"Provtitta" unghäst (dressyr)

Sv: "Provtitta" unghäst (dressyr)

Men snälla du, du verkar ha lite problem med att hålla rätt på antalet nollor... Nyss skrev du om att 80´är dyrt för en tvååring och jag skrev att jag vet massor av hästar som säljs för de summorna eller mer. Då drar du upp att det inte alls är många hästar som säljs för mer än 800´...

Jag har också varit på championaten i stort sett varje år de senaste 10 åren, flera gånger som uppfödare till hästar. Men då kanske du förstår att man blir förbannad när okunnigt folk, som uppenbarligen inte har fattat hur fina fölen har varit alternativt har förstått att de är fina och ändå har försökt få dem så billigt=respektlöst mot mig, har bjudit 30´för dessa när de var lovande föl (att de var lovande är liksom ganska bevisat nu...) och att jag tycker att dessa personer är respektlösa/totalt okunniga och därmed har förverkat sina chanser att köpa häst från mig :grin:

Varför ska jag sitta här och skriva ut vilka av mina vänner och bekanta som har sålt/köpt hästar för 80´eller mer? Men du kan ju skriva ut vad det är för hästar som du själv har köpt och vilka hästar du vet har sålts billigt.

Men snälla du, du verkar ha lite problem med att hålla rätt på antalet nollor... Nyss skrev du om att 80´är dyrt för en tvååring och jag skrev att jag vet massor av hästar som säljs för de summorna eller mer. Då drar du upp att det inte alls är många hästar som säljs för mer än 800´...

Jag har också varit på championaten i stort sett varje år de senaste 10 åren, flera gånger som uppfödare till hästar. Men då kanske du förstår att man blir förbannad när okunnigt folk, som uppenbarligen inte har fattat hur fina fölen har varit alternativt har förstått att de är fina och ändå har försökt få dem så billigt=respektlöst mot mig, har bjudit 30´för dessa när de var lovande föl (att de var lovande är liksom ganska bevisat nu...) och att jag tycker att dessa personer är respektlösa/totalt okunniga och därmed har förverkat sina chanser att köpa häst från mig :grin:
.

Nej, inte problem med nollor. jag svarade på ditt påstående att 'väldigt många hästar säljs för jättemycket pengar'. Och då trodde jag inte att vi pratade 80 papp, för det har du ju hävdat är något slags normalpris.

Sedan kan jag iofs förstå om du blir irriterad på skambud, men som världsekonomin ser ut kan det vara något du får vänja dig vid. Finns det inte pengar så finns det inte.

Nej, inte problem med nollor. jag svarade på ditt påstående att 'väldigt många hästar säljs för jättemycket pengar'. Och då trodde jag inte att vi pratade 80 papp, för det har du ju hävdat är något slags normalpris.

Sedan kan jag iofs förstå om du blir irriterad på skambud, men som världsekonomin ser ut kan det vara något du får vänja dig vid. Finns det inte pengar så finns det inte.
Fast att folk som skambjuder inte har pengar är ofta bara bullshit, de värsta skambjudarna glider in med bilar som jag bara kan drömma om att köpa, det handlar om att de vill göra ett klipp som de sedan kan skryta om. Jag spyr på folk som skryter om att de minsann fick köpa den fina hästen skitbilligt av den korkade uppfödaren som inte fattade vilken fin häst det var. Samtidigt kan samma människa stå och oja sig över hur korkade uppfödarna är som inte förstår att det är köparens marknad och att uppfödarna borde förstå att man ska sälja föl för 25-30´. Vi uppfödare är liksom korkade oavsett om vi säljer billigt eller dyrt enligt vissa. Därför väljer jag att sälja mina föl till dem som är smarta nog att uppskatta fina, välstammade individer till hyggliga priser där jag får tillbaka mina utlägg utan att för den skull bli rik på affären. Trots allt föder jag upp för att det är roligt och jag inser att det är svårt att tjäna pengar på det, precis som att det är svårt att tjäna pengar på att vara ryttare eller att virka dukar eller what ever, men just därför vill jag sälja till trevligt och vettigt folk som jag kan/vill ha en framtida kontakt med och som har chans att utveckla hästen någorlunda vettigt. Annars är ju det roliga med hästuppfödning liksom borta... Hade jag tjänat en massa pengar på det så kunde man ju ta att sälja till otrevligt och okunnigt folk just för pengarnas skull, men varför hålla på med något där man behöver vara trevligt mot puckon OCH förlora pengar? Därför väljer jag att stroppa av skambudarna och istället sälja till och ha kontakt med trevligt folk.

Senast ändrad:

Fast att folk som skambjuder inte har pengar är ofta bara bullshit, de värsta skambjudarna glider in med bilar som jag bara kan drömma om att köpa, det handlar om att de vill göra ett klipp som de sedan kan skryta om. Jag spyr på folk som skryter om att de minsann fick köpa den fina hästen skitbilligt av den korkade uppfödaren som inte fattade vilken fin häst det var.

Just det har jag ingen erfarenhet av. Det jag har sett av sporten (och det är sorgligt) är att de flesta, med få undantag, går på knäna. Ridsportföreningar, uppfödare, tävlingsryttare, hästutbildare. De dyra lastbilarna är belånade, folk pantsätter villan för att ha råd med en fin häst. Sedan finns det kanske några som inte berörs alls, men de har väl troligen sina inkomster någon annanstans än just från denna disciplin.

Om jag sedan ska vara djävulens advokat och gå in i rollen som köpare måste jag nog säga att antalet solskenshistorier som jag känner till när det gäller just köp av föl är betydligt, betydligt färre än motsatsen. Det är en våldsam chansning eftersom man inte känner till något om temperament, ridbarhet, hållbarhet eller hur hästen kommer att se ut när den är färdig. Ska man då lägga 50', och ytterligare 20' om året fram till att hästen är färdig att ridas in, och ta proffshjälp till treårstestet, är notan lätt uppe i 125'. Blir hästen då klass 1, hade man med fördel kunnat vänta med köp och gjort en bättre affär. Med tanke på den matematiken är det inte så konstigt om folk håller i plånboken.

Jag tycker inte man ska ta det hela så personligt. Alla försöker givetvis att ombesörja sin ekonomi, men huvudsaken är ju att hästen får det bra, och i fallet med den unga och talangfulla hästen, att den blir rätt utbildad och visad. Jag hade utan problem sålt två avkommor billigt till en bra ryttare om jag visste att detta kunde garanteras. Då är det svårare med den köpare som erbjuder stora pengar, men har lite kunskap och rider dåligt.

Jag förstår precis hur du resonerar, men ibland är uppfödare väldigt dåliga på att sätta sig in i köparens situation. Det är trots allt den som kommer att ta över grimskaftet och bära kostnaderna för hästens fortsatta liv. Det måste man respektera och det är inga små summor det handlar om.

Annars är ju det roliga med hästuppfödning liksom borta... Hade jag tjänat en massa pengar på det så kunde man ju ta att sälja till otrevligt och okunnigt folk just för pengarnas skull, men varför hålla på med något där man behöver vara trevligt mot puckon OCH förlora pengar? Därför väljer jag att stroppa av skambudarna och istället sälja till och ha kontakt med trevligt folk.[/QUOTE]

Här känner jag att.. HUR DUM FÅR MAN BLI??

Jag kan verkligen inte tycka synd om människor som lyckas med sådant.

1. blodprov
2. egen veterinär
3. Ta med människor som vet vad de pratar om
4. Ta med en ryttare som är kunnigare och kan provrida.

Har hon köpt alla tre av samma hästhandlare??

Här känner jag att.. HUR DUM FÅR MAN BLI??

Jag kan verkligen inte tycka synd om människor som lyckas med sådant.

1. blodprov
2. egen veterinär
3. Ta med människor som vet vad de pratar om
4. Ta med en ryttare som är kunnigare och kan provrida.

Har hon köpt alla tre av samma hästhandlare??

tror det. En brittisk dam. Ingen jag känner personligen. Vet bara att hästarna kostade flera miljoner...

Då måste jag bara berätta en annan rolig historia.. haha oxå en brittisk rik dam som skulle köpa en häst var och provred och hästhandlaren/tränaren hade plockat fram en hel hög med djur ... däribland en ganska ordinär sak typ utbildad LA som hon blev förtjust i och hon frågade hästhandlaren/tränaren hur många tusen euro den kostade.. och han säger six.. och hon hörde lite fel och sa.. sixty? Han svarade direkt yes och hon köpte den :rofl::rofl:

Hallå liksom noll-koll bara massa pengar!

*kl*

Att bli lurad i hästaffärer är nog inte helt svårt. Rubinrot som dog i en hjärtinfarkt nu i våras gjorde efter att ett tydligen-i Sverige känt hjärtfel. När han såldes från Sverige fick de med alla intyg ang detta hjärtfel. När han sen förmedlades till sin nästa ägare missade de tydligen att berätta om felet för henne. Är nu en rättstvist mellan dessa parter.

För övrigt så kostar en häst vad säljaren sätter för pris och är villig att sälja för. Hästar är ingen produkt med fixerade priser. Samma häst kan dessutom bedömmas vara värd olika mycket beroende på vem man frågar och vad de är ute efter.

Min enda princip är att ska jag köpa häst ska den vara svenskfödd. Finns ingen anledning förutom om man ha ha något som inte finns i landet att köpa importerat. Den finns massor av talangfulla hästar i Sverige. Men det verkar tydligen bara utländska ryttare kommit på. Att en svenskfödd häst kanske kostar lite mer tror jag att man får igen i att den med all sannolikhet är bättre uppfödd. Förhoppningen är då förstås att det ska innebära bättre hållbarhet. Min erfarenhet är väl iofs inte att det är uppfödning som orskakar ohållbara hästar-det är dålig träning.

*kl*

Att bli lurad i hästaffärer är nog inte helt svårt. Rubinrot som dog i en hjärtinfarkt nu i våras gjorde efter att ett tydligen-i Sverige känt hjärtfel. När han såldes från Sverige fick de med alla intyg ang detta hjärtfel. När han sen förmedlades till sin nästa ägare missade de tydligen att berätta om felet för henne. Är nu en rättstvist mellan dessa parter.

Jösses. Jag tycker dock - till skillnad från Lancet - rätt synd om godtrogna köpare som råkar ut för sådant elände. Det är ju fråga om bedrägeri, i det närmaste.

För övrigt så kostar en häst vad säljaren sätter för pris och är villig att sälja för. Hästar är ingen produkt med fixerade priser. Samma häst kan dessutom bedömmas vara värd olika mycket beroende på vem man frågar och vad de är ute efter.

Så är det väl iofs med alla handelsvaror. Men prissättningen är väl ändå ett resultat av en förhandling eller överenskommelse mellan två parter? Visst, man kan välja att inte sälja, men om man lever på det blir det ju hemskt knepigt att hålla allt-eller-inget-linjen. Om inte hästarna är rasande bra, förstås.

Då måste jag bara berätta en annan rolig historia.. haha oxå en brittisk rik dam som skulle köpa en häst var och provred och hästhandlaren/tränaren hade plockat fram en hel hög med djur ... däribland en ganska ordinär sak typ utbildad LA som hon blev förtjust i och hon frågade hästhandlaren/tränaren hur många tusen euro den kostade.. och han säger six.. och hon hörde lite fel och sa.. sixty? Han svarade direkt yes och hon köpte den :rofl::rofl:

Hallå liksom noll-koll bara massa pengar!

:D:D
Samma kvinna? Jag kommer ev att träffa henne denna sommar, ska bli intressant att höra hur hon tänkte...

Jösses. Jag tycker dock - till skillnad från Lancet - rätt synd om godtrogna köpare som råkar ut för sådant elände. Det är ju fråga om bedrägeri, i det närmaste.

Så är det väl iofs med alla handelsvaror. Men prissättningen är väl ändå ett resultat av en förhandling eller överenskommelse mellan två parter? Visst, man kan välja att inte sälja, men om man lever på det blir det ju hemskt knepigt att hålla allt-eller-inget-linjen. Om inte hästarna är rasande bra, förstås.

Ja att det finns säljare som lurar köpare och dessutom gör det på hästarnas bekostnad är förstås riktigt illa:(.

Visst är det en förhandling, men till syvende och sist är det säljaren som bestämmer priset som denne vill släppa hästen för.

För mig luktar det rutten fisk lång väg.. Ingen är väl så dum att man köper tre hästar från samma hästhandlare när man nu fått söndriga hästar?? Det är inte så att hon köpte en som var kass och sen har hon fått byta in mot andra? Alltså inte köpt nya..

Jag kan faktiskt inte för mit liv tycks synd om tanten..

Sen är det ju också ganska ofta att när tanten den inte klarar av att rida hästen så letas det fel till de tillslut hittar något..

Fio: hahaha, den var bra! :D

KL

Jag har ju nyligen varit i hästletar svängen så jag känner att jag har rätt bra koll på priser och jag måste hålla med Hiddeous, en 2-åring för 80 i dagens läge är en utopi. Om jag vore uppfödare till TS häst skulle jag skutta hela vägen till banken!
Hur man än vänder o vrider på saker och ting så är det ändå marknaden som styr priserna. Alla de hästarna som jag provred, 4-5 åringar i prisklass 40-150, finns kvar har jag sett. Ingen är såld.

Det är bara att gratulera de uppfödare som har så bra ryttarkontakter att de får sålt på det sättet men jag gissar att de flesta hobbyryttare gör som jag, kollar annonser på Hästnet och åker sen o provar/tittar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt...
2
Svar
30
· Visningar
3 841
Senast: Sporthorse
·
Hästmänniskan Hej hopp allihop! Efter att ha ridit på ridskola och varit medryttare i X antal år känner jag sug på att köpa min första alldeles egna...
Svar
15
· Visningar
3 834
Senast: Kattennizze
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
852
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 559
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar