Problemhästar - Konvalescenter...

Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Om du kollar första inlägget så är ALLA välkomna... :idea:

Vad bra att de hittat något! :idea:

Jag hoppas att det löser dina galopp-problem!

Uppdatering:

Nisse har varit på banan! :idea:

Pigg och framåt är han så matte får ont i händerna när det är minusgrader men viss skillnad är det från för ett år sen.
I höstas när jag testade var han i och för sig reglerbar men då bar inte vänster bak ordentligt i kurvorna.

Bakvarven går bra att jogga med andra hästar utan att ligga i rygg, det är skönt för annars hade det inte varit kul.

I rätvarv fick han ligga i rygg. I våras när vi testade klättrade han nästan över framförvarande och ormade och galopperade och hade sig, nu reglerar han avståndet själv efter fartsänkningar. BRA...

Värmningsheatet landade på 31 och det andra var tänkt att gå lite fortare. Men det visade sig att när farten ökade gick han på sig mellan kota och kronrand på VB så han felade 2 ggr i det heatet men vi hamnade ändå på runt 30 full väg.

Skrittade snällt mellan heaten och joggade tillbaka efteråt.

Utrustningen blev exakt samma som jag kört på rakan, inget käk, tungband och vanligt tvådelat. Jag funderar på ett lite skarpare bett i stället för xylofonian eftersom han inte gillade den.

Några förslag?

På båda bilderna?

Svarade för vad jag tror att so-hovslagare förmodligen reagerade på... och inte svarade på sen..

Men i MITT tycke är tårna fortfarande långa på undre bilden. Men det är ju väldigt individuellt och de flesta vill ju ha långa tår på travare...

Du vet vad mitt svar blir...:angel: Cresendo

Nu skrittar jag av banan med Black Runner istf att med sträckta linor i 20 tempo försöka pricka utfarten:o och undvika att krocka med andra ekipage:cool:
+ att han aldrig mer slår sig för att jag sitter och drar ihop honom.

Senast ändrad av en moderator:

Svarade för vad jag tror att so-hovslagare förmodligen reagerade på... och inte svarade på sen..

Men i MITT tycke är tårna fortfarande långa på undre bilden. Men det är ju väldigt individuellt och de flesta vill ju ha långa tår på travare...

Jag tycker inte att de är så farliga? :confused:

070109003.jpg

Han är ungefär lika gammalskodd på båda bilderna, samma hovis också. Dessvärre är han lite trång i det x-iga benet som fotot är på.

Tycker inte heller han ser speciellt lång ut i tårna på den sista bilden. Däremot på de förra bilderna ser väl inte vinklarna riktigt bra ut men det kan ju också vara som han står. Ibland luras man både av underlag och uppställning.

Hovis är lite "motsträvig" när det gäller att lägga ut skorna fram. :angel:

Längtar tills ordinarie blir tillräckligt bra. :idea: (Hon har bara lagt om "nästan tapp-skor" än efter operationen :angel::D )

Dra ur ett par söm så det skramlar lite då:angel:
Trångskoddhet är faktiskt allvarligt...

Dra ur ett par söm så det skramlar lite då:angel:
Trångskoddhet är faktiskt allvarligt...

Fyra söm i skorna på vintern? Då tror jag att han tappar skorna?

Det är inte extremt, jag har sett betydligt värre och ska ta en diskussion nästa gång om han fortfarande skor fram då.

Uppdatering...

Nu jäklar har vi betslat upp som bara den. Jag fick erbjudande om att få ett crescendobett och det erbjudandet tackade jag så klart inte nej till. :bow: :bow:

I torsdagens intervall (ensam) var han lite på men det gick lätt att hålla farten och han slogs inte nåt speciellt mot bettet heller.

I går bytte vi till det vanliga bettet igen och var på dressyrpass. Det gick alldeles strålande, Nisse är en travhäst som kan gå på tygeln och han är inte riden 10 ggr än. :D Han jobbade så pass att han fick rejäl träningsvärk i rumpan så dagens snabbjobb kändes lite "elakt" men han mjukade upp sig snabbt och var jätteduktig. Vi bytte tillbaks till crescendot i dag igen förresten.

Lugn och fin trots ett hjullager som gjorde sitt bästa för att driva på. :idea: Blir inget speedad om man ligger nån eller några meter bakom heller.

Som det känns nu så kommer formen i stormsteg och han springer avslappnat och fint både i eget spår och i rygg.

Nästa test blir att försöka få honom att klara utgångarna från kurvorna. Räcker det inte med att skydda med boots eller skalpers så får Nisse åka till veterinären även om han är absolut ren överallt annars.

Det man kan fundera på är hans återhämtning, han gick 5 intervaller mellan 35 och 45 och hade 45% återhämtning, det känns mycket?

Senast ändrad:

Trav är trav..., eller hur heter det?

Efter att ha gått så bra så var Nisse jättehalt på vänster bak på kvällen. :( Det syntes inget speciellt så första tanken var hovböld eller fraktur, kanske med mer tanke på hovböld eftersom han vilat lite mer på det benet sista månaden.

Vi kunde komma in till kliniken vid lunch i går men då var han "lite halt" så där så att det kändes pinsamt att ha sagt att han inte ville stödja på benet men han hade en tydlig svullnad på baksidan nedanför hasen.

Diagnosen lyder harhas och han är behandlad med cortison. Veterinären sa att man får ungefär samma resultat om man sprutar eller behandlar med typ Orudis, men eftersom jag har tänkt mig att åka ut och tävla med andra hästen så valde jag att spruta honom.

Rehabilitering: 2 veckor i liten hage (inte boxhage utan just liten hage som det inte går att rejsa i), sen skrittas igång först för hand och sen i vagn under ytterligare 4-6 veckor om värmen lagt sig i benet.

Så nu blir det inga fler rapporter från mig på ett tag i den här tråden men vi kommer tillbaka hoppas jag...

Viist är det lite typiskt!? När man börjar komma igång med hästen så ska det uppstå såna här saker! men det är bara att jobba vidare och se till att hästen blir fräch igen!
Jag har varit på HTU plugget i Katrineholm och fått min häst undersökt och behandlad! med utmärkt resultat,:banana: nu går hon jättebra och älskar att ta i och jobba! snart börjar husse kolla proppar!:bump:

Ett litet tips bara... harhaser brukar oftast uppstå i samband med ömhet i framknäna speciellt när det gäller yngre hästar. Nu ska han ju vila så pass lång tid men har du möjlighet så kan du kanske "åtgärda" framknäna lite i förebyggande syfte även om du inte upptäckt någon reaktion där ännu.
Synd att det skulle bli så här nu när du kommit så långt med honom.

Min strulpålla gick provlopp i dag! utvändigt ledaren i bekvämt 1,23 tempo! men hon lyckades trava hela vägen! så nu är husse glad! :rofl:

Jag står med en märr som är ridhäst. Ett litet renoveringsobjekt. Skrittas bara uppsutten och framför vagn, tränar på vad bromsen är, det är det som är huvudmålet just nu. Ta det lugnt och lyssna på piloten :D

Skritt med handbroms i är nåt vi ägnar oss åt också... :D

Men jag tror aldrig han skrittat så bra med VB... :idea:

Undrar om han inte haft lite ont i den där hasen hela tiden?

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 916
Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 611
Senast: hastflicka
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka