provning av ny dressyrsadel, vad tycker ni??

Sv: provning av ny dressyrsadel, vad tycker ni??

Problemet med Albion är att jag upplever att jag hamnar i stolsits i dom med

Förhoppningsvis så får du möjlighet att prova en Albion på fredag. Var någon som sa att om den ligger bra på hästen så hamnar man inte lika lätt i stolsits.

Jag var ju inne på att köpa Albion till Heddan men enligt sadelprovarna så är de för breda för henne fram.. eller hur det nu var...:angel: Minns inte riktigt. De plockade inte ens fram någon för att testa på henne.

M trodde ju också på Albion och Kiefer när du var här och testade min. Om Albion är den absolut bästa för honom så får du lära dig rida i den...:p:rofl:
Finns ju begagnade till väldigt bra pris samt att de ändå verkar vara bra kvalitetssadlar!:idea:

PS. Hur tusan tror du jag såg ut i vegan efter att ha suttit fastkilad i en M&N ett par år...:eek::bump::eek::bump: Det var bara att lära sig rida i den.

Jodå jag har funderat på luft, gillar det skarpt. Har luft i min Bates men då Cairsystemet. Fungerar oxå bra men inte på samma sätt som Flair. Blir det att byta sadel och den är ullstoppad så lutar det nog åt att jag installerar Flair i den.

Har inte provat Kentauer, har heller ingen erfarenhet av dom. Har du någon bild på hur dom ser ut?

En kompis har en Albion som hon kommer med till stallet i dag, så vi får se hur den ligger.. Den är dock ganska gammal och jag vet inte modell på den. Skiljer det sig mycket på dom olika modellerna??

Jag såg på deras beg lista att dom hade flera albion inne så vi får se om någon av dom skulle passa. Om han inte kan få ordning på min Bates vill säga..:bump: Ja hittar jag bara en sorts sadel som passar på honom då blir det väl till att lära sig rida i den..:eek:

alltså pfiff amaretton är rak i bommen, och faktist skön att rida i och om det nu ändå är en unghäst du letar sadel till så är det ju en bättre budget sadel:idea:

Du kanske kan prova Jeremy Rudge? De är väl raka och finns dessutom med luftstoppning!

Ja det tänkte jag med, så jag släpade med mig en JR när jag ändå lånade Childericen.. Det var normal bomvidd på den och den var skrattretande smal!! Den låg typ 2 dm ovanför hans manke.:rofl: såg inte klokt ut!! Jag vet inte hur vida dom kan bli, jag menar denna sadel skulle ju vara normal bomvidd och den var sjukt smal:confused:

Den ser alldeles för svängd ut för min raka pålle, men tack för tipset.:bow:

Är ju jätteolika från märke till märke med vad som benämns "normal". En väldigt vid JR kanske passar? Finns kanske någon här som har koll på grader osv i vidare storlek?

Håller med, det är ju jätteolika från märke till märke. Jag blev bara så snopen, jag menar jag har ju normalt järn i Caprillin och den känns ok i vidden. Childericen är dock vid i bomvidden men jag tänkte att typ franska märken är lite mindre..:p

Har varit iväg i dag och provat massa sadlar. Ingen passade!!!:( Vi provade Kiefer, Albion, Wellington, Amerigo, Kentaur m m. ALLA lättar bak, SUCK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har i alla fall bestämt mig efter att ha pratat med en kvinna som provar ut Equipesadlar att det förmodligen blir en sådan.. Billigt och bra.. NOT!!!! Fördelen är ju då att dom bygger sadeln efter honom och när han sedan ändrar sig så får vi bygga om den. Jag menar han kommer ju alltid att vara rak i ryggen även om han ändrar bomvidd och dyl. Tydligen så kan dom byta bomvidd och paneler och dyl om han ändrar sig, skulle kosta ca 2000-3000:-/ ändring Men då slipper jag detta jagande.. Var på två ställen och dammsög efter sadlar idag, men inget passade som sagt...

Har ridit några dagar i hoppsadeln som ligger bra på honom och han har blivit en ny häst, inte alls så springig och spänd som han har varit i början på passen jämt. Så det har nog varit hans sätt att försvara sig mot sadeln.

Idag när vi lade på Batesen för att se om vi kunde stoppa den på något sett så fick jag mig en rodeo tur, han talade mkt tydligt om att den ville han inte ha på ryggen..:eek:

Usch, det är jobbigt att leta sadel...

Jag har alltid fått intrycket av att Equipe har svängda bommar, men jag har ingen egen erfarenhet av dem...

Har du provat någon Anky-sadel? Jag hade en sådan tidigare och den modellen jag hade var i alla fall väldigt rak. (kan nog gräva fram någon bild om du vill se)

Vilken av Amerigos modeller var det du provade? CC är väl den som ska vara rakast.

Lycka till med letandet!

På ett av ställena jag var på så pratade dom om någon ny Anky sadel som heter Salinero som skulle passa raka ryggar. Det tråkiga är ju att om han växer ur den så får jag börja om igen.... Har ingen lust med det!! Equipe skulle ha flera olika sorters bommar och det fanns en som skulle passa extremt raka hästar. Så jag hoppas på den!:bump:

Man kan ändra bomvidd själv på den nya Anky-modellen ;)

Har aldrig sett/hört någon Equipe med rak bom, det var därför jag undrade. Men det märker du ju när du provar! Du får informera oss om vad det blir till slut.

Senast ändrad av en moderator:

jag är lite tveksam till att equipe är så rak. passa på så att dom inte lurar dig bara...

Jag läste någon tråd där Olgaklara hade liknande problem som jag och hennes häst fungerade en Equipe på. Visserligen en hoppsadel men ändå. Skrev och frågade henne om den fortfarande fungerade och det gjorde den, hon var jättenöjd.

Jag är lätt desperat då jag inte vet vad jag annars ska göra??:confused:

kl

hej har du provat Jaguar deepseat. min häst är ganska rak i ryggen o trodde inte den skulle passa, men jag har provat massor av sadlar o trodde att den absolut inte skulle passa.
nu visar han tydligt att ingen annan sadel duger

Nej den har jag faktiskt inte provat, har fått för mig att Jaguar är svängda i bommarna. Min pålle är inte lite rak, han är spikrak och blir nästintill "felvänd" när han jobbar..

Du har inte lust att lägga ut en bild på pålle med och utan sadel? Det vore guld då jag inte orkar flänga runt så mkt mer..:bow:

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
988
Senast: Barret
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 872
Senast: caballus
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: Shixle
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 145
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama