provning av ny dressyrsadel, vad tycker ni??

Sv: provning av ny dressyrsadel, vad tycker ni??

hon hade nog inte så bra koll då.:p
men då är det ju djupet i sitsen som gör dom små, inte att märket i sig är så litet. det samma gäller ju för alla märken när det finns modeller som är extremt djupa.

nej jag väntar på en ny måttbeställd.. eftersom han är smalare länger upp pga hög/lång manke ligger sadeln bättre om den kommer högre upp. därav fårskinn. :idea:

Vad är det för bomvidd på din? Den som lånade ut min sadel sa att den var vid i bommen = A0 men sedan sa hon på Childeric att det hade inte med bomvidden att göra utan med vad det var för sorts bom och vilket trä det var i bommen??

hon hade nog inte så bra koll då.:p
men då är det ju djupet i sitsen som gör dom små, inte att märket i sig är så litet. det samma gäller ju för alla märken när det finns modeller som är extremt djupa.

nej jag väntar på en ny måttbeställd.. eftersom han är smalare länger upp pga hög/lång manke ligger sadeln bättre om den kommer högre upp. därav fårskinn. :idea:

Nej det är inte djupet i sitsen, det finns många djupa sadlar och childeric är fortfarande små i förhållande till andra lika djupa sadlar.

den är inte märkt med nån vidd alls, men den är vid, motsvarar vita järnet på bates ungefär.

ao=arcade ouverte. jag är inte så haj på franska men det betyder typ öppet kammare. och sadlar som ej är måttade och säljs som vida är alltid märkte med ao. men det är säkert som ellen säger att det inte enbart behöver att ha med vidden att göra. hon är ju experten. ;)

flashlight, det beror på vad du jämför med. visst att franska sadlar är något mindre i stl än andra, men inte såå mkt. och det gäller även devoucoux etc inte bara childeric.

vissa hästar har sk hålrum som gör att sadlarna åker fram oavsett hur bra den sitter. För att förhindra att den åker fram kan man lämna in sadeln till en sadelmakare som syr på sk kuddar på sidan av sadeln som bromsar sadeln till att glida.

Min pålle ser mest ut som en tunna överallt just nu, inga hålrum någonstans.:angel:

Ska du köpa en ny? Måttbeställd alltså? Då behöver du ju inte oroa dig för hur den här ligger?

Jag fick gå upp en tumstorlek i min sadel för att bossorna vid mina lår (kan inte vad de olika delarna på sadeln heter) tog upp så mycket plats. Men de gjorde å´andra sidan att jag satt mycket bättre.

Min Childeric är den bästa investering jag gjort!:love:

Tyvärr har jag inte råd, lite för mkt pengar, speciellt när hästen är så ung och kommer att ändras en hel del. Det viktigaste är att sadeln fungerar på hästen, själv får jag väl i rimligaste mån försöka anpassa mig.:p

Det finns sadelmärken som man kan göra inbyten med sin gamla sadel (samma märke så klart) när den inte passar längre och få en ny med bara mellanskillnaden som insats. Köper du ett sånt märke så borde det inte bli en sån dyr affär.

Dom enda som jag vet som gör så är Amerigo och jag har funderat/funderar på dom men det blir fortfarande jättedyrt i nuläget, tyvärr. Ska prova en kompis Amerigo på torsdag (tack Hedwig) så får vi se hur den känns.

Ska eventuellt åka till Strömsholm nästa vecka och dels kolla både Childericen och min Bates, dom hade oxå ett gäng begagnade sadlar som man fick prova, kostnadsfritt.:banana:

Dominus gör det också! Samma återförsäljare som Amerigo och runt halva priset.

dom lär vara alldeles för svängda för supers häst skulle jag tro. dominus alltså.

Det är inte säkert, jag har haft en dominus på min häst och han är också rak i ryggen, dessutom med otrolig ryggverksamhet vid ridning.

Jag har pratat med återförsäljaren på Amerigo och Dominus och hon sa att dom bara hade två modeller som kunde passa Toppen och det var Amerigo Vega och jag tror att hon sa CC oxå men är inte säker, hon nämnde aldrig Dominus i överhuvudtaget.:confused:

Jag har faktiskt en dominus hoppsadel. Den funkar bra på min häst också. (Hon är ganska rak-normal)

Ok, ja hon borde väl veta, hon är duktig. Men hon har väl inte sett hästen?

Nej hon har inte sett honom utan det var vad hon sa när jag beskrev honom. Det är lite problematiskt när dom nästan blir karpryggiga vid jobb.:crazy: Av alla hästar så hittar jag naturligtvis en till med en problematisk rygg...... SUCK!:cool:

Har nu diskuterat med Lyckås, Mustang, Childeric, Amerigo och Strömsholm och alla säger samma sak, det finns ju liksom inga sadlar som är svängda åt fel håll.. Så man får försöka göra det bästa av situationen. Jag hoppas innerligt att han växer mer i manken så det blir bättre när han blir lite äldre.:idea:

Usch, ja det kan inte vara lätt inte. :crazy:

*håller tummarna för att du hittar en sadel som passar*

Nej det är inte speciellt kul. Just nu lutar det åt att behålla Childericen då den ändå ligger helt ok, förutsatt att en svängd gjord fungerar. Hon på Childeric sa att den sadel jag hade fått tag på var den som var den som hade den rakaste bommen, ibland ska man lite tur i alla fall.:banana: Den hade ju precis kommit in till Sadelaffären och inte hunnit ut på annons ännu (den är begagnad).

det skulle nog jag göra, dom är inte svårsålda så om det inte funkar kan du ju bara sälja den igen. men jag varnar dig, vänjer du dig vid childeric så vill du inte ha någon annan sadel. :D

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
988
Senast: Barret
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 872
Senast: caballus
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: Shixle
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 144
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur