provning av ny dressyrsadel, vad tycker ni??

Sv: provning av ny dressyrsadel, vad tycker ni??

hoppas hon har rätt då. men i mina öron låter det lite osannolikt att en rundbossad sadel ska ligga bra när båda albion och kieffer glappar. :crazy:

försök iaf få nån garanti om att den ska passa hästen, annars pengarna tillbaka.

Men det kan väl inte ha med formen på bossorna att göra, det måste väl ha med bomformen att göra?:confused: Det verkar ju som att det är något fram i bommen som gör att alla sadlar glappar? Det märks väldigt tydligt när man drar åt sadelgjorden för det är främst då som hela sadeln lyfter bak.:(

om du inte bor jätte långt från mej kan du få prova min jagga( jag bor söder om sth)jag vet vilket helvete du går igenom, jag provade ca 50 sadlar som passade mitt handikapp och min lite knepiga häst så kan jag hjälpa så gör jag det.
har tyvärr ingen bild å honom med sadeln på. dumt va. men så här ser han ut i ryggen iallafall. här är han dock ganska omusklad, hade bara varit igång en månad. men du ser överlinjen när den är rå iallafall
20389347.jpg

Jättegulligt verkligen!:bow: Jag bor i Södertälje o hästen står i Nykvarn. Vad har du för bomvidd på din sadel? Din pålle ser ut att ha mer manke än min lillskit.:p

Slänger in en bild på min plutt så du ser hans numera förhatliga rygglinje..

15314917.jpg

PS Jag vill verkligen TACKA ALLA som är med och hjälper till och engagerar sig i mitt problem!!:bow::bow::bow:

det har med båda form och bossor att göra - en rak bom blir ännu rakare med kilbossor eftersom anläggningsytan blir annorlunda.

jag tycker inte din häst ser extremt rak ut på bilden, trots att han står och sträcker ryggen. så problemet kommer säkert när han rör sig. kanske kan lägga bommen åt fel håll??:D

Ja får be sadelmakaren vända på den.:angel::rofl: Det är så sjukt för när man lägger på sadlar på honom så tänker man: ja men den här ligger ju helt ok.. Sedan så sänker han huvudet lite eller så sätter man på gjorden och då lyfter hela sadeln bak.... Inte lite heller utan vi pratar om typ 5-10 cm.:eek::eek:

Lägger en in en bild så alla kan se vilka problem vi har!!:o
Detta är då min Bates Caprilli, den ligger jättebra när han står still i stallgången, lättar lite när man drar sadelgjorden och ser tydligen ut så här när man rider lätt.

21839337.jpg

Ser ut som att sadeln är för vid framtill så att den tippar framåt= lättar bak.;)

Oj:eek:

Tänkte också att den verkar vara för vid, undrar om det verkligen är bommens böjning:confused: Så extremt ovanlig rygg ser ju inte din häst ut att ha? Även om den är väldigt rak på den uppställda bilden så har den ju det hitersta bakbenet sträckt bakåt vilket sänker korset. Hur ser hästen ut med båda bakbenen på plats?

Man ser ju inte hela ryggen med sadel självklart men det ser inte extremt ut? Är det inte något annat som är fel? Det ser faktiskt mera ut som att den är för smal för sadeln framtill, kanske bakom manken precis, och över ryggen tex, så att den tippar ner för djupt? Att bossorna är felformade för ryggformen på bredden liksom, om nån fattar vad jag menar:confused: Har han mer takformad rygg tex?

Fast nu gissar och svamlar jag bara, förstås, har ju inte ens sett hästen irl så det är bara lösa tankar, förstås.

Senast ändrad av en moderator:

Min tanke förut var oxå att den var för vid, men jag bytte till ett smalare bomjärn och den beter sig likadant ändå.:eek: Jag har även en sådan där mätgrej som man kan köpa till Batessadlarna och enligt den så ska han ha ännu vidare järn. Kan inte sätta smalare järn än det jag har i nu för då kommer den klämma runt manken. Jag får in ungefär tre fingrar och vinkeln mot hans sida är bra med detta bomjärnet som är normalvidd på.

Alla tankar och funderingar är välkommna till slut kanske vi träffar rätt!:bow::bow: Jag är bara glad om folk orkar engagera sig!:bow:

Där sa du faktiskt något, han har nog lite takformad rygg?? Det kanske är därför alla sadlar ligger så illa, han kanske behöver mer takformade bossor? Hmm tål att tänkas på! Han är ganska bred framtill runt manken men sedan så sluttar han mer. Ska försöka ta lite bilder när jag kommer till stallet idag.

Senast ändrad:

Jag tycker att Batesen ser för smal ut:o. När den lättar så mycket som den gör hamnar den ju i "jämnvikt", den borde ju ser toksmal ut när den bara ligger på hästen?

Jag har förresten ett nytt förslag på sadel! Visserligen tokdyr och ingen vet väl om den är så himla bra än... Men Prestige D1 kanske skulle vara något? Den ska tydligen vara det rakaste Prestige har gjort och ska också lämna mycket plats för stora bogar. Får uppfattningen att din häste har det?

Där sa du faktiskt något, han har nog lite takformad rygg?? Det kanske är därför alla sadlar ligger så illa, han kanske behöver mer takformade bossor? Hmm tål att tänkas på! Han är ganska bred framtill runt manken men sedan så sluttar han mer. Ska försöka ta lite bilder när jag kommer till stallet idag.

Ja det ser ut lite så, bredare vid manken men strax bakom lite smalare:confused:

Han har väl inte utvecklat manken helt ännu heller utan den blir nog lite större med tiden.

Kanske är just kombinationen av detta :confused:

Ja du får ta det för vad det är, bara spånerier utifrån bilderna:D, men det ser verkligen inte kul ut när de lättar så mycket, förstår att det blir jättesvårt:crazy: Det går ju inte heller att specialbeställa till en unghäst som ändras hela tiden, om man inte är miljonär:crazy:

Du den var dyr!!! Tyckte den var lite lik Equipen till utseendet och den är ju typ 7000:- billigare och då måttsyr dom, så då satsar jag nog mer på dom. Men idén var inte dum!:bow:

Jag tycker att Batesen ser för smal ut:o. När den lättar så mycket som den gör hamnar den ju i "jämnvikt", den borde ju ser toksmal ut när den bara ligger på hästen?

Fast då borde den väl snarare tippa bakåt? Hur skulle den kunna vippa upp så om den är för smal fram:confused: Får inte ihop det?

Men jag tror nog i o f s super testat alla bomvidder så att det inte är det problemt, varken för vid eller smal.

Fördelen med Equipesadlarna är att dom går att bygga om i princip hur mkt som hellst. Så även om jag specialbeställer så går den att göra om när han ändrar sig! Kostar väl sisådär ca 2000-3000:- att göra om den, men vad har jag liksom att välja på..:eek:

Nu har jag kommit hem från stallet och har lite foton att visa. Provade oxå en stallägarens hoppsadel med extremt takformade bossor och hör och häpna, den lättade inte alls. Den var i och för sig ngt för smal för honom och lite för mkt takformad, men ändå. Känns som ett framsteg!!:bow:

21870145.jpg

21870146.jpg

21870149.jpg

21870147.jpg

21870150.jpg

Du den var dyr!!! Tyckte den var lite lik Equipen till utseendet och den är ju typ 7000:- billigare och då måttsyr dom, så då satsar jag nog mer på dom. Men idén var inte dum!:bow:

Jag vet att den är galet dyr:eek:! Men trodde faktiskt att en måttbeställd Equipe låg i samma prisklass? Är jätteförvånad att den var så mycket "billigare".

är det en butet? du får köpa en sån i dressyrmodell då ju.:)

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
988
Senast: Barret
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 872
Senast: caballus
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: Shixle
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 144
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V