Problemhundar.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare knasigare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 756
K

knasigare

Tänkte på trådar om CM och att folk inte gillar honom, har försökt att fråga där men får inte nåt riktigt svar.

Iallafall, jag kan ingenting om farliga hundar och hur man ska "fixa" dom och jag tycker att CM metoder funkar på farliga hundar. Men det är svårt att tycka nåt om det om man inte vet alternativ.

Hur ska man "fixa" hundar som hugger allt och alla och är rent farliga för omgivningen utan att behöva vara så tuff mot hunden som CM ändå är? Går det att få sånna hundar som tagit över över allt och alla snälla och följsamma med snälla lugna metoder?

Som min lilla hund som bet en hel del när han va liten, där räckte de tex att spreja vatten med vattenkanna just när han bet och då slutade han. Men det är ju ingen problemhund, bara en hund som fått in den dåliga vanan att hoppa och bita när han blev jätteglad och jätteivrig, nu sitter han snällt och väntar istället för att skynda på oss med att småbita på oss. Men det är ju ingen problemhund som tagit över, hade han tagit över och bitit oss på riktigt så hade det nog inte hjälp med en vattenflaska kanske..

Men är nyfiken på snälla metoder som funkar för farliga hundar som tagit över.

Sv: Problemhundar.

Har man en problemhund, dvs en hund som utveclat ett beteende som kan bli/redan är farligt bör man få hjälp av någon som är kunnig i olika metoder och erfaren på problemlösningar. Helt beroende på vad grundproblemet är till tex aggressiva utfall, så finns det både "mjuka" och "hårda" metoder att ta till och som kan fungera och en duktig problemlösare tar till den metod som passar både hundens och ägarens peronligheter.

Jag ska försöka ge exempel lite kortfattat (med varning att jag har svårt att uttrycka mej idag)

Låt oss ta ett problem som diskuterades här nyligen. En hund som morrar och bits när man försöker ta något i från den, dvs den vaktar sin resurs.
Exempel på lösning av hårdare metoder:
Husse/matte visar hunden att man kräver respekt genom att "utmana" och med säkerhet ta tag i saken och och visa att man förväntar sig att hunden ska släppa. Så fort hunden släpper berömmer man att den gjort rätt. Om hunden däremot skulle göra utfall, gör man en alfaroll, dvs lägger hunden på rygg och håller tills den ger sig. Alltså att den erkänner att den står lägre i rang och visar underkastelse. Hunden lär sig att det husse/matte vill gäller, och lyder man inte blir det med konsekvens.

Exempel på lösning med mjukare metod:
Husse/matte tränar bort beteendet genom klicker.
Man ger hunden en sak, och låter den vara. När hunden spontant släpper saken klickar man och ger godis. Sen uppmuntar man hunden igen att ta saken, och så fort den släpper spontant klickar man och ger godis.
Så småning om lägger man till ett komando, tex loss så fort hunden släpper, klickar och ger godis. Sen ger man saken, ger komandot loss, hunden släpper, klickar och ger godis. Till slut räcker det med att klicka som belöning.
Hunden lär sig att lyda för att det tjänar den bäst på, husse/matte blir en resurs som hunden väljer att lyda utan rädsla för konsekvens.

Det finns många olika varianter på båda metoderna, och ibland kan det behövas att båda används, men det ger kanske en liten bild av hur helt olika tankesätt kan uppnå samma resultat, och det ena är inte bättre än det andra så länge det utförs rätt.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 538
Senast: Sel
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 116
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 451
Senast: soom
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 395
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka