"Provtitta" unghäst (dressyr)

Sv: "Provtitta" unghäst (dressyr)

Jag undrar bara hur det ska gå till? Med hjälp av indrivare från Black Cobra? Tiggarbrev på facebook?
Jag tror det handlar om att vi behöver få hobbyuppfödaren att inse hur mycket mer dom faktiskt kan få betalt för sina bra uppfödningar om dom vågar ta hjälp vid försäljningen av tex försäljningsstallarna eller förmedlare av olika slag som har ett upparbetat kontaktnät. Det hinner man aldrig få själv om man som hobbyuppfödare tar ett eller två föl vart eller vart annat år.

Camilla

Jag skrev aldrig att hobbyuppfödare tar föl på sina ston för att de är snälla. Skulle inte generalisera så.

Att jag köper av företag beror helt på mina juridiska fördelar om något skulle gå fel. På samma via köper jag alltid hästar vars säljare har gott rykte. Det finns för många desperata människor som säljer sina hästar till vilket pris som helst.

Vill än en gång påpeka att det givetvis inte är så att man behöver inneha en f-skattesedel för att föda upp hästar.

Ja det är en viss fördel där för en köpare.

Idag är det dock köparens marknad. Vet många uppfödare med MKT fina hästar som står med osålt och jag vet de som tvingats sänka priserna dessutom.

Det är inte bara en liten svacka just detta året.

Hoppas givetvis att det ska vända men mitt tips till TS är att kolla på många unghästar för det finns mkt fint till salu just nu.
Vet bla ett mkt fint ungsto e Bocelli som fått 50 poäng (?) på fölvisning som jag tror ligger i samma prisspann som TS söker i och det stoet hade jag gärna haft i mitt stall då det också är ett mkt högt avelsvärde i henne.

Jo det är klart det är så. Utgångsläget i diskusionen var att jag reagerade på att en del reagerade negativt på priset. Det är knappast att hjälpa den svenska aveln och uppfödarna. Jag är glad över att det fortfarande finns människor som värdesätter en fin häst och de pangar och arbete som ligger bakom.

Jo det är klart det är så. Utgångsläget i diskusionen var att jag reagerade på att en del reagerade negativt på priset. Det är knappast att hjälpa den svenska aveln och uppfödarna. Jag är glad över att det fortfarande finns människor som värdesätter en fin häst och de pangar och arbete som ligger bakom.

vänta nu. Det finns fina hästar och fina hästar. Stigma låg i samma prisklass som denna, men var teoligtvis en långt bättre individ. Sedan undrar jag vilket arbete du åsyftar? hästen var ju knappt hanterad. den kunde definitivt ha varit longerad, lasttränad och insutten. du känner bara till prislappen, och den drar du rätt höga växlar på.

En fråga angående din egen unghäst (som du visar i filmtråden) är det din egen uppfödning? Vad säger du om prisbilden på den? Nyfiken då jag kollat på rätt mkt hästar i den åldern den senaste tiden.

Ja det är lättare att ha en häst framför sig så man förstår vad man menar med bra/dåliga hästar och vad man vill ha betalt för.

Oj vad kul att min lilla fråga blev en sån aktiv diskussion:) Känner dock att jag måste förtydliga min trådstart lite grann; Med hanterad menar jag allt utom insutten. Denna häst är longerad, lastad, sadlad och tränsad. Och hon ska sittas på denna veckan. Jag tycker fortfarande inte det är ett högt pris för denna hästen, då jag vet att uppfödaren lägger ner otroligt mycket tid och pengar på sin avel för att få fram fina och trygga hästar.

Hade det varit en unghäst med samma kön, utseende och stam som gått på lösdrift i två år och bara sett människor 5 min om dagen, DÅ hade det varit en helt annan sak enligt mig.

Oj vad kul att min lilla fråga blev en sån aktiv diskussion:) Känner dock att jag måste förtydliga min trådstart lite grann; Med hanterad menar jag allt utom insutten. Denna häst är longerad, lastad, sadlad och tränsad. Och hon ska sittas på denna veckan. Jag tycker fortfarande inte det är ett högt pris för denna hästen, då jag vet att uppfödaren lägger ner otroligt mycket tid och pengar på sin avel för att få fram fina och trygga hästar.

Hade det varit en unghäst med samma kön, utseende och stam som gått på lösdrift i två år och bara sett människor 5 min om dagen, DÅ hade det varit en helt annan sak enligt mig.

Det tycker jag beror på hästens kvalitet, temperament och gångarter. En oinriden tvååring för 100' ska vara ett grand prix-ämne, inte bara en trevlig individ med hyfsade gångarter. Då har du blivit uppkörd, även om du gillar hästen och tycker att uppfödarna verkar trevliga. Det är inte i första hand det som avgör hästens kapacitet.

Men nu blir ju det du skriver motsägelsefullt. Ett hus i Stockholm riktar sig mot en annan typ köpare. Köpare som redan gjort bostadskarriär alternativt har mycket pengar från start att lägga in i sitt boende. I princip vem som helst har råd med ett hus i Västerbotten.

Så, på samma vis har de flesta med arbete råd att köpa in en unghäst för 30000:- och hålla den ute på landet på en normal lön. De som spekulerar på hästar i prisklassen 80000:- och uppåt för en unghäst har förmodligen dessa pengar och kunskaperna att värdesätta hästen och arbetet bakom att få fram den. Lika väl som marknaden i 08:a området styrs av efterfrågan och betalningsförmåga, lika mycket kan hästmarknaden göra det. Men då gäller det att börja värdesätta seriös avel.

Lika så skrivs längre upp i tråden att svensk avel är för liten och inte kan mäta sig med delar av övriga Europa. Då torde efterfrågan på riktigt bra hästar vara hög?

Jag fattar inte ditt resonemang här alls? Bostadsmarknaden i Stockholm är tillgång och efterfrågan lika väl som allt annat. Vilka som då har råd har inte med det faktumet att göra. Ville ingen bo i Stockholm vore det billigt, hur fina husen än är. Skulle du själv frivilligt ge mer för ett hus i Västerbotten än marknadsvärdet bara för att huset är så fint och välbyggt och priserna är bättre på andra håll?

Precis samma sak med hästar. Idag finns fler inhemskt uppfödda hästar (som enligt säljare borde vara värda mer) än marknaden efterfrågar. Uppenbarligen. Annars vore priserna högre. Så enkelt är det. Orsakerna kan man diskutera men att bara begära att folk ska fatta att hästarna är värda mer är inte särskilt affärsmässigt hållbart. ;)

Lustigt att du tog upp att priset var för högt när TS egentligen bara hade frågor kring vad hon borde kolla på hos själva individen. Som du själv säger så råder marknadsekonomi, så om nu TS är beredd att lägga 80-100 000 kr för en tvååring så är ju hästen uppenbarligen värd det (en häst är ju värd det som köparen är beredd att betala, eller hur?).

Problemet med hästförsäljning är ofta att köparen inte värdesätter/kan avgöra om hästen håller en högre kvalitet utan hellre köper en billig "skithäst". Tyvärr beror det på att köparen helt enkelt inte har kunskap nog att se vilken kvalitet hästen har och/eller att de inte förstår nackdelarna med att köpa en häst som ser ut som en korkskruv i frambenen, har för långa bakben osv. Därför blir marknaden ologisk, dvs en del får bra betalt för en dålig häst och andra får rea bort betydligt bättre hästar. Har sett en del skrämmande exempel på när folk har betalat 150 000 kr för en kortbent, krokbent 4åring medan det finns superstammade 4åringar som inte blir sålda för 100 000 kr. Den som köpte den "krokbenta" kan ju helt enkelt inte ha haft tillräcklig kunskap och gav därför 50 000 kr mer för en sämre häst. men det klart, den krokbenta var svartbrun och den fina var bara vanlig mörkbrun... :grin:

@ TS; du har redan fått en del bra råd tycker jag. Vet du att det är en bra stostam, att hästen är trevlig och arbetsvillig, att hästen ser ok ut exteriört och att uppfödaren är trevlig och intresserad (roligt att ha en god relation med en intresserad uppfödare) så är det bara att köpa. :)

Lustigt att du tog upp att priset var för högt när TS egentligen bara hade frågor kring vad hon borde kolla på hos själva individen. Som du själv säger så råder marknadsekonomi, så om nu TS är beredd att lägga 80-100 000 kr för en tvååring så är ju hästen uppenbarligen värd det (en häst är ju värd det som köparen är beredd att betala, eller hur?).

Därför att det finns många fina hästar och att priset ÄR väldigt högt för en bättre normal 2-åring. Det gör mig misstänksam. Hon kanske inte har tittat runt så mycket på andra unghästar? Men hon får naturligtvis göra som hon vill!

Nej jag föder inte upp hästar. Jag är en glad amatör som vill ha trevliga individer som jag känner till uppfödaren på.

priset skriver jag inte ut här men pm:a mig så kan jag berätta närmare.

Enligt dig är 80' för en tvååring ett högt pris, för mig är det ett helt normalt pris om hästen är "hel och frisk" med bra stam (dvs inte bara pappa-morfar utan ett bra möderne). En riktigt fin tvååring kan kosta betydligt mer. Fast vi kanske har olika krav på vad som räknas som en fin häst. Men visst finns det alltid hästar som säljs för väldigt lite pengar men det gör det ju inom alla andra produkter/verksamheter också. Finns ju de som tvingas sälja bilen till inte mkt mer än skrotvärdet trots att andra likvärdiga bilar kostar mer. Har ägaren t ex blivit sjuk och måste sälja snabbt så är det klart att hästen är billig. Det betyder inte att alla andra hästar av samma kvalitet är för dyra. Vem är det som bestämmer vad som är dyrt/normalt om inte köparen och säljaren själva? Rent logiskt borde prissättningen utgå ifrån hur mkt produkten har kostat att tillverka, det tror jag faktiskt att de flesta tillverkare gör inom alla branscher. Även om hästuppfödare i dagsläget ofta inte får täckning för sina utgifter så borde det väl ändå vara utgångspunkten. Målet måste vara att på lång sikt även kunna ta ut en vinst/ersättning för arbetstiden.

Senast ändrad:

kl

I dessa tider så är det köparens marknad och inte säljarens.
Det är ju en fördel om man skall köpa häst men i det långa loppet så gynnar det inte någon.

Om du bara är ute efter en billig häst så är det nog köparens marknad (det finns ju massor av billiga hästar till salu), men vill du ha en bra häst är det i många fall säljarens marknad (därför att de billiga hästarna är ofta inte fina). Så har det blivit för att det strömmar in en mängd billigt skräp från alla möjliga håll. Sedan så är iofs marknaden i många fall ologisk av skäl som jag skrev i ett tidigare inlägg. Däremot så får du nog räkna med att betala åtminstone tillverkningskostnaden för en fin häst. Visserligen är det ju billigt det med, med tanke på att uppfödaren fått ta risker, utlägg och lagt ner en massa arbete på en häst som du sedan får köpa till "självkostnadspris". Men de flesta uppfödare gör det ju för att det är roligt, precis som att det är roligt att rida och tävla, därför kan man tänka sig att gå "plus-minus-noll" om hästen hamnar hos en ryttare som kan göra något av den.

Rent logiskt borde prissättningen utgå ifrån hur mkt produkten har kostat att tillverka, det tror jag faktiskt att de flesta tillverkare gör inom alla branscher

Visst borde det kanske, men så är det ju inte inom någon bransch eller hur? Det är tillgång och efterfrågan och marknadskrafter för hela slanten, även inom hästnäringen.

Vissa udda raser kan tex ha löjligt höga priser för att folk absolut vill ha just den sorten just nu, för att det blivit något av mode. Det handlar bara om marknadskrafter, inte ett dugg vad hästen kostat att "tillverka".

I andra branscher är det ju samma sak, de tillverkare som inte får ut vad det kostar går under. Vissa märkesvaror haussas upp (se ridkläder inte minst :angel:) och går att sälja långt över tillverkningskostnaderna. Marknadsföring osv har stor betydelse men det kostar.

Det är här resonemanget blir intressant marknadskrafter har slagit ur bransch efter bransch genom att tillverkningskostanderna inte motsvarar de i länder med lägre löner osv. Vi har i Sverige tappat nästan all industri till periferiländer. Men det finns brancher som överlevt med hjälp av ekonomiska fördelar och starka intressegrupper. Jag är inte villig att tänka kortsiktigt för att tjäna några tusenlappar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt...
2
Svar
30
· Visningar
3 841
Senast: Sporthorse
·
Hästmänniskan Hej hopp allihop! Efter att ha ridit på ridskola och varit medryttare i X antal år känner jag sug på att köpa min första alldeles egna...
Svar
15
· Visningar
3 834
Senast: Kattennizze
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
852
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 559
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar