"Provtitta" unghäst (dressyr)

Sv: "Provtitta" unghäst (dressyr)

Vad är motsatsen till 80-100´, att köparen får betalt för att ta emot fölet? Duger det med en som kostade 105 000 euro? Här är en film på den. :D

Vi pratade dessutom om 80´för en tvååring, nu börjar du prata om 80´för en fölunge.

Flippeti, jag orkar inte tjafsa med dig. Det leder absolut ingenstans. Du får gärna ha din åsikt, men jag kvarstår vid min uppfattning om TS häst.

2-4 år har dom varit i ålder! Varken föl eller åringar då alltså!

Jo, det händer ju och det har jag redan skrivit i ett tidigare inlägg, dvs att marknaden ofta blir "ologisk" pga en del köpares okunskap. Uppfödarna och avelsföreningarna får försöka "utbilda" köparna i elementär hästkunskap.

Ja det är väl jättebra att du tycker att köparna ska utbildas i att köpa dyrt :rofl:

Det är inte det att jag inte håller med dig, egentligen ska ju såklart hästarna få kosta, självklart men då måste ju hela hästnäringen hänga med , vilket den inte gör i Sverige. Ryttarna/tränarna måste få riktigt betalt så dom kan betala sina hästskötare osv osv. Det måste finnas ordentliga prispengar , inte som det är idag att du vinner men ändå går man back på den tävlingen.

Senast ändrad:

Ja det är väl jättebra att du tycker att köparna ska utbildas i att köpa dyrt :rofl:

Det är inte det att jag inte håller med dig, egentligen ska ju såklart hästarna få kosta, självklart men då måste ju hela hästnäringen hänga med , vilket den inte gör i Sverige. Ryttarna/tränarna måste få riktigt betalt så dom kan betala sina hästskötare osv osv. Det måste finnas ordentliga prispengar , inte som det är idag att du vinner men ändå går man back på den tävlingen.

Jag har svårt att förstå varför just hästnäringen inte anpassar sig till konjunkturnedgångar. Minskar hushållens köplust och folk förlorar jobben är hästar och båtar och andra lyxnöjen det första som folk drar ned på. Förstås. Jag håller med dig om prispengarna, det är ett skämt. Men så ser verkligheten ut och det är egentligen märkligt att så många ägnar sig åt sporten.

Ja det är väl jättebra att du tycker att köparna ska utbildas i att köpa dyrt
Ja, visst vore det ;) Nej, men jag skrev att marknaden blir ologisk, dvs att en del dåliga hästar säljs för mer pengar än de bra hästarna pga av att många har svårt att se skillnad på en bra och en sämre häst. Om folk kunde skilja på bra och dåliga (eller iaf se att en häst ser ut som sju svåra år i benställningen t ex) så skulle marknaden förhoppningsvis bli mer "logisk". Där tycker jag att avelsföreningarna har en viktig uppgift, att utbilda folk i hur en bra och hållbar häst ska se ut och födas upp. Det skulle både uppfödare och köpare ha nytta av.

Senast ändrad:

Flippeti, jag orkar inte tjafsa med dig. Det leder absolut ingenstans. Du får gärna ha din åsikt, men jag kvarstår vid min uppfattning om TS häst.
Ja, ha din åsikt du, men jag vill gärna ha svar på min fråga; hur vet du att Uthopia-fölet kostar under 50´? Har du varit i kontakt med ägaren eller drog du en vals för oss? Och hur kan du veta att fölet är så superfint utan att sett den röra sig?

Sedan undrar jag hur du kan tycka att TS (eventuellt blivande) tvååriga häst inte är värd 80´(utan att veta så mkt om den) men att din ofödda fölunge kan vara värd 50-70´? Lite "mina barn och andras ungar" liksom... Många raljerar om att andra inte förstår att marknaden har gått ner och att deras hästar inte är så märkvärdiga, men samma personer kan sedan värdera sina egna hästar ganska högt.

Ja, ha din åsikt du, men jag vill gärna ha svar på min fråga; hur vet du att Uthopia-fölet kostar under 50´? Har du varit i kontakt med ägaren eller drog du en vals för oss?

Sedan undrar jag hur du kan tycka att TS (eventuellt blivande) tvååriga häst inte är värd 80´(utan att veta så mkt om den) men att din ofödda fölunge kan vara värd 50-70´? Lite "mina barn och andras ungar" liksom... Många raljerar om att andra inte förstår att marknaden har gått ner och att deras hästar inte är så märkvärdiga, men samma personer kan sedan värdera sina egna hästar ganska högt.

Varför skulle jag vilja dra en vals? Men jag råkar faktiskt veta vad den kostar. och jag läste för fort - eller så saknades en nolla - men den kostar 300.000. film finns. jag skulle inte ha betalat så mkt pengar för något föl, men den ser mycket fin ut.

När det gäller min/a egna hästar får du sluta misstolka vad jag skriver. Jag har aldrig påstått något av det du hävdar ovan.

Ja, visst vore det ;) Nej, men jag skrev att marknaden blir ologisk, dvs att en del dåliga hästar säljs för mer pengar än de bra hästarna pga av att många har svårt att se skillnad på en bra och en sämre häst. Om folk kunde skilja på bra och dåliga (eller iaf se att en häst ser ut som sju svåra år i benställningen t ex) så skulle marknaden förhoppningsvis bli mer "logisk". Där tycker jag att avelsföreningarna har en viktig uppgift, att utbilda folk i hur en bra och hållbar häst ska se ut och födas upp. Det skulle både uppfödare och köpare ha nytta av.

Det håller jag definitivt med om. Dock tror jag inte att avelsföreningarna når ut till köparna .. till uppfödarna ja, men man får inte glömma bort att köparna som köper dåliga hästar för mkt pengar ofta gör det via sin tränare (ja hör och häpna) som får provision åt båda håll..

Tränaren till elev nr 1 : Jag vet en bra häst här som ni borde köpa för den ni har nu kommer inte så mkt längre..

Tränaren till elev nr 2: Ni borde verkligen sälja den där skithästen för du kommer inte längre på den , jag har kanske någon som vill ha en häst för lättare klasser.

Ja, där ser man, så sant var ditt inlägg om att att Uthopia-fölet kostade under 50´. Inte sant alls alltså. Det satt långt inne det svaret, hördudu ;)

Vad är det som inte stämmer, att du avråder TS från att betala så mkt för en tvååring eller att du skulle vara nöjd om du fick 50-70´för ditt föl som ännu inte är fött?

Ditt inlägg, #10:
Väldigt mycket pengar för en häst som inte är särskilt hanterad, tänker jag spontant.

Ditt inlägg #12:
En diplomhäst kanske går på 150'. En tvååring för 100' ska vara synnerligen lovande.

Ditt inlägg #19:
Ja, säkert, men det finns åtskilliga som är billigare också. Vad menar du med "riktigt bra"?
Poängen här är ju heller inte vad uppfödaren eller ägaren anser att hästen är värd, utan vad människor har råd/är villiga att betala. Skulle TS säga nej till att betala 90' för denna tvååring, står sannolikt inte en kö av människor i rad med nya bud. Alltså blir uppfödaren så illa tvungen att släppa den billigare. Annars har han eller hon inridningskostnader på cirka 40' att vänta (såvida man inte kan utbilda själv). Att släppa hästen för 75 är alltså en bättre affär än att behålla.

Från ditt inlägg, #104:
Jag skulle bli nöjd om jag fick 50-70 för mitt föl (som inte har fötts ännu)

Senast ändrad:

Ja, tränarprovisionerna är nog ett stort problem som är svårt att komma tillrätta med. Kanske skulle införa någon slags etisk ed som tränare fick skriva under på där sådant "förbjuds". Sådant beteende (som ditt exempel) tjänar ju ingen på, förutom tränaren.

Vad är det som inte stämmer, att du avråder TS från att betala så mkt för en tvååring eller att du skulle vara nöjd om du fick 50-70´för ditt föl som ännu inte är fött?

Ditt inlägg, #10:

Inlägg #12:

Ditt inlägg #19:

Från ditt inlägg, #104:

Men kan du på allvar ge dig? Att jag skulle vara NÖJD med 50-70 tusen - är det samma sak menar du som att förutspå hästens värde? Den kanske blir värd mer, det kanske inte blir något föl alls, eller så blir den helt normal - det är hur som helst köparna som sätter priset på hästen, alltså marknaden, inte jag som säljer. Du förvränger precis allt jag har skrivit hittills - till synes väldigt medvetet - och det är respektlöst.

Vad gäller U-fölet så tyckte du ju alldeles nyss att den var för grov? Men den kanske duger lite bättre om prislappen är högre? :D Nu är den brittiska marknaden väldigt olik den svenska, så det kanske är dags att summera ett faktum från den svenska realiteten, nämligen att förra årets elitauktionsföl såldes för i snitt 67 tusen kronor var. Landets bästa föl, och det ansågs vara fin-fina siffror. Ganska gloomy, om du frågar mig.

Vad är det som inte stämmer, att du avråder TS från att betala så mkt för en tvååring

Kan du förklara för mig varför någon enda köpare ska betala mer än nödvändigt för en vara eller tjänst? det är efterfrågan som avgör priset. Är det ingen annan än TS som vill lägga ett bud på hästen är det fritt fram för vilket skambud som helst. Det är en sak mellan TS och uppfödaren, men jag rekommenderar att pruta, för det är definitivt köparens marknad.

Nej, jag tycker naturligtvis fortfarande att den är grov. Har jag sagt något annat? Men däremot är det svårt att hitta välstammade (eller poppis-stammade) föl med fäder som är dyra att betäcka med för under 50´. I din fantasi som kostade den alltså 6 ggr mindre än vad den gjorde i verkligheten, och den fantasin försökte du ha som "bevis" för att hästar är billiga. Nog sagt om detta, jag tror att både du och jag och alla andra som läser här inser att du hade väldigt fel helt enkelt. Bara att tugga i sig och gå vidare liksom.

Angående ASVHs fölauktion så var knappast alla de som var med "landets finaste" och inte de dyraste heller. Många av de finaste och dyraste bytte ägare på andra sätt, var så säker på det.

Ger mig in i denna hätska debatt...

Tycker att samtliga sidor har sina poänger men reagerar ändå på ett par saker.

Finner det lite märkligt hur man rakt av kan säga att ett visst pris är dyrt för en individ man aldrig har sett :confused:
För en tvååring kan 40 000 vara rena ockerpriset medans 100 000 kan vara "the bargain of a lifetime" för en annan. Allt kommer an på kvalitet!!!

Sedan tycker jag inte att man i argumentationen kan jämföra fölungar med tvååringar! Köper man en tvååring vid den här tiden så är det dags att börja arbeta, om den inte redan har det, till skillnad från en fölis. En tvååring är i dom flesta fall såpass färdig att man oftast kan börja sålla agnarna från vetet, vilket gör att dom bra (i den mån dom ens är till salu :angel:) kan kosta betydligt mer än 80 000.
Tycker heller inte att man kan prisätta marknaden i allmänhet pga att en viss individ såldes för ett förhållandevis lågt pris.

Har en bekant som för flera år sedan blev erbjuden att få byta sin risiga gamla transport mot en unghäst, hon tackade dock nej då hon inte ville ha ngn unghäst. Några år senare tävlades hästen mkt framgångsrikt i svårklass..
Slutsats: en blivande svårklasshäst bör ej kosta mer en ca 15-20 000 :angel::p:D

Ger mig in i denna hätska debatt...

Tycker att samtliga sidor har sina poänger men reagerar ändå på ett par saker.

Finner det lite märkligt hur man rakt av kan säga att ett visst pris är dyrt för en individ man aldrig har sett :confused:

Det får stå för dig och Flippeti.

För en tvååring kan 40 000 vara rena ockerpriset medans 100 000 kan vara "the bargain of a lifetime" för en annan. Allt kommer an på kvalitet!!!

En tvååring är i dom flesta fall såpass färdig att man oftast kan börja sålla agnarna från vetet, vilket gör att dom bra (i den mån dom ens är till salu :angel:) kan kosta betydligt mer än 80 000.

Ja, det håller jag med om. Fullt ut. Just därför är "produktionskostnaden" helt och fullt oväsentlig. Vilket egentligen var kärnan i den här diskussionen. Du får förresten gärna förklara - om du kan - varför krav på en fri marknad kan ge upphov till så starka känslor. Jag begriper det inte.

Det får stå för dig och Flippeti.

Ja, det håller jag med om. Fullt ut. Just därför är "produktionskostnaden" helt och fullt oväsentlig. Vilket egentligen var kärnan i den här diskussionen. Du får förresten gärna förklara - om du kan - varför krav på en fri marknad kan ge upphov till så starka känslor. Jag begriper det inte.

Ja, det är en av de saker jag håller med dig om fullt ut. Naturligtvis är det tragiskt och på sikt verkligen inte bra för svensk avel, att uppfödarna inte får igen sina pengar. Men så är det ju i alla branscher, säljer jag byxor som folk inte tycker är snygga så kan jag ju skrika mig hes om att dom har kostat si och så mkt att tillverka, jag får ju bara dom pengarna som folk är villiga att betala.

Nej, jag tycker naturligtvis fortfarande att den är grov. Har jag sagt något annat? Men däremot är det svårt att hitta välstammade (eller poppis-stammade) föl med fäder som är dyra att betäcka med för under 50´.

Mmm... men jag tror vi är tillbaka där vi började. Att kostnaden för hingsten inte kan täckas upp med prislappen om fölet inte håller hög kvalitet. Skulle inte bli förvånad om ett antal Totilas-avkommor kommer att tvingas slumpas bort om några år för under 80 papp. Alla kan knappast ha blivit spektakulära nog att täcka avgiften.

Jag har aldrig blivit upprörd över den fria marknaden, däremot ställer jag mig frågande till att du kan, utan att känna till någonting mer än det TS har skrivit om hästen, att det är dyrt och att hon ska pruta. Hon kanske redan har försökt pruta, det kanske finns fler köpare på hästen eller TS kanske helt enkelt tycker att hästen är värd pengarna och inte vill stöta sig med säljaren genom att ge ett skambud? Det finns spekulanter som tagit upp min tid genom att komma och titta på hästen och sedan gett ett skambud som jag givetvis har sagt blankt nej till, och när de sedan har kommit krypande och vill köpa hästen till det pris jag begärt har jag nekat eftersom jag inte gillar att folk beter sig så respektlöst. Marknaden är fri - både för köpare och säljare, dvs man kan bjuda vad man vill men man kan även sälja för det pris man vill och till vem man vill eller välja att behålla ett tag till. Hittills har den tolkningen av vad "fri marknad" är fungerat för mig.

Och, ja, priset ska ju återspegla kvaliten på hästen, inte tillverkningskostnaden (förhoppningsvis hänger de ihop, men så är det ju inte alltid). Men vad jag inte förstår är att du hela tiden väljer att ta de billigaste hästarna som norm för vad en häst "bör" kosta. Det finns väldigt många hästar som säljs jättedyrt, men de vill du helt inte kännas vid. Filmen jag länkade till var på ett föl e. Totilas som såldes för ungefär 1 miljon i svenska kronor. Jag kan rada upp massor av hästar som sålts dyrt, precis som att du säkert kan rada upp hästar som sålt billigt. Men under "normala" omständigheter så är ett rimligt snittpris 80-100´för fina tvååriga hästar, i min värld.

Vilka köpte och vilka sålde?
Så du tycker att jag ska skriva ut namn på de som köpt och sålt hästar i en viss prisklass här på ett forum? Du som inte ens vill avslöja vad du sålt dina uppfödningar för i snitt, av integritetsskäl (se citat nedan) :grin:

jag vill inte diskutera det här, av integritetsskäl. Det är inte heller jätteviktigt vad du, jag, vår moster eller granne har sålt hästar för. Jag är intresserad av genomsnittspriser på föl och unghästar statistiskt, i landet.

Senast ändrad:

Det finns spekulanter som tagit upp min tid genom att komma och titta på hästen och sedan gett ett skambud som jag givetvis har sagt blankt nej till, och när de sedan har kommit krypande och vill köpa hästen till det pris jag begärt har jag nekat eftersom jag inte gillar att folk beter sig så respektlöst.

Och jag tror att det är mer regel än undantag att köpare prutar och får rabatter. Varför skulle de inte?

Och, ja, priset ska ju återspegla kvaliten på hästen, inte tillverkningskostnaden (förhoppningsvis hänger de ihop, men så är det ju inte alltid). Men vad jag inte förstår är att du hela tiden väljer att ta de billigaste hästarna som norm för vad en häst "bör" kosta. Det finns väldigt många hästar som säljs jättedyrt, men de vill du helt inte kännas vid.

Nej, det gör det inte. De är verkligen inte många. En hästhandlare som jag pratade med sa att antalet hästar som kostar över 800' som säljs inom Sverige ett tiotal om året. Den enda häst jag kan komma på som har sålts riktigt dyrt de senaste året är Tight Junction. Isac låg säkert högt också, när han gick över till Teldes ägo. Men de flesta - exvis Maserati - har stått för försäljning utomlands. Det finns inte många köpare med pengar i Sverige.

Jag har dessutom varit på vartenda championat de senaste fyra åren och jag vet rätt väl vilka svenska förmågor vi har inom landet. Det är inte många stjärnor som, man får anta, har betingat jättesummor som unghästar. Inte om priset ska återspegla kvalitet. Vår egen har tagit flera placeringar och kostade som sagt 50' som ettåring.

Självklart finns det hästar som säljs för mer än 80' innan de ens är inridna, men de är i solklar minoritet, vågar jag påstå. Snittpriset borde därför hamna långt därunder.

Så du tycker att jag ska skriva ut namn på de som köpt och sålt hästar i en viss prisklass här på ett forum? Du som inte ens vill avslöja vad du sålt dina uppfödningar för i snitt, av integritetsskäl (se citat nedan) :grin:

Du kan väl nämna vilka oupptäckta talanger vi har här i landet! Vore roligt att veta. Om några år, när 3-årstesterna kommer igång, lär vi väl få ett preliminärt facit.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt...
2
Svar
30
· Visningar
3 841
Senast: Sporthorse
·
Hästmänniskan Hej hopp allihop! Efter att ha ridit på ridskola och varit medryttare i X antal år känner jag sug på att köpa min första alldeles egna...
Svar
15
· Visningar
3 834
Senast: Kattennizze
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
852
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 559
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar