Proteinknöl?

Sv: Proteinknöl?

Sån har min häst också och där älskar alla möjliga sorters djur att sitta. Den kommer alltid på sommaren.

Min teori:

Han har en virvel precis under magen och därmed lite mindre päls där, då kryper det dit små djur som kliar. Min häst slår med framhovarna under magen för att det kliar och river upp lite sår och sen är hela knölen igång. Jag smörjar och smörjar...

Knölen försvinner på vintern för att sen börja på våren igen....

Men jag har faktiskt sett det just i samband med snabbt insatta högproteinfoder spec när man inte haft koll på hur mkt protein hästen faktiskt fått innan.
PL

Men jag har faktiskt sett det just i samband med snabbt insatta högproteinfoder spec när man inte haft koll på hur mkt protein hästen faktiskt fått innan.
PL

Min häst får ganska ofta dessa knölar. Nu vet jag inte riktigt om ts beskrivning är just en sådan som de man kallar proteinknölar. De som min häst får är inte lika stora utan snarare ngn cm i diameter. Jag har trott att det är en allergisk reaktion mot någonting. Eftersom hon får det på sommaren så har jag trott att det var mot insekter. Eller ngt hon äter i hagen. Hon äter inte högproteinfoder alls annat än gräs. Men begränsat eftersom hon har haft fång.
Men i alla fall
Om hästar får dessa av att snabbt börja med mkt protein - är det då en allergisk reaktion eller kan det vara ngt annat? Är alla liknande knölar ett tecken på allergi? Jag har ändå lite svårt för att det skulle vara en allmän proteinallergi.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 408
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 487
Senast: Blyger
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 984
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 444
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka