blir, desto tydligare blir det hur den kommer att se ut. Blir den inte 'diplomsnygg' försöker man kanske att sälja innan hästen fått det på papper.
Skälen till att jag säljer när de är unga är flera, bland annat så har jag ett begränsat antal boxar (för att kunna betäcka om så måste jag sälja), jag har inte tid att greja med hur många hästar som helst och det är en större ekonomisk risk att behålla (om de skadar sig t ex). Skulle tro att det är samma skäl som de flesta andra uppfödare har till att sälja tidigt. Din teori, att uppfödarna vill sälja tidigt för att hästarna är dåliga (eller inte "diplomsnygga" som du skrev), gäller inte mig och mina bekanta iaf. Fascinerande att du försöker vända saker till att allt beror på att hästarna är dåliga. Om man säljer tidigt så beror det på att hästen är dålig, får man inte sålt tidigt så beror det på att hästen är dålig. Mina hästar säljs tidigt till bra folk för att det är bra hästar, de som uppnått åldern har det även på papper faktiskt ;) Utgår du från dina egna och dina bekantas uppfödningar i ditt resonemang?

Men du vill gärna diskutera/kommentera vad andra kan tänka sig att ge för en häst trots att de inte har bett om det och trots att du inte ens har sett hästen, lustigt.

Jag försöker hålla mig väl underrättad när det gäller prisläge, eftersom jag säljer själv och ev kommer att köpa föl i år, och jag vet att man kan få MYCKET mycket fina hästar i dag för mindre pengar än någonsin. Såg igår några superfina föl på Eurodressage e. tex Uthopia som jag skulle ha gärna skulle titta på för egen del och förvånades åter över hur lite pengar det rörde sig om - under 50' €.

Hur kan det vara integritetskränkande att "avslöja" vad man brukar få för sina hästar i olika åldrar, i snitt? Enligt dig så är ju annonspriserna ett bra mått, så man kan väl anta att du själv säljer via annons (om du nu verkligen har fött upp och sålt någon gång) och då lär du ju vara tvungen att avslöja i annonsen vad du begär för hästen, dock visar ju inte det vad du faktiskt får för hästen i slutänden, du kanske prutar på det begärda priset, vad vet jag.

Man behöver inte skriva ut pris i annonsen. Hos hästar äldre än 3 år är det kvaliteten, utbildningsgrad och tävlingsresultat som avgör vad man kan ta ut för dem, inte vad de har kostat i månaden. Så det tillför ingenting till diskussionen.

Eftersom det inte finns någon sådan landsomfattande statistik och eftersom du påstår att 80´för en tvååring är dyrt så kan det ju vara lämpligt att du berättar vad du själv säljer dina hästar för, eftersom du ger sken av att ha så stor erfarenhet. Min erfarenhet säger att det är ett normalt pris för en fin häst, men det beror ju som sagt på vad man menar med en fin häst.

Jag ville hjälpa TS som köpare att inte göra samma misstag som jag själv gjort. Dock ska sägas att jag har gjort mycket bra affärer också, så jag ska inte klaga överlag - man lär sig!

Skälen till att jag säljer när de är unga är flera, bland annat så har jag ett begränsat antal boxar (för att kunna betäcka om så måste jag sälja), jag har inte tid att greja med hur många hästar som helst och det är en större ekonomisk risk att behålla (om de skadar sig t ex). Skulle tro att det är samma skäl som de flesta andra uppfödare har till att sälja tidigt.

Jag tror att du - kanske avsiktligt - missförstår mig? Jag skrev att det inte är så vanligt att sälja 2-åringar. Självklart är det en bättre affär ju tidigare man säljer? Men får du fram en Totilas kanske det är dumt att sälja innan hästen står på sin topp. (En så bra häst är dessutom många ryttare troligen intresserade av att bli delägare i och ta utbildningskostnaden för).

Vad gäller diplom osv förstår jag inte heller varför du hetsar upp dig? Det är bara de bästa hästarna som får höga 3-årsbetyg och biljett till championaten. De flesta får det alltså inte. Så sannolikheten att fölet som föds blir en topphäst som kan slåss om rosetter i championaten är betydligt mindre än att det blir en "vanlig", men ändock bra, häst. Så utgångspunkten blir då naturligt att de riktigt fina hästarna är en bonus, men inget man räknar med - eller?:confused:

Såg igår några superfina föl på Eurodressage e. tex Uthopia som jag skulle ha gärna skulle titta på för egen del och förvånades åter över hur lite pengar det rörde sig om - under 50' €.
Tja, då var vi där igen, vad är "superfin"? Gick ut och kollade på Uthopia-fölet på Eurodressage och enligt mig ser den grov ut på bilderna. Med tanke på att de inte har lagt ut någon film på den men desto fler bilder på hemsidan så kan man väl förmoda att ägaren själv tycker att den ser bättre ut exteriört än vad den rör sig. Jag såg inte att det fanns ett angivet pris på den, har du kontaktat ägaren för att få reda på vad den kostar?

Tja, då var vi där igen, vad är "superfin"? Gick ut och kollade på Uthopia-fölet på Eurodressage och enligt mig ser den grov ut på bilderna. Med tanke på att de inte har lagt ut någon film på den men desto fler bilder på hemsidan så kan man väl förmoda att ägaren själv tycker att den ser bättre ut exteriört än vad den rör sig. Jag såg inte att det fanns ett angivet pris på den, har du kontaktat ägaren för att få reda på vad den kostar?

Nu börjar den här diskussionen bli riktigt, riktigt låg. Men en poäng vill jag ändå göra: grovleken spelar en ringa roll i dressyr, vad exteriördomarna på unghästtesterna än säger. Det torde individer som Damon Hill, Totilas och Valegro ha bevisat vid det här laget.

Nu börjar den här diskussionen bli riktigt, riktigt låg. Men en poäng vill jag ändå göra: grovleken spelar en ringa roll i dressyr, vad exteriördomarna på unghästtesterna än säger. Det torde individer som Damon Hill, Totilas och Valegro ha bevisat vid det här laget.
På vilket sätt är diskussionen på låg nivå? Eftersom det står i annonsen att man ska kontakta ägaren för prisuppgift så frågade jag dig om du har kontaktat ägaren eftersom du påstod att fölet kostar under 50 euro. Jo, det spelar roll om den är grov, det stör ögat och dressyr är en bedömningssport. Bara för att det finns framgångsrika dressyrhästar som är grova så är det inte ett önskvärt ideal, precis som det finns framgångsrika hopphästar som har dålig frambensteknik men det är inget man strävar efter för det. Eftersom det bara fanns bilder på fölet så är det bara exteriören man kan bedöma, alltså var det den jag kommenterade. Du svarade inte på frågan (om du kontaktat ägaren för prisuppgift).

På vilket sätt är diskussionen på låg nivå?

För att den går ut på att attackera mig, snarare än att diskutera sakfrågan. Jag tycker att du ska ta fram en filmlänk på en riktigt snordyr fölunge i stället. En för mellan 80-100. Jag tror att det är svårare att hitta än motsatsen.

Bara för att det finns framgångsrika dressyrhästar som är grova så är det inte ett önskvärt ideal,

Säg inte det. Kanske är därför de orkar med piaff och passage?

Du svarar inte på frågan. Det var du som förde in tråden på ämnet prissättning, det vore trevligt om vi kunde hålla oss till fakta. Är det att attackera?

Du skrev ju nyss att grovleken spelar en ringa roll. Nu skriver du att du tror att grovleken kanske gör att hästen piafferar bättre. Bestäm dig. Enligt mig (och många andra) är en grov häst inte lika fin för ögat som en ädel häst. Muskler, bra bjudning och bra benvinklar bidrar till att en häst kan samla sig, inte fett och grova ben, det tror jag är ganska vedertagen kunskap. Men nu var det ju inte det vi skulle diskutera.

Senast ändrad:

Jag tycker att du ska ta fram en filmlänk på en riktigt snordyr fölunge i stället. En för mellan 80-100. Jag tror att det är svårare att hitta än motsatsen.
Vad är motsatsen till 80-100´, att köparen får betalt för att ta emot fölet? Duger det med en som kostade 105 000 euro? Här är en film på den. :D

Vi pratade dessutom om 80´för en tvååring, nu börjar du prata om 80´för en fölunge. Iofs vet jag folk som både köpt o sålt föl för de pengarna, men jag har ingen filmlänk till dessa. Men du kan ju lägga ut en film på din när den är född, du skrev ju att du skulle vara nöjd med 50-70´för den och den är inte ens född än, den borde väl komma upp i 80´ om den bara är lite finare än vad du förväntar dig.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt...
2
Svar
30
· Visningar
3 841
Senast: Sporthorse
·
Hästmänniskan Hej hopp allihop! Efter att ha ridit på ridskola och varit medryttare i X antal år känner jag sug på att köpa min första alldeles egna...
Svar
15
· Visningar
3 834
Senast: Kattennizze
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
852
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 559
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar