"Provtitta" unghäst (dressyr)

Sv: "Provtitta" unghäst (dressyr)

Jag betalar hellre vad det kostar än att pruta och förstöra en marknad som jag själv kan bli del av om mina hästar en dag ska säljas. Hur ska jag kunna motivera ett pris på 150000:- för en väl inriden 3-åring om det går att köpa för 40000-45000?

Den marknaden är redan ett faktum, eftersom vi har haft ekonomisk nedgång rätt länge nu. Vad annat är då att vänta? Gör man inte vinst på sin verksamhet får man dra ner den eller lägga ner helt. Så enkelt är det.

Sedan är det stor skillnad på en inriden och bedömd individ, och en ohanterad unghäst som är två år. Uppfödare som klagar på vad det kostar att ta fram en 3-åring borde testa att utbilda en häst vidare till grand prix!

Ja, säkert, men det finns åtskilliga som är billigare också. Vad menar du med "riktigt bra"?

Poängen här är ju heller inte vad uppfödaren eller ägaren anser att hästen är värd, utan vad människor har råd/är villiga att betala. Skulle TS säga nej till att betala 90' för denna tvååring, står sannolikt inte en kö av människor i rad med nya bud. Alltså blir uppfödaren så illa tvungen att släppa den billigare. Annars har han eller hon inridningskostnader på cirka 40' att vänta (såvida man inte kan utbilda själv). Att släppa hästen för 75 är alltså en bättre affär än att behålla.

Varför ska jag som spekulant förutsätta att uppfödaren vill sponsra mig med en bra häst för det är ju just det denna den gör när hon går ner i pris?

Jag är utan tvekan beredd att betala för en bra unghäst med eftersom jag är medveten om att annars kommer det sluta med att vi bara har hobbyuppfödaren som tar ett-två föl för att dom vill ha avkommor på sitt söta sto och avlar enbart med hjärta men utan kunskap.

Jag går själv enbart ner i pris på unghästar där det är en tillräckligt meriterad ryttare som spekulant för att jag ska kunna vara relativt säker på häst kommer meriteras med unghästchampionat osv.

/Camilla

Och hur ska den marknaden vända?

Kan du förklara för mig hur en verksamhet ska gå med vinst om man säljer välstammade och väluppfödda unghästar för 40000-50000 efter 2 år?

Jag håller med dig.

Ni andra: Har ni kollat på hästmarknaden idag? Inte många hästar som säljs. inte ens dom som kostar 40-45tusen

Varför ska jag som spekulant förutsätta att uppfödaren vill sponsra mig med en bra häst för det är ju just det denna den gör när hon går ner i pris?

För att annars får hon/han inte sälja. Det är ju så marknadskonomin fungerar när det gäller precis allt annat. Varför skulle just hästar och uppfödare vara ett undantag? Vi har redan en på tok för liten avel för att kunna ta fram konkurrenskraftiga hästar. 1380 dräktiga ston i år - knappast bas för en framgångsrik avel.

Och hur ska den marknaden vända?

Kan du förklara för mig hur en verksamhet ska gå med vinst om man säljer välstammade och väluppfödda unghästar för 40000-50000 efter 2 år?

Men snälla hur marknaden ska kunna vända det handlar ju om hela världsekonomin :confused:

Inte på annons men de uppfödare jag har kontakt och samarbete med säljer sina avkommor. Ett fåtal är kvar som 3-åringar. Nästan alla går via kontakter.

Ur en nationalekonomisk aspekt är avelsverksamheten försumbar. Jag har väldigt svårt att tro att de som spekulerar på hästar i högre prisklasser tillhör de som påverkats av industrialismens nergång. Tjänstesektorn har i kärnländerna har klarat sig hyfsat bra.

Då handlar det knappast om priser på 150.000 utan unghästar för flera miljoner.

Så du menar att en person med en vanlig inkomst köper en unghäst för 150000:- och har råd att hålla den?

Ur en nationalekonomisk aspekt är avelsverksamheten försumbar. Jag har väldigt svårt att tro att de som spekulerar på hästar i högre prisklasser tillhör de som påverkats av industrialismens nergång. Tjänstesektorn har i kärnländerna har klarat sig hyfsat bra.

O jo! Det enda segement som klarar sig hyfsat - kanske - är de hästar som är/kan bli mästerskapshästar i Grand prix. Alla andra har känt av nedgången big time. Jag har själv en häst som är utbildad prix st georg, som har varit med i nästan varenda final i Falsterbo/Breeders, deltagit i UVM, med mera. Och vad är buden på den? Jo, den vill folk låna gratis! De vill förstås väldigt gärna ha hästen, men ingen - nästan - har pengar att köpa. och då spelar det ingen roll om jag har utbildat den för 600'.

Priset beror på individ men ingen har sålts för 30000-40000.

De mindre lovande, alt de vars kvalitéer är svåra att avläsa som så unga, kostar som ettåringar kring 50000-60000. Som 2-åringar runt 80000:-.

De som kommer (om de håller osv.) att gå högre klasser går för betydligt mer.

De mindre lovande, alt de vars kvalitéer är svåra att avläsa som så unga, kostar som ettåringar kring 50000-60000. Som 2-åringar runt 80000:-.

Jag skulle inte räkna med att få ut mer än cirka 65' för en tvååring, hur lovande den än är. Alldeles för svårt att bedöma en så ung häst. Som jämförelse kan du hålla i minnet att Sveriges och Danmarks bästa föl 2010, Stigma, såldes för 90' danska kronor. I Danmark!

Jag har extremt svårt att tro att någon idag köper en mindre lovande 2 åring för 80.000 spänn men om så är fallet så förstår jag inte varför uppfödarna idag skriker i högan sky i varje ridsports/avelssida om att dom inte kan eller får sålt sina hästar :confused:

klart att det är svårt. Beror på storleken på avelsverksamhet och storleken av kontaktnät. Kan tillägga att de riktigt bra sällan säljs till svenska köpare. En väninna till sålde en 09:a i höstas efter bruksprov för betydligt högre belopp. Jag är inte naiv, jag vet att de är dessa hästar som de lever på att ta fram. Men fortfarande förstår jag inte hur man främjar seriös avel med omsorg och kvalité genom att pruta på 80000:- för en tvååring.

klart att det är svårt. Beror på storleken på avelsverksamhet och storleken av kontaktnät. Kan tillägga att de riktigt bra sällan säljs till svenska köpare. En väninna till sålde en 09:a i höstas efter bruksprov för betydligt högre belopp. Jag är inte naiv, jag vet att de är dessa hästar som de lever på att ta fram. Men fortfarande förstår jag inte hur man främjar seriös avel med omsorg och kvalité genom att pruta på 80000:- för en tvååring.

Försöker du främja en lukrativ bostadsmarknad genom att erbjuda mer än marknadspriset för ett hus? Knappast, va? Varför skulle någon vilja göra så med hästar, som är en betydligt sämre affär hur man än räknar?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt...
2
Svar
30
· Visningar
3 841
Senast: Sporthorse
·
Hästmänniskan Hej hopp allihop! Efter att ha ridit på ridskola och varit medryttare i X antal år känner jag sug på att köpa min första alldeles egna...
Svar
15
· Visningar
3 834
Senast: Kattennizze
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
852
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 559
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar