Provridning

oxer

Trådstartare
Hej!

Till helgen ska jag iväg och titta på häst och det blir min allra första provridning :D Lite nervös så därför vore jag väldigt tacksam för alla era tips om vad man ska tänka på, komma ihåg att fråga om eller kolla på som är extra viktiga... Hur man lägger upp ridningen? Hur länge är rimligt att rida? Osv osv ni förstår att jag inte är helt van vid situationen ;)
Det är en yngre hopphäst det är frågan om!

Tack för hjälpen!
 
Sv: Provridning

Det är både kul och svårt. Det svåraste är nog att vara kritisk. Det första jag tycker du ska göra är att ta en riktig funderare på vad du vill med ditt hästägande. Satsar du på täning och tävling? Skogsmulleridning? etc Försök sedan att se om just den hästen du provar passar till det. En oprövad unghäst är ju naturligtvis svårare att se vad den kommer att klara.

Sedan hade jag tagit med mig en erfaren tränare eller annan som kan hjälpa dig att se om hästen är rätt för dina mål.

Något jag tittar på är också var hästen är när jag kommer. Redan på ridbanan? För mig är det varningklockor. Jag vill se hela proceduren, gärna hämta en lerig häst från hagen.

Videofilma både när den blir visad av ägare (annan ryttare) och när du själv rider. Hur mycket och vad du rider beror ju på vad hästen kan. Men titta främst på att grunderna sitter, d v s går fram för skänkel och försöker göra som du vill. Att det inte blir perfekt första gången är inget att hänga upp sig på.
Om det inte är för långt, prova mer än en gång. Lasta gärna och rid på ett annat ställe än där den är van vid.Det är också en viktig bit om man vill ha en tävlingshäst. Kan jag lasta den själv eller det krävs flera personer? Har jag alltid lasthjälp om jag vill köra den någonstans? Hur står den i transporten? Detta är ju en träningssak naturligtvis men det kan vara viktigt att en hästens attityd.

Sist men inte minst - tänkt efter hur känslan är och då menar jag allt runt omkring också. Vad får du för intryck av ägaren (säjaren)? Hur ser utrustningen ut? Hur ser det ut där hästen står?

Kolla hur många ägare hästen haft.
Kolla hur den är försäkrad!

Lycka till!
 
Sv: Provridning

När jag provrider vill jag göra hela proceduren, som Raja säger. Hämta från hagen, hantera, göra iordning. Så be ägaren om det innan du kommer, så hen inte serverar en färdigsadlad häst, för jag blir också misstänksam om det är så.

En del vill att ägaren visar hästen först, en del inte. Jag tycker att det är bra om ägaren/beridaren rider först, så du kan se hur hästen går när den rids av den som har hittat knapparna. Det blir ju ändå inte perfekt första gången man rider en ny häst :)

Känn på hästen i alla gångarter i båda varven. Rid lite sidvärts. Lyssnar hästen på signalerna du ger?
Skutta ett par hinder (antar att du ska hoppa med hästen).
Rid ut en liten sväng i skogen också, tycker jag. Då får du se om hästen är trafiksäker.

Prova att lasta hästen också, som Raja säger.
 
Sv: Provridning

Jag provrider sällan några välutbildade stjärnor, så jag nöjer mig med att känna av hur hästen rör sig och hur den svarar på hjälperna. Svarar den bara framåt och tar en förhållning så brukar resten funka också.
 
Sv: Provridning

Om hästen uppfyller de önskemål man har "på pappret" så är det viktigaste för mig hantering. Kan hästen vara själv. Kan man rida ut själv.
Är den tittig, sticker, nervös.
Jag vet många som har blivit besvikna på sin nya häst för att det inte går att använda som det är tänkt, man blir rädd och slutar rida eller säljer den. Är man själv tillräckligt duktig ryttare att hantera dessa problem om de uppstår.
Trevlig med stabilt psyket är det absolut viktigaste om vi inte pratar elitnivå.
Det behöver inte betyda att hästen inte är pigg, väldresserad eller gammal.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 903
Senast: Amk
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 860
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 060
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp