Problemhästar - Konvalescenter...

Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Uppdatering Nisse:

Han har jobbat på bra, vecka 2 gick han ett snabbjobb på torsdagen (bet sig lite i tungan så klart men inte så mycket) följt av lösgörande ridning i ridhus och sen kom Per. :eek: Ja stormen alltså. Nerfallna träd och dieseldrivna elaggregat överallt så jag fegade ur och vågade inte köra i mörkret.

I onsdags lyckades jag få sällskap ut i mörkret och tur var väl det.
Det hade placerats ut hemska hästskrämmor så vi fick oss en liten åktur. Som tur var tog han styrning, annars hade vi förmodligen suttit fast i ett taggtrådsstaket. Det man kan säga om det var att det var verkligen ett extremt tillfälle, för det stod ett långtradarflak, en betongblandarbil och en gigantisk harv utplacerade på nya ställen och hästarna var tvungna att gå mellan alltihop. Då brast det, men det kan det ju göra för mer balanserade hästar också.

På söndagen var det dags för debut i sällskap, den blev nästan inställd på grund av lösa skor och ymnigt snöfall men det löste sig. Nisse blir väldigt störd om han inte har järnkoll på vad som ska komma så den extra långa uppvärmnings-skritten var mycket märklig. Hästen han tränade ihop med har haft korsförlamning så hon skrittas extra mycket innan vi börjar trava.

Bakvarven gick skapligt, största besväret är att hästen som låg först tempoväxlar så mycket i sitt joggingtempo men vi klarade oss rätt bra. På slutet låg vi snett bakom och slapp lite snöklumpar.

På rakan körde vi i rygg, med häst I rygg, snett bakom och snett framför. Ingen het men väldigt fokuserad och helt reglerbar.

Det är skillnad på pållen som gick med bomull, gummitrattar och fast huva plus tungband, järvsöfaks-bett och spärrgrimma på huvudet för ett år sen.

Tungbandet har han kvar men han går helt ren med vanligt tvådelat bett nu.

Det är intressant med nervösa hästar, en del av dem får man döva mer och en del måste man tydligen plocka bort grejerna på för att det ska komma någon utveckling.

Nästa grej för Nisse är tömkörningskurs om två veckor. :idea: Annars har jag tänkt att köra några rakbanejobb i sällskap med honom och sen tar vi ut honom på banan igen. Han har en knöl på insidan av ett bakknä som ska kollas upp men han känns helt otroligt rak, fin och stark så jag inbillar mig att hans problem är på väg att lösas. :idea:

Vad kul att det går framåt med Nisse och dig! det är intressant att följa utveckingen på ditt ren. obj, / Micke

Sedan har vi precis köpt ett sto, som ska sättas i avelsboxen, men hon är i full träning, så tanken är väl att hon ska starta ett par månader till, innan vi ställer av henne. Skulle hon gå alldeles fantastiskt bra får hon väl tävla ett år till, men det är som avelssto vi har köpt henne. Delilah Kemp heter hon.
Vi har nu kört henne två gånger, och det verkar finnas en del att fixa till, men trots detta ser man att hon är kapabel. Hon har ärrvävnad runt en kotled, ser ut som en staketskada. Detta ska vi behanlda med ultraljud. Hon är gallig i sina framknän, vilket behandlas med elterapi. Dessutom sitter det en hel del i muskulaturen, men hon är även lite hudöm pga regnskållor, så tills vidare blir det bara elterapi på musklerna med, massagen får vänta lite.
Då tar väl jag och uppdaterar lite om Delilah. Hon är elterapi behandlad och masserad av mig, och startade den 18/1 på Jägers. Hon blev 5:a på 16.4 (1640), vilket vi var helnöjda med, då det var länge sedan förra starten. Sedan dess har vår jätteduktiga massör varit ute, och bl a hittat ischias, vilket åtgärdats. Hon är anmäld till Kalmar till på fredag, så hoppas vi att hon är ännu bättre!

*kl*

Jag har inte bestämt mig om dagens snabbjobb är ett totalt misslyckande (återfall) eller en framgång ännu? :confused:

En snöig slinga och rakbana och åtta minusgrader gjorde Nisse "lätt inspirerad", han blev inte tokhet på något sätt men så pass att jag fick jobba en del. Mina vinterhandskar är inte så kul så jag kan kanppt hantera klockan också.

Men ska man jämföra med i våras så kunde jag faktiskt inte hålla honom om jag höll i klockan också.

Planen var att köra fyra intervaller som jag legat på ett tag nu, men...

Det kändes att den första gick fort så jag stannade och kortade upp tömmarna lite (det är bara att kliva av och fixa och han står precis stilla), den andra gick aningen långsammare men inte mycket och den tredje gick bra men vad jag tyckte så pass dort att det var dags att avbryta dör att inte trötta ut honom för mycket.

För sent visade det sig ändå, för han hade klivit iväg på 17 den sista intervallen och 22-23 de föregående. Det man ska vara tacksam över är att banan inte var 5-8 sek tung i dag. Men det kanske var en bidragande orsak till att han gick så fort?

Knölen är mindre så jag tror att jag avvaktar och ser hur han rör sig på banan innan jag släpar iväg honom till kliniken?
Han blev inte het och stirrig men var jäkligt inspirerad och jag hoppas att det var kyla, snö och de dåliga handskarnas fel att det gick så fort?

Fortsättning följer...

ok! Men det måste ju vara bättre om han går för fort,jämfört med min märr sm bara galopperar så fort det liknar tävling! hoppade igen idag (provlopp) utan klar anledning!? börjar kännas hopplöst! :( / M

ok! Men det måste ju vara bättre om han går för fort,jämfört med min märr sm bara galopperar så fort det liknar tävling! hoppade igen idag (provlopp) utan klar anledning!? börjar kännas hopplöst! :( / M

Jag har ju ingen aning om hur han beter sig när det börjar likna tävling igen (han gjorde 5 starter som tvååring med en tredjeplats som bästa resultat och 5000 i insprungna). Xylofonian ska på igen eller så ska annat bett ska testas vid ensamträning. :D Nisse ska inte få tro att han bestämmer. :angel:

Hoppar din häst bara när hon springer med andra? Stressad? Hoppar hon på samma ställe hela tiden eller?

Min gamla häst (du vet hon som startade på Lindes) gjorde så i som fyraåring.Tyvärr vet jag inte riktigt vad anledningen är eftersom hon bara gjort en liten startgalopp på fyra steg sen hon kom till mig. Teorierna var att hon var stänkrädd och allt möjligt. I hennes fall tror jag att det berodde på att hon balanserades om till starterna och att hon hade svårt att växla tempo neråt på grund av sina problem i nacken som vi hittade förra året.

Hästen har inga problem med "sällskapet"
,jag tror att det kan vara kurvorna som trasslar för henne! (nästan bara där hon hoppar)
Jag ska träna intensivare med kurvtagning samt byta huvudlag och kaske sänka checken lite!
sen ska hon på totalgenomgång hos EQT inom kort,
det kan ju vara nåt i rygg eller så som bara syns då hon tar i ordentligt!?

Absolut att det kan vara det! :idea:

Hur spårar hon i kurvan? Viker hon ner bakdelen? Det kan ju vara ett "enkelt" muskelproblem också, det har jag konstaterat på mina och ett tag gick starthästen så bra att hon inte behövde hjälp av stängerna alls. :idea:

Mina båda är svaga i VB vilket inte är det bästa för en travhäst... :eek:

Hon är ganska trång i gången (breddar inte så mkt) och "trasslar ihop fötterna, behöver lite stöd av ytterstången! uplever att hon är jamnt musklad! slår inte på sig annat än på skydden och det är inte så mkt. heller!

Jag kan ju passa på att visa ombyggnadsobjektet...

