provning av ny dressyrsadel, vad tycker ni??

Sv: provning av ny dressyrsadel, vad tycker ni??

Nu är jag kanske helt ute och cyklar, men om du fyller ut sadeln med en tjock fårskinnspad (gärna en sån härlig med gelé i) borde man väl fördela trycket även om bommen egentligen är lite för böjd? Detta alltså med förutsättning att hästen gillar läget och fungerar.

det skulle nog jag göra, dom är inte svårsålda så om det inte funkar kan du ju bara sälja den igen. men jag varnar dig, vänjer du dig vid childeric så vill du inte ha någon annan sadel. :D

Är rädd för det!:p

Jag trodde oxå det, men det fungerade inte på Batesen.:( Provade först fårskinnspad och sedan så provade jag en latexpadd som jag klippte upp en tunnel i, men det blev inte bra alls.:mad: Childericen har jag inte provat det på eftersom den ligger mkt bättre i sig självt och är fruktansvärt mjuk i stoppningen redan.

Senast ändrad:

Det är f-n inte lätt med dessa sadlar... Håller tummarna för dig att ni båda trivs i Childericen!

Har kommit fram till att Childericen troligen inte passar någon utav oss. Tycker att jag hamnar i stolsits i den och jag är inte helt nöjd med anläggningsytan, tycker den lättar för mycket bak, så den åker nog tillbaka. Ska till Strömsholm på fredag och hoppas att sadelmakaren där kan fixa till min Bates.

Annars är jag nyfiken på om Innovan kan vara något för oss. Är det någon som vet om den är rakare än Caprillin? Isabellen har jag oxå funderingar på, men jag är rädd att den är för lång?

Sadelmakaren sa att Kiefer annars för det mesta passar raka ryggar, men jag är inte jätte förtjust i Kiefer. Alla som jag har provat har varit stenhårda!!

Var o hälsade på Hedwig och fick prova hennes Amerigo Vega, men den av alldeles för svängd och för smal i bommen? När jag pratade med dom på Ridin så sa dom ändå att det var Vegan och någon till som skulle passa raka ryggar:confused:

Den Childericen som jag har hemma nu ska ju oxå vara den rakaste av Childericerna men den är fortfarande för svängd.:confused:
Det är så jobbigt med detta med sadlar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

om din häst har en så extremt rak rygg så tycker jag du ska prova albion.

isabellen är också väldigt rak men som du säger väldigt lång så om han har kort rygg kan det bli problem.

det skulle nog jag göra, dom är inte svårsålda så om det inte funkar kan du ju bara sälja den igen. men jag varnar dig, vänjer du dig vid childeric så vill du inte ha någon annan sadel. :D

Jag kan intyga på det, vill bara rida i Luc Childéric sadlar nu efter att jag har ridit några gånger på en häst som måste ha Luc Childéric pga känslig rygg.

Senast ändrad:

Zaldi Atlanta är rak.... och så skön :love:

har du testat en?

nu läste jag "efter att jag ridit några ggr på min tjejkompis". :rofl:

jag älskar childeric, längtar till augusti för då kommer (förhoppningsvis) min nya :love:

redigerat så att du slipper läsa fel igen om du läser genom tråden fler gånger :p

Problemet med Albion är att jag upplever att jag hamnar i stolsits i dom med.:confused:

Jag måste erkänna att jag är lite skeptisk mot Zaldi, upplever dom som lite budget. No offense!:o

Har dom varit och måttat åt dig? Vet du om man kunde välja olika bossor på dom? Jag menar om man med en bossa som panelerna är tjockare bak och fram än i mitten kan jämna ut en för svängd bom??

det tror jag inte dom vill göra, eftersom det är skadligt för hästen att försöka göra om en svängd bom till rak. illa nog med ullstopp men med childerics tunna mjuka paneler så låter det som en väldigt dålig ide...

har kommit en ny typ av panel nu som ger en bredare och längre anläggningsyta, min skulle få dom (fast med dac bom). men om din är så rak att det nästan går mot karprygg så räcker nog inte det.. men du kan ju alltids ringa ellen och fråga? kanske går att göra kilbossor tex, så som vissa prestige sadlar har.

annars skulle jag som sagt testat albion på honom. dom är raka och korta.

Ingen fara :D
Alla kan inte tycka likadant, men prova kan man alltid.
Jag blev positivt överraskad när jag köpte min för jag hade hört så mycket negativt om den.
Lämnade in min förra året till en skomakare och frågade vad han tyckte. Han hade bara bra saker att säga om just min sadel men han hade sett dåliga exemplar så man ska vara noga med vad man väljer (fast det ska man nog vara alla sadlar oavsett märke och pris)

Kieffers nyare modeller är kanontrevliga ulla salzgeber rusty och kür gillar jag. Har dock inte provat till häst då min som är hemma har svängd rygg. :laugh:

Det är lite problematiskt när dom nästan blir karpryggiga vid jobb.:crazy: Av alla hästar så hittar jag naturligtvis en till med en problematisk rygg...... SUCK!:cool:

Har nu diskuterat med Lyckås, Mustang, Childeric, Amerigo och Strömsholm och alla säger samma sak, det finns ju liksom inga sadlar som är svängda åt fel håll..

Har du funderat på luft? Jag satte in Flair på min problematiska hästs sadel och det fungerar jättefint och går att ändra under tex betesperioden....

Har du provat Kentaur?
Faktiskt riktigt trevliga sadlar till mkt bra pris!
Passar raka ryggar!
Värt att prova kanske!

Problemet med Albion är att jag upplever att jag hamnar i stolsits i dom med.:confused:

De är rätt så stora i sätet. När jag har min vanliga storlek i Albion så hamnar jag också lite i stolsits. Men med en halv tum mindre så blir det inte så.

Jag tycker absolut att du ska prova Albion. Din häst har ju så otroligt rak rygg och det finns inte så mga märken med så raka bommar. Albion är ju f.ö otroligt sköna att sitta i.

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
988
Senast: Barret
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 872
Senast: caballus
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: Shixle
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 144
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V