Sv: Problemhästar - Konvalescenter...
*kl*
Väcker liv i tråden då nya hästen faller under kategorin problemhäst...
Lite bakgrundsfakta: Hästen är ett sto, 6 år som har 65 000:- på sig och har gått hyfsade tider. Hon startade redan som 2-åring då hon gick en 16-tid som bäst och var ute i relativt hårda sällskap. Hon har startat varje år, men har som mest gjort 8 starter under ett år. Har gått fina tider och nästan aldrig galopperat. Senaste starten gjorde hon för 2 v sedan då hon efter 5 månaders vila blev först utan pengar och gick 17,9 (2160).
Jag fick nys om hästen genom en kompis och hon står sedan ett par dagar här hemma i stallet. Enligt vad jag fått berättat för mig så hämtades damen hos tränaren som hade henne mellan 2-6 års ålder för ett par månader sedan och hon var då i ett bedrövligt skick, omusklad och mager. Hon har tydligen blivit mycket finare nu men i mina ögon sett är hon fortfarande väldigt tunn, både i hull och muskler.
Det är en väldigt fin modell på henne, drygt 160 cm hög, ordentlig manke, långbent och smäcker, otroligt vackert huvud och hon är så klok att jag nästan tappar andan... Jag har förälsakt mig i den här hästen!
MEN! Hästen har karprygg och dessutom ont i ryggen! Möjlgtvis blir karpryggen extra utmärkande eftersom hon är så tunn i övrigt, men den skulle nog ha synts även om hon varit i normalhull.
Jag kände igenom henne igår och min (amatörmässiga) bedömning är att hon ömmar punktvis utmed ryggen, främst vid karpen och i länden. Hon ömmar inte runt höfterna och inte runt bakknäna. Läste i en annan tråd om "Marthas punkt" bakvid rumpan på hästen och ikväll blir det ännu mer klämmande på damen. Hon känns muskelfattigare på vänster sida och känns även mer öm där och när hon går så sätter hon rumpan åt sidan (men jag kan för mitt liv inte komma ihåg åt vilket håll just nu). Jag tycker dessutom att hon ser sne ut över korset. Benen är kalla och torra och hon har inga större avvikelser vad gäller benställningen mer än att hon är lite (med betoning på lite) uttåad fram, mest på höger fram.
Så nu börjar operation Frisan.
På programmet för närmsta tiden står koll av vet och ET samt att hon ska skos, hennes fötter ser bedrövliga ut... Sneda och vinda. Hon ska avmaskas och få ordentligt med BRA mat. Jag antar att jag kommer att få en hel del att göra med damen men med tanket på hur hon ser ut i övrigt och hennes resultat så tror jag att det kan bli en riktigt fin häst om man hittar nyckeln till henne.
Jag har lite funderingar... Vad jag har förstått så kan karpryggen vara medfödd eller så kan den bero på andra anledningar som orsakar spänningar som i sin tur orsakar en "karprygg". Någon som har några erfarenheter kring detta? Är det karpryggen som är orsaken till ryggproblemen eller orsakar problemen karpryggen?
Jag lär få anledninga att återkomma. Ska se om jag kan få tag på en kamera... Jag bannar mig själv för att jag dragit på mig en häst som inte är helt fräsch... Men det är något med den här hästen som tar andan ur mig!