DÅ:

060109.jpg

NU:

Nisse.jpg

Det är svårt att få bilder i samma vinkel men lite skillnad är det allt... :idea:

Ursäkta en näsvis kommentar:
Hovvården ser inte ut att vara högprioterad.

På buke är det väl standard att vara näsvis?;)

/Lines-inte helt oskyldig på den punkten heller :angel:

Då tar väl jag och uppdaterar lite om Delilah. Hon är elterapi behandlad och masserad av mig, och startade den 18/1 på Jägers. Hon blev 5:a på 16.4 (1640), vilket vi var helnöjda med, då det var länge sedan förra starten. Sedan dess har vår jätteduktiga massör varit ute, och bl a hittat ischias, vilket åtgärdats. Hon är anmäld till Kalmar till på fredag, så hoppas vi att hon är ännu bättre!

Och såhär gick det:
Hon travade kanon på rakorna (när hon kom hit gick det nästan inte att hålla sig på vägen, var halvvägs ner i diket på vänster sida hela tiden) men i kurvorna var hon sämre än förra starten. Blev fast invändigt, och var åtta i mål, med massor av krafter kvar. Så nu går vi på hennes knän igen, vilket vi inte gjort sedan innan förra(första) starten, och tar nya tag.

Oron var obefogad, 2 cm kortare tömmar och ett par andra handskar så var Nisse snäll igen! :banana:

Nu blir det ett par rakbanejobb till och sen är det dags för att äntra travbanan igen, men DÅ åker nog x-grimman på för säkerhets skull... :cool:

Rapport från "Allround-Nisse" som fått slita i helgen...

I går var det intervall i sällskap igen, den här gången testade jag att plocka tillbaka xylofonia-grimman på honom igen men jag tyckte bara att den tog ner styrförmågan lite, annars gjorde den honom aningen tyngre så han får slippa den på banan.

Han travar jättefint och är relativt reglerbar. Däremot blev han riktigt hispig för nåt efter att vi kört färdigt och försökte springa ifrån nåt farligt men han gav sig inte iväg.

I dag var det tömkörningskurs, och då förväntade jag mig att han skulle snurra till det lite men han förvånade igen. Han gick till och med på tygeln i tömkörningsgjorden och efter förvånansvärt få försök fattade han att det inte betyder full fart framåt utan sidoförflyttning när matte viftar med tömmen.

Nästa delmål är att få honom att sköta sig på banan, och så har vi ett dressyrpass inplanerat den 17:e, men innan dess ska jag ha testat honom på banan. :idea:

Roligt att det går framåt för Nisse! han får verkligen lära sig det mesta!?!:)

Han har inte hoppat ännu, och jag har vissa planer på att även testa att rida monté på honom. :idea:

Han är rätt liten men har vägvinnande gång så det kanske funkar. Men han har ju bara 5000:- på sig så det finns ju inte så mycket lopp till honom. :D

Jag tror på varierat arbete och att man ska kräva att de lyder även om de gärna får "tänka lites jälva" och inte vara robotar.

Faktum är att lösgörande dressyr både på töm och under sadel är suveränt för (mot :D ) muskelproblemen.

Jag önskar att jag också hade möjlighet och kunskap att ge min pålla mer omväxlande arbete! har en tjej som rider henne ibland. skrittade en timme i vagn i dag bla, för att sträcka hennes baksteg mer,hon står ganska mkt, under sig men det har blivit bättre med stretch och skritt! man får kämpa vidare!;)

jag var i Katrineholm med Lucy i måndags och fick henne undersökt oh behandlad av folk som går i "en skola" där det konstaterades att hon är sned i bäckenet med spänningar och värk mm som följd! hoppas och tror att hon blir bra efter beh. sen blir det åka av!?!
Vill tillägga att jag blev väldigt väl bemött,de jobbade på bra sätt med hästen och att pållan käns finare redan! ska tillbaks på fredag! (Hoppas ghost ursäktar att jag "snott" denna tråd!:angel: ) /M

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 916
Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 611
Senast: hastflicka
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka