Problemhäst, vet inte att hon är en häst :S!

C

Carismagirl

Min korsningsponny (eng.fullbl o ev. welsh) är helt respektlös, kan ett tu tre bara springa på en, och när man är ute och promenerar med hon så prejar hon en.. Då hon gör så, så stannar ja upp och visar att hon gör fel..
Kan vara så när man rider också, bryr inte sej om ryttaren överhuvudtaget..
Funderar på om hon bara stått inne/ej med andra föl under sin uppväxt.. Vet inte helt enkelt hur man ska vara en häst..
Också okänslig, måste rida med långa sporrar jämt..
Testat lite med horsemanship här hemma men hon lyssnar nada..
Har en till ponny som ja gjort samma sak på och de e raka motsatsen.. HJÄLP.. Vad ska ja göra?

Sv: Problemhäst, vet inte att hon är en häst :S!

Låter lite som resultatet av det man brukar kalla för överstimulerat föl. D v s att man hanterat fölet på fel sätt när det var litet så att det inte fått någon respekt för människor. Bortskämd skulle man också kunna kalla det eller bort "gullad".

Om det är det som hänt så krävs det mycket tid och en konsekvent och fast hantering av hästen för att den ska börja respektera människor. I värsta fall även ganska hårda metoder.

Jag skulle försöka göra det här (om du inte redan gör det redan).

• Skaffa NH-tränare.
  • Ge hästen bra mat så den orkar jobba.
  • Var ALLTID konsekvent och tydlig.
  • Släng sporrarna och försök vara mjuk istället. Kanske först lära in röstkommandon för hand?
  • Skaffa en duktig tränare som kan hjälpa dig med ridningen.
  • Kolla upp hästen så den inte har ont någonstans.

Hon respekterar helt enkelt inte ledaren.

Det låter som ni har rejäla problem med ledarskapet! En riktigt duktig NH-tränare eller någon annan hästmänniska som har koll på det här med ledarskap kanske kan hjälpa både dig och hästen?

Skulle min häst gå på mig och preja ner mig skulle jag faktiskt drämma till den utav bara helsike! Missförstå mig inte, jag går inte omkring och slår hästar, utan det är den absolut kraftigaste signalen som jag bara tar till i absoluta nödfall när jag verkligen vill visa hästen att den gör något FEL. Men att gå på en människa är bland det absolut farligaste en häst kan göra och då måste man visa den att det inte är okej någonsin! Så klappa till den utav bara helvete och backa den LÅNGT! Hästen ska flytta sig undan för dig och inte tvärtom.
Det här med att hästen inte låter sig drivas tycker jag också tyder på bristande ledarskap, hästen anser helt enkelt att han är ledaren och tänker inte flytta sig när någon av lägre rang ber om det.

Av det du beskriver tycker jag det låter som att hästen visst vet hur man är en häst, han beter sig helt enkelt som en häst som tagit över kontrollen och när du försöker bestämma tillrättavisar han helt enkelt dig som han skulle göra mot en annan häst som försöker sticka upp i hagen. Men svårt att säga när man inte själv har jobbat med hästen och sett hur den beter sig!

Jag skulle försöka göra det här (om du inte redan gör det redan).

• Skaffa NH-tränare.
  • Ge hästen bra mat så den orkar jobba.
  • Var ALLTID konsekvent och tydlig.
  • Släng sporrarna och försök vara mjuk istället. Kanske först lära in röstkommandon för hand?
  • Skaffa en duktig tränare som kan hjälpa dig med ridningen.
  • Kolla upp hästen så den inte har ont någonstans.

[X] Har bekanta som hjälper oss via NH
[X] Får massor, massor med mat morgon och kväll
[X] Är det.
[-] Helt omöjligt, rider du utan sporrar så går hon inte att rida, slänger upp huvudet och backar.
[X] Har en, men kan ju inte rida så pass mkt som ja vill (endast skitt och trav, pga hältan)
[X] har gjort det och hon ska få akupunktur på måndag..

Det låter som ni har rejäla problem med ledarskapet! En riktigt duktig NH-tränare eller någon annan hästmänniska som har koll på det här med ledarskap kanske kan hjälpa både dig och hästen?

Skulle min häst gå på mig och preja ner mig skulle jag faktiskt drämma till den utav bara helsike! Missförstå mig inte, jag går inte omkring och slår hästar, utan det är den absolut kraftigaste signalen som jag bara tar till i absoluta nödfall när jag verkligen vill visa hästen att den gör något FEL. Men att gå på en människa är bland det absolut farligaste en häst kan göra och då måste man visa den att det inte är okej någonsin! Så klappa till den utav bara helvete och backa den LÅNGT! Hästen ska flytta sig undan för dig och inte tvärtom.
Det här med att hästen inte låter sig drivas tycker jag också tyder på bristande ledarskap, hästen anser helt enkelt att han är ledaren och tänker inte flytta sig när någon av lägre rang ber om det.

Av det du beskriver tycker jag det låter som att hästen visst vet hur man är en häst, han beter sig helt enkelt som en häst som tagit över kontrollen och när du försöker bestämma tillrättavisar han helt enkelt dig som han skulle göra mot en annan häst som försöker sticka upp i hagen. Men svårt att säga när man inte själv har jobbat med hästen och sett hur den beter sig!

Jag gör som du säger.. Inget funkar :(
Har alltid ett spö med mej ut i hagen nu.. Då e de svårt att fånga dom istället.. Brukar ta med mej morätter och locka med, men dom får inte hela..
Ja vill bara sälja hon och bara slippa problemet.. Men mamma e beslutsam och vägrar sälja.. :/

Jag gör som du säger.. Inget funkar :(
Har alltid ett spö med mej ut i hagen nu.. Då e de svårt att fånga dom istället.. Brukar ta med mej morätter och locka med, men dom får inte hela..
Ja vill bara sälja hon och bara slippa problemet.. Men mamma e beslutsam och vägrar sälja.. :/

Det va jag som skrev inlägget från heidi maria, jag råkade skriva fast min syrra va inloggad :angel:
Men varför har du spö i hagen? Attackerar hon eller liknande?
Att ge morötter eller något annat godis skulle jag undvika på en häst som redan försöker ta över, det är något jag ger mina hästar först när jag är MYCKET säker på ledarskapet.
Om jag ska vara ärlig tror jag att det egentligen vore bäst om du sålde hästen till någon som verkligen vill o kan jobba med ledarskapet, det tror jag vore bäst för både dig och hästen. Så kan du köpa en häst som du trivs med istället :) Det ska vara kul att åka till stallet! Din mamma borde inse att läget kan bli VÄLDIGT farligt när hästen har börjat ta över på det här sättet!

Förresten, en sak till: du sa att du har bekanta NH-människor som hjälper dig? Vad har de sagt? Vad tycker de att du ska göra?

Senast ändrad:

Jag är oxå väldigt intresserad av vad dina NH-bekanta har sagt om hästen och vad du ska göra? Vad säger den tränare du rider för? Verkar inte roligt varken för hästen eller dig att behöva använda långa sporrar. Måste vara något missförstånd i eran kommunikation.

[X] [-] Helt omöjligt, rider du utan sporrar så går hon inte att rida, slänger upp huvudet och backar.
[X] Har en, men kan ju inte rida så pass mkt som ja vill (endast skitt och trav, pga hältan)
[X] har gjort det och hon ska få akupunktur på måndag..

Fast en häst som slänger upp huvudet och backar om ryttaren inte har sporrar kan ju inte må så bra.

nej det handlar inte om att hon inte vet att hon är häst utan att hon vet att hon är ledaren.

O eftersom du har problem med den andra också kanske du borde fundera på vad DU gör.

Carismagirl;10631492[X skrev:
Har en, men kan ju inte rida så pass mkt som ja vill (endast skitt och trav, pga hältan)

Är hästen halt? Rida i skritt och trav med en halt häst? Rätta mig genast om jag har fel.... annars blir jag orolig. Hoppas på att jag missförstod..:confused:

Har oxo försökt få hjälp med min här, och inget någn sagt har hjälpt. Så det jag gjorde var att köpa en repgrimma och jäkla rep. Sen började vi gå, inte för långa promenader men en stund om dagen typ till/från hagen + 5 min. Varige gång som han försökte springa över mig stannade jag honom och backade honom och backade han inte friviligt efter en liten stund så viftade jag med repet framför honom och lixom föste honom bakåt och funkade inte det så drämdet jag repet i backen alternativt i ett träd eller liknande så att jag fick ett Jäkla ljud från det. Det funkade. Nu gör jag så direkt om han springer över mig att jag drar till med repet. Låter ganska rått men tyvärr, så fungerar det. Klart att jag försöker mota honom om jag ser det komma, men har man en häst som helt kallt springer över en utan minsta förvarning så hinner man inte så där och oja och voija utan då ska det ske blixt snabbt. De enda andra övningar vi har är det att jag står stilla och flyttar honom, backar och åt sidorna och frammåt.

Sen det där med hur försiktig och snäll man ska vara kan ju diskuteras. För det första så undrar jag hur sjukt det kan ta för honom om jag slår med ett bommuls rep över bogen för att hindra honom att springa över mig, när polarn i hagen sparkar honom rakt över halsen. Sen kan man ju oxo diskutera hur snällt flockens ledare ber en häst som är ranglägre att flytta på sig, och om den inte gör det så hur snällt den beter sig efteråt.

du kan väl :devil: inte rida på en halt häst?

Det här är ju patetiskt.
Du undrar vad som är fel, men du har ju svaret själv.
Tror inte du skulle vilja springa rund med ett ont ben.

Sälj hästen och skaffa en gunghäst.

nej det handlar inte om att hon inte vet att hon är häst utan att hon vet att hon är ledaren.

O eftersom du har problem med den andra också kanske du borde fundera på vad DU gör.

Jag har haft häst i 8år nu, och jag vet när en häst inte förstår eller när det behövs en starkare ledare.
Hon litar på mej till 100%, det är bara jag som kan hålla henne när hon ska skos, och när hon är utan sin kompis i hagen och jag går dit så följer hon mej, det är ibland nu som hon är helt borta..

Ja hon är halt, men det är inte benen som gör det.. Hon har fel i ländryggen och ska få akupunktur för det på måndag.. Rider inte med sadel och rider inte så hårt för att hon bara ska kunna hålla sej i skinnet.

NH tränarna tror att hon inte fått vara "fri" som föl och förstår inte "ordet" respekt..
Och hon är så pass hög i rang så att det är svårt att hon får en känga dyngstryk (vilket hon egentligen borde få).

Min tränare tycker att jag gör rätt, för hon är väldigt pigg/het om man inte rider på en vecka.. Bara jag tog det lugnt..

Jag har hittat en annan häst som jag ska åka och kolla på, som verkar mycket bättre, är det någon som är intresserad av Wonder IRL så kan ni kontakta mej ..
Hoppar som en studsboll när hon väl e frisk..

Det låter som mkt har att göra med att hästen har ont. Hon går bara fram när det gör mer ont av sporrarna än av ryggen. Tyder på samma sak när hon är svår att sko, nästan alltid beror det på att hästen har det jobbigt. :( Undrar om akupunktur räcker, skulle gå igenom ryggen ordentligtpå klinik för att få reda på om det är någon ide att jobba vidare, ingen av er trivs ju som det är nu.

En del hästar blir väldigt hårdhudade när de har haft ont länge, svåra att få kontakt med.

hon ska ju sälja den för att köpa ern bättre häst :grin:

Ja hon är halt, men det är inte benen som gör det.. Hon har fel i ländryggen och ska få akupunktur för det på måndag.. Rider inte med sadel och rider inte så hårt för att hon bara ska kunna hålla sej i skinnet.

är de så konstigt att hästen reagerar så när den har ont i ländryggen? den försöker väl få fram att den inte kan jobba med ryttare på ryggen..och de är väl svårt för hästen att slappna av och jobba med överlinjen om inte ländryggen funkar som den ska.
tömkör istället så belastar du inte hästen iallafall om de är ett muskulärt problem som ska ridas bort.

och ja förstår inte riktigt...ska du sälja hästen för att den har ont? för du vet väl hur hästen va innan du köpte den? om hästen har blivit sån nu så är de ju något som hänt..antagligen då den smärtan hästen känner som gör att hästen beter sej så..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 258
Senast: AmandaJ
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 561
Senast: scizofren
·
Träning Hej ! Har en unghäst-valack på 6 år som jag nyss flyttat till nytt stall och när jag ska rida ut själv så stannar han nästan alltid och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 629
Senast: jojjogalopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar