provning av ny dressyrsadel, vad tycker ni??

Sv: provning av ny dressyrsadel, vad tycker ni??

*kl*

Vet inte om de har varit uppe tidigare i tråden. Men visst kan Jensen skräddarsy sadlar åt häst och ryttare?

jo tänkte på det igår kväll faktisk. :) dom gör väldigt raka sadlar också.

dock har det ju varit en del trådar här där folk varit väldigt missnöjda med jensen.

Jag har oxå hört mycket dåligt om dom så jag har inte haft dom i åtanke.

Har nu bokat sadelutprovning med Equipe den 23/7 så får vi se hur det går. Jag frågade om man fick någon form av garanti att den skulle fungera efter utprovning och det fick man. Fungerade den inte så skulle den skickas tillbaka och göras om.

Hon sa dock att om sadeln blev väldigt specialbeställd så hade hon svårt att ta tillbaka den om jag sedan inte vill ha den. Så om hon tror att det kommer behövas stora justeringar så får vi ta den diskutionen då. Är inte så säker på att jag vill ta risken att bli sittandes med en väldigt specialbeställd sadel som inte passar och inte går att sälja... Men som sagt har vi tur så kanske dom passar utan några jättestora justeringar, hoppas får man ju göra i alla fall..:bump:

Tack. :bow::bow:

Delvis *kl*

Är det någon som har erfarenhet av sadelmärket Black Country?? Kikade på sådanan och dom var faktiskt riktigt fina och riktigt fint läder. Man fick en ny måttbeställd för ca 17500:-. Jag tvekar dock pga att om jag skulle behöva sälja den så kanske den blir svårsåld pga att ingen känner till märket??:confused: Jag tänkte jag skulle ha dom eller Amerigo som reservplan..:angel::eek:

Är det ingen som känner till Black Country??:confused:

Jag provade av ren nyfikenhet en Jaguar idag och den fungerade inte alls. Dels var den alldeles för smal och dels så lättade den bak trots att den var för smal.:( Jättesynd då det var en jättefin sadel till ett ganska rimligt pris.:(

Slänger in lite bilder så ni får se bedrövelsen..

21979615.jpg

21979616.jpg

21979617.jpg

Slänger även in en bild på hoppsadeln så att ni kan få se hur den ligger.:p

21979618.jpg

Oj, inte mycket att säga:D Den var väldigt trång:crazy: Vad var det för vidd?
Nej jag tror även nyare jaguar kanske är för svängda, om de amerigo du provade var det. jag tror det är ungefär som de flesta amerigo, som jag fattade det. Fast merigo har ju olika modeller så nån kan ju ändå passa. Mins inte vilken jag provade men den var som jaguaren ungefär (lite rakare variant av jaguar också)

Men framförallt var den alldeles för smal, vilken bomnnvidd var det?

Konstigt att inte dressyrbates passar när hoppsadeln gör det? (Var det inte en bates?) Caprillin tror jag är lite mer svängd, än tex isabellen men undrar om inte isabellen är för lång, även om den är rak:confused:

Andra kan nog kommentera mer kunnigt:o

Jo den var alldeles för trång så jag brydde mig inte ens om att hoppa upp i den. Vet inte vad det är för bomvidd, den var inlämnad till vår lokala ridsportsaffär och säljaren hade inte brytt sig om att lämna den uppgiften och affären fick inte tag i säljaren heller?? Jag misstänkte starkt att den var för smal men tänkte att man kunde prova, man kunde kanske ha tur, eller NOT... Tror dock att den är ganska ny, den var i alla fall inte mkt använd. Singelkåpa och kalvskinn= supersnygg.:love:

Visst är det konstigt att hoppen passar, jo båda är Bates Caprilli Cair.. Det märks så tydligt på pållen att han trivs med denna sadel, är så avspänd och nöjd. Måste ändå säga att det är tur att han trivs med den så jag får känna hur han kan kännas när han är nöjd. Annars är det ju svårt att avgöra om han trivs med sadeln eller ej eftersom vi inte kännt varandra så länge.:p

Är tacksam för alla som orkar engagera sig!

Undrar fortfarande om det inte är någon som känner till Black Country??:cry:

Black Country kommer väl från Walsall som många andra engelska sadlar.
Jag läste på lite om sadeltillverkningen där när jag hade en Lowatt & Ricketts, men det är några år sen nu och minnet är ju inte det bästa :angel:

Kan bara säga att det är mycket bra kvalité på dessa engelska sadlar, jag fick ju tyvärr byta min L & R för den passade inte alls min kuse (jo, när han stod still, inte när han rörde sig :mad:)

Beställer du från England kan du få en ny Black Country för ca 12-13 000 + frakt.
Har haft en del mailkontakt med dom och man ska kunna få vissa modeller riktigt raka. Men det bästa är ju om du får låna en provsadel från den svenska ÅF innan du beställer.

Har idag äntligen hittat sadel som passar!!!:banana: Är bara så lycklig!! Hade nästan börjat ge upp hoppet och ställt in mig på att alla sadlar kanske glappar på honom..:cry:

Det blev till slut en Equipe dressage Oracle och den kommer se ut så här.:D Får dock vänta ett tag på den eftersom Italienarna envisas med att ha semester just nu.......:(

22640544.jpg

22640545.jpg

Ignorera att pållen numer ser ut som dragster.. och matte har sommarfeta lår...:angel::o

Äntligen! Den är ju kalassnygg och ser ut att ligga alldeles super!

Men gud vad skönt!
Grattis till det och sadeln är ju vrålsnygg!:eek::love: En sådan vill jag också ha nu!:mad:

Märkte du någon skillnad när du red honom?

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
988
Senast: Barret
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 872
Senast: caballus
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: Shixle
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 144
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Höjda elpriser
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur