provning av ny dressyrsadel, vad tycker ni??

Sv: provning av ny dressyrsadel, vad tycker ni??

aha okej, ja dom finns ju som dressyrsadlar också. fast om man kollar på bilden så ser den jättesvängd ut. jättekonstigt att den glappar mindre! men det kanske är en svängd sadel du behöver då. :confused:

Vad man ser olika, men jag är ju ingen sadelexpert..

Jag tycker inte den ser svängd ut. Min Pessoa ser mer svängd ut men är ganska rak.

Super:

Ja den är ju för smal och för extremt takformad, men kanske lite mittemellan:confused:

Jo den är för smal och för takformad för honom. Det var bara för att testa om det är så att takformade bossor är det som vi har missat och just nu känns det faktiskt så. Tack så mkt för tipset.:bow:

Centaur: Den är nog mest svängd längst bak bara, men jag måste erkänna att jag själv blev förvånad. Den hade inte ens en tendens till att lätta.:bump: Jag tror dock ändå att jag satsar på Equipe, tror att dom oxå är lite takformade men inte så extremt kanske.:idea:

Tänkte oxå att jag ska prata med utprovarna på Equipe om man kan få korta bossor för att få större bogfrihet. För när jag har haft sadlar med vanliga bossor på så känns det som att han får två stora "bullar" på var sida lite längre ner. Nu när jag rider i hoppsadeln så får han inte dom och idag när jag red ut så lät jag honom länga i en uppförsbacka och j***ar vad han längde.. Han hade heller inga problem att länga ut halsen som han annars har svårt för, nu var det inga som hellst problem, gick lång och låg med näsan väl framme.:banana:

den kan ju liksom inte lätta så mkt mer baktill, den är redan så uppsvängd.:p

skulle tro att det är därför den funkar, den delen av ryggen som blir så rak kommer ej i kontakt med sadeln.. men funkar det så är det ju kanon.

flash; vad har du för pessoa då??????????? den jag hade var spikrak, rakare än albion..

Senast ändrad:

Nja när sadlarna har lättat så har dom börjat lätta redan typ mitt under sadeln. Forestiern lättar ju bara sista centimetrarna, tycker i alla fall jag, när jag kände under bossorna så låg dom an ordentligt ända till där den ska lätta sas.

Lägger till två bilder för att illustrera.;)

21877697.jpg

21877698.jpg

Senast ändrad:

fast bates'en lättar väl inte alls när hästen står still?
jag tror inte forestiern är optimal, men det kanske är det bästa du hittar i nuläget.

den kan ju liksom inte lätta så mkt mer baktill, den är redan så uppsvängd.:p

skulle tro att det är därför den funkar, den delen av ryggen som blir så rak kommer ej i kontakt med sadeln.. men funkar det så är det ju kanon.

flash; vad har du för pessoa då??????????? den jag hade var spikrak, rakare än albion..

Skrev att den SER mer svängd ut. Utseendet kan bedra...Jag tycker inte forestiern ser svängd ut nämligen, utan rätt rak.

Men nej den är ju inte optimal, heller. Men kanske lite åt rätt håll, bara, jag vet inte.

Super:
Jag vet att en bekant som hade en helt måttitllverkad Equipe trots allt fick problem med passformen (när ryggen bla blev bredare hästen rundare:o) just pga equipen var en aning mer takformad än hennes andra sadel. Det gjorde att det tryckte på hästens rygg, så som man ser att forestiern skulle kunna göra på din, bossorna ligger ju i vinkel mot ryggen s a s inte utmed.
Den skullle ändras, enligt åf men det blev aldrig bra, trots flera turer (till Italien..tror jag) och musklerna hämtade sig inte förrän hon bytte sadel.

Vill inte göra dej orolig och kan verkligen inte sånt här men jag tror att de inte går att göra om hur mycket som helst, det ska ju passa på alla ledder:crazy: och det är verkligen svårt, din utvecklas ju hela tiden, som unghäst, så det kan se helt annorlunda ut senare än nu.
Så kolla verkligen vad som går att åtgärda innan du beställer en så dyr sadel:crazy:
Har du haft amerigoprovare ute? De har väl ändå också en hel del modeller och man kan byta hela sadeln vid behov.

Enklast måste ju vara att göra som sadelprovarna rekommenderade dig. Rid i hoppsadeln nu tre-fyra månader så att han får bygga på sig mer muskler.
Han trivs ju i den och jobbar avspänt. Tror att det är viktigt att du är väldigt försiktig med tanke på att han visar tendenser till sadeltvång.

Som M sa, nu får du inte tänka egoistiskt utan i första hand tänka på hästen. Det är heller inga problem att visa gångarterna i hoppsadeln på kvaliten. Han kommer säkert göra sig bättre i den än i någon dressyrsadel som ligger halvbra.

Ha inte så bråttom, han är ju bara en liten bebis och tanken är väl att du ska ha honom i många år eller hur!

Jag ska inte köpa en Forerstier utan det är mest ett test för att testa tesen om han behöver mer takformade bossor.;) Batesen lättar lite redan när man drar sadelgjorden, den här lättade inte alls fast man drog sadelgjorden. Men det är ju möjligt att den börjar lätta när man rider sedan det vet jag inte och jag tänker inte provrida i denna eftersom jag tycker den var alldeles för smal och föör takformad.

Jag tänkte prova men är Equipen lika extremt takformade som Forestiern så hoppar jag över för den är som sagt alldeles för takformad redan nu. Jo det är ju sant att det är svårt att ändra själva bomformen på sadeln men bomvidden ska ju i alla fall gå att ändra. Vi har lagt flera Amerigos men ingen av dom har passat, men det är möjligt att dom kan fixa till det om man träffar dom.

Jag tror tyvärr inte 3-4 månader hjälper så mkt för även om han musklar sig (han är ju inte direkt muskeldegenererad nu heller) så är han ju fortfarande inte färdigväxt för det och jag har inte lust att sitta och rida i hoppsadeln dom närmaste åren..;) Självklart så kommer jag inte köpa en sadel som inte ligger bra på honom och som han inte trivs med! Så jag kan inte se att det är egoistiskt att vilja ha en dressyrsadel, det är ju faktiskt inte särskilt kul att åka och dressyrträna i hoppesadel, tycker i alla fall inte jag. Han har aldrig visat sadeltvångstendenser förrut och igår när jag var ute så var han hur avslappnad som hellst, det var ju ganska spänd miljö där vi var så det underlättade ju inte.:idea:

Amerigo är ju dessutom ca 5000:- dyrare än Equipen..:(

Amerigo är ju dessutom ca 5000:- dyrare än Equipen..:(

Men dom är värda varenda krona kan jag säga.
Maria på Ridin gjorde UNDERVERK med min häst du vet vilket helvete jag hade, och jag har provat nästan ALLT som finns under flera års tid. Åker aldrig till ngn annan än henne i framtiden med mina hästar.

Har skickat PM

men du, vad har du för hoppsadel?? kan du inte köpa en likadan fast i dressyrmodell? :idea:

Har du ridit i Amerigo på honom eller bara lagt på? Vad är det för sadel som han kändes fin i nu?

Det är ju det jag hadde.;) Hoppsadeln är en Bates Caprilli Close Contact men den är lite mer takformad i bossorna än dressyren har jag kommit fram till.:(

Nej jag har inte ridit i Amerigo eftersom dom låg så illa från början. Jag har nu en Bates Caprilli Close Contact flatback som jag rider i och den trivs han jättebra i.

Jo jag vet att du har varit jättenöjd med dom, men jag börjar med Equipen och fungerar inte den så kommer jag gå vidare till Amerigon.;)

aha men vad konstigt att den ligger bra när dressyrmodellen ligger så dåligt. skumt!

du skulle ju kunde kolla på anky-sadlarna. dom är raka och har ganska takformade bossor. går även att ändra bomvidd på dom nyare.

Ja visst är det skumt! Tror faktiskt att det dessutom har lite med infästningarna av sadelgjordstropparna oxå, förutom att den är lite mer takformad. Infästningarna på dressyren är ju framme i ortsbenen samt v system medans hoppsadeln har vanliga traditionella korta stroppar som är fästa mitt på sadeln. Misstänker i alla fall att lite av problemet är där..

Jo jag ska kolla dom, men det tråkiga med dom är att dom finns bara i svart och lite fåfäng måste jag erkänna att jag är...:o Vill hellst ha brun sadel.:angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
988
Senast: Barret
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 872
Senast: caballus
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: Shixle
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 144
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30